
The Pentagon, Information 
Operations, and International 
Media Development
                        

October 19, 2010

By Peter Cary

A Report to the Center for International Media Assistance



The Center for International Media Assistance (CIMA), a project of the 

National Endowment for Democracy, aims to strengthen the support, raise 

the visibility, and improve the effectiveness of media assistance programs 

by providing information, building networks, conducting research, and 

highlighting the indispensable role independent media play in the creation 

and development of sustainable democracies around the world. An im-

portant aspect of CIMA’s work is to research ways to attract additional U.S. 

private sector interest in and support for international media development.

CIMA convenes working groups, discussions, and panels on a variety of 

topics in the field of media development and assistance. The center also 

issues reports and recommendations based on working group discussions 

and other investigations. These reports aim to provide policymakers, as 

well as donors and practitioners, with ideas for bolstering the effectiveness 

of media assistance.
 

Marguerite H. Sullivan
Senior Director

Center for International Media Assistance
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., 8th Floor 
Washington, D.C. 20004

Phone: (202) 378-9700 
Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org
URL: http://cima.ned.org



  Center for International Media Assistance         1

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

Peter Cary

Peter Cary is a consultant based in Fairfax, Va., who specializes in writing, editing, and public 
relations projects. He is a former managing editor, investigative editor, and Pentagon reporter at 
U.S.News & World Report magazine. Cary worked at several newspapers, including the Bergen 
Record and the Miami Herald, before joining U.S. News in 1987. He began there as a national 
reporter, then became the magazine’s Pentagon correspondent, and covered the 1991 Gulf War. 
He co-wrote Triumph Without Victory, the magazine’s book about that war, and subsequently 
moved to the U.S. News investigative team, which he later led. In his final years at U.S. News he 
was the managing editor for news and administration and helped launch several new business 
ventures. He won numerous awards for his investigative work, including a Sigma Delta Chi 
award for best magazine story of the year for an article on the explosion aboard the battleship 
U.S.S. Iowa in 1989.  

About the Author



2	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

Table of Contents

Preface	 3

Executive Summary	 4

The Ballooning Budget	 6

A Cottage Industry	 11

A Chronology of Embarrassments	 13

On the Ground	 16

Iraq	 16

Afghanistan	 21

Other theaters	 29

A World-Wide Web	 31

Blurred Lines	 33

Recommendations	 37

Endnotes	 38



  Center for International Media Assistance         3

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

The Center for International Media Assistance (CIMA) at the National Endowment for 
Democracy commissioned this study of the U.S. Department of Defense’s activity in 
international media. The report examines what effect the DoD’s multi-front information war—
both to support U.S. troops in Iraq and Afghanistan and to counter enemy propaganda—has 
had on local news media in the areas where the U.S. military is operating.  

CIMA is grateful to Peter Cary, a veteran journalist with extensive experience reporting about 
the U.S. military, for his research and insights on this topic. 

We hope that this report will become an important reference for international media assistance 
efforts.

Preface

Marguerite H. Sullivan 
Senior Director 
Center for International Media Assistance



4	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

Executive Summary

A core principle of the 
United States is that a free 
and independent press is 
vital to the formation and 
maintenance of democracies. 

A core principle of the United States is 
that a free and independent press is vital 
to the formation and maintenance of 
democracies. During the Cold War, the 
State Department’s media outreach into the 
former Soviet Union and other Communist-
leaning nations was largely limited to 
the broadcasts of the U.S. Information 
Agency (USIA). With the fall of the Berlin 
Wall, the effort broadened: USAID began 
to encourage and develop independent 
media in the former Soviet Union and 
Eastern Europe. In the early 1990s, when 
the Balkans erupted 
in conflict, that region 
became the focus of 
assistance for media 
development.   

With the demise of the 
Soviet Union, however, 
the State Department’s 
public diplomacy role 
shrank rapidly. In 1999, 
USIA was broken up. 
Its cultural exchange 
and information functions were assumed 
by the under secretary of state for public 
diplomacy, and its broadcast functions 
were taken over by the Broadcasting Board 
of Governors, whose network targeted 
Europe, Asia, and Cuba. Then, signaled by 
the terrorist attacks of September 11, 2001, 
the threat to America radically changed. 
The United States soon found itself in 
wars in Afghanistan and Iraq, and the 
Department of Defense (DoD) was faced 
with countering threats from a radical 
Muslim enemy that also showed itself to be 
quite adept in the new media environment. 
As part of its strategy, the DoD launched a 

multi-front information war, both to support 
its troops on the ground and to counter the 
propaganda of an enemy intent on adding 
to its global army and its sympathizers.  

The DoD’s global public relations war, 
however, has fostered criticism that the 
department has over-reached into the 
territory once reserved for the State 
Department–that is, the mission known as 
public diplomacy–meaning the promotion 
of the national interest through informing 
and influencing foreign publics. Some U.S. 

ambassadors in foreign 
countries are reported 
to have bristled at the 
arrival of Defense 
Department teams to 
assist the embassies in 
public outreach. And in 
September 2009, two 
lawyers–one a former 
associate counsel in 
the DoD, the other 
a senior appellate 
judge on the Air Force 

Court of Criminal Appeals, writing in the 
journal of the U.S. Army War College–
questioned the legality of regional news 
and information websites set up by the 
DoD because they overlap with the State 
Department’s mandate and support no 
identifiable military missions. Meanwhile, 
Defense Secretary Robert Gates has said 
publicly that the State Department needs 
to engage more in public diplomacy. 
Judith McHale, the State Department’s 
under secretary for public diplomacy 
and public affairs, has outlined a new 
communications approach for her agency 
that is “more pro-active and less reactive.”



  Center for International Media Assistance         5

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

Still, the Defense Department’s budget is 
more than ten times that of the Department 
of State. (The 2011 budget request for 
State and USAID is $52.8 billion; DoD’s 
request is for $708.2 billion.) And in 
the past several years, the DoD has 
received authorization to spend hundreds 
of millions of dollars a year on what is 
termed–sometimes interchangeably and 
confusingly–strategic communications, 
information operations, and psychological 
operations. Those operations include such 
activities as re-establishing national media 
in Iraq, setting up small FM radio stations 
in Afghanistan, creating regional foreign 
language news and information websites 
in Africa and elsewhere, and encouraging 
soldiers to blog to counter foreign criticism. 
However, with one glaring exception–the 
massive $200 million effort to reconstruct 
a national media operation in Iraq–little of 
the DoD’s work can be said to fall into the 
category of classic “media development” 
of the type practiced by USAID and 
various nongovernmental organizations. 
Instead, its work has been designed to 
influence opinion, to shape the security 
environment, and to counter anti-American 
messages. Some of this work has been 
done by the uniformed military; much 
of it is inaccessible or secret; and a great 
deal of it has been done by contractors. 
	
Not all of these efforts have been 
productive, and some of the work has 
collided with the efforts of non-profit 
organizations engaged in training 
foreign journalists and helping establish 
independent foreign media based on 
Western models. While the DoD cannot 
be criticized for trying to protect the 
lives of its soldiers, one cannot help but 
note the vast amounts of money spent 
by the DoD on media operations–which 

tend to be conducted in secrecy and 
whose effectiveness often cannot be 
measured–compared with the relatively 
small amounts given to the NGOs, who 
work under contract and are expected to 
deliver measurable results.  And the media 
work of some contractors hired by the 
DoD turned into fiascoes, which not only 
embarrassed the U.S. government but also 
tarred the efforts of non-DoD Americans  
doing media development work abroad.
	
Moreover, Congress’s frustration with the 
DoD’s oversight of its media operations 
has been running high. One signal event, 
whose effects have not yet fully played out, 
occurred in 2009 when DoD submitted 
a budget request for $988 million for 
strategic communications and information 
operations for fiscal year 2010. When 
pressed, however, DoD officials agreed 
to take a second look at their request, and 
shortly thereafter decreased it to $626 
million. Still dubious, and somewhat out of 
pique, congressional defense appropriators 
cut another $100 million off the request.  
DoD did not protest. Congressional 
staffers say this budgetary drama was a 
wake-up call to them that indicated the 
Defense Department does not truly know 
what its information operations needs are 
and what they have and should cost.	

Congress is demanding more 
accountability from the Pentagon for 
its information operations spending, 
and the DoD says it is trying to identify 
which offices and officials can exercise 
oversight over its far-flung information 
activities. For those agencies and 
organizations with relatively tiny budgets 
that are trying to develop a free press 
in war-torn and emerging nations, 
these changes would be welcome. 



6	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

information operations programs in 
Afghanistan, as reported, had grown from a 
cost of $39.9 million in 2008 to a request for 
$243.8 million in 2010. They also noted that 
of the $109.7 million appropriated for U.S. 
forces in Afghanistan information operations 
in 2009, only $64.3 million was actually 
spent on information operations, and the 
remainder was used for other purposes. They 
demanded that the DoD tighten its accounting 
and management of strategic communications 
and information operations spending, and 
that within 90 days it deliver a thorough 
report containing “budget justification 
materials” for 2007 through 2011.2 

The fact that Congress was  surprised 
by the nearly $1 billion budget request 
is extraordinary because congressional 
appropriators tend to keep close track 
of Pentagon spending. The large request 
reflects how deeply and extensively the DoD 
has gotten into strategic communications 
and the related activities of information 
psychological operations. The 2010 budget 
was the first time the DoD, pressed by 
Congress, had tried to consolidate all of its 
strategic communications and information 
operations requests in one place. Previously 
those functions were not apparent to Congress 
as they had been spread across and sprinkled 
throughout DoD annual budgets in as many 
as 12 different commands and multiple 
missions–and some of them were secret. How 
this happened becomes clearer in hindsight.

