
Public Diplomacy and Transformation 
of International Broadcasting

Monroe E. PRICE*

Abstract
Defining ‘‘international broadcasting’’ is the starting point in this essay. His-
tories of international broadcasting are said to be important as they often
seek to answer whether international broadcasting accomplished or assisted
in the accomplishment of the goals assigned to it. Before analyzing trans-
formations of international broadcasting as an element of a foreign policy
in the media arena, Monroe Price reviews other transformations which in-
clude the changes brought about by the end of the cold war, the domestic
pressures to transform international broadcasting, the responses to the eth-
nic conflicts before the turn of the century and the implications of new
technology. Finally, the essay concludes that the events of September 11
brought to the foreground debates over the future of public diplomacy and
international broadcasting. Might there be a ‘‘revolution in public diplomacy’’?
Price suggests the move may be towards ‘‘re-branding’’ and, indeed, inter-
national broadcasting may move from being an active proponent of the
relationship of media to democracy, to a function more closely tied to issues
of media and global security.

Resumen
Definir el concepto de ‘‘la transmisión internacional de los medios de comu-
nicación’’ es el punto de partida en este ensayo. A la vez, se señala que
la historia de la transmisiones internacionales de los medios es importante,
en tanto que pretende conocer si dichas transmisiones lograron o coadyu-
varon en el logro de los objetivos que le fueron asignados. Antes de analizar
la transformación en las transmisiones internacionales como elemento de
las política exterior de cobertura de los medios, Monroe Price examina otras
transformaciones importantes, tales como los cambios ocasionados por el
final de la guerra fría, las presiones internas para transformar las trans-
misiones internacionales, las respuestas a conflictos étnicos antes del cam-
bio de siglo y las implicaciones de nuevas tecnologías. Finalmente, se
concluye que los acontecimientos del 11 de septiembre trajeron a colación
debates sobre el futuro de la diplomacia pública y las transmisiones inter-
nacionales de medios. En caso de haber una ‘‘revolución en la diplomacia
pública’’, Monroe asegura que las transmisiones internacionales de medios
deberán dejar de ser un proponente activo en la relación de medios y
democracia para tener una función más relacionada con asuntos de los
medios y seguridad mundial.

* Oxford University, U.K.

Comparative Media Law Journal
Number 1, January-June 2003



1. Introduction

International broadcasting encapsulates many of the con-
flicts and difficulties central to the need that one society
may feel to shape the information space of another. There
is the struggle to harmonize goals of ‘‘objectivity’’ with the
need to act as an effective instrument of propaganda, the
potential split between advancing national policy and acting
as a credible journalistic enterprise and the tension be-
tween promotion of favorable regimes and the nourishment
of dissent.

In this essay, I review transformations of international
broadcasting as an element of a foreign policy of media
space, focusing particularly, though not exclusively, on the
United States. But to understand the limits and discourse
in which immediate pressures to change take place, other
transformations must be reviewed. These include the
changes brought about by the end of the cold war, the
domestic pressures to transform international broadcasting
as a fiercer tool of surrogacy, the responses to the ethnic
conflicts before the turn of the century, and the implications
of changed technology.

2. Histories and Definitions

International broadcasting is the elegant term for a com-
plex combination of State-sponsored news, information,
and entertainment directed at a population outside the
sponsoring State’s boundaries. It is the use of electronic
media by one society to shape the opinion of the people
and leaders of another. It involves what was once with
pride called propaganda.1 The Voice of America, Deutsche
Welle, and the BBC World Service are the best-known ex-

MONROE E. PRICE

72

1 Martin, International Propaganda.



emplars, but the practitioners are legion. Lines, of course,
are blurred. Newer satellite services are often linked to
government or regional policy but are not ‘‘state-spon-
sored’’ in the literal sense. There are those who argue that
CNN is an instrument of US hegemony, consciously or
unconsciously, but it is not an international broadcaster in
the club-like definition of the term. Similarly Al Jazeera has
been described as bearing the heavy bias of its regional
political setting, but it is not state-sponsored nor does it
appear to be state-financed.2

The category is not defined by the technology of distri-
bution. International ‘‘broadcasters’’ have traditionally used
shortwave radio as a dominant mode of distributing their
signals, but now many technologies, including FM, Internet,
and satellite to home, are involved. A line is usually drawn
between ‘‘international broadcasters’’ who are transparently
such and so-called ‘‘clandestine’’ or ‘‘black’’ radios, instru-
ments of information transfer that are secretly sponsored
by governments, intelligence agencies, or state-linked po-
litical movements. There are varying styles in international
broadcasting, a British style, a French style, and one or
more American styles (reflecting the division between US
-sponsored broadcasters).3 These differences in style track

