FOREIGN AFFAIRS

March/April 2002 Issue, Volume 81, Number 2 gZ¥

£)

o)

P

Beyond Public Diplomacy

by David Hoffman

WEAPONS OF MASS
COMMUNICATION

“How can a man in a cave out-
communicate the world’s leading
communications society?” This question,
plaintively posed by long-time U.S.
diplomat Richard Holbrooke, has been
puzzling many Americans. Osama bin
Laden apparently still enjoys widespread
public approval in the Muslim world
(witness the skepticism in many Muslim
countries toward the videotaped bin
Laden “confession” released by the White
House in December). Indeed, the world’s
superpower is losing the propaganda war.

“Winning the hearts and minds” of Arab
and Muslim populations has quite
understandably risen to the top of the
Bush administration’s agenda. Military
operations abroad and new security
measures at home do nothing to address
the virulent anti-Americanism of
government-supported media, mullahs,
and madrassas (Islamic schools).
Moreover, as the Israelis have discovered,
terrorism thrives on a cruel paradox: The
more force is used to retaliate, the more
fuel is added to the terrorists’ cause.

But slick marketing techniques and
legions of U.S. spokespersons on satellite
television will not be sufficient to stem the
tide of xenophobia sweeping through the
Islamic world. When antiterrorist ads
produced by the U.S. government were
shown recently to focus groups in Jordan,
the majority of respondents were simply
puzzled, protesting, “But bin Laden is a
holy man.” The widespread antagonism to
U.S. regional policies themselves further
limits what public diplomacy can achieve.
Until these policies are addressed, argues
American University’s R. S. Zaharna,
“American efforts to intensify its message
are more likely to hurt than help.”

As the United States adds weapons of
mass communication to weapons of war,
therefore, it must also take on the more

important job of supporting indigenous
open media, democracy, and civil society
in the Muslim world. Even though many
Muslims disagree with U.S. foreign
policy, particularly toward the Middle
East, they yearn for freedom of speech
and access to information. U.S. national
security is enhanced to the degree that
other nations share these freedoms. And it
is endangered by nations that practice
propaganda, encourage their media to
spew hatred, and deny freedom of
expression.

TERROR, LIES, AND VIDEOTAPE

Washington’s immediate response to the
attacks of September 11 was to try to
figure out how best to spin its message.
The chair of the House International
Relations Committee, Henry Hyde (R.-
I11.), called for the State Department to
consult “those in the private sector whose
careers have focused on images both here
and around the world.” As a result, former
advertising executive Charlotte Beers has
been appointed undersecretary of state for
public diplomacy and public affairs, and
even the Pentagon has hired a strategic
communications firm to advise it.

Once the stepchild of diplomats, public
diplomacy has only recently taken its
rightful place at the table of national
security. The communications revolution
has made diplomacy more public,
exposing the once-secret work of
diplomats to the global fishbowl of life in
the twenty-first century. Moreover, the
cast of actors in international affairs now
includes nongovernmental organizations,
businesses, lobbyists, journalists, and
Internet activists. In an era of mass
communications and electronic
transmission, the public matters. The
“street” is a potent force and can
undermine even the best-crafted peace
agreement.

Fully aware that the war on terrorism
requires the cooperation of both world

leaders and the Western and Muslim
“streets,” Washington turned to the news
media to disseminate its message. At
home, National Security Adviser
Condoleezza Rice persuaded U.S.
networks to limit videotaped broadcasts
from bin Laden. And abroad, Secretary of
State Colin Powell and Vice President
Dick Cheney took turns strong-arming the
emir of Qatar to rein in the transnational
satellite TV channel al Jazeera, which the
emirate partly funds. When Voice of
America broadcast an interview with the
Taliban leader Mullah Muhammad Omar,
its acting chief was quickly replaced. U.S.
psy-ops (psychological operations) radio
messages to Afghans — broadcast over
Afghan airwaves from transmitters on
converted ec-130 aircraft — sounded like
the Cold War rhetoric of a 1950s-era
comic book.

