
diph_832 47..70

n i c h o l a s j . c u l l

Speeding the Strange Death of American Public
Diplomacy: The George H. W. Bush Administration

and the U.S. Information Agency*

The Reagan administration knew how to throw a great party, and the celebra-
tion held on November 17, 1988, in the Organization of American States
building in Washington, DC, was no exception. Stretch limos jammed that part
of town. Guests included media mogul Rupert Murdoch and the president
himself. The gala dinner honored the achievement of Charles Z. Wick, who had
served throughout the Reagan years as director of the U.S. Information Agency
(USIA).1 Originally established by Eisenhower in 1953, USIA conducted the
U.S. government’s public diplomacy: advancing foreign policy by engaging
foreign publics through radio, press work, exhibitions, publications, cultural
exchanges and a host of other channels. Wick’s achievement was impressive.
USIA had been a key part of the Reagan era’s ideological barrage against the
Soviet bloc, telling the world about the shooting down of the Korean airliner
KAL 007, telling the people of the Soviet Union about the meltdown of Cher-
nobyl, and mobilizing just enough European sympathy to allow the deployment
of Pershing missiles. USIA was also part of the emergence of a new political
order in Eastern Europe, conducting all manner of exchanges with the Gor-
bachev regime, and encouraging the voices of reform. The momentous political
changes in Eastern Europe during the following year seemed to bear out the
message of that November night: that USIA and public diplomacy were now
central to American foreign policy. Yet the Reagan/Wick era of public diplo-
macy did not last. In 1999, USIA was absorbed into the State Department and
public diplomacy thereby placed on a back burner.

*I would like to acknowledge the generous help of guest editor Jeffrey Engel with this piece,
and I thank the numerous veterans of VOA and USIA who shared their recollections during the
research process, some of whom remain anonymous. All judgments and flaws are my own. This
article is part of a larger history of U.S. public diplomacy from 1989 to the present.

1. Elizabeth Kastor, “For Wick: Cheers from the Chief,” Washington Post, November 18,
1988, C1, C11. For Reagan’s tribute to Wick see Public Papers of the Presidents: Ronald Reagan,
1988, 2: 1519–20 (Washington, DC, 1989) (hereafter PPP). For a history of USIA including the
Wick years, see Nicholas J. Cull, The Cold War and the United States Information Agency:
American Propaganda and Public Diplomacy, 1945–1989 (Cambridge, England, 2008).

Diplomatic History, Vol. 34, No. 1 (January 2010). © 2010 The Society for Historians of
American Foreign Relations (SHAFR). Published by Wiley Periodicals, Inc., 350 Main Street,
Malden, MA 02148, USA and 9600 Garsington Road, Oxford OX4 2DQ, UK.

47



The best public diplomacy in the world could not have averted the terrorist
9/11 attacks, but it would have helped on 9/12 and thereafter. But no one
claimed that the United States had the best public diplomacy in the world. U.S.
public diplomats faced the challenge of its global war on terror with tiny
budgets, a chaotic bureaucracy, outdated approaches, and rock-bottom morale.
In the months and years that followed the attacks, multiple reports acknowl-
edged that the United States faced a crisis in its public diplomacy.2

The exact mechanism by which the evident strength of American public
diplomacy in 1989 was squandered is unclear. Explanations, which think beyond
the immediate shortcomings of George W. Bush and his team, focus on the
Clinton years, citing the eagerness of the Republican Congress for a peace
dividend, the nose dive in budgets, and willingness of the Clinton White House
to sacrifice significant elements of the foreign policy machine to win small
concessions on the hill.3 This study will focus on an earlier link in the chain—the
administration of George H. W. Bush—and explore the significant decline in
the fortunes of the agency between 1989 and 1993. Whatever the Clinton years
did to USIA, they did to an agency that was far weaker than that which Charles
Z. Wick headed until January 1989. This study is offered both as a contribution
to the burgeoning historical literature around public diplomacy and as a case
study of diplomatic practice in the Bush years.4 But before engaging that case, it
is helpful to consider the somewhat slippery term public diplomacy.

understanding public diplomacy
Public diplomacy can be defined as the conduct of foreign policy by engaging

foreign publics. It is considerably harder to practice. The unity and certainty
embodied by the single term “public diplomacy” conceals fundamental disso-
nances and tensions. Indeed, it was precisely because of the centrifugal forces
pulling against attempts to centralize the communication aspects of foreign
policy that the term was invented and promulgated in the first place. As I have
argued elsewhere, public diplomacy embraces five distinct activities.5 Of these

2. The best of these reports—the Defense Science Board Task Force on Strategic
Communication of September 2004 (online at http://www.acq.osd.mil/dsb/reports/2004-09-
Strategic_Communication.pdf)—includes a list of major reports and summarizes their findings.

3. This is a common argument presented by veterans of USIA and is part of the conclusion
of Wilson Dizard, Inventing Public Diplomacy: The Story of the U.S. Information Agency (Boulder,
CO, 2004).

4. Recent historical work in the field has included the present author’s history of USIA;
Kenneth Osgood, Total Cold War: Eisenhower’s Secret Propaganda Battle at Home and Abroad
(Lawrence KS, 2006); Laura A. Belmonte, Selling the American Way: U.S. Propaganda and the
Cold War (Philadelphia, 2008); Giles Scott-Smith, Networks of Empire: The U.S. State Depart-
ment’s Foreign Leader Program in the Netherlands, France, and Britain 1950–70 (Oxford, 2008).
For a convenient survey of the wider literature, see Bruce Gregory, “Public Diplomacy: Sunrise
of an Academic Field,” Annals of the American Academy of Political and Social Science (special issue
on Public Diplomacy), 616, no. 1 (2008): 274–90.

5. See Nicholas J. Cull, Public Diplomacy: Lessons from the Past (report to the UK Foreign
and Commonwealth Office, April 2007) (Los Angeles, 2009).

48 : d i p l o m a t i c h i s t o r y



the most important is listening: feeding back information from and analysis of
foreign publics into the foreign policy process. Prominent in the American
approach to public diplomacy is advocacy: presenting the policies and ideology
of the state (or other actor) to the international public. There is cultural diplo-
macy, engaging foreign publics through the facilitated export of cultural forms
including language teaching; exchange diplomacy, which focuses on a two-way
exchange of information and people; and international broadcasting. Each of
these elements has a different source of credibility. For listening, credibility
comes from evidence of response to international opinion. For advocacy, cred-
ibility comes from proximity to the source of foreign policy and the accuracy of
the information provided. For cultural diplomacy, credibility comes from its
connection to the culture of the actor in question. For exchange diplomacy, it
comes from reciprocity within the exchange. For international broadcasting, it
comes from distance from politics and conformity to the norms of journalistic
practice. Each element also operates in its own time frame, with advocacy
tending to the shortest possible cycle, culture and broadcasting falling in the
middle, and exchanges operating in the very long term. With competition for
resources and cultural differences between the professions specializing in each
field, it is easy to see how these elements are reluctant bedfellows.

The mutual incompatibility of elements of public diplomacy has led most
Western states to house them separately. Britain has its Foreign Office public
diplomacy staff for advocacy, its British Council for culture, its exchange mecha-
nisms and the BBC World Service for broadcasting. Germany has its press
relations and information centers, its Goethe Institute, Academic Exchange
Service and Deutsche Welle. Only the United States has attempted a central
structure. The experience of the Bush administration is a lesson in the problems
that flow from such centralization.

The structure of U.S. public diplomacy was seldom free from controversy.
Eisenhower’s USIA did not have complete oversight of all public diplomacy
functions. Cultural and exchange work remained under the jurisdiction of the
Department of State. An element within its fiefdom—Voice of America
(VOA)—was forever striving for independence and the sort of role enjoyed by
the BBC. In 1960, VOA journalists won a charter mandating objective news
coverage. In 1976, this charter gained the force of law. In the aftermath of the
Vietnam War, with détente opening new possibilities in international relations,
the United States reexamined its apparatus of public diplomacy. A panel chaired
by former Columbia Broadcasting System president Frank Stanton recom-
mended what amounted to the British model of public diplomacy with separate
agencies for its key tasks. The prospect of VOA independence was too much for
USIA, and the agency struck back with an intense lobbying campaign to redirect
the reformist impulse into a central structure. The Carter administration settled
the matter in USIA’s favor, transferring the culture and exchange elements
of the Department of State into USIA and keeping VOA within the structure.
For a while, the integrated agency at least had a new name—the International

Speeding the Strange Death of American Public Diplomacy : 49



Communication Agency (ICA)—but it reverted to USIA early in the Reagan
years. During the tenure of Charles Z. Wick the centrifugal forces were present
but largely held in check.6

the bush administration approach to public diplomacy
On the surface, George H. W. Bush’s USIA had its share of successes. In

seeking to justify its budget, the agency pointed to its achievement in broad-
casting to China during the Tiananmen Square disturbances, its communica-
tions efforts during the Desert Shield deployment of 1990 and Gulf War of
1991, and its support for democratization in Eastern Europe. A close examina-
tion of these three cases reveals a more complex story and speaks to the reemer-
gence of the fundamental fault lines within the U.S. public diplomacy structure.
But before probing these three cases, it is helpful to examine the administra-
tion’s general approach to public diplomacy.