PUBLIC DIPLOMACY AND TRANSFORMATION

73

2 See Ajami, Fouad, ‘‘What the Muslim World is Watching’’, New York Times
Magazine, Nov. 18, 2001, p. 48.

3 These questions of style touch on ways the American approach to inter-
national broadcasting is different, for example, from that of the United Kingdom.
United States international broadcasting was evolving into a cluster of aggressive
broadcasters with specific sectoral managements. There are those who favored
a television broadcasting system that emulates the BBC World Service as a
unified source of reliable, factual, and dispassionate information over this cluster
approach. Also, under its latest reorganization, the VOA, together with the exter-
nal radios, are subject to the Broadcasting Board of Governors, as indicated,
many of whom are political appointees. Many of the members in the 1990s were
advocates of the ethos of surrogacy ----and policy-driven radio on the VOA---- .
One member was appointed to protect Radio and TV Marti in order to assure
that the Cuban exile community was served.
   The advocates of a unified ‘‘objective’’ broadcaster also consider that the
pressure to transform into the surrogate function and to have a specific national



broadcasting histories, varying foreign policy objectives, re-
sponses to the nature of societies targeted, political in-
volvement at home, and deep-seated domestic cultural pro-
clivities.

Histories of international broadcasting often seek to an-
swer ----usually inconclusively---- whether international
broadcasting accomplished or assisted in the accomplish-
ment of the goals assigned to it.4 Accounts of the effec-
tiveness of international broadcasting are often told through
justificatory memoirs and rarely by the disaffected.5 The
claims of achievement among the most avid believers are
expansive. A book by Michael Nelson, former chairman of
the Reuters Foundation, eloquently summarizes the posi-
tion of many who support international broadcasting and
are confounded by the under-appreciation of radio as a
tool in altering the global political landscape. Nelson asks
rhetorically, ‘‘Why did the West win the cold war? Not by
use of arms. Weapons did not breach the Iron Curtain.

MONROE E. PRICE

74

political objective is destructive to the ability of the VOA to perform its functions.
They consider that the proliferation of radios leads to the gratuitous duplication
of resources and the use of those resources in ways that compromise the ‘‘ob-
jectivity’’ of the United States international broadcasters.

4 See Olechowska, Elzbieta and Aster, Howard, Challenges for International
Broadcasting V, Mosaic, Oakville, 1998; Abshire, David M., International Broad-
casting: A New Dimension Of Western Diplomacy, Sage, Beverly Hills, 1976;
Wasburn, Philo C., Broadcasting Propaganda: International Radio Broadcasting
and the Construction of Political Reality, Praeger, Westport, CT, 1992. There are
many books that deal with these questions. See, e.g., Nelson, Michael, War of
the Black Heavens: The Battles of Western Broadcasting in the Cold War,
Syracuse University Press, Syracuse, NY, 1997; Taylor, Philip M., War and the
Media: Propaganda and Persuasion in the Gulf War, Manchester University
Press, Manchester, 1992; Bennett, W. Lance and Paletz, David L., Taken By
Storm: The Media, Public Opinion and US Foreign Policy, Chicago University
Press, Chicago, 1994; Cohen, Yoel, Media Diplomacy: The Foreign Office in the
Mass Communication Age, Frank Cass, London, 1986; Nason, James O. H.,
‘‘International Broadcasting as an Instrument of Foreign Policy’’, Millennium 6,
1977; Renier, Olive and Rubinstein, Vladimir, Assigned to Listen: The Evesham
Experience 1939-1943, BBC External Services, London, 1986.

5 See Hopkins, Mark, ‘‘A Babel of Broadcasts,’’ Columbia Journalism Re-
view, Jul. 1999, p. 44.



The Western invasion was by radio, which was mightier
than the sword. ‘Those skilled in war subdue the enemy’s
army without battle’, wrote Sun Tzu’’.6 Among the con-
tradictors, a former Voice of America correspondent criti-
cizes those in Congress who think, ‘‘simplistically that
United States broadcasts of otherwise unavailable news
and information poison authoritarian regimes and fertilize
the intellectual, if not revolutionary soil so that Western
democratic ideals and free markets will blossom’’.7 In 1927
Harold Lasswell wrote: ‘‘The truth is that all governments
are engaged to some extent in propaganda as part of their
ordinary peace-time functions. They make propaganda on
behalf of diplomatic friends or against diplomatic antago-
nists and this is unavoidable’’.8

The Voice of America, through World War II, was the
symbol of US international broadcasting. In the post war
era, as a response to the cold war, under a group of US
citizens, with CIA backing and ultimately virtually full CIA
funding, the surrogate radios, then called Radio Free
Europe (targeting Central and Eastern Europe) and Radio
Liberation (targeting the Soviet Union) came into existence.
For a very long time, the Radios maintained that they were
wholly independent of the government, privately funded,
and, until the issue was forced, the government denied its
clandestine relationship to them. Later, the Radios merged
(Radio Liberation became Radio Liberty) and the federal
government acknowledged its financing role. The advan-
tages of the two (increasingly similar) styles ----VOA ‘‘full
service’’ broadcasting (largely telling America’s story to the
world) and the Radios’ highly targeted surrogate style (nar-
rating for the targeted society an account of events tran-

PUBLIC DIPLOMACY AND TRANSFORMATION

75

6 Nelson, Michael, War of the Black Heavens.
7 Hopkins, Mark, ‘‘A Babel of Broadcasts’’.
8 Lasswell, Harold D., Propaganda Technique in the World War 14, Alfred

A. Knopf, New York, 1927.



spiring there)---- have been debated in Congress for several
decades, and this intensified when resources became
scarcer in the post-Soviet period.