Rather than resorting to censorship and
counterpropaganda, Washington should
make use of the greatest weapon it has in
its arsenal: the values enshrined in the
First Amendment of the U.S. Constitution.
The State Department should make the
promotion of independent media a major
priority in those countries where
oppression breeds terrorism. It is no
coincidence that countries such as Egypt,
Saudi Arabia, and Iraq, where the public
has little access to outside information or
free and independent news media, are the
very places where terrorism is bred.
Indeed, the unrelenting and unquestioned
anti-Western propaganda in those
countries’ media creates fertile ground for
suicide bombers and would-be martyrs.
The State Department should therefore
apply strong diplomatic pressure,
including perhaps the threat of making
future aid conditioned on compliance, to
influence governments in these countries
to adopt laws and policies that promote
greater media freedom.

continued



Foreign Affairs « March/April 2002 Issue, Volume 81, Number 2 « Beyond Public Diplomacy

page 2

Congress has begun to realize the
importance of media in reaching the Arab
public, and it is considering appropriating
$500 million to launch a 24-hour Arab-
language satellite television station to
compete with al Jazeera and the half-
dozen other Arab satellite stations that are
gaining in popularity. Ironically, Arab
states are equally concerned that their own
message is not reaching Americans. A
week after the September 11 attacks,
information ministers from the Persian
Gulf states (Bahrain, Iran, Iraq, Kuwait,
Oman, Qatar, the United Arab Emirates,
and Yemen) gathered in Bahrain to discuss
launching a new English-language satellite
television channel. One only has to
imagine the improbability of such a
channel’s succeeding in the U.S. market to
predict the reaction to an American
satellite channel among Arabs. Moreover,
even when effective, overseas broadcasts
leave no rudimentary foundations in place
on which the democratization of Arab and
Muslim societies can begin.

In contrast to the resentment and
suspicion that would likely greet a U.S.-
sponsored satellite channel, however, a
large market does exist in the Middle East
and the rest of the Muslim world for
home-grown, independent media. People
who have been propagandized all their
lives welcome the alternative of fact-
based news — as experience in the former
Soviet territories and post-Suharto
Indonesia attests. Although having open
media does not automatically guarantee
moderation, it does at least open new
space for moderate voices that can combat
anti-Western propaganda. A free press can
also become the advance guard for
democracy by facilitating multiparty
elections, freedom of expression,
transparency of both government and
business, improved human rights, and
better treatment for women and
disenfranchised minorities. In the World
Bank’s World Development Report 2002,
an analysis of some 97 countries found
that those with privately owned, local,
independent media outlets had less
corruption, more transparent economies,
and higher indices of education and
health.

THE DAMNATION OF FAUST

Since September 11, Americans have
faced the grim reality that hatred of the
United States has become endemic in
many countries around the world. U.S.-
backed repressive rulers such as the
House of Saud in Saudi Arabia, Suharto in
Indonesia, and General Sani Abacha in
Nigeria, while discreetly making deals
with their American patrons and often
enriching themselves from oil revenues,
have proven their piety to the masses by
encouraging the state-controlled press to
demonize America. The media have thus
provided the government a safety valve
through which to redirect anger from local
social and political failures. U.S.
policymakers, meanwhile, have willfully
ignored this growing time bomb of
popular discontent as long as the oil has
kept flowing and friendly regimes have
remained in place. This Faustian bargain
threatens both the United States and its
Middle Eastern allies in the long run, as
the events of September 11 amply
demonstrated. America has been made
captive to the repressive domestic policies
of these authoritarian regimes.

Nowhere is this threat greater than in
Saudi Arabia. Bin Laden is, in many ways,
that country’s true son, a product of the
contradiction between the sheikdom’s
support for U.S. strategic interests and the
virulent anti-Americanism that the Saudis
cultivate and export from their mosques
and madrassas. After the World Trade
Center and the Pentagon were set aflame,
al Qaeda’s publicist-in-chief set light to
the tinderbox that is the Arab street.

For someone who scorned modernity and
globalization, and who took refuge in an
Islamic state that banned television, bin
Laden proved remarkably adept at public
diplomacy. In the wake of the September
11 attacks, bin Laden turned to al Jazeera
to reach the two audiences that were
essential to his plans — the Western news
media and the Arab masses. Uncensored
and unconstrained by any of the countries
where it is received, al Jazeera’s satellite
signal delivered bin Laden’s exhortations
directly to some 34 million potential
viewers across the Middle East, northern

Africa, and Europe. Americans watched,
mesmerized, as al Jazeera’s exclusive
access to bin Laden and the al Qaeda
leadership in Afghanistan scooped the
suddenly impotent Western news media.
The Bush administration, not knowing
quite how to react, has alternately courted
and vilified the network (and even
reportedly bombed its offices in Kabul).