In the wake of the terrorist attacks of 
September 11, 2001, the Defense Department 
recognized that warfare in the 21st century, 
especially as waged against radical Islamists, 
would require the focused use of information. 

The Ballooning Budget

The story of the Defense Department’s work 
with international media is a complex one.

When DoD presented its budget request for 
fiscal year 2010, included in the request was 
$988 million for strategic communications 
and information operations. The amount was 
more than four times what the Pentagon had 
estimated it spent for similar programs in 
2007, and it raised eyebrows in Congress.1 

(Simply put, strategic communications means 
communicating by any means to advance 
national interests. Psychological operations 
are military operations to influence emotions, 
motives, and even the objective reasoning 
of individuals, groups, and governments. 
Information operations means using 
information to influence behavior. It should 
be noted that information operations also 
includes other activities more closely linked 
to war-fighting capabilities, such as electronic 
warfare and operations security, which 
makes a dollar-to-dollar comparison with 
spending on purely media activities difficult.) 

When the congressional defense committees 
asked for more information, the Pentagon 
returned with a new number: $626.2 million. 
Pentagon officials said they had made a $362 
million mistake in their request, double-
counting some numbers. Not satisfied 
with that answer, and skeptical that the 
Pentagon had made the case for its needs, 
the House-Senate appropriations conference 
committee on December 16, 2009, cut 
another $100 million off the request. 

Committee members included some strong 
language in their report. They noted 
that Central Command’s (CENTCOM) 



  Center for International Media Assistance         7

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

In July 2002, President George W. Bush 
signed National Security Presidential Directive 
NSPD-16, which outlined the administration’s 
new thinking for information warfare. While 
it is still classified, its essence was captured in 
a PowerPoint presentation at an Air University 
lecture that stated, “information itself is 
now a weapon, a realm, and a target.”3 

In October 2003, Defense Secretary Donald 
Rumsfeld signed a secret document, the 
Information Operations Roadmap. It elevated 
information operations to a “core military 
competency,” and prescribed waging 
information 
warfare through 
psychological 
operations, multi-
media strategies, 
and cyber warfare, 
both offensive and 
defensive. The 
report carried 57 
recommendations 
for expanding 
information 
operations and more 
closely coordinating 
them with other DoD 
activities such as public affairs and support for 
public diplomacy. It carried a budget of $383 
million for its core efforts from 2004 through 
2009 and added $151 million more for related 
programs and $161 million more for public 
affairs.4 The Information Operations Roadmap 
was not declassified until January 2006.

Suddenly flush with money, but short on 
in-house media experts, the DoD turned to 
private contractors. In March 2003, even 
before the U.S. invaded Iraq, the DoD 
awarded a $15 million expandable no-bid 
contract to Science Applications International 
Corporation (SAIC) to reconstruct Iraq’s 

national broadcast and press operations. The 
so-called Iraqi Free Media project would 
create the Iraqi Media Network (IMN). By 
September 2003, the contract had ballooned 
to $82 million. The SAIC contract ended 
that year amid questions of the effectiveness 
of the company’s work. Pentagon auditors, 
for instance, said SAIC was paid for work 
not completed, electronic equipment was 
missing, and that SAIC paid top salaries to 
executives and security officers but skimped 
on equipment for journalists. (According to 
news accounts, an SAIC official said there 
had been some mistakes but defended the 

company’s work.) 
More important, there 
were charges that 
IMN’s programming 
was weak, its news 
was managed, and 
that Iraqis saw it as 
the mouthpiece for the 
Coalition Provisional 
Authority.5 Since 
the development 
of IMN was seen 
as incomplete, the 
project was put out 
to bid in late 2003, 

and Harris Communications of Florida was 
awarded a one-year $96 million contract 
in January 2004 to finish the job. Later the 
new Iraqi government extended the Harris 
contract for an additional $22 million.6

About the same time in 2004, the Joint 
Psychological Operations Support Element 
was formed at the U.S. Special Operations 
Command in Tampa. In June 2005, it 
awarded three contracts worth up to $300 
million over five years to SYColeman, 
Lincoln Group, and SAIC to develop radio 
and TV commercials, Internet ads, podcasts, 
billboards, and more to improve foreign 

In the wake of the terrorist 
attacks of September 11, 2001, the 
Defense Department recognized 
that warfare in the 21st century, 
especially as waged against 
radical Islamists, would require 
the focused use of information.



8	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

Definitions

Strategic Communication:

“Focused United States Government efforts to understand and engage key audiences to create, 
strengthen, or preserve conditions favorable for the advancement of United States Government 
interests, policies, and objectives through the use of coordinated programs, plans, themes, messages, 
and products synchronized with the actions of all instruments of national power.” 

“In its broadest sense, ‘strategic communication’ means communicating strategically through all that 
we say and do.”

Information Operations:

“The integrated employment of the core capabilities of electronic warfare (EW), computer network 
operations (CNO), psychological operations (PSYOP), military deception (MILDEC), and operations 
security (OPSEC), in concert with specified supporting and related capabilities. To influence, disrupt, 
corrupt, or usurp adversarial human and automated decision making while protecting our own.” 

“Information Operations ‘supports military objectives … throughout [the] range of military 
operations’.”

Psychological Operations:

“Planned operations to convey selected information and indicators to foreign audiences to influence 
their emotions, motives, objective reasoning, and ultimately the behavior of foreign governments, 
organizations, groups, and individuals. The purpose of psychological operations is to induce or 
reinforce foreign attitudes and behavior favorable to the originator’s objectives.” 

“Contrary to popular belief, psychological operations involve the dissemination of truthful 
information. Although the term PSYOP has acquired negative connotations, suggesting falsehood and 
manipulation, the information that is relayed through military PSYOP programs is truthful.”

“Note: the Department is currently evaluating existing PSYOP definitions and authorities to determine 
whether changes are required as well as reviewing the underlying integrating concept of IO.”

Public Diplomacy:

“Public diplomacy seeks to promote the national interest and the national security of the United 
States through understanding, informing, and influencing foreign publics and broadening dialogue 
between American citizens and institutions and their counterparts abroad.”

Sources: U.S. Department of Defense, “Consolidated Report on Strategic Communication and Information 
Operations,” (March, 2010); Public Diplomacy Alumni Association (formerly the USIA Alumni Association), 
http://www.publicdiplomacy.org/1.htm 



  Center for International Media Assistance         9

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

opinion of the United States. “If you want to 
influence someone, you have to touch their 
emotions,” Col. James A. Treadwell, the 
element’s director, told the Washington Post.7 

As the wars in Iraq and Afghanistan wore 
on, numerous military commands developed 
information operations capabilities. DoD 
budget documents indicate that their 
spending was designed to influence the local 
populations and counter the propaganda 
of the enemy. A report from the DoD, sent 
to Congress in March 2010, says that most 
of the contracting occurred in areas where 
DoD does not have the requisite skills. This 
includes unique languages, like Somali, or 
foreign media summary and analysis. It says 
the DoD also uses contractors “to produce 
high-quality print, audio, and video products” 
while government and military officials 
set objectives and targets and policies.8 

The number of contractors hired by the 
various military commands for information 
operations work following 2001 could not 
be ascertained. However, in a document 
that gives a sense of the spending, the 
DoD inspector general reported that U.S. 
Central Command alone had used 172 
contract vehicles–contracts, purchase 
orders, etc.–to buy $270.1 million worth 
of information operations services in 
Iraq from 2006 to late 2008. One single 
contract was used to purchase $173.7 
million of information services from 
suppliers denoted as “miscellaneous 
foreign contractors.” One single purchase 
order bought $5.97 million worth of 
services without competitive bidding.9

Apparently because of its cut-off date, 
the inspector general’s report did not 
include another group of contracts awarded 
September 23, 2008, by the Joint Contracting 

Command-Iraq/Afghanistan, a subordinate 
of Central Command. The Joint Contracting 
Command awarded four contracts to Leonie 
Industries LLC, SOS International, Ltd., 
MPRI/L-3 Services, Inc., and the Lincoln 
Group to provide media services to the 
multi-national force in Iraq–specifically 
to produce news stories and public service 
announcements for the Iraqi media. The 
contracts were for one year with two 12-month 
extension options, and they were worth up to 
$300 million per year for each company.10

An earlier contract to the Lincoln Group had 
proved embarrassing when it was reported 
that the contractor had been paying Iraqi 
media outlets to run “good news” stories 
that the company had generated. Partly 
due to a number of other information 
operations problems, Congress stepped in. 
On October 9, 2008, Democratic Senator 
Jim Webb of Virginia wrote to Secretary 
of Defense Robert Gates, demanding that 
the $300 million in contracts be put on hold 
pending a Senate review.11 The Pentagon 
then decided to do its own review, and 
its inspector general took a close look at 
the four contracts. The review found no 
illegalities, but it noted that the contracts 
did not differentiate between psychological 
operations and public affairs and that they 
lacked “sufficient oversight mechanism.” 
According to a spokesman for Webb, the 
$300 million contracts were cancelled.  

