Edward Kaufman

A Broadcasting Strategy
to Win Media Wars

Some have argued that using military means in the war against
terrorism might ultimately make the problem worse by helping the opposi-
tion cast the campaign as a legitimate clash of civilizations.! In modern,
post—Cold War international conflicts, we must pay attention not only to
our military response to conflicts and crises but also to the role that infor-
mation and media play in creating and feeding these conflicts. For instance,
low-tech “hate radio” in hot spots such as Central Asia, Serbia, the West
Bank, and Gaza has whipped up emotions and motivated the killing of thou-
sands of people. Military power alone is often insufficient to resolve modern
conflicts and will likely be unable to end this current war against terrorism.
Effective broadcasting to “win hearts and minds” strengthens the traditional
triad of diplomacy, economic leverage, and military power and is the fourth
dimension of foreign conflict resolution. Particularly in times of crisis, the
United States must deliver clear, effective programming to foreign popula-
tions via the media. How does one win modern media wars? All eyes now
are on Afghanistan, but the impact of international media has not yet been
measured in that war-torn country.? For a more complete case study, we
have to look a little farther back—to the Balkans.

‘Spinning’ in Belgrade

In 1993, Senator Joseph Biden (D-Del.), then-chairman of the Foreign Rela-
tions Committee’s Subcommittee on European Affairs, visited the Balkans to
investigate what he could do to help end the genocide in Bosnia-Herzegovina.

Edward Kaufman is a senior lecturing fellow at Duke University’s School of Law and
Fuqua School of Business. He has been a member of the Broadcasting Board of
Governors since its inception.

Copyright © 2002 by The Center for Strategic and International Studies and the
Massachusetts Institute of Technology
The Washington Quarterly ® 25:2 pp. 115-127.

THE WASHINGTON (QQUARTERLY = SPRING 2002




| Edward Kaufman

Staffers at the U.S. embassy in Belgrade warned Biden that Slobodan
Milosevic would use Yugoslav state media to leverage the senator’s visit to
build his own popularity and support among the people of Serbia. They pre-
dicted that Milosevic would want to have a press conference after the meeting
at which he and the senator could address the press. The state radio and tele-
vision would not use what Biden said, but would use a voice-over saying that
this important U.S. government official had come to Belgrade to pay homage
to Milosevic, an influential player on the world scene. Biden made his meet-
ing with Milosevic conditional on no press attendance.

U.S. embassy staff said Milosevic had used his control of state-owned ra-
dio and television to inflame the Serbian people. They thought that one of
the reasons that the Serb soldiers had committed their crimes in Bosnia and
Croatia was because of the daily broadcasts of the manufactured atrocities
of the Bosnian Muslims, provoking a desire among the Serbs to seek re-
venge. They said that Serbian state television and radio had reported that
the hated Croats and Muslims were raping nuns and killing babies. The me-
dia appeared to be escalating the conflict toward genocide.

Biden said he learned many things about Milosevic and the Balkans dur-
ing his visit, the most important thing being how media can be misused to
start and feed religious, ethnic, racial, and regional conflicts. If the United
States is to deal with these problems in the future, he concluded, we have to
move beyond military, political, and economic weapons.> We must learn
how to fight the media war.

Biden became intimately involved in the effort to consolidate all U.S. in-
ternational broadcasting after that trip. His legislation, the United States
International Broadcasting Act of 1994, created the Broadcasting Board of
Governors* (BBG) composed of eight private citizens—four Democrats and
four Republicans—and the director of the U.S. Information Agency (USIA).
He did this to assure the integrity of the journalists in the organization and
to maintain their ability to operate under the Voice of America (VOA)
charter.” The government-funded BBG became an independent federal en-
tity in October 1999 when the U.S. secretary of state replaced the USIA di-
rector on the board.

Forget Fire—Fight Media with Media

In an effort to resolve the Kosovo conflict, the United States intensified its
existing economic sanctions on the Serbs and initiated a number of diplo-
matic efforts from 1998 to 1999 without success. The news media exten-
sively covered the subsequent U.S. bombing campaign, beginning in 1999,
to destroy Serbian heavy military equipment and compel the Serbs to exit

THE WASHINGTON QQUARTERLY m SPRING 2002




A Broadcasting Strategy to Win Media Wars |

Kosovo. What many U.S. citizens do not know is that the United States also
instituted the most concentrated media focus directed toward a single for-
eign country in our history. The campaign used a plethora of different media
methods and platforms, making the media a full-time partner of our military,
economic, and diplomatic efforts to win the battle for Kosovo.