The cold war was a time when international broadcasting
raised specific issues of negotiation, unilateralism, and mul-
tilateral agreement in affecting media space. When the use
of ideologically-inspired radio broadcasting was at its height
in the cold war, the United States maintained a strong con-
demnation of radio-jamming technology in many contexts,
a legal position that still exists and is invoked. Jamming
is the blocking of programming through co-channeling on
the same frequencies or the ‘‘deliberate use of interfering
radio signals sent from one or more transmitters to garble
emissions from other transmitters in order to make them
unintelligible at reception’’.9 The United States and the
West generally claimed that their right to broadcast puta-
tively objective radio programs abroad meant that an in-
terference with these transmissions was a breach of inter-
national law in terms of both specific radio conventions
and broader rights of free expression.10 With respect to
the older technologies, the Soviets and the Cubans had
quite a different understanding. To them, and to many de-
veloping countries, state sovereignty precluded such un-
desirable foreign transmissions, and jamming was, and for
Cuba remains, an often-used countermeasure.11

The legal status of jamming has been much discussed,
especially in connection with Radio Marti and disputes be-
tween Cuba and the United States over the legality of US

MONROE E. PRICE

76

9 Whitton, John B. and Larson, Arthur D., Propaganda Towards Disarma-
ment in the War of Words, World Rule of Law Center, Duke University, Dobbs
Ferry, NY, 1964, p. 210.

10 Martin, International Propaganda 87, p. 223.
11 Kessler, Bruce, ‘‘Politics Among the Airwaves: An Analysis of Soviet and

Western Perspectives on International Broadcasting and the Right to Exchange
Ideas and Information Regardless of Frontiers,’’ Houston Journal of International
Law 7, 1985, p. 237 and 248.



broadcasts and subsequent retaliations.12 In the case of
Cuba and the United States, legal relations were estab-
lished by the North America Radio Broadcasting Agree-
ment (NARBA), which became effective in 1960. It is a
‘‘treaty among certain North American countries providing
a system of priorities and engineering standards designed
to minimize interference and to promote the orderly use
of the AM channels in the North American region’’.13

NARBA established power levels at which broadcasting
stations were required to operate to avoid objectionable
interference. In addition the ITU Radio Regulations have
provided that the shortwave band is ‘‘the internationally ac-
cepted method in which information can be transmitted
across national borders,’’ while the AM band is for domestic
use. Radio Marti operates on the shortwave and AM band.

3. Transformations in the Wake of the Cold War

As the cold war ended and with it the established basis
for this ethereal penetration of sovereign borders, funda-
mental geopolitical change has required the reconfiguration
of international broadcasting as new targets, new justifica-
tions, and new purposes were explored. Until resuscitated
by the war on terrorism, international broadcasting under-
went a deep crisis of purpose and credibility in the mid-

PUBLIC DIPLOMACY AND TRANSFORMATION

77

12 Bayer, Stephen D. ‘‘The Legal Aspects of TV Marti in Relation to the Law
of Direct Broadcasting Satellites,’’ Emory Law Journal 41, 1992, p. 541; see also
Arcia, Omar Javier, ‘‘War over the Airwaves: A Comparative Analysis of US and
Cuban Views on International Law and Policy Governing Transnational Broad-
casts,’’ Journal of Transnational Law & Policy 5, 1996, p. 199; Alexandre, L.,
‘‘Television Marti: ’Open Skies’ Over the South,’’ in Beyond National Sovereignty,
ed. K. Nordenstren and Herber Schiller, Ablex Publishing, Norwood, NJ, 1993.

13 US House Committee on Foreign Affairs, Department of State Under Sec -
retary for Security Assistance, Science and Technology James L. Buckley’s tes -
timony, Region 2 Administrative Radio Conference on Medium Wave Frequency
(MF) Broadcasting: Hearings Before the Subcommittee on International Opera-
tions of the House Committee on Foreign Affairs, 97th Cong., 4th sess., 1981.



1990s. Budget considerations, new technologies, and new
industrial modes of distributing information were influential
in the reassessment process.