Until 2009, most of the DoD’s information 
operations funding was essentially invisible.  
One congressional staffer suggested that this 
was by design–“the old administration . . . 
did a fantastic job of hiding it everywhere,” 
he said–while another staffer’s view was 
more benign–he noted that the Defense 
Department simply did not have any one 
office or official who managed and oversaw 



10	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

all information operations. “You had the 
COCOMs [Combatant Commands, unified 
military commands responsible for six 
regions of the world] and the services and 
you had people just flush with cash going 
off and hiring contractors and doing things. 
And nowhere was it all coming together,” the 
staffer said. And until early 2009, Congress 
had no idea what might be buried in the DoD 
budgets because no one congressman or staff 
member was pulling together all the pieces.

About the time the new Obama administration 
was seated, in January 2009, two staff 
members in the now Democratically-
controlled Congress were working on the 
2009 DoD supplemental budget when 
they spotted some unexplained funding 
for information operations. Curious, they 
told the DoD that when it submitted its 
2010 request it should put all the funding 
for information operations and strategic 
communications (the two were seen as 
intertwined) in one place. The DoD complied, 
and came up with the budget request for 
$988 million—the one it quickly revised 
down to $626 million. The implication, 
not lost on Congress, was that the DoD 
had no more of a grasp on its information 
operations budget needs than Congress.

For fiscal year 2011, the Pentagon submitted 
a budget request for $384.8 million for an 
account labeled “Psychological Operations 
(Information Operations).” Strategic 
communications has been dropped as a 
category from the funding request. Still, it is 
not clear what is the total amount the DoD 
is seeking for all information operations and 
related activities. Walter Pincus, a veteran 
Washington Post national security reporter, 
pegged the number at close to a billion 
dollars in a June 2010 column. He wrote 
that about 40 percent of that amount would 

go to contractors.12  Congress remained 
frustrated with the DoD’s ability to oversee, 
account for, and control its information 
operations and related activities. The Senate  
Armed Services Committees in particular, 
reporting on the DoD’s 2011 budget 
request, called for a complete overhaul of 
information operations management and 
a new DoD directive on the subject.13

One  chart accompanying the DoD’s 2011 
budget shows the amount requested for 
“Psychological Operations (Information 
Operations)” to have shrunk between 2010 
and 2011, due primarily to a decrease of 
$187 million in Army funding because of 
its diminished presence in Iraq. However, 
the budget includes an increase for U.S. 
Special Operations Command (SOCOM) 
funding of $34.4 million. That includes 
money to build and run eight news and 
information websites (six are already 
constructed) targeted at various regions of 
the world, the publishing of six regional 
magazines, and translation services and 
surveys to determine the effectiveness 
of psychological operations programs.

It appears that the Department of Defense 
will be in the information and influence 
business for many years to come, and 
that its spending in this area will be of 
the same order as the Broadcasting Board 
of Governors, far surpassing the public 
diplomacy spending of State. (The BBG’s  
annual budget for its TV and radio outlets 
runs about $750 million. Senator Webb 
noted in his letter to Secretary Gates that 
the State Department’s 2009 funding for 
public diplomacy programs in Iraq was $5.6 
million. Said one USAID official: “DoD 
is going to do what they are going to do. 
They have way more money than us. We’re 
just trying to stay on the surfboard.”14 



  Center for International Media Assistance         11

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

As strategic communications and 
information operations have boomed in 
recent years, an industry has followed. 
Major defense contractors, as well as 
start-ups with little or no history or 
expertise in the news, information, or public 
relations, are now casting themselves as 
information specialists. The rapid growth of 
this business presents a number of issues. 

One is reflected in a lament by Admiral 
Mike Mullen, chairman of the Joint 
Chiefs of Staff, writing in the Joint 
Forces Quarterly last fall. He complained 
that strategic 
communications had 
become a “thing” 
and not a “process,” 
the center of an 
organized structure 
that had become 
“something of a 
cottage industry.” 
Within that industry, 
he said, strategic 
communications 
sets out to solve 
through techniques of messaging what are 
really policy or execution problems. He 
noted that the voyage of the Great White 
Fleet around the world in 1907-09 and the 
launch of the Marshall Plan after World 
War II spoke volumes without any strategic 
communications plan accompanying them.

Mullen went on to say that “there has 
been a certain arrogance to our ‘strat 
comm’ efforts. We’ve come to believe that 
messages are something we can launch 
downrange like a rocket, something we 
can fire for effect. They are not.”15

Mullen’s thinking is reflected in a March 
2010 report from the DoD on the subject 
(DoD Consolidated Report on Strategic 
Communications and Information 
Operations) which defines strategic 
communication as “communicating 
strategically through all that we say and 
do.” It notes that the term only cropped up 
in DoD language less than a decade ago, 
and says it is still “an evolving concept.”16 

Still, the contracting shops of the 
Pentagon seem to take a narrower and 
more direct approach. The language in 

one contract reads:  
“The Government 
will rely on these 
contracts to produce 
media products 
for Government 
dissemination to 
the Iraqi people that 
will engage target 
segments to achieve 
objectives.”17 Another, 
setting up regional 
websites, calls for 

the contractor to “continuously recommend 
and conduct, with Government approval, 
mass marketing efforts to establish brand 
name recognition, market presence, and 
capitalize on opportunities to promote 
the websites and to significantly increase 
penetration to the intended audience.”18 

Despite the fact that Washington is 
plentifully supplied with public relations 
and marketing companies, most large 
information operations contracts have been 
won by long-time defense contractors or by 
start-ups whose ranks are packed with ex-

A Cottage Industry

Major defense contractors, as 
well as start-ups with little or no 
history or expertise in the news, 
information, or public relations, 
are now casting themselves as 
information specialists.



12	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

military officers. That may be because only 
old-line defense firms or opportunistic new 
ones staffed by former colonels are willing 
to work in war zones, or to undertake the 
tedious and specialized effort required 
to pursue Defense Department contracts. 
It may also be that the Pentagon has a 
higher comfort level with certain defense 
contractors. For instance, the $15 million 
and $82 million contracts to rebuild a state 
media structure in Iraq were awarded to 
SAIC, a San Diego based engineering and 
research firm whose main business is DoD 
contracting. According to the Defense 
Department’s inspector general, DoD’s  
reason for awarding SAIC the no-bid 
contract was, “We need the immediate 
services of a fully qualified contractor who 
has the unqualified support and confidence 
of the Pentagon leadership and who was 
prepared to begin work and deploy as 
soon as possible.”19 The $10.1 million 
annual contract to create and maintain 
regional websites was awarded to General 
Dynamics. The $96 million follow-on 
contract to develop Iraqi media was awarded 
to Harris Corporation of Melbourne, FL, 
a communications equipment company. 
(Harris, it should be noted, partnered with 
the Lebanese Broadcasting Corporation 
and a Kuwaiti newspaper company for the 

task.) Other information operations contracts 
have gone to well-established defense 
contractors such as MPRI and SYColeman.  

The Lincoln Group, however, was a fresh 
start-up. Designated to participate in 
two $100 million contracts to create and 
distribute radio and TV ads, articles, and 
website content, it was founded in 2004 by 
entrepreneur Christian Bailey and ex-Marine 
Paige Craig to take advantage of the business 
and government money flooding into Iraq. 
Neither had a public relations or journalism 
background, but they were willing to work 
in a hostile environment. Their first contract, 
worth $6 million, was awarded by the Multi-
National Corps-Iraq to create an “aggressive 
advertising and public relations campaign” 
to inform the Iraqi people of the coalition’s 
goals and gain their support.20 By 2006, Craig 
told Fortune magazine, their company had 
landed more than a score of DoD contracts 
and an equal number of other deals.21

“Information operations is the hot thing, 
and somebody turned on a hose of 
money,” W. Patrick “Pat” Lang, a retired 
Defense Intelligence Agency official, told 
the Washington Post. “Retired colonels 
and senior executive service officers 
are forming teams to compete.”22 

   



  Center for International Media Assistance         13

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

Certain aspects of communications and 
influence inarguably fall to the military 
as part of its war-fighting missions. As 
defined by the DoD, the components 
of information operations, for instance, 
are psychological operations, electronic 
warfare, military deception, and operations 
security. A newer one is computer 
network operations, both aggressive and 
defensive. They work separately or as 
a unit toward “achieving information 
superiority for the United States.”23

Public affairs, with 
a long tradition in 
the U.S. military, 
is different. Public 
affairs officers strive 
to transmit truthful 
and factually correct 
information. It should 
be no surprise, then, 
that one of the early 
embarrassments 
for the DoD as it 
entered the post-9/11 
world of media and 
communications 
was the result of a clash between public 
affairs officers and a new DoD Office of 
Strategic Influence. In February 2002, 
the New York Times reported that the new 
strategic influence office, formed quickly 
after 9/11, had proposed planting news 
items with foreign correspondents that 
might or might not be true. It also proposed 
sending e-mails to journalists and foreign 
leaders pushing the U.S. point of view or 
attacking enemies. The Times reported 
that The Rendon Group, a Washington-
based public relations firm and a long-time 

Pentagon communications contractor, 
was paid about $100,000 a month to work 
with the new office. At the time, Rendon 
officials said they could not discuss their 
Pentagon contract, but Rendon officials later 
disputed that they had been hired to assist 
that office.24 The Chicago Tribune reported 
that Rendon had been hired to track foreign 
news reports and advise on media strategy.25 

The formation of the Office of Strategic 
Influence alarmed some Pentagon public 
affairs officials. They were especially 

concerned that 
untruthful messages 
planted with 
journalists could 
damage the credibility 
of the United States 
and their own 
function. They were 
also concerned that 
false news items 
planted overseas could 
end up being read 
by a United States 
audience, a violation 
of laws that prohibit 

domestic propaganda. Reaction in the press 
and in Congress was strong, and even 
though a Pentagon review found no actual 
plans to issue false stories, then-Secretary of 
Defense Donald Rumsfeld closed the office.