Most Americans have heard of only al
Jazeera — and that only since it became
the sole conduit of bin Laden’s taped
exhortations. In fact, however, a half-
dozen other Arab-owned, transnational
satellite channels had begun broadcasting
to the Middle East five years before al
Jazeera went on the air. The dowdy Saudi-
financed Middle Eastern Broadcasting
Centre (MBC), a direct-broadcast satellite
channel run out of London, attracts a
slightly larger audience than al Jazeera’s
for its news programs and twice the
audience overall.

And al Jazeera’s access to the most
wanted man in America has led many
pundits to exaggerate the impact of
satellite broadcasters in the Middle East.
Although many television watchers in the
Middle East choose satellite TV because it
is less censored, the prohibitive cost
continues to depress viewership. In
addition, the international satellite stations
cannot offer the local and national news
that viewers want. Finally, the reach of
print media is limited by low literacy
rates. These drawbacks leave state
television and radio channels the more
practical and popular alternative.

That al Jazeera would one day come to be
the chosen vehicle for anti-American
terrorists would have seemed improbable
when the station first went on the air in
November 1996. After years of strictly
censored, state-controlled television
channels in the Arab Middle East, taboo-
breaking interviews with Israeli leaders
and criticism of Arab regimes made al
Jazeera seem, at first, like the Arab
equivalent of CNN. After the second
intifada began in September 2000,
however, the network’s coverage veered

continued



Foreign Affairs « March/April 2002 Issue, Volume 81, Number 2 « Beyond Public Diplomacy

page 3

sharply toward the incendiary. As
Professor Fouad Ajami argued in The
New York Times Magazine, “the channel
has been unabashedly one-sided.
Compared with other Arab media outlets,
Al Jazeera may be more independent —
but it is also more inflammatory. ... Day in
and day out, Al Jazeera deliberately fans
the flames of Muslim outrage.”

But al Jazeera is far from the worst of the
Arab and Muslim news media outlets,
which generally see their role as
“mobilizational” vehicles for an Islamic
society under siege from the forces of
Western globalization, U.S. hegemony,
and Israeli domination of Palestine.
Western journalists such as Thomas
Friedman have highlighted some of the
most egregious examples of the kind of
partisan, inflammatory stories emanating
from the Middle East. These include
editorials in Egypt’s leading newspaper, al
Ahram, suggesting that the United States
deliberately poisoned relief packages and
dropped them in heavily mined areas of
Afghanistan. Other oft-repeated stories
assert that Jews were warned to stay away
from the World Trade Center before
September 11 and that leather belts
exported by the United States could sap
male potency.

The obstacles to winning the propaganda
war in such a context are formidable.
Ajami enumerates them: “The enmity runs
too deep. ... An American leader being
interviewed on Al Jazeera will hardly be
able to grasp the insinuations, the hidden
meanings, suggested by its hostile
reporters. No matter how hard we try, we
cannot beat Al Jazeera at its own game.”

MEDIA FRENZY

The best way for Washington to reverse
the tide in the propaganda war is to
support those forces in the Muslim
community that are struggling to create
modern democracies and institutionalize
the rule of law. That the majority of the
Muslim world disagrees with many
aspects of U.S. policy does not preclude
those same people from also craving more
independent and pluralistic media based
on Western-style objective journalism. In
many Muslim countries, globalization and
the communications revolution are
opening up new opportunities for

independent media that local journalists
and media entrepreneurs are eager to
seize. Even repressive governments will
find this pressure hard to resist, because
modern media are essential gateways to
the globalized economy.