During this time, Canada and Australia came close to
eliminating external broadcasting. The Australians had a
lesser involvement in classic European cold war politics,
and instead, had specialized as a major source of infor-
mation in Southeast Asia and Oceania. Still, as would be
true in the United States, Australian external broadcasting
was the victim of a general budget cutting process. Aus-
tralian commercial broadcasters also objected to the con-
tinuation of the service. Australian companies, like those
of the media mogul Kerry Packer, sought to extend their
sphere of influence into places such as Vietnam and Cam-
bodia where international services operated. Ultimately, after
Australian troops took a dominant position in peacekeeping
in East Timor, and after an effective public outcry at home,
Radio Australia’s budget was restored and, to some extent,
expanded. A unique effort to couple an Australian inter-
national television broadcasting presence in cooperation
with a subsidized commercial channel failed, with interna-
tional radio becoming the favored survivor.14 In Canada the
budget cuts were more lasting.15

In 1999, Deutsche Welle, the German external broad-
caster, was required, also for budget reasons, to dismiss
staff for the first time since 1949. In October 1999 its di-

MONROE E. PRICE

78

14 ‘‘New Operator of Aussie TV to be Decided Soon’’, Jakarta Post, Apr. 9,
2001.

15 To maintain and reinforce its service, the management at Radio Canada
International made a conscious decision to be part of ‘‘Team Canada.’’ These are
assortments of business and industrial leaders sent to various countries to pro-
mote goods and services. RCI determined that Team Canada activities, ‘‘rather
than just being a news story, were an integral part of reflecting what’s happening
in Canada.’’ ‘‘Radio Canada International plans for 1999,’’ BBC Summary of World
Broadcasts, Jan. 1, 1999, World Broadcast Information, China, WBI/0001/WB;
Source: Voice of America, 19 December 1998.



rector announced a new strategy for DW in light of these
budget cuts. The principles declared were similar to
changes marked for many other external broadcasters. Ra-
dio broadcasts would continue for regions with significant
information deficiencies (broadcasting to the Balkans would
continue and programs for Indonesia and crisis areas in
Africa and Asia would be expanded). DW Radio would be
discontinued in liberalized regions that were well served
by privatized information markets (Japanese language pro-
gramming for Japan and Spanish radio programs for Latin
America were therefore cut). DW television would be main-
tained and Internet offerings expanded. As a kind of plain-
tive cry, the Director justified DW’s existence because
‘‘growing Anglo-American media domination requires con-
sistent offering of foreign language services and increased
international cooperation’’.16

In the United Kingdom, after outliving the spasms of fas-
cism, cold war and decolonization, it became necessary
for the BBC World Service to find a more inclusive defi-
nition for its long-term purposes. In 1993 John Tusa, the
outspoken former head of the enterprise, argued that in-
ternational broadcasting from the United Kingdom should
not ‘‘turn on the hinge of a particular political dispute or
ideological difference, nor one particular period of history
or the immediate needs of a particular part of the globe.’’
Defining the criteria for a sustained World Service, he
added: ‘‘It must be relevant to all audiences worldwide....
It must appeal to a global rather than an elite audience.
It must be ’international’ rather than foreign.’’ The Service’s
broadcasts, Tusa wrote, can do a multiplicity of different
things for different people. ‘‘In part, the broadcasts operate

PUBLIC DIPLOMACY AND TRANSFORMATION

79

16 ‘‘DW services and staff cuts outlined,’’ BBC Summary of World Broadcasts,
Oct. 15, 1999, World Broadcast Information, WBI/0042/WB; Source: Deutsche
Welle press release, Cologne, in German Oct. 7, 1999.



like aid, transferring knowledge and skills; they have an
element of cultural advertisement; they are an instrument
of informal diplomacy; they bring individuals in touch with
a nation’’.17

Threatened cuts in the early 1980s nearly forced the
closure of BBC services like the Burmese, though it typified
the function most readily justified, providing transmissions
to people whose oppressive governments deprived them
of access to other reliable sources of news. Later in the
decade capital budgets actually increased, enabling a dra-
matic improvement in transmission facilities, and a conse-
quent jump in the listening figures. With the collapse of
communism in Eastern Europe and the Soviet Union, as
with the American Radios, the Service redefined opportu-
nity and found itself with another new role, namely assisting
in transitions in the old Soviet bloc. Attentive to warnings
not to allow itself to become too defined by particular dis-
putes or historical events, the BBC World Service survived
the passing of the global crisis of confidence with almost
all its European services intact.18

In the US, the invention and growth of CNN caused
some to raise monetary objections to the continued exist-
ence of such entities as the Voice of America and the
so-called surrogate radios.19 After the collapse of the former
Soviet Union, the once-vigorous Russian international
broadcasting efforts deteriorated markedly. Shortly after