In 2004, more media-related contracts for 
The Rendon Group raised controversy. 
Rendon had been awarded a $1.4 million 
contract to give media advice to Afghan 
President Hamid Kharzai and his staff, 
but Kharzai, as well as Zalmay Khalilzad, 
then the U.S. ambassador to Afghanistan, 

A Chronology of Embarrassments

The formation of the Office of 
Strategic Influence alarmed 
some Pentagon public affairs 
officials. They were especially 
concerned that untruthful 
messages planted with 
journalists could damage the 
credibility of the United States.



14	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

were said to be unhappy with the work 
and ended the contract after five months. 
Supporters of Rendon said the company 
had done a good job, but others disagreed. 
Not long after that, Rendon was hired 
by the DoD for $3.9 million to do media 
work for Afghan anti-drug programs. The 
company was to train five Afghan press 
officers, but once again the contract caused 
controversy, as U.S. embassy officials 
in Kabul estimated that the work could 
have been performed for about $200,000, 
according to a Chicago Tribune report. 
Still, Rendon’s contract was extended for 
$600,000 more.26 From September 11, 2001 
through 2010, Rendon was involved in 28 
Pentagon contracts valued at $66 million, 
according to a government contracting 
website, including one with the Joint Chiefs 
of Staff to do world-wide focus groups 
and analyses of foreign media outlets.27 A 
Rendon spokesman said in an interview 
that his company might have participated 
in, but not owned, all those contracts.

Meanwhile, the New York Times reported 
that in 2004 Rendon partnered with a 
company named Iraqex, and they were 
awarded a $5 million contract for an 
advertising and PR campaign to support the 
coalition in Iraq. Shortly afterward, Rendon 
left the partnership. Iraqex then changed 
its name to the Lincoln Group and sought 
more contracts–this time for information 
and psychological operations. In June 
2005, the Lincoln Group was one of three 
contractors–SAIC and SYColeman were 
the other two–to win five-year contracts for 
up to $100 million each to do psychological 
operations work for SOCOM, mainly 
TV and radio spots targeted at Iraqis.28 

According to Willem Marx, a former 
Lincoln Group employee, Lincoln was 

already at work on the contract it had won 
with Rendon. Marx wrote in Harpers 
magazine that this contract involved getting 
pro-American and pro-coalition stories 
into the Iraqi press. (A Rendon spokesman 
said his company dropped out of the 
project because it did not agree with the 
Lincoln Group’s plan for story placement.29) 
Nonetheless, according to Marx and other 
reports, Lincoln Group employees worked 
alongside soldiers writing news and 
feature stories which they had translated 
into Arabic. They then paid newspapers 
from $50 to more than $2,000 to run the 
articles. Lincoln Group also recruited Iraqi 
journalists to write opinion pieces, for which 
they were paid $400 to $500 a month. The 
Lincoln Group acknowledged planting 
more than 1,000 stories in the Arab and 
Iraqi media. Some, written by U.S. soldiers, 
masqueraded as articles written by Iraqis.30

	
Marx recounted one situation he found 
particularly ironic. The Lincoln Group 
proposed to hire Iraqi journalists and post 
them in the violent Anbar province to work 
closely with U.S. troops to report news that 
would bolster the U.S. image. Marx said he 
was tasked to find Iraqi op-ed writers to 
do this, and he went looking for prospects 
at the Baghdad Press Center, which was 
funded by the U.S. State Department “to 
provide Iraqi reporters with equipment 
and to train them in journalistic ethics and 
professional conduct.” And yet, Marx wrote, 
“we were hiring these same Iraqi reporters 
to work indirectly for the U.S. military.”31    

When the Los Angeles Times broke the 
story in November 2005, members of 
Congress expressed outrage over the pay-
for-placement plan. Edward Kennedy, the 
late Democratic senator from Massachusetts, 
called it “a devious scheme to place 



  Center for International Media Assistance         15

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

favorable propaganda in Iraqi newspapers.” 
The mainstream media was incensed, as 
was the public relations press. An op-ed 
column in PR Week called it “government 
giving PR a bad name.”32 Some Iraqi 
journalists lamented the situation as 
well. “This is not right,” Faleh Hassan, 
an editor at the newspaper Al Mutamar, 
told the Los Angeles Times. “It reflects 
the tragic condition of journalism in Iraq. 
Journalism in Iraq is in very bad shape.”33 

The Pentagon investigated, and within 
six months cleared the Lincoln Group of 
wrongdoing, saying they had not breached 
military policy nor its contract. By July 
2006, however, Special Operations 
Command discontinued its $100 million 
contracts with the Lincoln Group and 
SAIC, two of its three contractors, to do 
the TV and radio spots. A SOCOM official 
said his command really only needed to 
work with one company, SYColeman.34 

One prominent non-profit media 
development organization, the International 
Research & Exchanges Board, or IREX, 
found itself stung by the scandal. An IREX 
executive said potential clients suddenly 
became suspicious of his organization, 
wondering if they had the same motives 
as the Lincoln Group. (Many of the non-
profit media development implementers 
have not taken on projects funded by 
the U.S. Department of Defense.)

Despite the flap over its previous contract, 
on September 26, 2006, the Lincoln Group 
was awarded a two-year contract, worth 
between $6.2 million and $20 million, to 
provide media monitoring and training 
and advice for the Army’s Multi-National 
Forces Iraq (MNFI).35 Efforts to speak 
with someone at the Lincoln Group were 

unsuccessful. An official at a company 
that is also a U.S. government contractor, 
Strategic Social, said the Lincoln Group 
had changed its name to Fulcra Worldwide 
and had been acquired by Strategic Social. 
However, the official, Matt Tirman, 
director of corporate development, did 
not respond to a set of questions about 
the Lincoln Group or its contracts. By 
2010, the Lincoln Group, which had 
once been highly visible and well-
publicized, had taken down its website. 

A slippery dividing line has developed in 
Iraq and Afghanistan between information 
operations, psychological operations, 
and, now, intelligence gathering. While 
most information and psychological 
operations contracts are written to provide 
outreach–leaflets, news stories, advertising, 
commercials, billboards–some clearly 
have turned that proposition on its head, 
using “reporters” to gather information 
to provide intelligence on the enemy. 

For instance, Fulcra Worldwide (formerly 
the Lincoln Group) advertised on its 
website on February 28, 2010, for an 
“Information Operations Targeting 
Officer.” The job requires a Top Secret 
clearance and experience working with 
the U.S. military in Iraq. According 
to the website, the person’s job would 
be to “provide, plan, coordinate and 
synchronize Information Operations 
in support of efforts to capture 
wanted individuals and disrupt enemy 
networks as part of the unit’s mission of 
supporting Iraqi Security Forces.”36  

On March 25, 2010, Defense Secretary 
Gates ordered an investigation of 
the contracting activity associated 
with information operations.37  



16	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

Iraq

On January 16, 2003, two months before the 
invasion of Iraq, Pentagon planners issued 
a white paper and PowerPoint briefing that 
designed a way to create a post-Saddam 
independent Iraqi press network. “It will 
be as if, after another day of deadly agit-
prop, the North Korean people turned 
off their TVs at night, and turned them 
on in the morning to find the rich fare 
of South Korean TV spread before them 
as their very own,” the paper stated. 

To make this happen quickly the planners 
(some of whom were covertly arranging 
for the invasion of Iraq)38 proposed the 
creation of a Rapid Reaction Media Team 
that would consist of hand-picked U.S. 
TV, radio, and newspaper experts and 
trainers, media experts from the United 
Kingdom, and Iraqi media experts. 