The Bush administration clearly understood the need for an informational
dimension in foreign policy, with Secretary of State James A. Baker’s Assistant
Secretary of State for Public Affairs, Margaret Tutwiler, shining in her role of
spokesman. However, this understanding did not consistently extend to the
making of foreign policy. USIA was swiftly driven to the margins of the
administration’s foreign policy-making structure. This was not the case in
the Reagan years, but it did reflect a reversion to the standard practice of the
Nixon, Ford, and even the Carter periods. Bush’s National Security Council
(NSC) structure emphasized smaller meetings and a system of associated sub-
committees. Agency directors—including USIA—attended the NSC only when
specifically needed. USIA veterans protested this exclusion, having enjoyed
greater access during the previous administration, but to no avail.7

Bush’s first USIA director, Bruce Gelb, seldom attended the NSC. Gelb had
the impression that Bush originally intended otherwise. As he left his first White
House meeting with the president, he passed National Security Advisor Brent
Scowcroft at the door. The president remarked, “You guys are going to be
working very closely together.” It was, as Gelb recalled, the closest they got.
Gelb felt that both he and the agency were dismissed by Scowcroft’s aides. His
successor, Henry Catto, never attended NSC meetings. Catto once suggested to
Scowcroft that it might be sensible for the USIA director to attend the NSC, but
the suggestion was simply ignored.8 As will be shown below, Gelb’s troubled
tenure and alienation from the country’s foreign policy establishment would

6. The interplay among these tensions is a major theme of Cull, The Cold War and the United
States Information Agency.

7. David Hoffman, “President Scales Back National Security Council,” Washington Post,
February 3, 1989; Washburn to Bush, February 3, 1989, ID 005377, White House Office of
Records Management (hereafter WHORM), George Bush Presidential Library, College
Station, Texas (hereafter GBL).

8. Judith Havemann, “At USIA the Beef over the Chief,” Washington Post, June 8, 1990,
B1–4. Interviews: Gelb, September 18, 2004, and Catto, March 26, 2004.

50 : d i p l o m a t i c h i s t o r y



lead to significant turmoil in his agency. Moreover, whereas in previous years an
agency policy officer had taken part in a daily conference call with the State
Department spokesman, White House, and other agencies to prepare for that
day’s round of press conferences, that arrangement ceased during the Bush
administration. Bruce Gelb at least sat on the Secretary of State’s morning
senior staff meeting and USIA representatives sat on most—but not all—of the
administration’s Policy Coordinating Committees (PCCs) for foreign policy.
USIA also provided specialists to sit on NSC interagency committees dealing
with such issues as psychological operations and “low intensity conflict.” Rela-
tions with the Defense Department retained the cordiality established during
the Wick/Weinberger period, and would serve both parties well during the Gulf
War.9

The prominence of Wick in the Reagan administration meant that for the
first time in the agency’s history, the U.S. press speculated over who would
succeed him at the helm of USIA. Candidates included former actress and
Ambassador to Czechoslovakia, Shirley Temple Black, advertising executive Ed
Ney, and editor and sometime presidential adviser David Gergen.10 None were
chosen. Rather, on January 25, 1989, George H. W. Bush nominated a friend
and pharmaceutical businessman named Bruce Gelb. The Senate confirmed the
nomination on April 13, and Gelb was sworn in at an oval office ceremony on
May 8.11 Gelb and his elder brother, Richard, had been early backers of Bush.
Their friendship extended back to school days at Andover. On the liberal end of
the Republican party, Gelb was a true believer in the power of people-to-people
diplomacy. He had traveled to Russia in 1959 to attend the famed American
National Exhibition in Moscow and served as a private sector partner for Wick’s
USIA. He asked Bush for the USIA directorship during the transition and was
delighted to be nominated.

On paper Bruce Gelb should have been a first rate director for USIA. In
practice his directorship proved troubled from the start. His relationship with
Bush delivered few dividends beyond a periodic exchange of warm messages but
set him up as a target for those seeking to score points at the expense of the
administration, especially from within Bush’s own party. The Washington Times
made Gelb the focus of what amounted to a vendetta, as the director himself
recalled in later years: “They used my life as a kind of dart board.”12 Exactly why
the Bush administration failed to move to Gelb’s rescue remains a mystery. One
reading would be that it simply did not think public diplomacy was significant
enough to justify such exertion.

9. Transition U.S. Information Agency, March–April, 1991, 108–12, box 3, USIA Historical
Collection, Reports and Studies, 1945–1994, Record Group (RG) 306, A1 (1070), National
Archives II (hereafter NA), Washington, DC.

10. Kastor, “For Wick: Cheers from the Chief.”
11. Philip Shenon, “Bush Names Choice for Information Agency,” New York Times, January

19, 1989, B9; PPP George Bush, 1989, 1: 18 (Washington, DC, 1990); Untermeyer to Cicconi
(White House), March 3, 1989, FG 298, ID 013453 SS WHORM, GBL.

12. Interview: Bruce Gelb, September 18, 2004.

Speeding the Strange Death of American Public Diplomacy : 51



Many of Gelb’s difficulties flowed from the clash of cultures between his
corporate life as executive vice president of Bristol-Myers’ Consumer Products
and Health Care Group and life inside the beltway. His qualification for the
USIA job rested on an analogy between selling and public diplomacy, which
made many agency staff uncomfortable. They strove to be diplomats, commu-
nicators, and agents of international exchange rather than vessels of vulgar
chaos. More than this, at Bristol-Myers Gelb had become used to a certain
responsiveness of the corporation to individual initiative. The USIA bureau-
cracy was, in contrast, comparably hard to maneuver and bound by arcane rules.
Gelb had regularly toured Bristol-Myers overseas divisions, addressing staff and
boosting morale. His attempts to do the same at USIA seemed to puzzle rather
than uplift his staff. Above all, Bristol-Myers was a family company, with Gelb’s
brother at the helm. Gelb had come to count on loyalty and the personal
commitment of staff. He had been insulated from the worst sort of office
politics. It was a harsh transition from life as a crown prince in the genteel
constitutional monarchy of Bristol-Myers to leading the rough republic that was
USIA.

In business, Gelb had trusted to the personal dimension: connecting with his
staff and customers. That approach broke down in Washington. Gelb’s tendency
to engage his interlocutors with long stories worked against him. Two hours into
his budget hearing in the spring of 1990 a Democrat representative, Joseph
Early of Massachusetts, interrupted saying bluntly “Your answers are too long;
you go on and on.”13 His personal touch could seem surreal or plain inappro-
priate in government as when, early in his tenure, Gelb sent a memorandum to
Scowcroft (copied to the president and secretary of state) about USIA plans for
public diplomacy around the election in Nicaragua with an aside that this date
was “one day after my birthday.”14 Such personal asides were hardly the norm in
the more staid circles of the national security bureaucracy.

Bruce Gelb’s attention to the personal also had consequences within the
agency. When Wick encountered negative or sloppy thinking at USIA he would
roar his disapproval and plow on. Gelb, however, internalized his response and
took ambivalence or opposition to heart. One staffer noted that he seemed to
lack the “exoskeleton” necessary to prosper in Washington. Staff relationships
became strained, as Gelb interpreted absence of loyalty as something worse. But
all too soon, real disloyalty followed, fulfilling Gelb’s fear that elements in the
agency were conspiring towards his downfall. By Gelb’s second year, some staff
at USIA staff routinely leaked stories at his expense to the gossip columns.