MONROE E. PRICE

80

17 Tusa, John, ‘‘Media: Britannia Rules the Airwaves’’, The Independent, Dec.
9, 1992, Media page, p. 19.

18 Popham, Peter, ‘‘The Empire Talks Back’’, Independent Magazine, Jan. 17
1996, p. 2.

19 CNN broadcasts largely in English, though that was changing. British and
US international broadcasters broadcast in more than 65 languages and reach
mass audiences (more than 200 million readers/listeners/viewers a week), not
just the affluent that can afford television. See Flournoy, Don M. and Stewart,
Robert K., CNN: Making News in the Global Market, University of Luton Press,
Luton, 1997.



coming in to office, President Bill Clinton called for the
consolidation of all US international broadcasting. This was
a low point in the prospects for international radio. Con-
solidation was to be an opportunity to reduce budgets, re-
think missions, and question assumptions. Under his initial
proposal, the budget of Radio Free Europe/Radio Liberty
(RFE/RL) would be slashed, as a prelude to later elimi-
nation of the Radios. On April 30, 1994, the President
signed into law the US International Broadcasting Act. The
Voice of America and the Radios, including Radio Marti,
would report to the International Broadcasting Bureau
within what was the soon to be abolished United States
Information Agency (USIA).20 In obeisance to history, the
surrogates, RFE/RL and Radio Free Asia, reported directly
to the Bureau’s Board of Governors as privately incorpo-
rated, federally funded grantees. Their employees were not
part of the US civil service as were those of other com-
ponents, the VOA and Radio-TV Marti, for example. The
legislation also authorized the Broadcasting Board of Gov-
ernors (BBG) to oversee the Broadcasting Bureau, estab-
lish and maintain broadcasting standards, set broadcast
priorities of the different language services, and assess
the quality, effectiveness, and professional integrity of all
activities. Typical of the mood of the time, the act, omi-
nously, expressed the sense of Congress that the private
sector should assume all funding for the radios not later
than the end of fiscal year 1999.

The tenor of government and society was far less sup-
portive than it would be less than a decade later. In the
mid 1990s the institutions of international broadcasting
were under pressure from the great private media moguls
and their political counterparts. They argued that interna-
tional broadcasting was unnecessary in the ‘‘age of CNN’’.

PUBLIC DIPLOMACY AND TRANSFORMATION

81

20 United States International Broadcasting Act, Pub. L. No. 103-236, title. III.



The Radios and the VOA were, together, considered gold-
plated cold war relics, with high salaries and an obsolete
mission. That year, too, the President certified that signifi-
cant national interest required relocating the operations of
RFE/RL from Munich, Germany, to Prague in the Czech
Republic.

In the face of this effective opposition, the Radios began
to rethink their missions. No longer facing an authoritarian
regime where they served as surrogates expressing the
views of dissenters, they created a new role for them-
selves: facilitating transitions. The Radios’ missions, they
claimed, had evolved from the purely surrogate task of pro-
viding news and analysis on internal events where no such
media were available, to compensating for the limitations
of domestic media and setting a standard by which emerg-
ing free media could judge themselves.

RFE/RL asserted three primary missions for itself in the
transition period: (1) to act as a traditional broadcaster by
providing information and news on important issues such
as democracy and political organization, the environment,
and economic growth; (2) to provide assistance to indige-
nous radio stations; and (3) to train indigenous radio per-
sonnel and broadcasters. RFE/RL offered itself as a ‘‘model
of Western journalism, an alternative news source, and in-
surance against resurgent government censorship abroad.’’
It developed bureaus in all former Eastern European target
countries and the former Soviet republics and rebroadcast
on stations licensed within those states.

The mood of the times would affect bureaucratic predi-
lections. Lobbying groups and public officials favored ‘‘sur-
rogacy’’ or a more hard-hitting approach by tax-supported
international broadcasting institutions. This bias tipped ar-
dor and revenue, ardor’s manifestation, to the Radios over
the Voice of America. On October 30, 1997, two new US

MONROE E. PRICE

82



funded radio services to Iran and Iraq began transmitting.21

Produced by RFE/RL, these services originated in Prague.
The service to Iran was originally to be called Radio Free
Iran and had its political sources in Congress rather than
in the State Department. In May 1997, after the election
of President Khatami, the State Department sought to post-
pone or cancel the Iranian service as part of a general
diplomatic overture. By April 1998, the State Department,
under intense congressional pressure fostered by RFE/RL
and those who favored the surrogate approach, justified
the new service as designed to enrich domestic political
debate inside the country and not to undermine the gov-
ernment.

The implications of global change and increased private
competition on the Radios can be seen in the emphases
for the continuation of national services as articulated by
the US Congress:

It is the sense of Congress that Radio Free Europe and
Radio Liberty should continue to broadcast to the peoples
of Central Europe, Eurasia, and the Persian Gulf until such
time as (1) a particular nation has clearly demonstrated
the successful establishment and consolidation of demo-
cratic rule, and (2) its domestic media which provide bal-
anced, accurate, and comprehensive news and informa-
tion, is firmly established and widely accessible to the
national audience, thus making redundant broadcasts by
Radio Free Europe or Radio Liberty. At such time as a
particular nation meets both of these conditions, RFE/RL
should phase out broadcasting to that nation.22

PUBLIC DIPLOMACY AND TRANSFORMATION

83

21 VOA has been broadcasting to Iraq in Arabic for more than half a century
and to Iran in a restored Farsi Service since 1979.