According to the white paper, as soon as 
hostilities ended the team would deploy 
from Washington and “begin broadcasting 
and printing approved USG information 
to the Iraqi public.” Working with the US 
command in Baghdad, the team would be 
tasked to prepare two months of news and 
entertainment programming and create 
several editions of a new Iraqi newspaper. 
Suggested topics for stories provided by the 
planners were “Saddam’s Bomb-Maker,” 
mine awareness, de-Baathification, justice 
and the rule of law, a U.S. government-
approved “Democracy Series,” and 
Hollywood and other entertainment news. 
A proposed budget included $2 million for 
media consultants for six months and $49 
million more for transmitters, studios, and 

microwave towers. The paper posited that 
the transition to an Iraqi representative 
government would take one to two years.39

Within two months, the Rapid Reaction 
Media Team concept had shifted into 
something even more ambitious, the 
“Iraqi Free Media Project.” On March 11, 
the DoD awarded a $15 million no-bid 
contract to SAIC. The purpose of the 
SAIC contract was to reconstitute the TV, 
radio, and newspapers that existed under 
Saddam into a new and independent media 
network. Robert Reilly, the former director 
of the Voice of America, was hired to be 
project director of the Iraqi Media Network 
(IMN). SAIC had no experience in media 
development, but it hired as consultants 
a number of journalists, among them 
Don North, an independent TV producer 
and former war correspondent. On April 
10, the network broadcast its first radio 
announcement and its TV station went 
live on May 13. Seven months after that, 
North had quit, and not long after he was 
castigating the network before the Senate 
Democratic Policy Committee. Citing a 
litany of charges, he contended that the 
Iraqi Media Network had turned into 
an “irrelevant mouthpiece for Coalition 
Provisional Authority propaganda, 
managed news and mediocre programs.”
	
Network staff, he said, was ordered 
to cover endless Coalition Provisional 
Authority (CPA) news conferences. 
The network bought old programs from 
established networks rather than creating 
new shows. Officials with “no credible 
television or journalism experience dictated 
plans and policy.” In short, North indicated, 

On the Ground



  Center for International Media Assistance         17

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

the original plans for making the network 
into an Iraqi BBC or PBS utterly failed.40 
 	
In a paper for the Joan Shorenstein Center 
on the Press., Politics and Public Policy, 
New York Times reporter David Rohde 
reported similar findings. He noted that the 
effort cost $200 million over three years, 
and he declared it a “near total failure 
in its first year.” Rohde’s report covers 
the period from 2003 to mid-2005.41 

The project in Iraq is significant because it 
represents the DoD’s one grandest effort to 
do post-conflict media development in the 
Middle East. Because the SAIC contract 
was open-ended, far 
more than its original 
$15 million would be 
spent. Because the U.S. 
Defense Department 
was inexperienced in 
media development, 
some say, the project 
was far too ambitious: 
its goal was to create 
two TV channels, two 
radio channels, and a 
national newspaper, 
all within the span 
of a year.  But North 
and others say the 
biggest problem 
was one of institutional bias: neither 
the DoD nor the Coalition Provisional 
Authority could support truly independent 
reporting and publishing, especially at 
a time and place of violent conflict.  

By the end of 2003, SAIC had spent 
$82.3 million to establish what some 
characterized as being not much 
different from what had existed under 
Saddam Hussein–a state-controlled 

media network. A September 2003 Gallup 
poll found Iraqis had little trust in IMN 
broadcasts: “The Iraqis know state-run 
TV when they see it,” an SAIC consultant 
told U.S.News & World Report.42 

On the U.S. end, the entire effort was 
questioned by at least some members of 
Congress who saw an overlap between the 
SAIC effort and that of the Broadcasting  
Board of Governors, which was spending 
$100 million a year to broadcast into the 
Middle East over Radio Sawa and its 
satellite TV station, al-Hurra. “Everyone 
tells me they have separate missions, but I 
can’t get it through my thick skull what the 

difference is,” an aide 
to Senator Richard 
Lugar, Republican of 
Indiana, told U.S.News.

At the end of 2003, 
SAIC’s contract 
expired with the project 
considered unfinished, 
so the DoD put the 
media development 
contract out to bid. 
A one-year contract 
was awarded to Harris 
Communications for 
$96 million. Harris 
formed a partnership 

with the Christian-owned Lebanese 
Broadcasting Corporation, which would 
work to develop radio and TV content 
and reporting, and a Kuwaiti company, 
al-Fawares, which would work with the 
newspaper. While some criticism emerged 
over Harris’s stewardship of the contract, 
the consensus among experts was that 
Harris had made improvements, and polls 
showed that Iraqis had more confidence than 
earlier in the IMN TV station, Al Iraqiya.

Because the U.S. Defense 
Department was 
inexperienced in media 
development, some say, the 
project was far too ambitious: 
its goal was to create two TV 
channels, two radio channels, 
and a national newspaper, 
all within the span of a year. 



18	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

After Saddam was toppled, 
the media business exploded. 
By 2009 there were about 
100 magazines and 
newspapers, 55 privately-
owned radio stations, and 
28 private TV stations.

In June 2004, the Coalition Provisional 
Authority was disbanded, and the interim 
Iraqi government took over the network. It 
extended Harris’s contract for three more 
months for $22 million. The end result of 
the work of Harris and SAIC was a bit less 
than what was originally envisioned. IMN 
wound up having one television outlet, 
Al Iraqiya, one radio station with two 
channels, and one newspaper, Al Sabah. 

At the same time, while the U.S. was 
contracting to develop IMN, there occurred 
a private sector boom in media development. 
At the time of Saddam Hussein’s fall, there 
had been no truly independent radio, TV, 
or newspaper outlets, 
but soon after Saddam 
was toppled the media 
business exploded. 
By 2009, there were 
about 100 magazines 
and newspapers, 55 
privately-owned radio 
stations, and 28 private 
TV stations.43 By all 
accounts, the private 
Iraqi media was (and 
still is) a wild mix 
of entertainment, 
news–often politicized–and opinion, some 
of which posed problems for the CPA. 
According to North, the video producer 
and IMN consultant, U.S. Army and 
Coalition Provisional Authority officials 
took umbrage at stories in the new Iraqi 
media they found offensive. “They visited 
the offices of offending newspaper and 
often left them padlocked and in ruins,” 
he said. “No mediation, no appeal.”  North 
called the CPA’s code of conduct, which 
bans “intemperate speech that could incite 
violence,” a kind of “selective democracy,” 
not dissimilar to the censorship of Saddam.44

After the Coalition Provisional Authority 
was disbanded, USAID stepped in. In 
August 2004, it awarded a contract to a non-
profit organization, America’s Development 
Foundation, for a project called Iraq Civil 
Society and Independent Media. The award 
would run through June 2007 and the 
foundation would be paid $57.1 million.45 
The program was broken into two parts, the 
civil society part and the independent media 
part, for which $6 million was allocated. 
The foundation hired IREX, and paid it 
$1.69 million for staffing, consulting, and 
training journalists and journalism business 
managers, and the foundation made other 
grants as well. The project as a whole 

supported legal reforms, 
journalism advocacy, 
and free speech 
organizations to foster 
independent media.

IREX ran its training 
programs in several 
centers, including ones 
in Baghdad, Irbil,  
Najaf, and Basra. As 
much as possible,  
IREX used Iraqi 
trainers. Mark 

Whitehouse, director of global media 
initiatives for IREX, estimates that his 
organization trained 4,000 people in 18 
months. IREX also helped establish the 
National Iraqi News Agency (NINA), 
and the Reuters Foundation supported the 
creation of another news agency, Aswat al 
Iraq (Voices of Iraq.) The idea behind both 
of them was that with the boom in new Iraqi 
media, but with not many trained journalists 
or resources for reporting, there would 
be a need for content from professional 
independent news agencies.46 IREX did 
this work under a grant for $6 million.



  Center for International Media Assistance         19

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

IREX’s funding from America’s 
Development Foundation ran out in the 
fall of 2006, but it was awarded two more 
grants totaling $13.5 million from the 
State Department’s Bureau of Democracy, 
Human Rights and Labor (DRL) for the 
Support for Independent Media Program. 
With the State Department grant, IREX’s 
mandate changed also, and it switched 
from doing large group workshops to 
more focused and specialized journalism 
training. IREX also provided sub-grants 
to media outlets to do special election 
programming, TV talk shows, and radio 
call-in shows. “People came to us who 
said they had something they wanted 
to do, could we help them fund it,” 
Whitehouse said. His organization began 
to put more emphasis on aspects of media 
law and advocacy and providing legal 
defense for journalists, even medical 
care for injured journalists. IREX has 
one more $8.5 million grant from the 
State Department through 2012 for its 
Media and Technology for Community 
Development project. About $5 million of 
that will go to media development in Iraq. 