U.S. government broadcasters had been broadcasting into the Balkan re-
gion for years. VOA had been broadcasting in the local languages since
1943, and Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) created its South
Slavic Service in 1993. In mid-1998, VOA
and RFE/RL, using shortwave transmitters,
sent more than 40 transmitter-hours® of pro- Effective
grams daily in Albanian, Bosnian, Croatian, broadcasting is the
Serbo-Croatian, and Serbian to the region.
Local AM and FM affiliates added coverage
in many areas. Surveys at the time showed modern for'eign
VOA to be the number one international ra- conflict resolution.

fourth dimension of

dio broadcaster with a regular listening audi-

ence of 14 percent in the targeted regions. As
hostilities began, Milosevic pulled the plug on
international broadcasters by shutting down their access to local affiliates,
but this obstruction did not deter the VOA or RFE/RL. They expanded
their broadcasting through external shortwave, medium-wave, and Internet
transmissions and worked with the U.S. Department of State and the U.S.
Agency for International Development to bolster FM broadcasting in the
area that became known as “the ring around Serbia.”

The level of U.S. broadcasting increased dramatically in late 1998. RFE/
RL expanded its South Slavic broadcasts and Internet service, added a new
Albanian Service to Kosovo in February 1999, and by mid-March had in-
creased shortwave and medium-wave broadcasts to a full 13.5 hours per day.
RFE/RL also provided a number of publications by fax and e-mail, including
the weekly Balkan Report, which was widely recognized as one of the best
analyses of events in the region. At the same time, VOA began live stream-
ing of both audio and video programming over the Internet. BBG transmis-
sion stations in Morocco, Germany, Spain, and Greece, as well as leased
stations in Albania, Bulgaria, Hungary, Romania, and the United Kingdom,
combined to bring total transmission hours to a peak of 80 transmitter-hours
per day.

At the same time, RFE/RL began broadcasts via Commando Solo, a fleet
of planes developed by the Defense Department to give almost instant
surge-broadcasting capability during times of conflict. The BBG had worked
out an agreement with the Defense Department that RFE/RL would be
broadcast on a dedicated frequency under BBG control.

THE WASHINGTON QUARTERLY = SPRING 2002




| Edward Kaufman

Contemporary Encirclement

The final piece of the puzzle was “the ring around Serbia.” In March 1999,

shortly after Milosevic shut down VOA and RFE/RL access to affiliates in

Serbia, BBG directed a team of engineers to place a ring of FM broadcast

transmitters in the countries around Serbia. Preconflict information indi-

cated that more than 50 percent of the Serb audience received their news

from local FM stations. Because FM signals travel in line-of-sight patterns

and are therefore most effective broadcasting over short ranges and serving

densely populated areas on flat landscapes, the mountainous terrain and
longer distance presented challenges for the engineers.

The BBG first assembled a coalition of U.S. gov-

ernment agencies, U.S. embassies, and equipment

HOW does one suppliers, as well as host-country broadcasters, and

win media wars? then surveyed the sites; negotiated agreements;

and selected, ordered, and shipped transmitters,

antennas, shelters, generators, towers, satellite re-
ceivers, and other broadcast equipment. Finally,
they installed the equipment and began to operate. By July 1999, three new
FM stations were on the air in Bosnia, Croatia, and Romania. A fourth was
added in northern Kosovo in October 1999 once conditions on the ground
permitted. Transmitters were maximized for coverage of Belgrade.

The results achieved by this U.S. international broadcasting foray were
striking. A nationwide survey in October 2000 found that international ra-
dio had played a major role in informing the Serbian people during the cri-
sis.” Forty percent of Serbian adults tuned to RFE/RL and VOA for news
during the elections and the beginning of the massive street demonstrations
between September 24 and October 4, 2000. During this time, more Serbs
listened to RFE/RL (37 percent) than to the main state radio station, Radio
Belgrade (31 percent). On October 3, the crucial day before the start of
demonstrations that overthrew Milosevic, 25 percent of Serb adults tuned
in to RFE/RL and 20 percent to VOA. A majority of listeners to RFE/RL
and VOA were young, blue-collar workers.