Previous USIA directors had overcome their teething troubles with the help
of a strong deputy. All three Eisenhower-era directors had leaned on Abbott
Washburn; Nixon’s Frank Shakespeare owed much to his deputy Henry

13. Havemann, “At USIA the Beef over the Chief.”
14. Gelb to Scowcroft, June 12, 1989, CO 114, ID 044893, WHORM, GBL.

52 : d i p l o m a t i c h i s t o r y



Loomis; and Wick flourished in partnership with his second-term deputy
Marvin Stone. Gelb made the mistake—from his point of view—of selecting a
deputy who knew the agency too well: Eugene Kopp. Gene Kopp had been
deputy director to Jim Keogh from 1973 to 1977, and their partnership was
remembered as a great strength of the agency at a difficult time. It was a forlorn
hope that Kopp would establish the same rapport with a second director, more
especially as his personal history at USIA actually made this less likely. Longer
serving agency staff already knew Kopp and perceived him as a force distinct
from the director. It was a recipe for tension at the higher levels of the agency
and, as Gelb became mired by his battle with VOA and teething troubles at
USIA, so this tension became manifest. By the end of his tenure Gelb and Kopp
were not speaking to each other. Gelb reacted to the problems by drawing his
trusted personal staff around him. A gulf opened between the director’s office
and the rest of the agency. Much important advice was apparently not passed to
the director, while he regarded such advice as was given with skepticism. Gelb
became concerned that USIA staff might have ulterior motives and actually be
attempting to trap him into an error. Gelb’s attempts to assert his leadership at
the agency seemed disconnected from policy and were easily mocked by his
detractors. There had been management crises before. Eisenhower’s second
USIA director had run afoul of Senator Lyndon Johnson in spectacular fashion
and had been forced to move to other duties as a result; President Johnson had
fired his USIA director Carl T. Rowan. But such moments were minor hic-
coughs compared to the problems of the early 1990s. Only the problems of the
McCarthy era came close. It all added up to the most serious management crisis
in the agency’s history. The irony of the situation was, as will be seen, the
successes of particular elements of the agency—beginning with the VOA’s
remarkable work in China in 1989—made matters worse.

case one: voa in china in 1989
On April 15, 1989, the reform-minded member of the Chinese politburo, Hu

Yaobang, died. As news of his demise spread, students in Beijing gathered in
Tiananmen Square to demonstrate in support of the reformist values that he had
embodied. The correspondents of VOA’s Beijing bureau were on hand to relay
the whole story to China and the world. Bureau chief Al Pessin covered events
in Tiananmen Square from the ground, recording interviews and vox pops from
students and supportive citizens.15 Demonstrations swiftly spread to 341 cities.
China had seen nothing like it for decades.16

15. Interviews: Joe O’Connell, November 9, 1995; Diane Doherty, December 7, 1995. For
overviews of VOA coverage in China at this time, see Philomena Jurey, A Basement Seat to
History (Washington DC, 1995), 347–53; Alan L. Heil, Voice of America: A History (New York,
2003), 7–31.

16. Andrew J. Nathan and Perry Link, eds., The Tiananmen Papers (New York, 2001), viii.

Speeding the Strange Death of American Public Diplomacy : 53



On May 20, the Chinese government instituted martial law. Shortly there-
after, they cut off external television feeds and began attempts to jam VOA’s
Mandarin service.17 The Chinese government’s own reports reveal not only that
VOA continued to get through, but also that its effect was multiplied as listeners
created and circulated written versions of the news. Students displayed bulletins
on wall posters, and they relayed the broadcasts themselves on campus public
address systems over loudspeakers in Tiananmen Square.18

Seeking to maximize its coverage, the VOA broadcast its telephone number
and encouraged Chinese listeners to call in with news from their villages and
towns. Although the Chinese government banned the country’s international
operators from connecting these calls, VOA staff received around one hundred
calls each day from Chinese-accented operators stressing their determination
that their callers’ news should reach the outside world. The callers provided
valuable snapshots of the scale and course of the Chinese government’s response
to the protests. Editors and staffers took care to secure adequate confirmation
before broadcasting any news from these sources, stressing accuracy above speed
throughout the crisis. Some of the Chinese callers thanked VOA, some requested
more news, or more hours on the air, and some begged for U.S. support.19

Knowing that the eyes of the world were on China did not deter the Beijing
government. In the early hours of June 4, 1989, the People’s Liberation Army
struck. VOA’s staff in Beijing and Washington worked around the clock cover-
ing the crackdown. At around 5 a.m. on the morning of June 5, 1989, VOA
director Richard Carlson paid a surprise visit to the VOA’s Chinese branch to
thank staff for having worked through the previous night, compiling reports on
the shocking events in Tiananmen Square. He noticed that one journalist was
weeping as he typed. His copy described how the Chinese authorities were
removing the dead and dying from the square.20 While Chinese television
reported that only three hundred people died in Tiananmen Square, mainly
soldiers killed by counterrevolutionaries, VOA carried a different story includ-
ing eyewitness accounts of scenes of carnage. Within hours of the shooting,
VOA increased its Mandarin broadcasting by more than 25 percent, staying on
the air for eleven hours, and eventually eleven and a half hours. VOA also
switched its Chinese service to an all news format becoming, as VOA director
Carlson told Congress, “an intellectual lifeline for a vast nation.” VOA’s audi-
ence, which the Chinese government usually estimated at sixty million, mush-
roomed to one hundred million or more. Some claimed three hundred million.21

17. Interview: Joe O’Connell, November 9, 1995; The Role of the United States Embassy and
the Voice of America in the Recent China Uprising, Hearing before the subcommittee on interna-
tional affairs, House of Representatives, 101st congress, 1st session, June 15, 1989 (in A1 (1061)
box 5, USIA Historical Collection, misc files, 1940s–1990s, RG 306, NA).

18. Nathan and Link, eds., The Tiananmen Papers, 44, 253, 274, 331.
19. The Role of the United States Embassy and the Voice of America in the Recent China Uprising.
20. Ibid.
21. Ibid.

54 : d i p l o m a t i c h i s t o r y



VOA also took the unprecedented step of improvising a satellite television
feed into China by bringing cameras into the Mandarin service studio. The
service included text of the bulletin at the bottom of the screen making it
possible for the viewers to read the news or photograph the screen to preserve
the text for further dissemination. The leaders of the VOA were well aware that
most of the two thousand satellite dishes in China belonged to the People’s
Liberation Army but recognized that opinion in the army would probably
determine the outcome of the crisis.22 China retaliated by publicly blaming the
VOA for inciting dissent in domestic newscasts.23 Beijing then expelled first Al
Pessin and his replacement, Mark Hopkins. VOA officials wore the expulsions as
a badge of pride.24

The performance of VOA during the Tiananmen crisis reflected the power of
international broadcasting and its relevance to the post-Cold War world. The
problem is that that broadcasting was not necessarily tied into the wider struc-
ture of U.S. public diplomacy. Specifically VOA operated with a rolling mandate
to advance the interests of the United States by disseminating balanced news and
publicizing U.S. government policy, but the Tiananmen crisis brought these two
objectives into conflict. The Chinese government’s attacks on VOA plainly
alarmed the Bush administration. With the administration anxious to avoid
burning bridges with China, as other scholars including those engaged in this
issue of Diplomatic History have shown, USIA director Bruce Gelb moved to tone
down some aspects of VOA coverage. Bush and his principal advisers preached
caution in responding to the Chinese upheavals, hoping to preserve the long-
term Sino-American relationship from the current crisis. Gelb accordingly
ordered that a particular story by Mark Hopkins be cut from the VOA news
lineup. The head of the news division, Diane Doherty, refused to comply. VOA
director Richard Carlson rallied to her defense. “I don’t tell the news division
what to do,” he told Gelb, “and neither do you.” For Carlson it was a blatant
challenge to the VOA charter and to its tradition of journalistic independence.
From Gelb’s point of view, the incident raised questions about his authority to
direct all aspects of U.S. information, more especially given that Gelb and
Carlson were already at odds in their tumultuous relationship.25 In July 1990,

22. The Role of the United States Embassy and the Voice of America in the Recent China Uprising;
“Voice Beams TV Signal to China,” New York Times, June 9, 1989, p. A12.