22 United States Code, title 22, sec. 6211.



4. Transformations and Radio Free Asia

Radio Free Asia is a case study in the focused effort
to transform international broadcasting to affect information
space in target countries.23 This surrogate service, estab-
lished in the US International Broadcasting Act of 1994,
was designed to target China, Vietnam, Burma, Laos,
Cambodia, and North Korea.24 RFA is a modern iteration
of cold war use of the airwaves, emphasizing a turn from
the traditional cold war targets to new ones. The debates
about Radio Free Asia echo those about other surrogate
radios. These debates are important within the United
States, as well, because of a general shift to purposeful,
designated and sharper-edged surrogate approaches.

Radio Free Asia is also an example of another hypothe-
sis: instruments of international broadcasting are a reflec-
tion of the priorities and internal politics of the sending
nation. Most foreign policy, it is said, including international
broadcasting, can be described as shaped by domestic
politics.25 There are a number of themes in the RFA story
that illustrate the relationship between domestic politics in
the United States and the design of international broad-
casting. For example, what emerges from the debate is
the introduction of Radio Free Asia as a domestic trade-off

MONROE E. PRICE

84

23 This section is based on research done by Dr. Michael Likosky during
graduate work at the Centre for Socio-Legal Studies, University of Oxford.

24 As a historic matter, a surrogate service directed at China had previously
existed from 1951 to 1953. ‘‘Radio Free Asia, an allegedly public-supported (but
in reality, CIA-financed) international broadcasting station operated out of San
Francisco, but transmitting from Manila, was founded. Its dual mission was to
strengthen resistance within China to the new Communist government plus pre-
vent overseas China in Asia from ‘falling victim to communist Chinese propa-
ganda’ ’’. John A. Lent, ed., Broadcasting in Asia and the Pacific: A Continental
Survey of Radio and Television, Temple University Press, Philadelphia, 1978. The
creation of RFA was once again debated during the Vietnam War. CRS Report
for Congress, Radio Free Asia, Jan. 2, 1997.

25 James Rosenau, ed., Domestic Sources of Foreign Policy, Free Press,
New York, 1967.



to build support for ‘‘most-favored-nation’’ treatment for
China. In the 1990s when there were numerous objections
to China’s human rights policies and a liberalized trade
policy was held hostage to a more aggressive attitude to-
ward China, RFA was a convenient technique for gaining
votes: those who favored free trade could demonstrate
their loyalty through the fist of radio at the same time as
facilitating the glove of opening economic markets.

The subsequent international debate over the broad-
casts of RFA took on the character of many past battles
over US international broadcasting to older target sites in-
cluding the Soviet Union and Cuba. On the one hand, the
United States argued that its privilege to broadcast was
contained within Article 19 of the Universal Declaration of
Human Rights giving everyone the right ‘‘to seek, receive,
and impart information and ideas through any media and
regardless of frontiers’’.26 These arguments assumed, as
has already been mentioned, that the ‘‘right’’ of individuals
in target countries gave the United States the correlative
power or duty under the international legal regime, to sat-
isfy legal and informational disabilities that such individuals
might have. China, Korea, and Vietnam argued that such
broadcasting violates international tenets and agreements
on domestic sovereignty.

5. Transformations and Information Intervention

Transformations in international broadcasting were also
occasioned by the ethnic conflicts that closed the twentieth
century. There is a complicated balance as the interna-
tional community seeks to find as it alters media space to
prevent future conflict and the potential for genocide. Train-
ing journalists, fostering new voices, and sparking local,

PUBLIC DIPLOMACY AND TRANSFORMATION

85

26 United States Code, title 22, section 6201, para. 1.



indigenous media are all steps toward increasing stability
and enhancing the plurality and diversity of political par-
ticipation. But there are contexts where the ground for
these more advanced measures was barren. In countries
such as Cambodia and Rwanda, at particular times, the
deployment of international radios may be a major mecha-
nism for introducing a mood hospitable to peace or to help
initiate useful political shifts. Combinations of monitoring,
so-called peace broadcasting (neutral, outside efforts to
provide information), and jamming are now emerging as
elements of formulae for preventing conflict and promoting
healing after war and genocide.27

In Cambodia, in the mid-1990s, when the international
community entered, there was little in the way of indige-
nous media and UN radio was created to ensure that there
was a ‘‘fair’’ information source during the first elections.
But afterwards, the UN radio ceased. In order to fill what
was perceived as a void, Radio Free Asia sought to es-
tablish an FM relay station in Phnom Penh.28 The Hun Sen
controlled Information Ministry agreed to allow the station,
but before the agreement was concluded and the station
actually took concrete shape, the station’s authorization
was put in doubt. Newspapers charged Hun Sen with fear
of RFA and VOA broadcasts ‘‘because the RFA broadcast
constitutes a powerful missile that can destroy all tactics
conducted by the dictatorial clique in the twinkling of an
eye’’. With RFA’s FM broadcast in Phnom Penh, ‘‘people
can be informed immediately of what the Hun Sen gov-
ernment has done whether for national development or na-
tional destruction’’.