These results only bolstered what BBG already knew from a May—June
1999 survey of 448 Kosovar refugees who had fled to Albania during the
conflict. That survey showed that international radio broadcasts were the
primary source of news for Kosovar refugees in Albania during their expul-
sion from the embattled Serb province. Some 94 percent of refugees used in-
ternational radio or television as a primary means of staying informed about
the unfolding events in the NATO campaign against ethnic cleansing in
Kosovo. The other major sources of information were Albanian media re-

m THE WASHINGTON QQUARTERLY m SPRING 2002




A Broadcasting Strategy to Win Media Wars |

ports (89 percent) and word of mouth (76 percent). VOA’s Albanian pro-
gramming was the leading service, drawing 83 percent of adult refugees on a
weekly basis. Deutsche Welle (55 percent) and the British Broadcasting
Corp. (BBC) (50 percent) followed VOA. RFE/RLs Albanian Kosovo ser-
vice also drew a sizeable audience, attracting 31 percent of the adult refugee
population weekly.?

This extraordinary outcome was achieved because all U.S. international
broadcasting had been consolidated under the single authority of the BBG.
The single structure facilitated coordination with the Departments of State
and Defense and enabled quicker decisions on allocating transmitter time
among the stations. Coordinated international broadcasting was as crucial
as military, economic, and diplomatic efforts to advance the U.S. agenda in
the Balkans. Sadly, the results in other regions of the world, particularly
where hate radio is used, have not been as positive.

Battling Hate Media

From the days of the Nazi and Soviet propaganda machines, a particularly
powerful form of media warfare, known as hate radio, has been a favorite
tool of tyrants and rebels alike. Hate radio keys up emotions among part of
the local population and incites violent conflict against a target group by
providing rationales for, and legitimizing, violence. It relies on distortions of
the truth; misreporting of events; and long, venomous diatribes. Hate radio
is a deadly but effective use of media.

In Rwanda and Burundi, hate radio drove genocide. Rwanda’s Radio
Mille Collines is probably the most notorious example. Its broadcasts, which
disseminated hate propaganda and incited the murder of Tutsis and of oppo-
nents to the Rwanda regime, greatly contributed to the 1994 genocide of al-
most one million people. Mille Collines, aided by Radio Rwanda, the
government-owned station, called on the Hutu majority to destroy the Tutsi
minority. The programs were relayed to all parts of the country via a net-
work of transmitters owned and operated by Radio Rwanda. “What are you
waiting for? The graves are empty. Take up your machetes and hack your en-
emies to pieces,” according to one reported broadcast.” Four years later, dur-
ing the 1998 conflict between Democratic Republic of Congo authorities
and their army on one side and Rwandan soldiers and Congolese ethnic
Tutsis on the other, Radio Candip, a state broadcaster of the Democratic
Republic of Congo, openly called for killing Tutsis, saying, “[B]ring a ma-
chete, a spear, an arrow, a hoe, spades, rakes, nails, and truncheons ...
barbed wire, stones, and the like, in order, dear listeners, to kill the

Rwandan Tutsis.”!°

THE WASHINGTON QUARTERLY = SPRING 2002




| Edward Kaufman

Several international stations, including VOA, which rebroadcast via
several FM stations locally, attempted to counter hate radio but with little
effect. Probably too few hours of broadcast material were delivered locally to
make much of an impact against the local media onslaught, but the trans-
missions did get the attention of the Rwandan government. Rwandan state
television accused VOA and other international stations of “giving alarming
information that the attackers have been making advances within the na-
tional territory ... as part of a vast campaign aimed at diverting the sons and
daughters of this country from their noble mission of defending the father-
land.” The television quoted one Kinshasa resi-
dent as saying he was “disgusted by the kind of

The U.S. must mind-poisoning methods used by the VOA.”
develop a better The lesson learned was that, if international

strategy for

broadcasting is to impact locally delivered pro-
grams, it must be on the air more than just an

Combating hate hour or two per day.!!
media. The United States must develop a better

strategy for combating hate media because, as in

120

both the Balkan and Rwandan massacres, hate
radio is having a powerful, insidious effect in the
West Bank, Gaza Strip, Afghanistan, and Pakistan. In these conflicts, news-
papers and media other than radio also contribute to the intractable ten-
sions in this region. Clearly, combating hate radio or the broader problem of
hate media more effectively will not solve these conflicts. The Intifada, for
example, has confounded policymakers for 14 years,'? but hate media con-
tributes to the problem. An article in an October 2000 edition of the Egyp-
tian newspaper Al-Ahram, for example, concluded with the following
paragraph:
The bestial drive to knead Passover matzos with the blood of non-Jews is
[confirmed] in the records of the Palestinian police where there are many
recorded cases of the bodies of Arab children who had disappeared being
found, torn to pieces without a single drop of blood. The most reasonable
explanation is that the blood was taken to be kneaded into the dough of
extremist Jews to be used in matzos to be devoured during Passover.?’