23. Jeffrey T. Richelson and Michael L. Evans, Tiananmen Square, 1989: The Declassified
History, A National Security Archive Electronic Briefing Book, Doc. 26, Cable, U.S. Embassy
Beijing, to Department of State, SITREP No. 49, June 11, 1989, http://www2.gwu.edu/
~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB16/documents/26-01.htm; Doc. 28, Secretary of State’s
Morning Summary for June 15, 1989, China: Accusation over Fang Lizhi, http://
www2.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB16/documents/26-01.htm.

24. Interviews: Joe O’Connell, November 9, 1995; Diane Doherty, December 7, 1995;
Thomas L. Friedman, “US Chides China over 2 Expulsions,” New York Times, June 15, 1989,
A16; Nicholas D. Kristof, “China Expels Correspondent for Voice of America,” New York
Times, July 9, 1989, 4.

25. Interviews: Gelb, Carlson, and Diane Doherty, December 7, 1995; Carlson to author,
November 29, 2004.

Speeding the Strange Death of American Public Diplomacy : 55



Gelb directed Carlson not to carry an interview with the newly freed Chinese
dissident Fang Lizhi, in which the activist attacked the White House for apply-
ing double standards to Beijing and Moscow on human rights. The White
House had promised Beijing it would not exploit Fang’s release. Carlson saw a
matter of principle, and contrary to direct orders from above, including from the
embattled Gelb, aired both a VOA interview with Fang and an edition of NBC’s
Meet the Press featuring Fang. With VOA and USIA split between a desire to
promote American values and the need to preserve the stability of the broader
Sino-American relationship, there was trouble ahead.26

Similar issues dogged the production of VOA’s editorials. Because of the
gravity of the crisis from May onwards, most VOA editorials on China had to be
cleared not only with USIA’s own policy guidance staff but also with the State
Department. As editorial writer Bill Stetson reported in December 1989, “State
Department officials often required significant changes in the editorials—
generally softening language condemning the Chinese government and empha-
sizing the importance of the US-China relationship.” While VOA editorials
were able to comment on Chinese radio jamming and its suspension of the
Fulbright program, the State Department allowed no comment on the military
crack-down itself.27 In September 1989, the State Department blocked an edi-
torial based on White House statements and an interview given by Secretary
Baker to CNN. VOA editorial writers found that they could only write about
China in passing and only then in the general context of human rights around
the world.28

Besides being restrained by the Bush administration’s conciliatory approach
to China, VOA was also a beneficiary. On January 24, 1990, the president
himself announced that a new VOA correspondent had been accredited to
Beijing and repeated the news the following day as a positive omen for the future
of Sino-American relations. China also resumed Fulbright exchanges and the
Peace Corps program. It was the beginning of a process that Secretary of State
Baker called “saving a troubled marriage” between China and the United
States.29 It was a moment of success and VOA rode high. Unfortunately the
whole process of managing international broadcasting around the crisis in China
had reopened the old tensions between USIA and VOA. These tensions were
destined to worsen in the months to come as U.S. public diplomacy addressed its
next great crisis: Iraq.

26. George Archibald, “USIA Chief Makes Waves, Enemies with Brash Acts,” Washington
Times, January 7, 1991, A4.

27. Interview: Stetson, January 5, 1996; Stetson to Munson, “VOA Editorials on China,”
December 19, 1989 (document provided by VOA).

28. Ibid. Editorials mentioning China included one on December 6 reporting a speech by
UN representative Pickering and on December 10 marking International Human Rights Day.

29. PPP George Bush, 1990, 1: 79, 102 (Washington, DC, 1991); James A. Baker, The Politics
of Diplomacy: Revolution, War and Peace, 1989–1992 (New York, 1995), 588–89.

56 : d i p l o m a t i c h i s t o r y



case two: usia in desert shield and desert storm
A second set piece of success for U.S. public diplomacy in the Bush years was

its handling of the Gulf crisis and war with Iraq. Operations Desert Shield and
Desert Storm both entailed intense and effective media management. While
theater media and psychological operations rested with the Defense Depart-
ment, USIA played an essential support role as a key point of contact with the
members of the fragile allied coalition and with their increasingly media-savvy
publics.30 More significantly, Desert Shield and Desert Storm would see argu-
ably the single most sustained example in the history of the agency of USIA
opinion research, cultural awareness and experience being channeled directly
into policymaking. The agency, blowing its own trumpet, reported “close daily
coordination with a number of White House, State Department and Pentagon
offices, both in Washington and in the field” and claimed, “Armed with well
calibrated information and products provided by USIA in Washington USIS
Foreign Service Officers were able to advocate U.S. Gulf policy vigorously and
effectively.” Reports from the field confirmed the claim.31

The heart of U.S. public diplomacy during Desert Shield and Desert Storm
was the Inter-Agency Working Group on Public Diplomacy for Iraq created by
the White House in September 1990. It sought to ensure that the U.S. govern-
ment spoke with one voice and that that one voice was sensitive to the delicate
cultural concerns of the Arab world. The assistant director of USIA for the Near
East, William A. Rugh, chaired the group with Gerald B. Helman, director of
the State Department’s Office of International Communications. Rugh was a
respected Arabist having served in Beirut, Cairo, Jeddah, Riyadh, and Damascus,
and as ambassador to Yemen. The full Working Group committee of twenty or
so—including several USIA members—met weekly, but an executive steering
group met a couple of times a week. A smaller group also met weekly to consider
intelligence materials. Rugh and his colleagues briefed the president on world
public reaction, coached him before a major interview with the Arab media, and
kept him posted with information on reaction and suitable themes for inclusion
in his speeches.32

30. For background on the Gulf War, see Philip M. Taylor, War and the Media: Propaganda
and Persuasion in the Gulf War (Manchester, England, 1992); John R. MacArthur, Second Front:
Censorship and Propaganda in the Gulf War (Berkeley, CA, 1992); W. Lance Bennett and David
L. Paletz, eds., Taken by Storm: The Media, Public Opinion and U.S. Foreign Policy in the Gulf War
(Chicago, 1994); Douglas Kellner, The Persian Gulf TV War (Boulder, CO, 1992). The French
philosopher Jean Baudrillard argued that the disjunction between the war as experienced by
Iraq and the representation seen on U.S. television screens was such that “the Gulf War did not
take place”: Jean Baudrillard, The Gulf War Did Not Take Place, trans. Paul Patton (Blooming-
ton, IN, 1995). For an expansion of the present author’s research on U.S. public diplomacy in
the Gulf War, see Nicholas J. Cull, “ ‘The Perfect War’: U.S. Public Diplomacy and Interna-
tional Broadcasting During Desert Shield and Desert Storm, 1990/1991,” Transnational Broad-
casting Studies 15 (Fall/Winter 2006), http://www.tbsjournal.com/Cull.html.

31. Transition U.S. Information Agency, March–April, 1991, 107, A1 (1070), box 3, USIA
Historical Collection, Reports and Studies, 1945–1994, RG 306, NA.

32. Interview: William A. Rugh, December 14, 1995.

Speeding the Strange Death of American Public Diplomacy : 57



The Inter-Agency Working Group produced papers channeling specific
pieces of detailed research relating to the allied mobilization, investigating press
reports collected in particular problem places like Algiers or Tunis, and tracking
the path and impact of Iraqi propaganda gambits. The group monitored dem-
onstrations against the coalition, paying particular attention to their size. By the
same token, positive press would be rapidly relayed. If the committee noticed a
helpful editorial in an Egyptian paper, this would be reproduced and hurriedly
faxed to posts and distributed quickly. The Working Group knew that an
indigenous voice had much more impact than the most eloquent U.S. spokes-
man relaying the same information.33

The Working Group also paid particular attention to the slower media,
printed leaflets and press work, creating supporting materials for USIA
Public Affairs Officers (PAOs) in the field, generating guidelines, and writing
and disseminating talking points for personnel in the field. Rugh asked
PAOs in the Middle East and North Africa to compile a running survey
of local opinion and their sense of the weak and strong points of the U.S.
case. A team of foreign service officers (FSOs) then developed talking points,
which were cleared by the State Department’s policy team and then dis-
tributed back to ambassadors and their staff in the field and used around
Washington. This became an ideal mechanism to counter the tide of Iraqi
disinformation that began to flow from that country’s diplomatic posts around
the world.34

Taking its lead from the Working Group, USIA based its approach to
the Gulf crisis soundly on sober appeals to international law. Its principal
publication during the crisis was an anthology of UN resolutions; however,
some material touched on more emotive issues. USIA emphasized the
so-called rape of Kuwait but took care in selecting materials for the story
to check its output not only for political and cultural acceptability, but
accuracy. USIA did not merely repeat the claims of the Kuwaiti regime and
its proxies, which proved wise given later revelations of exaggeration and
fabrication.35

The shift to Desert Storm and war redoubled the significance of the Working
Group and its capacity for the rapid rebuttal of Iraqi disinformation. USIA
themes included the environmental impact of oil fires set in Kuwait and oil slicks
dumped into the Persian Gulf. As images of thousands of oil-drenched dying sea
birds played on televisions around the world from January 25 to 27, Iraqi leader

33. Ibid. For a sample of USIA materials passed to the Working Group, see Gelb to
Sununu, October 3, 1990 with attachments. PU, ID 180078, WHORM, GBL.