Other than the massive IMN effort, it 
appears that the DoD alone did not do 
extensive development work with Iraqi 
media. Apparently some civil affairs 
officers were tasked with working with 
Iraqi media. For instance, a researcher at 
Columbia University in an unpublished 
paper described an interview with a 
military reporter for the Armed Forces 
Network who deployed to help Iraqi 
journalists learn TV editing and rebuild 
their TV station’s looted infrastructure. 
However, the researcher wrote that she had 
trouble tracking the extent of such efforts 
because such duties do not fall into any 
single category of military operations.47 

Mostly, it seems, the military’s work with 
the media was designed to obtain favorable 
press coverage. “Unfortunately, other than 
using limited psychological operations 
(PSYOP) resources and capabilities, the GOI 
[Government of Iraq] and the coalition have 
allotted scant attention, effort, and capital 
to communicating with Iraqis,” three Army 
officers wrote in the July-August 2008 
issue of Military Review. They went on to 
describe the media initiatives taken by Task 
Force Marne, the unit responsible for the 
northern sector or Iraq, as an example of 
what others could be doing. They wrote that 
Marne set up an Iraqi Media Section (IMS) 
to capitalize on Iraqi media capabilities 
and “the advantages of using them.” As of 
the Military Review’s article’s writing, the 
IMS had “translated over 300 ‘good news’ 
articles into Arabic and disseminated them,” 
as the IMS had established contacts with 11 
radio stations, 27 newspapers, and a number 
of websites. In addition, it had “signed 
an exclusive contract with the popular Al 
Sabah newspaper” that guaranteed that 
“high priority” Task Force Marne stories 
are circulated to its audience. The stories 
always carried task force attribution.

The officers described the hard work 
involved in doing “battlefield circulations,” 
that is, escorting Iraqi reporters and 
cameramen, with translators, out to “stories 
that the coalition wants highlighted.” 
The benefit of this, they pointed out, was 
“putting an Iraqi face on the story,” which 
was much more effective among Iraqis than 
if a coalition reporter told the story. And 
having local government representatives 
present during the event only increased the 
impact. The authors concluded: “Stories of 
reconstruction, partnership and progress 
show Iraqis that there is more transpiring 
in Iraq than combating insurgents.”48



20	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

As in Afghanistan, the U.S. government 
created Provincial Reconstruction Teams 
(PRTs) in Iraq that work out of military 
bases to do projects for local communities. 
A PRT typically consisted of personnel 
from DoD, State, USAID, and perhaps other 
agencies. The PRTs did work with some 
established media outlets and conferred 
with IREX about journalism training for 
them, Whitehouse said. They also provided 
funding for some fledgling magazines or 
newspapers whose focus was anti-insurgent, 
democracy, and civil and human rights. 
While those papers seemed politically 
correct, he said, their stories did not appear 
to have been spoon-fed 
by the PRTs. And in 
dealing with the PRTs, it 
was often not clear which 
of their components–the 
DoD, State, or USAID–
were behind a project.  

Whitehouse said that 
IREX had no actual 
collisions with DoD, the 
military, or its contractors 
in Iraq, but he did discuss 
three issues related to the 
military’s media work.

First, he argued that following the fall 
of Saddam the United States had no 
comprehensive media development policy 
for Iraq. The only policy was to build IMN, 
which would become, in effect, a state-run 
media network. He offered that he never 
would have taken on the project to build 
IMN as did SAIC and Harris. For starters, 
Whitehouse said, the project was just too 
ambitious–to create two TV outlets, two 
radio stations, and a newspaper in a single 
year. It is his view that the IMN project was 
approached fundamentally in the wrong 

way, as an infrastructure project–rebuilding 
broadcast stations and newspapers and not 
focusing on the quality of journalism.

Perhaps more important, he said, 
“DoD is, in my opinion, not the right 
contractor for media development. 
They have psyops needs . . . and media 
development is a very different thing.”   

A second issue was money. It bothers him 
that so much was needed to be done for 
media in Iraq, and yet more than $200 
million was spent just on IMN. “I just can’t 
understand how that much money was 

needed or used to build 
effectively what they 
were hoping would be a 
public broadcast network 
for a country that size.” 

Whitehouse compared the 
money spent on building 
IMN’s one TV station, 
two radio channels, and 
one newspaper with 
what the Iraq Civil 
Society and Independent 
Media project did to 
train journalists from 
all the other private-

sector media outlets. “Do the math, they 
spent several hundred million dollars over 
a couple of years for IMN,” he said, “and 
we came in and spent roughly $6 million 
on a media development program to cover 
Iraq. So just put them side by side.”  

If there ever was hope for the Iraq Media 
Network (IMN) to become another BBC 
or NPR, it has not been fulfilled. IMN 
went from being viewed as a mouthpiece 
for the Coalition Provisional Authority to 
being tightly under the control of the Iraqi 

“DoD is, in my opinion, 
not the right contractor 
for media development. 
They have psyops needs ... 
and media development 
is a very different thing.”

— Mark Whitehouse, director of 
global media initiatives for IREX



  Center for International Media Assistance         21

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

government. Some have even criticized it 
for serving as a propaganda tool for Iraq’s 
Shiite politicians. Interestingly, a survey 
commissioned by IREX and released in 
April 2010 found that only 21 percent of 
Iraqis overall trust the IMN TV station, 
Al Iraqiya, as a news source. In Kurdish 
northern Iraq fewer than 5 percent find it 
trustworthy; in Sunni-inhabited central Iraq 
15 percent trust it, but in Shiite-dominated 
southern Iraq viewers’ trust of Al Iraqiya 
rises to 44 percent. (The overall trust 
level of the satellite TV outlet al-Hurra, 
which is U.S.-based and U.S.-sponsored, 
was found to be 20 percent.)49 IMN’s 
newspaper Al Sabah has also suffered from 
government pressure and interference.50

“I would say the whole IMN project was 
a failure in the end, and what it did was 
use a lot of money that could have been 
put to better use in a diversified media 
development program,” Whitehouse said. “It 
is rather interesting that the United States, 
of all countries, supported the development 
of a state-run newspaper, which is, I 
think, the first time we’ve done that.” 

DoD’s work in the media field created one 
other headache for IREX. When it was 
revealed in 2005 that the Lincoln Group had 
paid Iraqi newspapers to run stories it had 
written that were favorable to the coalition 
forces, IREX felt the effect, particularly 
in the Middle East. IREX’s clients and 
potential trainees started asking questions, 
such as, “What’s the difference between 
what the Lincoln Group is doing and what 
you are doing? Who’s your real funder? 
What are your real intentions?” He said, “It 
just creates an atmosphere which makes it 
difficult to be taken legitimately and gives 
ammunition to those who are opposed to 
this involvement with media development.” 

Afghanistan

The media development picture for 
Afghanistan is quite different from the 
one for Iraq, mainly because the DoD did 
not attempt a massive construction of a 
state-run media operation. Instead, more 
work has been done both by the DoD 
and by non-governmental organizations 
hired by USAID to create small local 
media operations. As such, there have 
been more clashes between what the DoD 
is doing and what USAID is attempting 
to do there, though in some cases their 
efforts may also complement each other.

Spending on media and communications 
in Afghanistan has followed the funding 
pattern for Iraq, with budgets in the 
hundreds of millions of dollars. According to 
one report, the director of communications  
for U.S. Forces in Afghanistan operates 
with an annual budget of about $100 million 
for information operations. That includes 
$30 million for psychological operations, 
$30 million for reporting on local issues, 
$10 million for public affairs, and $30 
million for other programs.51 One chart 
accompanying the DoD’s 2011 budget shows 
CENTCOM, which is running the wars 
in Afghanistan and Iraq, spending $375 
million in 2010 for information operations.  
The Air Force, under CENTCOM, and 
Special Operations Command’s Overseas 
Contingency Operations have an additional 
$108 million for information operations.52 

In his paper for the Shorenstein Center, 
David Rohde chronicled the building 
of independent media in Afghanistan 
through 2005. There, unlike in Iraq, 
multiple countries funded numerous 
media development projects run by 
various nongovernmental agencies. For 



22	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

the Americans, the task of revitalizing 
the country’s state-run broadcast system, 
Afghan Television and Radio, or RTA, 
fell to the Office of Transition Initiatives 
(OTI) within USAID. OTI awarded 
a grant to Internews, an international 
media development organization, to 
train the journalists at Afghan Television 
and Radio, but OTI was frustrated by 
the stodgy atmosphere of the formerly 
Soviet-run broadcasting network. The 
BBC trust and other Europeans took 
over that effort, and OTI moved on.

OTI decided to focus on two parallel efforts 
in Afghanistan. One was the creation 
of many small, independent, local radio 
stations. The common denominator was that 
the stations would serve the information 
and discussion needs of communities 
across Afghanistan, from large centers 
such as Jalalabad, Mazar-i-Sharif, and 
Herat to medium-sized provincial centers 
such as Khost and Bamyan to remote 
provincial centers such as Nili. By March 
2010, Internews officials said, they had 
helped Afghans create a network of 41 
local, independent radio stations, including 
three repeaters, which rebroadcast weak 
signals from other stations, at an estimated 
cost of $6 million. The stations’ staffs 
are trained to manage themselves and 
produce their own programming as well 
as broadcast a national feed produced 
by Internews for local stations.53  

Much of that project involved training. 
Internews says it trained more than 5,000 
journalists to work at the radio stations 
and elsewhere, and OTI provided training 
for 1,200 more. When the Afghan media 
development organization known as Nai 
was established by Internews Europe 
with European Union funding in 2005, 

Nai partnered with Internews to do more 
training and mentoring of journalists. The 
training covered such diverse subjects as 
basic journalism, radio production, media 
management, investigative journalism, 
and media law. Perhaps most important, 
the trainers trained other trainers, so that 
most training is now done by Afghans. 