These days, hate propaganda goes beyond radio and newspapers. Television
too is being used to convey escalatory messages. Around the Muslim world,
the terrorists’ September 11 message of hatred of the United States fit per-
fectly into the local news. Commentary that the United States was arrogant,
anti-Muslim, and pro-Israel frequently accompanied the awful scenes of the
collapsing trade towers on television and in local newspapers. Al Jazeera,
the influential CNN-like Arab satellite television seen by 10 million people
across the Middle East, was anything but evenhanded in its coverage.

THE WASHINGTON QQUARTERLY m SPRING 2002




A Broadcasting Strategy to Win Media Wars |

Finally, a Response

Finding the truth in the Middle East can be difficult. BBG has fought for
years for funding to obtain a real media presence in the Middle East. Only
now is that effort being realized through the 2002 creation of the Middle
East Radio Network (MERN).

MERN will be unique in the Middle East: a 24-hour-a-day, 7-day-a-week
Arabic language service broadcasting news, analysis, editorial comment,
talk, and music for the emerging generation and news seekers of all ages.
Produced in the Middle East and in Washington, D.C., MERN breaks the
mold of traditional international broadcasting. Its programming format
throughout the day will aim to appeal consistently to a particular target au-
dience and will not vary from hour to hour. Its target audience will be un-
der-30 Arabs, who constitute more than 50 percent of the population
throughout the region. Using a combination of powerful medium-wave and
FM transmitters, as well as popular regional satellites, it will both broadcast
to the region as a whole and generate individually targeted programs for Jor-
dan, the West Bank/Gaza Strip, Iraq, Egypt, the Persian Gulf, and Sudan.
Other targeted programming may be added in the future. MERN will thus
appeal to audiences as a local station concerned for, and involved in, their
daily lives. At the same time, MERN will better acquaint its listeners with
the United States and make U.S. policies clearer.

A Growing Role for International Broadcasting

Combating hate radio and hate media is just one example of the need for a
strong international broadcasting policy. In many places around the world,
simply clarifying U.S. purpose and policy, not combating hate media, re-
quires new initiatives. China is a good example where a flexible, creative
system is needed to provide the U.S. point of view to the Chinese. As
China’s role in East Asia and the world grows, a disturbing 68 percent of ur-
ban Chinese consider the United States to be their nation’s number one en-
emy.!* Perceptions change when outside information challenges certain
assumptions. Providing such information is vital to the well being of the
United States, particularly in places where the flow of information is re-
stricted. Currently, the Chinese government jams international broadcast-
ing, blocks Internet sites, and tightly controls domestic media.

Beijing is especially good at giving visiting Western policymakers and
businessmen the impression of a free press in China. CNN and the BBC are
available at most first-class hotels, and the International Herald Tribune and
the Asian edition of the Wall Street Journal are available in the lobby. None

THE WASHINGTON QUARTERLY = SPRING 2002




| Edward Kaufman

of these media sources, however, are available to the vast majority of Chi-
nese. Chinese radio, television, and newspaper options exist, but the gov-
ernment tightly controls all of them. Although many are now “independent”
business entities fighting each other for advertising, the government closely
monitors their news and analysis.

Because the Internet could provide a new means to transmit informa-
tion, Beijing still fears this medium’s threat to their information monopoly,
even though the Chinese government recognizes the Internet’s economic
and educational importance.”® The government has instituted draconian
regulations and conducts widespread electronic blocking of particular Web
sites, usually international news sources.
Once again, the government choreographs all

The Middle East this activity beautifully. When President
Radio Network George W. Bush visited Shanghai to attend

(MERN) will appeal

the meeting of Pacific Rim nations in October
2001, the Chinese government stopped block-

toa PartiCU|af’ ing a number of Internet news sites including
target audience. CNN, the BBC, Reuters, and the Washington

Post.'® The blocks were reactivated following

122

Bush’s departure.