34. Interview: William A. Rugh, December 14, 1995.
35. Ibid. For background to the Kuwaiti campaign, see MacArthur, Second Front, 37–77;

Kellner, The Persian Gulf TV War, 67–71; Jarol B. Manheim, “Strategic Public Diplomacy:
Managing Kuwait’s Image during the Gulf Conflict,” in Bennett and Paletz, eds., Taken by
Storm, 131–48.

58 : d i p l o m a t i c h i s t o r y



Saddam Hussein was demonized by the new criteria of the 1990s as an
eco-criminal.36

The Bush White House waged war firmly within the context of a UN
mandate and an international coalition. When the objective of that mandate—
the liberation of Kuwait—had been accomplished, policymakers halted the war.
Policy and rhetoric overlapped perfectly, with the notable exception of the
president’s encouragement of a rebellion against Saddam at the same time as
his local forces allowed the helicopter flights necessary to repress that rebel-
lion. Despite the best efforts of Saddam to cast himself as an Islamic leader or
pan-Arab hero, USIA and the Bush administration managed to conduct the
war without provoking a backlash from the Arab streets or wider sections of
Islamic opinion. Looking back on Desert Shield and Desert Storm, President
Bush paid tribute to the role of public diplomacy in sustaining the coalition.
On June 7, 1991, on a personal visit to USIA, he told staff, “you all distin-
guished yourselves with great honor and great credit to the United States of
America.”37

Few would have predicted such success beforehand. It was a tightrope that
later administrations would tread with less facility. The problem for U.S. public
diplomacy was that the Iraq crisis experience was an anomaly. USIA’s prominent
role in the Gulf War flowed from the acceptance on the part of the Bush
administration that international opinion was an essential front in the Gulf War
and that it needed expert help. The clear limits of U.S. policy and the willingness
of agencies participating in the interagency effort to suspend their usual turf
wars allowed for uncharacteristically smooth functioning. Tensions remained
beneath the surface. The run-up to the invasion of Kuwait had seen yet another
spate of State Department interventions to squash VOA editorials, this time as
part of a last-minute attempt to appease Saddam.38 The experience of the Gulf
War should have been enough to prompt the Bush administration to make an
effective interagency mechanism, including public diplomacy, a permanent part
of the national security structure and thereby build a USIA voice into the core
of foreign policymaking. The opportunity was missed. With USIA consulted
only on an ad hoc basis and isolated from the decision making, the United States
had a fundamentally flawed foreign policy structure as it moved to meet that
decade’s most far-reaching challenge: the political transformation of Eastern
Europe.

36. For VOA editorial, see “Saddam’s Environmental Terrorism,” February 5, 1991, FO
005–03, ID 246529, WHORM, GBL. On January 27, VOA had broadcast an editorial (also in
this file) showcasing U.S. leadership in the environmental field to anticipate the opening of the
Global Climate Change Convention on February 4. For general discussion of environmental
theme, see Taylor, War and the Media, 80–83 and Kellner, The Persian Gulf TV War, 208–227.

37. PPP George Bush, 1991, 1: 619–22 (Washington, DC, 1992). For background docu-
mentation, see Bush to Catto, April 22, 1991 etc., FG 298 243743, WHORM, GBL.

38. Heil, Voice of America, 320; Kellner, The Persian Gulf TV War, 12–13; Newsweek, October
1, 1990, 24–25.

Speeding the Strange Death of American Public Diplomacy : 59



case three: usia in eastern europe
By the middle of 1989, it was clear that Eastern Europe was in the midst of

a political revolution, and the Bush administration did what it could to encour-
age the process, albeit with an eye towards preserving stability, beginning with
impressive investment initiatives for Hungary and Poland. USIA support for
the emerging policy included two glossy brochures—both entitled Beyond
Containment—based on Bush’s foreign policy speeches, one with full texts, and
the other, a fold out design showcasing sound bites. Bush was personally
delighted with the brochures, but budgetary concerns kept the print runs tiny:
merely 3,500 for the full-text version, and an edition of 11,000 in English and
5,300 each in Hungarian and Polish.39

In July, President Bush visited Hungary and Poland. The visit opened new
opportunities for cultural exchange with Eastern Europe. USIA polls after the
visits revealed approval levels for the president in excess of 90 percent and a not
coincidental widespread belief that the United Sttes would assist with both
economic and political reform.40 In the wake of his visits to Poland and Hungary,
President Bush called for a major initiative to give the emerging democracies the
necessary tools to build free and open societies. This became the Support for
Eastern European Democracy (SEED) program with a special congressional
appropriation of $285 million and an interagency coordinating committee
chaired by Deputy Secretary of State Lawrence Eagleburger. In August 1989—
three months before the fall of the Berlin Wall—USIA established a dedicated
“President’s Eastern European Initiative Office” (abbreviated as EEI by staff but
officially designated as D/EE) with USIA’s Assistant Director Walter Raymond
in the role of Senior Coordinator. Raymond sat on Eagleburger’s committee,
liaised with other agencies including State, USAID, Treasury, Labor, Energy,
the Environmental Protection Agency, and the Peace Corps, and interested
private groups like the specially created Citizens’ Democracy Corps and the
American Bar Association (ABA).41

USIA’s immediate initiatives in Poland and Hungary included a U.S. cultural
center in Warsaw to supplement the existing public library within the embassy.
Poland reciprocated with a similar center in the USA. USIA also launched a
$6.1 million program of “expanded and imaginative exchange initiatives,” which
reached out to youth and addressed perceived gaps in Central European society,

39. Gelb to President, June 5, 1989, TR 021, ID 042355, WHORM, GBL. President to
Gelb, July 6, 1989, PU 001, ID 051231, WHORM, GBL. For samples, see Gelb to Bates (WH)
July 6, 1989, with leaflets Beyond Containment, USIA 1, OA/ID 06111, Office of Cabinet Affairs,
David Adair files, GBL.

40. Gelb to president, August 28, 1989, with attached reports, TR 027.01, ID 067729,
WHORM, GBL. Bush also scored highly in the first polls conducted in Czechoslovakia in
February 1990; see Gelb to Sununu, March 14, 1990, CO 040, ID 122961, WHORM, GBL.

41. For description of D/EE, see Transition U.S. Information Agency, March–April, 1991,
102–3, A1 (1070), box 3, USIA Historical Collection, Reports and Studies, 1945–1994, RG 306,
NA. Interview: Mark Smith, March 29, 2009.

60 : d i p l o m a t i c h i s t o r y



specifically knowledge of the free market, free media, free political, social and
legal institutions, and knowledge of modern methods of environmental protec-
tion and cultural preservation.42 Yet despite this exciting work, USIA was mani-
festly not the lead agency in the SEED initiative. The bulk of funds devolved to
the U.S. Agency for International Development (USAID).