MONROE E. PRICE

86

27 See Metzl, ‘‘Rwandan Genocide’’.
28 ‘‘Government Plans to Ban US-funded RFA Criticized,’’ Samleng Yuveak -

chon Khmer, Apr. 8, 1999, reprinted in World Broadcast Information, Lexis News
Library, Lexis News Library, BBCSWB file.



International broadcasters, in these newly altered conflict
resolution and peacekeeping roles, often must work with
concurrent efforts to block disfavored communications, al-
tering the position of the international community. Espe-
cially in the contexts of threatened genocide or potentially
large-scale deprivation of human rights, different forms of
intervention have been found warranted. These modern in-
terventions are even more drastic than jamming and not
within the standard definition. The airwaves have to be
----or so it seems---- affected negatively and positively. In
the bombing of transmitters in Afghanistan, before the in-
ternational broadcaster took over the air space, local trans-
mitters were destroyed on the grounds that they were used
for the spewing of speech that incited or intensified con-
flict.29 In another example, in May 1999, at the height of
the conflict in Yugoslavia, the Eutelsat Board of Directors
discontinued transmitting the Radio-TV Serbia (RTS) sat-
ellite program and thus made RTS inaccessible in Euro-
pean countries.30

6. Transformations and New Technologies

One important question is how international broadcasting
is affected by new technologies. There are innovations,
but one could also conclude that external broadcasting re-
mains a primarily low-tech enterprise and that radio, and

PUBLIC DIPLOMACY AND TRANSFORMATION

87

29 Sufficiently similar to be cited here was the decision of Israel to destroy
the building of the Palestinian Broadcasting Corporation in January 2002. Pales -
tinian leaders and international media watchdogs condemned the Israeli attack
on the Ramallah headquarters. Israel had contended that Palestinian radio and
television incited violence. The destruction of the Palestinian broadcasting head-
quarters renewed a debate on the propriety of attacking civilian-operated media
outlets. ‘‘Analysis: Israel destroys Palestinian broadcasting HQ in West Bank’’,
BBC Summary of World Broadcasts, Jan. 24, 2002, BBC Monitoring Research.

30 Of course, this was during an armed intervention. See ‘‘Eutelsat Decision
‘Culmination of Hypocrisy’ ’’,  Tanjug News Agency, May 27, 1999, reprinted in
World Broadcast Information, Lexis News Library, Jun. 4, 1999, BBCSWB file.



shortwave radio at that, is its most effective tool. In the
post-war review of how to build up Afghan media, one ap-
proach was to sponsor a series of low power transmitters
that would reach local areas rather than seek a national
audience. Changes, such as the expansion of VOA into
television, satellite feeds to a large number of independent
or State-owned FM radio stations around the world, the
introduction of monitoring, jamming, and broadcast aircraft
as part of a means of introducing messages, often during
war, and, of course, the turn to the Internet have suggested
that modernization is necessary and useful. But do these
new efforts make a difference? Do new technologies make
States particularly permeable to the extensions of other States,
and have the sending States used new technologies in
ways that have affected the strategies of international
broadcasters?

In late 1996 and early 1997, then President of Serbia,
Slobodan Milosevic, cracked down on independent media
during opposition rallies protesting his regime’s annulment
of opposition victories in fourteen municipal elections
across Serbia. The BBC, VOA, and RFE all sought to fill
the information vacuum. VOA not only expanded its Ser-
bian language broadcasts on shortwave and medium wave
to reach more listeners in Yugoslavia, it leased time on a
Eutelsat TV transponder to simulcast its Serbian language
radio broadcasts within ten days after Milosevic attempted
to close down independent Serbian radio station B-92.31

The Serbian language VOA radio-TV simulcasts, were pio-
neering efforts for planned expansion in VOA-TV program-
ming of the late 1990s and beyond.

The 1999 NATO campaign against Yugoslavia provides
additional insights into adaptation to new or different tech-

MONROE E. PRICE

88

31 Several hundred thousand homes in Yugoslavia were equipped with sate-
llite dishes capable of receiving international TV signals independently of local
cable or terrestrial channels controlled by the government.



nologies. During the campaign, the Yugoslav government
closed down all foreign broadcasting and banned the re-
transmission of international broadcasters on domestic ra-
dio stations to the extent they could. In October 1998, dur-
ing the period of threat of NATO attacks, the then Serbian
Information Minister Aleksandar Vucic issued a decree that
banned the ‘‘rebroadcasting of foreign media reports that
aim to spread fear, panic, or defeatism.’’ He singled out
Deutsche Welle for its ‘‘numerous fabrications’’ about
events in Kosovo and claimed that the Voice of America
was conducting a propaganda campaign against Serbia.