As a result of all these governmental mea-
sures, the Chinese people are woefully short of objective information on the
United States and its people. Ironically, they believe that they understand
the United States quite well from syndicated sitcoms, movies, and music
videos—a major problem for the development of a healthy, long-term Sino-
U.S. relationship. In the short term, it is a policy disaster. The Chinese
people’s responses to the May 1999 bombing of the Chinese embassy in
Belgrade and the April 2001 captured spy-plane incident are notable. The
Chinese government’s monopoly of information media enabled it to orches-
trate Chinese public reactions to both incidents. In May 1999, rock-throw-
ing demonstrators attacked the U.S. embassy; in April 2001, Chinese
domestic media presented a one-sided version of what happened to the U.S.
spy plane but deliberately toned down its rhetoric, and demonstrations were
minimal. Finding anyone in China who has heard the U.S. version in either
case is difficult. Ultimately, in a time of crisis with China, the U.S. president
has no way to communicate directly to the Chinese people. The United
States cannot afford to have 1.2 billion people, about 18 percent of the
world’s population, so ill-informed.

In order for the president to have what is needed to fight the media war,
U.S. international broadcasting must adapt to this modern world and turn
the media tide. How can the United States do this?

THE WASHINGTON QQUARTERLY m SPRING 2002




A Broadcasting Strategy to Win Media Wars |

How to Make International Broadcasting More Effective

Some specific solutions can improve international broadcasting. With regard
to China, Bush must first use his diplomatic leverage at the presidential
level. Gaining permission to establish shortwave and particularly cross-bor-
der, medium-wave transmitters within range of the United States’ high-pri-
ority target areas for international broadcasting in the Far East is essential.
Fearing the Chinese reaction, local governments in several countries in the
region have locked Radio Free Asia (RFA), whose stock-in-trade is coverage
of domestic news in the target countries, out of logical transmitter sites. Yet,
although China jams VOA and RFA broadcasts and Internet sites, the
United States allows Chinese radio and television broadcasters on U.S.
cable systems. China government television, CCTV, can be found on many
cable systems in the United States and will soon be on many Time/Warner
systems, including those in the major media markets of New York City, Los
Angeles, and Houston. China government radio, China Radio Interna-
tional, also broadcasts unjammed on shortwave and can be found on a num-
ber of affiliated AM and FM radio stations in the United States. Officials at
the highest levels of the U.S. government must demand reciprocity.

Beyond China, though, the United States also needs leverage with gov-
ernments in countries where it wishes to have its own broadcast frequencies
or local affiliates. Several years ago, the BBC set the objective to have FM
stations in 100 of the world’s national capitals by the end of 1999. They
achieved 110 by that date and aim to have world service in 135 capitals by
2003.17 One method the British used to accomplish this goal was having the
prime minister contact national leaders in these countries to reinforce the
priority the British government places on obtaining these frequencies.

Second, in important media markets, the BBG should own local broad-
casting stations. Local censorship and market constraints apply to affiliate
stations owned by the host country. Affiliates also do not put a high priority
on U.S. broadcasts, and controlling what precedes and follows the U.S. pro-
grams on such stations is impossible. BBG ownership helps combat these
problems. At the same time, prudence demands backup delivery via short-
wave to places where government interference might occur.

Third, the BBG needs more access to modern equipment and satellites.
Money can solve most of this problem. The BBG has the programming, but
needs more satellite time and modern television production facilities and
equipment, not only in the United States but also in regional centers over-
seas, to combat biased stations such as Al Jazeera. Television is wildly popu-
lar in Iran, India, Indonesia, and China. In closed societies such as Iran and
others in the Middle East, satellite dishes will be more accessible in the fu-

THE WASHINGTON QUARTERLY = SPRING 2002




| Edward Kaufman

ture. In more open societies such as Indonesia, Russia, Kosovo, Albania, the
Philippines, Nigeria, and the countries of sub-Saharan Africa and Latin
America, where satellites are accessible now, the BBG needs Congress to ap-
propriate more funds for satellite time and satellite dishes for local affiliate
stations to download programs for rebroadcast.