The prominence of USAID made sense in the short term given the urgency
of material needs in Poland and to a lesser extent Hungary; USAID was well
used to administering large-scale grant projects. No one at USIA questioned the
rationale. USIA’s role became that of providing regional experience that USAID
lacked. USIA’s Eastern European Initiative office provided guidance and exten-
sive briefings, and had input into major decisions on strategy and funding for
SEED programs. But the emphasis on USAID set a precedent. USIA had been
cast in a supporting role, which further reinforced the relative decline in the
standing of USIA within the foreign policy bureaucracy. USIA was not wholly
without responsibility for this drift. While PAOs in the field were eager to
extend their role and move into the territory of media training and other
innovative areas, senior staff in Washington often clung to a fairly narrow vision
of USIA conducting information and overseeing exchanges. The “training”
mission associated with the new Eastern European work did not fit USIA’s
institutional sense of self, and proud USIA old-timers preferred to see USAID
conduct the training programs than extend their own agency’s role. The Deputy
Coordinator of the EEI from 1989 to 1991, Anne Chermak, recalled working
long and hard to coax USIA into greater involvement in such obvious extensions
of their public diplomacy mission as media and parliamentary training. Prob-
lems were compounded by hostility towards EEI coordinators within the USIA.
Raymond had transferred from the NSC but had previously served in the
Central Intelligence Agency (CIA). For some USIA staff, he was beyond the
pale, and they resisted working with him and his office.43

USIA’s Eastern European Initiative Office drew funding from both the
regular USIA appropriation and SEED money (around $3 million came from
each source in fiscal year 1990). EEI’s programs coalesced under four pillars,
each identified with a figure in American history: John Marshall (rule of law,
democratization); Alexander Hamilton (economics and market reform); Noah
Webster (education, free media); and Samuel Gompers (labor and workplace
issues). USIA organized workshops that served all these themes across the
region. VOA supported all four pillars with radio programs on appropriate
themes. On March 4, 1990, the VOA launched a series called “Democracy in
Action,” which included call-in shows on how to start a small business, issues of
organized labor, the theory and practice of democracy, and even how to set up
an independent radio station.

42. PPP George Bush, 1989, 2: 927, 945, 1394–95 (Washington, DC, 1990).
43. Interview: Raymond, December 12, 1995; Anne Chermak to author, March 29, 2009;

Mark Willen (PAO Sofia, 1991–1994) to author, March 29, 2009.

Speeding the Strange Death of American Public Diplomacy : 61



In pursuit of “Alexander Hamilton” the agency created and acquired a
number of television series teaching the fundamentals of management and
the market in regional languages, which were fed to embassies by satellite
and distributed on videocassette. VOA radio’s current affairs division helpfully
developed features on such key free market subjects as privatization. USIA paid
for best-selling business books like Peter Berger’s The Capitalist Revolution
(1987) to be translated into Polish, Hungarian, Serbo-Croatian, and Bulgarian.
Working with the business librarian at Harvard University, the agency created a
core collection of ninety books in management and business and presented
twenty-five of these collections to institutions around Central and Eastern
Europe. The University of Colorado assembled a collection of forty books on
business for USIA libraries in Poland, Hungary, and Czechoslovakia to support
visiting speaker programs in this field. Finally, USIA provided grants to assist
private organizations in donating books to Eastern Europe. In 1990, the first
year of operation, the agency shipped 240,000 books, of which one-third fell
into the field of business or economics. Journals followed, as did the gift of a
CD-ROM of social science journals with supporting hardware to national librar-
ies in the region.44

The “Noah Webster” element included an impressive Charter Conference
of the Alliance of Universities for Democracy, organized by USIA between
November 4 and 7, 1990, in Budapest. A delegation of American university
presidents, led by University of Tennessee’s President Lamar Alexander, met
with Central and Eastern European counterparts. A range of partnerships and
university to university initiatives developed as a direct result.45

In an associated effort to boost the free media, USIA worked with the private
sector to maximize the flow of programming into Eastern Europe. Andrews
Corporation and Telemundo donated satellite equipment to facilitate regional
access to the USIA feed, and the agency supplemented its own WORLDNET
programming with specially provided material from ABC-TV news, ESPN
sports, Nickelodeon and other broadcasters.46 VOA sought out partners in
Eastern Europe and the former Soviet Union to relay VOA programs on local
FM networks. By 1992 VOA could be heard on twenty local FM stations in the
former Soviet Union alone. The VOA and WORLDNET developed television
programming. Success stories included a news and current affairs program for
Ukraine called Window on America, which built an audience of around eight

44. Interview: Raymond, December 12, 1995; Chermak to author, March 29, 2009;
Raymond to Boskin, March 13, 1991, “Framework for Eastern European Initiative . . . ,”
November 23, 1990, Michael Boskin’s files, file: “Meeting with Walt Raymond, USIA w/ RS &
JT 3/13/91,” ID 08066, Bush Presidential Records, Council of Economic Advisers, GBL. Jonas
Bernstein, “Uncle Sam’s Message Found Audiences that Listen Hard,” Washington Times,
March 26, 1990, 28; David Binder, “American Voice of Cold War Survives, but in Different
Key,” New York Times, February 4, 1992, A8.

45. Chermak to author, March 29, 2009.
46. “WORLDNET Goes to Latin America, Eastern Europe,” Broadcasting, February 11,

1991, 76.

62 : d i p l o m a t i c h i s t o r y



million.47 VOA and Radio Free Europe moved to provide media training for
Eastern European broadcasters, but a much wider program was needed. USIA
headquarters held back from responding, suddenly unsure of the fit of such work
with its mission. The role was filled by a private-sector initiative—the Interna-
tional Media Fund (IMF)—brainchild of Marvin Stone, Charles Wick’s deputy
director of USIA during the second Reagan term. The IMF won support from
the National Endowment for Democracy, Secretary of State Baker, and a swathe
of prominent American journalists.48

The “John Marshall” element grew logically from USIA’s existing multire-
gional program to promote the rule of law. Events included a “Rule of Law
Conference” for two hundred Soviet lawyers held in Moscow in March 1990,
cosponsored by the State Department and Department of Justice in partnership
with Soviet ministries of Justice and Foreign Affairs. Other initiatives included
a seminar held in August 1991 for Romanian jurists with U.S. judges and legal
experts around the theme of human rights, judicial independence, and due
process, which led to a “professionals in residence” program that sent an Ameri-
can judge and attorney to Romania for six months and a second judge to Albania
for a month. Initiatives from private-sector partners included the ABA’s Central
and Eastern European Law Initiative (CEELI). Created in 1990, CEELI chan-
neled pro bono legal assistance from American and Western European jurists to
the nations of Eastern Europe and eventually Eurasia also. By 2004, it operated
in twenty-two countries and had provided services from over five thousand
jurists to the value of $180 million. Especially interesting elements in its meth-
odology included strict neutrality and a humility which cast the American way as
merely one approach that the emerging democracies might consider.49

By November 1990, the EEI reported that in the first year of the SEED
program more than one thousand East Europeans had participated in USIA’s
programs; USIA had not only met but exceeded the president’s commitment
for support to the emerging democracies of Central and Eastern Europe.
The agency maintained momentum into 1991, organizing a White House
Conference on “Economies in Transition: Management Training and Market
Economics Education in Central and Eastern Europe” at the end of February.

47. Interview (telephone): Chase Untermeyer, March 15, 2005; see also “Window on
America: Ukrainian-Language Program Wins a Loyal Audience,” USIA World 12, no. 3:5.

48. For a narrative of the IMF and this work in general, see Ellen Hume, The
Media Missionaries: US Support for Journalism Excellence and Press Freedom Around the World, a
report to the Knight Foundation (Miami, FL, 2004), http://www.ellenhume.com/articles/
missionaries.pdf, esp. 19, 31–33. The program ran until 1996 when Stone wound up its
activities rather than submit to the strictures of USAID management and their insistence on
shoehorning the program into their policy objectives.

49. Interivew: Smith, March 29, 2009; “The Role of USIA in Advancing the Rule of Law
and Justice Abroad,” January 9, 1992, A1 (1066), box 112, USIA Historical Collection, VOA
History 1992, RG 306, NA. On the ABA CEELI, see http://www.justiceinitiative.org/db/
resource2?res_id=101914 (accessed April 5, 2009). In 1999, CEELI established its own post-
graduate law school in Prague, the CEELI institute. See http://www.ceeliinstitute.org/. For the
ABA’s home page on the initiative, see http://www.abanet.org/rol/europe_and_eurasia/.