This is a way to prevent the psychological-propaganda war
which some foreign countries have waged against us either
by broadcasting their programs or parts of their programs on
domestic radio and TV stations or by directly or indirectly in-
fluencing the editorial concepts of certain media companies,
especially if this originated from countries which are directly
threatening to use military force against us.32

With the Voice of America and Radio Free Europe’s
broadcasting taken off the air on stations inside Serbia, in
April 1999 the chair of the International Broadcasting Board
announced that the US government had decided to join
in building the ‘‘ring around Serbia’’. The decision was to
deploy FM transmitters so that the US agencies could get
signals into Serbia and communicate to the Serbian peo-
ple. The FM transmitters would beam into Serbia from sur-
rounding countries though, at the time, international broad-
casting officials were not specific about which countries
were involved. The FM transmitters were constructed with
funds provided by USAID. Though FM has a limited range,

PUBLIC DIPLOMACY AND TRANSFORMATION

89

32 ‘‘Information Minister Defends Relay Ban’’, Tanjug News Agency, Oct. 10,
1998, reprinted in World Broadcast Information, Lexis News Library, Oct. 16,
1998, BBCSWB file.



is problematic in hilly terrain, and more vulnerable to jam-
ming than shortwave, the policy makers resorted to FM
because it is the radio medium of choice in Serbia.33 The
construction of any strategy to transmit FM signals required
a complicated effort to obtain rights to use of transmitters.
In the case of Serbia, use was made of facilities in Kosovo
and Republika Srpska, the Bosnian Serb entity.

In the summer of 2001, the United Kingdom announced
the curtailment of shortwave transmissions of their inter-
national broadcasting arm to the United States, Canada,
Australia, New Zealand and the Pacific Islands. Listeners
instead would have to access the World Service on the
Internet or listen to a limited service rebroadcast on FM
by local stations. The move ended the tradition, established
in 1932 when the Empire Service, as it was then called,
first went on air, of punctuating each hour with the familiar
signature ‘‘This is London’’ and providing many listeners
with their first live voice from a distant land.34 The Voice
of America cutback on its shortwave services as well, but
expanded its Internet content. The context in which the
BBC World Service and the Voice of America functioned
had changed, and changed dramatically. New technolo-
gies, including the Internet, now, in specified locales, had
greater audiences than traditional modes for distributing
their messages. Virtually for the first time, because of the
boundary-less nature of the Internet, a Congressional-im-
posed rule that the VOA could not be directed at a US
domestic audience was technologically threatened in a
meaningful way.

MONROE E. PRICE

90

33 ‘‘US to Surround Serbia with FM transmitters’’, Voice of America broadcast,
Apr. 10, 1999, reprinted in World Broadcast Information, Lexis News Library, Apr.
16, 1999, BBCSWB file.

34 ‘‘BBC World Service to Cut Back Broadcasts’’, Daily Telegraph, May 26,
2001.



7. Conclusion

The events of September 11 and the ‘‘war against ter-
rorism’’ brought to the foreground debates over the future
of public diplomacy and international broadcasting. These
debates sharpened an understanding of the interest one
society has in the media space of others. There are few
other contexts in which there is so direct a discussion of
a national purpose to alter the mix of voices, to affect the
market for loyalties, to achieve greater civic participation
in target societies and, finally, to win over hearts and
minds. If there is a ‘‘revolution in public diplomacy,’’ inter-
national broadcasting will be one critical site for its imple-
mentation. The move may be toward ‘‘rebranding,’’ to use
a current hot-button phrase, from an emphasis on a gen-
eral process of representing the United States to one far
more instrumental in its emphasis on specific content. In-
ternational broadcasting may move from being an active
proponent of the relationship of media to democracy to a
function more closely tied to issues of media and global
security. The very institutions of international broadcasting
could begin to mimic their commercial counterparts. There
may be a move from news to entertainment, from ‘‘objec-
tive and impartial’’ reportage to promotion of a particular
culture or style. New technologies, new genres, new kinds
of partnerships-all these will certainly characterize the fu-
ture of international broadcasting. The revered Canadian
activist and writer Graham Spry had a relevant warning
(though he was speaking of domestic public service broad-
casting): ‘‘To trust this weapon [the shaping of public opin-
ion through electronic media] to advertising agents and in-
terested corporations seems the uttermost folly’’.35

PUBLIC DIPLOMACY AND TRANSFORMATION

91

35 Letter from Graham Spry, 1931, quoted in McChesney, Robert M., ‘‘Gra-
ham Spry and the Future of Public Broadcasting’’, Canadian Journal of Commu-
nications 24, 1999.