Fourth, existing shortwave transmitters must be refurbished. Shortwave
and cross-border medium-wave are used for two purposes. They are still the
media of choice in regions such as sub-Saharan Africa, south central Asia,
and Eurasia. They are also needed almost everywhere for surge broadcasting
in times of regional and international crises. In troubled times, the first
thing that despots such as Milosevic do is
block access to local affiliates. In those cases,
The key to success the BBG must be able to rely on shortwave.
of international Many of the BBG shortwave transmitters
b d . are about 30 years old. Because of jamming

roadcasting and the recent crises in the Balkans and now
continues to be its throughout the Middle East, these transmitters
credibility. now broadcast many more hours per day. Some
of them have been on the air 24 hours a day

broadcasting to the Middle East since Septem-

ber 11. Refurbishing these shortwave transmit-
ters to extend their life would cost approximately $50 million in a one-time
capital improvement expenditure.

Fifth, the key to success of international broadcasting continues to be the
credibility of its broadcasts. The BBG must continue to have editorial inde-
pendence to produce and deliver accurate, objective, and comprehensive
programming. People will listen to the broadcasts only if they believe them.
Real effectiveness absolutely needs the continued support of the Congress
and the administration in maintaining the firewall between the BBG and
outside governmental influences.!®

Sixth, the BBG with congressional help must continue the reforms it
started. The BBG’s enabling legislation mandates that the board “at least
annually” review broadcast languages for additions and deletions and that it
evaluate the effectiveness of programs. In its first two Language Reviews,
the board has made difficult decisions that have seen resources moved in
the post—Cold War period from areas such as Central and Eastern European
to grossly underfunded but higher priority areas such as the Middle East. It
must continue to use its Language Service Review process to assure the allo-
cation of resources to the proper language services based on the priorities of
U.S. foreign policy. Even though resources for research increased fivefold in
recent years, the BBG must use more surveys, focus groups, expert panels,
and other methods to help broadcasters know what is working. The BBG

m THE WASHINGTON QQUARTERLY m SPRING 2002




A Broadcasting Strategy to Win Media Wars |

should continue to assure that U.S. international broadcasting adheres to
the highest standards and fulfills the individual, complementary missions of
the broadcast entities. It also must start a twenty-first century advertising
and promotion effort so that those in the client countries know when and
how to access their programs.

Finally, since the BBG was created in 1994, its budget has declined by
about 12 percent in real dollars, from $573 million to $507 million. Part of
this deterioration stems from the logical consolidation of duplicate radio and
engineering services after the end of the Cold War. Yet the challenges that
U.S. international broadcasting faces are greater and more varied today than
ever before. The number of languages broadcast today is higher than during
the Cold War, even though the use of a number of languages used during the
Cold War broadcasts, such as Polish, Hungarian, Bulgarian, Czech, Slovak,
and Brazilian Portuguese, have either been reduced or eliminated.

In the twenty-first century, the U.S. president will continue to face many
kinds of international problems. If events at the end of the twentieth century
are any indicator, ethnic, religious, racial, and regional conflicts will cause
them. Hate media sponsored by individuals, groups, or states will escalate
many of them. Military, economic, or diplomatic tools will be insufficient to
prevent or solve them. Democracy, freedom, and a civil society require con-
stant advocacy. International broadcasting must return to the front page of
the U.S. foreign policy agenda. Media is a big part of the problem and, there-
fore, the president must have a strong and prominent media solution.

Notes

1. Rob de Wijk, “The Limits of Military Power,” The Washington Quarterly 25, no.1
(winter 2002): 90.

2. A 1999 survey of Afghan males (the Taliban would not permit interviews with
women) by the Afghanistan Media Research Center in Peshawar, Pakistan, found
that Voice of America (VOA) and British Broadcasting Corp. (BBC) broadcasts
each attracted about 80 percent of the male listening audience on a weekly basis.
The impact of the war on the listening rate remains to be seen. Another survey of
the population will occur in the spring of 2002.

Sen. Joseph Biden, interview by author, Wilmington, Del., December 27, 2001.

The BBG oversees all U.S. nonmilitary international broadcasting, including VOA,
which broadcasts in 53 languages around the world; Radio/TV Marti, which broad-
casts to Cuba; Radio Free Europe/Radio Liberty, which is a private corporation
funded by a grant from the BBG and which broadcast in 25 languages now but will
soon add Dari and Pashto broadcasts to Afghanistan as “Radio Free Afghanistan”;
grantee Radio Free Asia, established by the BBG in 1996, which broadcasts in nine
languages to Asia; and Worldnet Television, a global satellite-delivered program
soon to be merged with VOA. All entities are entirely U.S. government—funded.