Speeding the Strange Death of American Public Diplomacy : 63



This conference brought together CEOs from Fortune 500 companies and top
university presidents to brainstorm ideas and proposals with education, business
and government leaders from the Central and Eastern European regions. It was
jointly sponsored by USIA, State, USAID and Treasury, but organized by EEI’s
Anne Chermak. President Bush addressed the group, and White House adviser
David Gergen moderated the discussion.50

The Eastern European work did not necessarily help USIA’s stock within the
beltway or in the U.S. press. In April 1990, the agency unfairly came under
fire for extending international visitor grants to a party of Russian nationalist
writers, some of whom held anti-Semitic views. Leading the attack, Newsday
protested that the visit legitimized such views and sent the wrong signal to the
homeland. Bruce Gelb responded in an address at Yale University, arguing that
it made no sense to only reach out to people who already shared the U.S.
outlook on the world. For once, the agency agreed with him.51

In retrospect, the SEED initiative looks like a major success. A report on the
legacy of that program, published by the State Department’s Bureau of Euro-
pean and Eurasian Affairs in January 2007, had no hesitation in crediting devel-
opments like the smooth transition of a number of recipient countries to North
Atlantic Treaty Organization (NATO) and EU membership as testament to the
value of SEED.52 The range of Bush-era public diplomacy towards Eastern
Europe spoke to the value of USIA as a resource for U.S. foreign policy, but
behind the showpiece initiatives of the SEED program there were familiar
deficiencies. VOA’s successes strengthened its institutional self-confidence and
encouraged its resistance to USIA. USIA was employed by the administration as
a tool to enact policy rather than consulted as a resource for determining what
that policy might be. Some observers perceived the agency as unresponsive. In
May 1990, the watchdog Advisory Commission on Public Diplomacy published
a report stating that it was “deeply concerned” over the agency’s “disappoint-
ingly slow” response to the political change in Eastern Europe.53 Moreover, U.S.
public diplomacy was ironically up against the very market logic that it was
selling in Eastern Europe. Its more ideologically driven masters believed that
increased U.S. public diplomacy would be a short-term phase in the Eastern
European march to capitalism rather than a medium- to long-term intervention

50. Chermak to author, March 29, 2009.
51. “Yank that Red Carpet Treatment: Why Is USIA Sponsoring an American Tour by

anti-Semitic Soviet Writers?” Newsday, April 19, 1990, 76; “Unwelcome Ideas, Welcome
Guests,” New York Times, April 20, 1990, p. A3; “Give USIA a Break,” Washington Times, May
2, 1990, F2.

52. See the introduction to U.S. Government Assistance to and Cooperative Activities with
Central and Eastern Europe, FY 2006, as released by the Bureau of European and Eurasian
Affairs, January 2007.

53. Interview: Ed Feulner, January 10, 1996; Claiborne Pell, “Panel Says Democratizing of
East Spells end to Radio Free Europe,” New York Times, May 17, 1990, A12; David Binder, “As
Cold War Recedes, Radio Services Face Cuts,” New York Times, June 29, 1990, A6; Havemann,
“At USIA the Beef over the Chief.”

64 : d i p l o m a t i c h i s t o r y



to promote mutual understanding between the United States and the emerging
democracies. An opportunity had been missed. USIA traditionally justified itself
as a necessity of the Cold War—it failed to establish a similar identification with
the post-Cold War mission of U.S. foreign policy.

Other agencies did much better at managing this transition to a post-Cold
War role. The CIA had its devotees and true believers in the cult of intelligence.
State had its history and class. The Department of Defense had its legion expert
witnesses, cheerleading journalists and legislators eager to defend public spend-
ing in their constituencies. USAID emerged as the archetypal post-Cold War
organ—emphasizing short development projects with obvious horizons rather
than long-term engagement with communities. USAID had no reservations
about moving into traditional USIA territory of promoting democratization and
free market thinking. USIA staff were left puzzled by the spectacle, muttering
that it would not have happened in Charles Wick’s day but failing to guess its
ramifications for their collective future. U.S. public diplomacy was headed for
troubled waters.

the fatal flaw: the problem of leadership
Information bureaucracies the world over have historically been dogged by a

problem: they lack the clout of the older institutional players—the ministries of
foreign affairs, defense, or interior—but have a brief that intrudes on the terri-
tory of those same players and requires their acquiescence and support for real
success. They frequently bring together internal elements with divergent cul-
tures and expectations, and are hence prone to centrifugal strains. On top of this,
their work often brings them into conflict with the commercial media who are
quick to highlight negatives and welcome leaks from disgruntled voices inside
the bureaucracy. Information bureaucracies have often become a convenient
avenue for attack: the soft underbelly of any administration. Success has been
associated with a simple panacea: a powerful minister or agency director with a
special relationship to the chief executive. The success of British propaganda in
World War Two flowed from the friendship between Winston Churchill and his
minister of information, Brendan Bracken. Eisenhower’s reconfiguration of
U.S. public diplomacy was based on his relationship with C. D. Jackson, and
USIA’s Golden Age was routed on President Reagan’s relationship with Charles
Z. Wick. The George H. W. Bush period underlines such by presenting the
negative: showing what happens when the necessary leadership is unable to
function properly, and the centrifugal forces gain traction. Ironically, the suc-
cesses of U.S. public diplomacy exaggerated these forces.

Ironically, it was success that precipitated the crisis: the success of VOA. Gelb
had the bad luck to take over the agency just as success in the Cold War and in
broadcasting to China lifted the self-confidence of the always independently
minded VOA to an all-time high, while the same victory prompted Congress to
search for the peace dividend by pressing hard on the budget. It fell to Gelb to

Speeding the Strange Death of American Public Diplomacy : 65



impose a tight budget on a winning team. A new VOA director who had not
known another head of USIA might have been open to compromise, but
the Bush administration with Gelb’s consent reappointed Richard Carlson
as director of VOA. No incoming USIA director had ever got on well with a
sitting VOA chief. Relations between Gelb and Carlson unfolded according to
type.54

The tension began with Gelb’s attempt to shape VOA coverage of China, but
war broke out over the issue of the shrinking budget. At the start of 1990, faced
with a Congress eager for a peace dividend, Gelb asked all USIA elements to
make cuts. VOA director Carlson responded by convening a mass staff meeting
and announcing the elimination of six language services: Greek, Turkish,
Swahili, Lao, Slovene, and Uzbek. It was a tried and tested VOA gambit, known
as the Washington Monument Strategy, to respond to requests for cuts by
proposing to entirely eliminate something so well known as to spark outrage on
the Hill and beyond. Gelb had been presented with the paperwork for these cuts
as he was heading off on a trip to Eastern Europe and agreed in haste. He soon
recognized the ploy to embarrass the agency and attempted to fire Carlson.
Carlson appealed to the White House, noting that, as the Senate had indepen-
dently confirmed his appointment, Gelb simply did not have the power to
dismiss him. The White House agreed but ordered the two men to make peace.
This proved short-lived.55

The spat between Gelb and Carlson coincided with negative press for the
agency over other issues, including the use of the “J” exchange visa for au pair
programs. USIA’s credibility declined.56 Soon rumors abounded of Gelb’s immi-
nent transfer to other duties.57 By the fall of 1990, the strain of living with hostile
leaks from his own staff was beginning to tell on Gelb. In mid-October, he spoke
to senior colleagues of his suspicion that two political appointees had been
conducting an affair in his office out of hours. The story leaked and, to make
matters worse, the Washington Post misreported it, naming the object of Gelb’s

54. In the 1960s Henry Loomis rubbed against Ed Murrow and then collided head on with
Carl Rowan, while in the mid 1970s relations between incumbent Ken Giddens and Jim Keogh
were simply terrible.

55. Bernstein, “Uncle Sam’s Message Found Audiences that Listen Hard”; Dana Priest,
“USIA Feud Takes Center Stage,” Washington Post, January 8, 1991, A15; Havemann, “At USIA
the Beef over the Chief ”; Marie Belson, “VOA Employees Angered by Study Praising Man-
agement on Morale,” Washington Times, April 10, 1990, B5. In the end, the services were spared
and cuts made to the VOA modernization budget.

56. Alberto Moro and Martha Johnston to Ron Peterson, OMB, March 8, 1990 and GAO
report, “Inappropriate Use of Educational and Cultural Exchange Visas,” February 1990; FO
005–01, ID 285951 and FG 298, ID 137044, WHORM, GBL. Transition U.S. Information
Agency, March–April, 1991, 64–65. A1 (1070) box 3, USIA Historical Collection, Reports and
Studies, 1945–1994, RG 306, NA.

57. Havemann, “At USIA the Beef over the Chief.” For White House files, see Adair to
Holiday, Danzansky & Williamson, June 8, 1990, Office of Cabinet Affairs, Stephanie Daniels
files, USIA, OA/ID 04146GBL.