By 2005, OTI had funded 132 media 
projects for $14.6 million. Most of those 
projects were small, and they created 
an atmosphere of cooperation and 
enthusiasm for media development among 
the non-profits and the Afghans.54 

The other half of the USAID effort 
was the support of an Afghan family of 
entrepreneurs, the brothers Saad, Jahid, 
and Zaid Mohseni, as well as their sister 
Wajma, who had been expatriates living 
in Australia but had returned to create 
commercial radio and television outlets 
based in Kabul. They launched Tolo TV, 
Lemar TV, and Arman FM, and went on to 
build a $20 million business that includes 
a music company, an ad agency, a TV and 
movie production company, and Internet 
cafes. USAID seeded the original radio and 
TV projects with a $2.2 million grant. It was 
the hope of USAID that these commercial 
stations would create pressure on RTA 
to improve its service and quality. Other 
commercial stations sprung up as well; 
the Afghan Ministry of Communications 
and Information Technology says there 
are now 31 private television channels and 
93 radio stations in Afghanistan.55 Much 
of this, however, has come about because 
of U.S. support. Saad Mosheni told The 
New Yorker in 2010 that he expects the 
U.S. will spend $140 million over the 
following three years on media development, 
advertising, training, and programming.56 



  Center for International Media Assistance         23

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

Unlike Iraq, where the DoD contracted to 
re-build the Baathist Iraqi media network 
even before its invasion, the Pentagon was 
late to the media wars in Afghanistan. 
USAID officials say the first broadcasts  
they noticed that could be attributed to 
the U.S. military were those of an AM 
station called Radio Peace in mid-2004. 
Radio Peace was an AM signal broadcast 
in Dari and Pashtun, containing mainly 
pro-government and anti-opium 
poppy messaging and some music. It 
still broadcasts nationwide, but it has 
been judged to be ineffective because 
local Afghans are astute at identifying 
propaganda. According to one USAID 
worker, its anti-opium 
broadcasts also put 
local government 
officials in a delicate 
position of presenting 
themselves as partners 
of the United States 
while not alienating 
local farmers and 
leaders who were 
heavily involved in 
the drug trade.57 

Though the efforts 
apparently were not concerted, there 
were other instances of U.S. military 
involvement in media work. Jack Holt, a 
senior strategist for emerging media at the 
Pentagon assigned to Afghanistan, said he 
worked with a unit that was trying to teach 
the Afghan Ministry of Defense how and 
why to communicate with their citizens. He 
said they had made some progress before 
the effort was abandoned following a U.S. 
change of command. He also described a 
later effort in which the Afghan government 
spokesman’s office was trying to train 
the Afghan media on how to report.58

Wally Dean, a former news assignment 
manager for CBS News and director of 
training at the Committee of Concerned 
Journalists, recalled a discussion with a 
senior officer at a strategic communications 
conference in which the officer talked about 
the difficulty of sustaining a newspaper 
his unit had supported in Afghanistan. 
As long as the U.S. military subsidized 
the paper, it could run, he said, but 
Dean pointed out that the military had 
created a subsidy model, not a business 
model. “I told them, your job may be to 
train ad salesmen,” he said. It was clear, 
Dean said, that they had not anticipated 
that would be part of their mission.59  

Internews, for its part, 
was working to build 
local radio stations 
that could survive 
once their support 
was withdrawn. In 
doing so, it bumped up 
against American PRTs, 
similar to the PRTs in 
Iraq. In Afghanistan, 
they were made up of 
representatives from 
the DoD, State, USAID, 

and sometimes U.S. Agriculture or the Drug 
Enforcement Administration (DEA). The 
teams operate out of remote bases set up all 
across Afghanistan. The PRTs are tasked 
to reach out to local residents to determine 
their needs and help fill them–whether 
digging a well, building a school, or teaching 
farmers to plant crops as alternatives to 
poppies. Sometimes the agencies worked 
together, but often they worked separately. 
The idea was to create high-impact, 
low-cost community projects to consolidate 
the government’s hold on a locale or 
push development progress forward. 

Unlike Iraq, where the DoD 
contracted to re-build the 
Baathist Iraqi media network 
even before its invasion, the 
Pentagon was late to the 
media wars in Afghanistan. 



24	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

New media: fortress or battlefield?

In the post-September 11 world, and as the conflicts in Iraq and Afghanistan progressed, it 
became eminently clear to military leaders that the enemy–usually defined as radical Muslim 
fundamentalists–was uniquely adept at using the Internet to attract new members and support, 
to raise funds, and to attack the United States and the West. The U.S. Government came to realize 
that it was losing the PR war, and that it desperately needed to use the Internet to project a 
positive image of the American military and to counter the claims of skeptics and the enemy.

“We are miserable at communicating to the rest of the world what we are about as a society 
and a culture, about freedom and democracy, about our politics and our goals. It is just plain 
embarrassing that al-Qaeda is better at communicating its message on the Internet than America,” 
Defense Secretary Robert Gates said in a speech in November 2007.1 Fourteen months later he 
made the same point on the Charlie Rose TV show: “How did we end up in a place where the 
country that invented public relations ended up being outcommunicated by a guy in a cave?”2

Congress is concerned as well. In a May 2010 report, the House Armed Services Committee wrote, “the 
committee is concerned that while extremist groups are becoming increasingly more sophisticated in 
their use of the Internet, the U.S. Government has been slow to mobilize an effective counter-response to 
the proliferation of extremist websites that are used for recruiting, training, propaganda, and fundraising.”3     

Among the agencies slow to mobilize was the DoD. One reason was natural military conservatism 
towards allowing soldiers and DoD employees to speak freely in public, another was its concern 
for the security of its computer systems, and a third was the prohibition against creating internet 
propaganda that could be read by U.S. citizens. It was not until June 2007 that a policy memorandum 
for Internet use was signed by then-Deputy Secretary of Defense Gordon England. It was titled Policy 
for Department of Defense Internet Interactive Activities. Its purpose was to provide authority and 
guidance for Internet communications–that is, e-mail, blogs, Internet chat rooms, and bulletin boards. 
It delegated authority for such activities down to the regional combatant commanders.4 The underlying 
idea was that one way to battle extremists on the internet is to let soldiers and sailors tell their stories.

In practice, some military blogging already was underway. In March 2006, CENTCOM announced 
that it would begin to engage bloggers who were “posting inaccurate or untrue information” to get 
them to visit its CENTCOM website. In January 2009, the Air Force announced a “counter-blog” plan 
aimed at bloggers who have “negative opinions about the U.S. government and the Air Force.” It 
created a list of options for airmen to deal with misguided blog offerings. They include ignoring the 
blog, or creating a factual and well-cited response–always disclosing one’s Air Force connection.5 

In August 2009, the U.S. Marine Corps called a halt to its employees’ and Marines’ practices of visiting 
or using social sites such as Facebook and Twitter, calling them a potential security threat. 

Then, in February 2010, the floodgates were opened. Under a new DoD-wide directive, 
personnel with unclassified computers that use the “dot-mil” signature were allowed to 
visit social media websites such as Twitter, Facebook, YouTube, and MySpace. The Pentagon 
policy, which reversed a three-year ban on such activities, reflected the reality that such 
sites are increasingly used for informational and official uses. Bandwidth and security 
concerns remain, but officials said they expected DoD employees to act responsibly. 



  Center for International Media Assistance         25

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

The changes really began in late 2006 when the DoD created an Office of Emerging Media, said 
Holt, senior strategist in that office. The office took note of the progression from old media to new 
media to social media, and saw a sea change in how people communicate and how they get news. 
In early 2007, Holt recalled, CENTCOM had tried to get news about a successful battle in Iraq into 
the mainstream media only to see it overtaken by non-stop coverage of the death of celebrity Anna 
Nicole Smith. Frustrated by an apparent inability to communicate what they saw as significant 
information, Holt’s group decided to try something new: They created a Bloggers’ Roundtable. The 
reached out to a group of military affairs bloggers, and set them up with long-distance phone calls 
to commanders in the field. The bloggers then wrote about what they learned, and their blogs 
linked to a transcript provided by DoD. Holt said it was an immediate success, in that it helped widen 
understanding of current military matters and informed the public debate. And in some cases the 
news media picked up on the blogged information and turned it into mainstream news stories. The 
individual services, commands, and military bases have now created blogging platforms as well. 

A foray by the U.S. Army into Facebook, however, did not go as smoothly. When the Army attempted 
to create an official Army Facebook page, it discovered that there were already scores of Army 
Facebook pages (one source said 60), none of them owned or created by the Army. The Army began 
a laborious process of working with Facebook to contact the owners of those pages to try to get 
them taken down. Some willingly gave them up, some were not so willing, and some were closed 
by Facebook because they had broken their terms of agreement. Holt said the Army eventually 
worked out a process of official site certification. A recent search for “U.S. Army” sites on Facebook 
found seemingly official ones for the Army, Special Operations Command, Army Rangers, and Fort 
Benning but also a number of other “U.S. Army” sites that obviously were not official or sanctioned. 