5. VOA’s legal requirement under Public Law 94-350 to broadcast “accurate, objec-

THE WASHINGTON QUARTERLY = SPRING 2002




126

| Edward Kaufman

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.
18.

tive, comprehensive” news has on a number of occasions put the organization at
odds with policymakers and U.S. ambassadors. The BBG’s “firewall” function iso-
lates VOA and other entities from direct interference.

One transmitter broadcasting for one hour produces one transmitter-hour. Typi-
cally, international broadcasters use at least three transmitters for each program on
shortwave to ensure at least one clear frequency at any given time.

The Institute of Social Sciences, University of Belgrade, conducted a nationwide
survey of 1,104 face-to-face interviews for the Intermedia Survey Institute (ISI).
IST used a short questionnaire designed for a crisis situation that would allow quick
turnaround and would measure the audience for radio and television. The ques-
tionnaire was distributed October 3, 2000, with results presented three days later.

ISI organized a survey of ethnic Albanian refugees from Kosovo at the request of
the BBG. BBSS Gallup from Sofia, Bulgaria, and Index Albania from Tirana, Alba-
nia, conducted the fieldwork. The survey was conducted with 448 refugees in
Kukes, Tirana, Durres, Shkoder, Fier, and Lezhe. In addition, 36 in-depth inter-
views utilizing detailed, open-ended questions were conducted with refugees who
listened to international radio before and after their departure from Kosovo. Dr.
Robert Austin of the University of Toronto monitored the fieldwork and provided
analysis of the in-depth interviews.

A version of this quote is now the title of a book on the subject. See Bill Berkeley,
The Graves Are Not Yet Full: Race, Tribe, and Power in the Heart of Africa (New York:
Basic Books, 2001).

Radio Netherlands Wereldomroep Web site, www.rnw.nl/realradio/dossiers/html/
hateradioafricame.html.

VOA programs did, however, facilitate reunification of more than 3,000 (mainly
Tutsi) families who had been dispersed during the genocides.

“Intifada” literally means “uprising” in Arabic. The earlier Intifada (1987-1993)
consisted of stone-throwing Palestinian youths facing Israeli troops who were using
tear gas and rubber-covered steel bullets. Thirteen people died. The current upris-
ing is much more violent, with more than a thousand deaths so far and the level of
weaponry employed virtually that of wartime.

Translated and reported by Middle East Media Research Institute, which further
pointed out, “Al-Ahram is not a fringe publication; it is the New York Times of Egypt
and has the largest circulation of any Egyptian paper. The Egyptian government
funds Al-Ahram and its editor is appointed by the president of Egypt.”

Per a September 2000 survey ISI conducted in three large Chinese cities. The sec-
ond-ranked country was Japan, which drew 10 percent.

Internet use in the September 2000 survey of the three Chinese cities ranged from
8.2 percent to 12.3 percent. Of those Internet users, 77.5 percent reported using
the medium to read news and 35.7 percent reported using it to listen to news.

Clay Chandler, “China Again Censoring Web,” Washington Post, October 23, 2001,
p. EL.

BBC 1999-2000 annual report.

The “firewall” function is one of the board’s most important responsibilities. It is
based on the statement in the 1998 act (Sec. 305(d)) that “The Secretary of State
and the Board, in carrying out their functions, shall respect the professional inde-
pendence and integrity of the International Broadcasting Bureau, its broadcasting
services and the grantees of the Board.” On March 10, 1998, in the conference re-
port on the Foreign Affairs Reform and Restructuring Act, Congress specified that

THE WASHINGTON QQUARTERLY m SPRING 2002




A Broadcasting Strategy to Win Media Wars |

the bill did not alter the consolidation of U.S. international broadcasting achieved
in 1994, but did prevent the board and the broadcasting entities from being merged
into the State Department with the rest of what was then USIA. The report gave
two reasons for this mandate: to provide “deniability” for the State Department
when foreign governments complain about U.S. broadcasting and to provide a
firewall between the department and the broadcasters to ensure the integrity of the

journalism.

THE WASHINGTON QUARTERLY = SPRING 2002

127