Media are also directly embroiled in the
Middle East’s love-hate relationship with
America. Young people in particular —
and the majority of the populations of
Egypt, Saudi Arabia, Syria, Iran, and Iraq
are under 25 — are simultaneously
seduced and repelled by American culture.
The most popular show on MBC is Who
Wants to be a Millionaire? The same
youths who shout “death to America” go
home to read contraband copies of
Hollywood magazines. What the Iranian
philosopher Daryush Shayegan refers to
as Islam’s “cultural schizophrenia” — the
struggle between tradition and Western
secular modernity, between
fundamentalism and globalization —
haunts the souls of many Muslims and
sometimes erupts in factional violence, as
in Algeria or in the Palestinian territories.

Iran, a country still dominated by
fundamentalist clerics, where the
conservative judiciary has suspended or
closed at least 52 newspapers and
magazines and jailed their most outspoken
editors since 1997, provides a strong
example of the pent-up demand for open
media. When fully 80 percent of Iranians
voted for the reformist President
Muhammad Khatami in August 1997, they
indirectly cast their ballots for the
freedom of expression he champions.

This demand for more media diversity
will only increase throughout the Middle
East and South Asia as regional satellite
television and radio channels continue to
encroach on the sovereign space of
Muslim nations. Pakistan is grappling
with several Urdu satellite TV channels
that emanate from its rival, India. Satellite
broadcasts produced in Los Angeles by
the son of the former shah of Iran
reportedly sparked riots in his homeland
after a loss by Iran’s national soccer team.
The French-based Canal Horizons satellite
network has millions of subscribers across
northern Africa. Faced with competition
from satellite television, many Muslim
states have been forced to reconsider their

monopoly control over the media. State
television channels, freed from
government censorship, would be well
positioned to recapture audience share for
their national news programs.

In addition, as Western influences
inevitably penetrate traditional Muslim
culture — through film, satellite
television, international radio broadcasts,
and the Internet — citizens in these
societies are starting to notice the
shortfalls of their state media’s stodgy,
rigidly censored, and propagandistic
news. And these viewers are voting with
their remote controls. When relatively
independent and objective news reports
were first broadcast on Russia’s Itogi
news program, for example, the program
became an overnight sensation.

Under pressure from both satellite stations
and foreign media, many countries with
large Muslim populations have reluctantly
recognized the need to open their media
space to privately owned, independent
channels. Lebanon, Jordan, and several of
the Persian Gulf states are now
introducing new commercial broadcast
laws. Thirty independent television
channels and 11 independent radio
stations operate in the West Bank. Even
Syria has allowed its first-ever privately
owned and operated newspapers to start
publishing. Indonesia is licensing its first
independent local television channels, and
the Nigerian parliament has authorized,
though not yet implemented, a law to
introduce commercial radio.

But will stronger local media simply add
to the chorus of anti-Americanism and
strengthen fundamentalist Islamic voices?
Might empowering the independent press
have unintended consequences, such as
the fall of friendly regimes? True, the road
toward free expression leads to many
uncertainties. But there is ample evidence,
from the Sandinistas of Nicaragua to the
Albanian rebels in Macedonia, that
bringing opposition groups into the body
politic provides nonviolent alternatives to
civil strife. Even some members of the
Saudi ruling family are coming to
understand the logic of free expression as
a more effective safety valve than militant
propaganda. In a recent interview with

continued



Foreign Affairs « March/April 2002 Issue, Volume 81, Number 2 « Beyond Public Diplomacy

page 4

The New York Times, Prince Al-Walid bin
Talal bin Abdul Aziz of Saudi Arabia said,
“If people speak more freely and get
involved more in the political process,
you can really contain them and make
them part of the process.”

The question, moreover, is not whether a
more pluralistic media will open the
airwaves to Islamic fundamentalists; that
cat is already out of the bag. In several
Middle Eastern countries, Islamists
already operate their own stations. Al
Manar television in Lebanon and al
Mustaqgbal in the West Bank town of
Hebron are closely affiliated with
Hezbollah and Hamas, respectively.
Because these stations employ higher
standards of journalism than local state-
run media, they have enjoyed sizeable
audiences who come to them for the
quality of the news, if not the Islamist
messages and propaganda they scatter
within. Citizens not necessarily
sympathetic to Hezbollah tune into al
Manar to balance the official lines they
hear from Beirut and Damascus.

The real issue, then, is whether moderate
voices can be equipped to compete with
these radical and government forces in the
Muslim world. Those in the Middle East
who espouse alternatives to militant
Islamism must begin to compete at the
same level, or they will be left without
audiences.