66 : d i p l o m a t i c h i s t o r y



suspicion as the consort of Senator George Mitchell. Mitchell was furious. None
of this helped the cause of U.S. public diplomacy.58

The final showdown between Gelb and Carlson came over a USIA plan to
restructure VOA’s management structure, absorbing the VOA’s entire person-
nel and management apparatus including full budget authority into USIA. The
plan promised to both save money and clip the wings of the VOA director. On
December 14, Gelb presented Carlson, the NSC, and congressional committees
with the new structure as a fait accompli.59 VOA staff mobilized against the new
structure, petitioning Representative Mervyn Dymally (D-CA), the chair of
House Subcommittee on International Operations, to protest “the degree to
which USIA, and its director Bruce Gelb, have sought to control the Voice of
America, down to the content and tone of what goes on the air” and appeal for
complete VOA independence.60 Meanwhile, leaks and stories at Gelb’s expense
multiplied. The Washington Times claimed incorrectly that he had snubbed the
president by pulling out of an event in order to have lunch with Vice President
Dan Quayle and noted, “A senior White House official said Mr. Gelb has ‘no
credibility’ among presidential advisers.”61

The final act was an ill-starred “town meeting” at VOA on January 7, 1991,
during which Gelb faced a hostile audience of over six hundred VOA employees.
Speaker after speaker reminded the director of the difference between USIA’s
role in advocacy and VOA’s mandate to deliver balanced news. The meeting was
fully reported in the press.62 Despairing, the White House moved decisively to
end the whole affair, offering Gelb the job of U.S. ambassador to Belgium and
Carlson the embassy in the Seychelles. On January 28, Gelb informed staff that
his successor would be Henry Catto, a friend of the president then serving as
ambassador to London. The new director of VOA would be another Texan,
Chase Untermeyer, who was the White House staffing director who had been
charged with managing the whole crisis. Gelb finally left office on March 23,
1991.63

58. Charlotte Hays, “Charlotte’s Web: Out Durned Spot,” Washington Times, October 19,
1990, E1.

59. David Binder, “In Bureaucratic Raid, USIA Moves on Voice of America,” New York
Times, December 27, 1990, A8. For earlier discussion of plan, see Judith Havemann, “VOA
Director to Head Consolidated Broadcasting Operation,” Washington Post, July 13, 1990, A4.

60. George Archibald, “VOA Workers Petition Congress for Autonomy,” Washington
Times, January 4, 1991, A3; “Protest at VOA,” Washington Post, January 4, 1991, A15.

61. George Archibald, “USIA Chief Makes Waves, Enemies with Brash Acts.”
62. Interview: Carlson, April 6, 2004. George Archibald, “VOA, USIA Directors Air Rift

at Forum,” Washington Times, January 8, 1991, A4; Ken Adelman, “Duel for the Soul of VOA,”
Washington Times, January 11, 1991, F1, 4; Dana Priest, “USIA Feud Takes Center Stage”;
David Binder, “White House Moves to End Feud at Information Agency,” New York Times,
January 27, 1991, 10. For documentation on the bugging story, see WH personnel, Martinez
files, Sharron Norman, memo to the file, “FBI Security Check,” March 8, 1991, GBL.

63. “Bush Friend Out as USIA Director,” Chicago Sun-Times, January 27, 1991, 60; David
Binder, “White House Moves to End Feud at Information Agency”; David Binder, “Aides Say
U.S. Plans to Name Career Envoy to London Post,” New York Times, January 29, 1991, A6.
Bruce Gelb’s departure from USIA was not the end of his service to U.S. public diplomacy. He

Speeding the Strange Death of American Public Diplomacy : 67



Henry Catto worked swiftly to return USIA to an even keel, to rebuild its
internal morale and reputation within the executive branch and on the Hill.
During his first weeks in office, he agreed a new set of “Strategic Goals” for
USIA in the post-Cold War world. He led with four broad policy goals:

1. Define, explain, and advocate U.S. policies to foreign audiences.
2. Increase knowledge and understanding among foreign audiences of U.S.

society and its values.
3. Concentrate agency resources to project and encourage Democratic prin-

ciples and institutions worldwide.
4. Encourage the development of free market economies and open trade

worldwide.

On September 4, Catto transmitted the goals to the field along with a stirring
covering letter in which he called USIA “the voice and face and the outstretched
hand of America.”64 Catto hoped that he would also be able to lead USIA into
the second Bush administration and thereby provide continuity. The U.S. elec-
torate frustrated this plan, and in the year and a half granted to him, Catto could
do little to reverse the decline of USIA. The management difficulties meant that
the agency lost ground in 1989 and 1990 at the very moment it could have been
banking the credit earned for its role in end of the Cold War. It had not taken
the necessary lead position in Eastern European democratization work. Catto
secured a reasonable budget, breaking the billion dollar mark for the first time,
enabling VOA to improve broadcasting to the former Soviet bloc and launch
Kurdish, Nepali, and Somali services. But USIA remained vulnerable—an
obvious target for budget cutters in search of a peace dividend.65

While Gelb is plainly at the center of the critical management issue, it would
be unfair to blame him for his own difficulties or the consequent decline of
USIA. The White House should have anticipated the problems and moved
much more swiftly to defuse them. Their inaction is mute testament to their low
level of interest in the machinery of public diplomacy. Seen in the longer context
of its postwar life, the decline of U.S. public diplomacy is less of a surprise;
rather the moments when it is taken seriously—the Eisenhower and Reagan
years—seem like the anomalies. The Clinton administration inherited an
agency beset by detractors and natural enemies, including rival providers of

shone in the role of ambassador to Belgium. His personal approach worked well in the more
bounded realm of an embassy. His instincts as a public diplomat at last found their best outlet,
and he made a real difference to U.S.-Belgian relations. On his return to the United States, he
became an energetic advocate for sound public diplomacy, finding a new role as president of the
Council of American Ambassadors. Gelb also routed financial support from his family’s
Lawrence M. Gelb foundation to help organizations like the Public Diplomacy Foundation
publish much-needed volumes on the theory and practice of public diplomacy.

64. USIA Strategic Goals Statement, August 13, 1991 and Catto to PAOs, September 4,
1991. A1 (1061), box 2, USIA Historical Collection, misc. files, 1940s-1990s, RG 306, NA.

65. “VOA to Begin Somali Language Broadcast Sunday,” Washington Post, December 24,
1992, A11.

68 : d i p l o m a t i c h i s t o r y



international communication—like CNN—or within the U.S. government—
like USAID. It would have taken a miracle to reverse the downward trend of the
1990s and save the agency for the future, but miracles in Washington, DC—as
elsewhere—are in short supply.

conclusion
The history of U.S. public diplomacy in the George H. W. Bush era is replete

with ironies. The president’s choice of a friend proved a weakness rather than
the strength it had been when President Reagan chose a friend eight years
previously. The success of certain parts of America’s public diplomacy apparatus
proved corrosive to the well-being of the whole rather than a shot in the arm as
it had been in the past. The problem of the same free market idea that USIA was
selling in Eastern Europe was understood by many in the Bush administration as
requiring only a short-term role for public diplomacy in the region. Then there
is the massive disjuncture between the remarkable success of the agency in the
Gulf War and its positive role in the political changes in Eastern Europe and its
precipitous decline in following years.

The Gulf War case stands as a model of how public diplomacy can and ought
to be integrated into the foreign policy process. All the subsidiary functions of
public diplomacy—including listening—were integrated into the whole, and
public diplomacy had a voice in the framing and execution of policy. Public
diplomacy in the second Gulf War would be conducted very differently and with
very different results. What made the first Gulf War different within the admin-
istration of George H. W. Bush was that, for that period at least, those at the
center of U.S. foreign policy paid attention to public diplomacy, and the shared
purpose of the war facilitated the coordination of public diplomacy’s disparate
elements. The effect of the war, like the tenure of the strong, connected director
of the Reagan years, was transient and insufficient to hold the centrifugal forces
inherent to the structure of U.S. public diplomacy in check for long.

The case of Bush-era public diplomacy serves as a reminder that, if the
surrounding structure is wrong, success can ultimately be as counterproductive
as failure. The lesson is not merely to invest in public diplomacy, but rather to
structure public diplomacy in such a way that it can sustain its presence within
the bureaucracy and feed into the wider foreign policy process rather than allow
it to become mired in its own internecine struggles.

Speeding the Strange Death of American Public Diplomacy : 69