GATEWAY TO DEMOCRACY

Experience in eastern Europe suggests
that providing assistance to local,
independent media is a vital way to
promote freedom and democracy. As
Soviet power waned in the late 1980s,
maverick local broadcasters took to the
airwaves with unlicensed broadcasts,
often pirating programs from Western
satellites or playing bootleg videotapes. In
1989 the first pirate station, Kanal X, in
Leipzig, East Germany, went on the air
from a transmitter on the roof of Freedom
House, after state television had stopped
broadcasting for the evening. As the
Soviet Union began to disintegrate,
dozens and then hundreds of pirate
stations in eastern Europe and the Soviet
republics sprouted up in basements,
factories, and apartment complexes. The
media revolution was on.

Joining the fight, Internews, a
nongovernmental media organization,
created a news exchange linking six
independent television stations in Russia.
With training, equipment, and technical
advice, these barely viable stations began
to grow and attract audiences. For the first
time, people in Russia and the other
former Soviet republics were able to see
local news, not just the broadcasts from
Moscow.

U.S. government assistance for
independent broadcast media began in the
wake of the collapse of the Soviet Union
and the Warsaw Pact and grew rapidly
during the 1990s. In that decade, the U.S.
Agency for International Development
(USAID) provided $175 million in media
assistance in eastern Europe and the newly
independent states of the former Soviet
Union. All told, more than 1,600
broadcasters and 30,000 journalists and
media professionals have benefited from
U.S.-sponsored training and technical
assistance programs. More than a dozen
national television networks emerged from
these efforts, reaching more than 200
million viewers. As a result, citizens in
every city of the former Soviet Union now
have a variety of channels from which to
choose.

Of course, there have also been serious
setbacks on the road to media freedom. As
independent broadcasters in the region
become stronger and reach larger
audiences, they face increasing pressure
from local authoritarian governments. In
April 2001, Russian President Vladimir
Putin’s government engineered the hostile
takeover of NTV, that country’s main
national independent television channel,
and this January, a Russian court ordered
the closure of TV6, the last remaining
independent national broadcaster. In
Ukraine, President Leonid Kuchma has
been implicated in the gruesome murder
of an on-line journalist, Heorhiy
Gongadze, who had been critical of the
regime. And free media outlets continue to
be repressed in the Central Asian
republics and the Caucasus.

Despite these setbacks, independent
media remain a force for democratization
in each of the former Soviet republics.
The power of local, independent

television is perhaps best illustrated by
events in Georgia on October 30, 2001.
When Rustavi-2, an enterprising station in
Tbilisi whose reporters had been trained
in investigative journalism by Internews,
uncovered allegations of corruption and
drug trading in the Ministry of the
Interior, the government tried to shut it
down. But as officers from the Ministry of
State Security arrived at the station, the
news director broadcast the action live.
Hundreds and then thousands of people
poured into the streets in protest. Two
days later, President Eduard Shevardnadze
was forced to dismiss the entire
government. And Rustavi-2 is still on the
air today.

In the Balkans, where Slobodan
Milosevic’s seizure of the TV transmitters
surrounding Sarajevo precipitated the
civil war in Bosnia, independent radio and
television stations, supported by the Soros
Foundation, USAID, European
governments, and others, played critical
roles in maintaining democratic
opposition. Radio stations braved constant
harassment to bring alternative views and
news from outside the region, making it
impossible for Milosevic to maintain his
control on information — or, ultimately,
of his own country.

In addition to the independent
broadcasters that are on the front lines of
conflict and are often shut down for their
troubles, thousands of other stations
contribute to the building of a culture of
democracy and civil society in more
banal, quotidian ways. Josh Machleder, an
American advising TV-Orbita in Angren,
Uzbekistan, explains, “Residents of the
town call in when they have problems.
The TV station does a news piece about it,
it gets shown to the town, and to the
authorities, and usually the problems are
resolved. Thus, the station makes
government work. When the authorities
tried to close the station for broadcasting
critical material, there was such a protest
from sponsors and residents, that the
station began working again within three
days.”

This kind of independent local
broadcaster could help open the closed
societies of the Muslim world to

continued



Foreign Affairs « March/April 2002 Issue, Volume 81, Number 2 « Beyond Public Diplomacy

page 5

democratic culture. Exposing journalists
to international news standards can
develop habits that will moderate the tone
of news reporting. If experience in non-
Muslim countries is any indication, well-
produced, objective, indigenous
journalism will get higher ratings than
either exhortative reports from state news
organs or more distant news from satellite
broadcasters. Ultimately, audience will
always drive the media.

LETTING MUSLIMS SPEAK

In the aftermath of the military victory
over the Taliban, the United States should
move swiftly to help establish diverse and
democratic media in Afghanistan. Given
the weak infrastructure and the
fragmentation of Afghan society, there is a
clear danger that rival warlords will
promote their own separate radio and
television channels, exacerbating ethnic
and other social divisions. An
international broadcasting commission,
under the auspices of the United Nations,
will need to be established to work with
the transitional government to license
broadcasters, assign frequencies, and
regulate content to preclude incendiary
messages. Regulating hate broadcasting is
a contentious issue, but this kind of
authority proved especially useful in
postwar Bosnia and Kosovo in preventing
ultranationalist political factions from
using the media to foment violence.

Only indigenous news outlets can provide
Afghanistan with what it most needs —
independent sources of news and
information that Afghan citizens from any
ethnic group will recognize as fair and
impartial. A congressional proposal for a
Radio Free Afghanistan made sense when
the Taliban still controlled the country, but
the United States must now turn its
attention and resources to helping local
Afghans develop their own media outlets.
Having a Radio Free Afghanistan up and
running would make it much more

difficult to create successful local media
enterprises, because the U.S.-run station
would drain limited resources, inflate
local salaries, lower advertising rates, and
compete for talent and programming. For
the same reason, the United Nations
should also avoid the temptation to set up
its own channels, as it did rather
unsuccessfully in Cambodia, East Timor,
and Bosnia.

The international community should
therefore support an indigenous state
radio and television channel such as Radio
Kabul, which is already operating, to
unify the country and reestablish national
identity. The interim government will
initially not enjoy widespread legitimacy
as an objective news source, so the
national broadcaster should be established
as a public channel, editorially separate
and insulated from the government.

Local stations will also have an important
role to play, providing the community
news on which civil societies are built and
making a dynamic contribution to local
economies. The United States and the
international community should help train
and finance other nongovernmental,
independent channels that could set the
standard for good journalism and lead
through competition. Finally, the
international community must be prepared
to underwrite Afghan media, both public
and private, since the economy cannot be
expected to generate sufficient advertising
revenue for many years to come.
Otherwise, the media will become a tool
for control by local warlords.

As the war on terrorism moves beyond
Afghanistan, the Bush administration
should likewise extend the media
assistance program that the United States
first pioneered in eastern Europe to the
Middle East. In completely closed
societies such as Iraq, Iran, and Libya,
foreign broadcasting will continue to be
essential to providing outside information

— as it did in the Taliban’s Afghanistan,
where two-thirds of Afghan men
reportedly listened to the BBC and Voice
of America. But in other countries where
the opportunities for alternative local
media exist, the United States should
assist the development of independent
newspapers, Internet service providers,
on-line content providers, and local radio
and television channels.

To promote more balanced and moderate
media, the United States can provide
expert assistance in media law and
regulatory reform and provide journalistic
training and technical assistance.
Americans should lend their help with no
strings attached, however — even when
those media criticize America. The United
States will appear duplicitous if it tries to
support independent news outlets while
simultaneously manipulating information
or engaging in counterpropaganda.
America falters when it does not keep
faith with its democratic ideals. U.S.
government support for independent
media in eastern Europe has been
scrupulous in this regard. American
support for media in Muslim countries
should be held to the same high standard,
especially given the suspicion with which
the United States is viewed there.

Freedom of speech and exchange of
information are not just luxuries; they are
the currency on which global commerce,
politics, and culture increasingly depend.
If the peoples of the Muslim world are to
participate in the global marketplace of
goods and ideas, they will need access to
information, freedom of expression, and a
voice for women and disenfranchised
minorities. That, more than any number of
advertisements about American values, is
what will bring light to the darkness from
which terrorism has come.

David Hoffiman is President of Internews
Network.