Clearly, the military’s movement into the world of new media is a work in progress. Holt says the new 
policy directive that allows military and DoD personnel to visit social media sites had to happen: 
“Number one, troops are going to be doing it anyway and you’re not going to stop it. And number two, if 
you’re not out there, you don’t know that they’re doing it, you don’t know what they are saying, and you 
can’t really judge what the strategic communication effects could be to having your own place there.” 

Holt said a question posed in DoD discussions has set the tone for the new environment. 
The question was, “How do we view our place on the Internet? Is this a fortress to 
be defended, or a field of maneuver?” He believes “our children, our adversaries, and 
businesses look at this as a field of maneuver. And we lose a lot if we don’t.”6  

1     Secretary of Defense Robert Gates, Landon Lecture, Kansas State University, Manhattan, Kansas, 
November 26, 2007, http://www.defense.gov/speeches/speech.aspx?speechid=1199

2     Walter Pincus, “Pentagon Chief Sees Opportunities in Russia and the War on Terrorism,” The Washington 
Post, January 5, 2009.

3     Committee on Armed Services, U.S. House of Representatives, Report on H.R. 5136, number 111-491, May 
21, 2010, page 348.

4     Daniel Silverberg and Joseph Heiman, An Ever-Expanding War; Legal Aspects of Online 
Strategic Communication, Parameters, September 2009, 4, http://www.carlisle.army.mil/usawc/
parameters/09summer/

5     Steve Watson, “Air Force Creates ‘Counter Blog’ Response Plan to Quell Online Dissent,” Infowars.net, 
January 9, 2009, http://www.infowars.net/articles/january2009/090109bloggers.htm

6     Jack Holt, senior strategist for emerging media, U.S. Department of Defense, in interview with author, 
March 16, 2010. 



26	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

According to officials from USAID and 
Internews, the PRTs began to see some 
of the local stations set up by Internews, 
and other independent stations as well, as 
potential broadcasters for their messages. 
They approached them offering to pay 
$1,000 a month, and sometimes much 
more, if the station would broadcast their 
programming. Stations which had been 
established to operate on a shoestring budget 
to improve their chances of sustainability 
found it hard to pass up the money.

Among the U.S. military classified 
documents leaked to WikiLeaks and 
published July 25, 2010, are several that refer 
to PRTs paying Afghan radio stations to run 
psychological operations  programming and 
announcements. For instance, one intelligence 
memo dated November 5, 2006, reports 
the delivery of “12 hours of PSYOP Radio 
Content Programming” to Radio Ghaznwyan 
and Radio Ghazni, and the paying of Radio 
Ghaznwyan $3,900 for air time in October.  
Another memo dated August 14, 2007, 
reports on a meeting between PRT, Special 
Operations personnel, and Panjshir Radio 
representatives to discuss the purchase of 
$6,000 worth of air time to “transmit coalition 
and IRoA [Islamic Republic of Afghanistan] 
messages/information operations.” Another 
refers to “renewal of the contracts” at a 
radio station in Balkh Province. The memos 
indicate that the PRTs considered such 
contracts a way to develop and support local 
radio. The Panjshir Radio memo, for instance, 
states, “the agreement represents capital 
for the new radio station where the Radio 
Board can purchase new equipment and 
improve programming through the revenue 
gains.”60 Internews officials said the PRTs 
also encouraged provincial journalists to 
train with Nai, and worked with Internews 
on technical and licensing matters.

However, one USAID official argued, to the 
extent that the stations ran U.S. government 
programming purchased by the PRTs, the 
stations lost the trust of their audience. 
“The U.S. government just killed these 
stations, and getting their credibility back 
will be very difficult,” the source said.61 
A report by Media Support Solutions, 
which surveyed Afghans on their trust of 
various media, made a similar finding: 
“Even though BBC, VOA and RFE remain 
absolute references [among Afghans] for 
the accuracy and the impartiality of the 
news … all interviewees expressed their 
distrust of local radio stations, claiming that 
these stations were totally under foreign 
influence, having to depend on their funding 
and relay their messages.” It quoted one 
influential elder in Uruzgan province: “I 
do not believe 1% of what radio Nawa [a 
local independent station] announces; all the 
programs are propaganda, nothing useful.”62 

Internews officials, however, disagree. 
They say the independent stations are 
much in tune with their communities, 
and their managers are trained to make 
business and programming decisions that 
are highly appropriate. “All I can say is that 
we’re aware of plenty of examples where 
stations are valued by their communities,” 
wrote one Internews official in an e-mail. 
(Under the ground rules of the interviews, 
Internews staff could not be identified by 
name.) Internews encourages stations to 
identify the source of all programming, he 
said, especially the sources of paid content, 
and the officials note that after many years 
of hearing propaganda, Afghans know 
when they are being messaged. They said, 
however, that the paying of relatively large 
amounts of money to the stations has 
distorted the economy within which they 
operate, as they are designed to be low 



  Center for International Media Assistance         27

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

cost operations–with budgets of no more 
than $1,000 a month–to cope with the low 
expected revenue in such a poor country.63 
A second USAID official said there had 
been a “coordinated backlash” to the PRTs 
buying radio time on the local stations 
and that some had since backed off.64

It is worth noting that PRT and 
information operations efforts were not 
limited to local radio. The intelligence 
reports and memos leaked to WikiLeaks 
reflect a broad range of attempts to 
inject U.S.-friendly messaging into 
national radio, TV, and newspapers. 

 
One memo, from October 2007, describes 
the scene following an incident where 
a man friendly to the 
coalition was praying 
with his family in a 
mosque when they were 
fired upon by Taliban 
fighters. When a reporter 
from Ariana Television 
in Kabul showed up, 
“we were able to send 
the journalist in with our 
cultural advisers to speak 
to the elders,” the U.S. 
soldier wrote. “The story will be aired on 
the Ariana Telvision Network,” he reported. 
“We will also run the oral interviews over 
the radio stations in Mohammad Agha and 
Baraki Barak, in addition to a print story 
that will run in the Wardak newspaper.”65  

Perhaps the most prevalent media tool 
now being used by the U.S. military in 
Afghanistan is the so-called RIAB, or 
“radio in a box.” A RIAB is a low-power 
radio transmission kit–a transmitter, a 
microphone, and an antenna–that can be 
set up anywhere quickly and easily. They 

are typically established on forward or remote 
bases, inside the base perimeter, and used to 
broadcast out to the local community.  One 
or more local announcers may be hired, or 
the broadcasting may be done by the base 
translation team. The fare often consists 
of news, commentary, and music. The 
consensus among media developers working 
in Afghanistan is that there are roughly 70 
such RIABs now operating in Afghanistan.  
Some of them argue that the RIAB stations 
are popular, especially in communities 
which previously had no radio, but a trickier 
question is whether the messaging from 
the station is trusted. Most observers say, 
and surveys confirm, that Afghans are very 
sophisticated consumers of media. On the 
one hand, they would trust messages that are 

identified as coming from 
the U.S. military, such as 
instructions on what to 
do if one is in a car and a 
military convoy approaches, 
but for general news and 
information, the picture is 
murkier. The consensus 
of media developers on 
the ground is that because 
the RIABs and their 
messaging are controlled 

by the U.S. military they are unlikely to gain 
the same credibility as the BBC or VOA. 

The radio stations on military bases do have 
the potential, however, of connecting with the 
local communities–to do outreach, take phone 
calls, do talk radio, invite locals leaders on 
to speak or debate, to “straddle the wire,” as 
one expert put it, referring to the barbed wire 
that typically surrounds a base. Internews 
officials say the RIABs do not pose a threat 
to their own network of 41 stations, and in 
2010 Internews started working with PRTs to 
investigate some possible transitions of RIABs 

“The U.S. government just 
killed these stations, and 
getting their credibility 
back will be very difficult,”

— USAID official



28	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

to independent stations. In the meantime, one 
USAID source offered, there might be room 
in some communities for two radio stations–
one aligned with the U.S. and Afghan 
government and one run by local citizens. 

Separately, in early 2007, the network of 
independent stations received a serious 
scare–from a company that appeared to have 
ties or contracts with the DoD. According to 
Ivan Sigal, who was then Internews’ regional 
director for Central Asia and Afghanistan, the 
episode involved an Afghan company called 
Cetena Group, a newly-formed advertising 
and marketing firm based in Kabul. Sigal 
and other Internews 
officials say that stations 
within their network 
(along with an industry 
group established with 
Internews support–the 
Afghan Independent 
Radio Association) 
were approached by 
Cetena asking for an 
exclusive relationship 
with the stations for 
$1,000 a month each. 
The contract would have 
not only given Cetena 
exclusive rights for 
placement and revenue from all advertising 
and public service messaging, but also 
would have prohibited the stations from 
broadcasting an Internews-produced radio 
show, Salam Watandar (Hello, Countrymen), 
a daily national service that includes 
news, current events, sports, agriculture, 
religious, and women’s and children’s 
programming. It also forbade them from 
broadcasting other network programming 
from other sources. Some stations, attracted 
by the money, signed the contracts.
“Internews is alarmed by what seems to be 

a simple takeover strategy of Cetena to 
secure the network of stations and Salam 
Watandar as an income-generating vehicle 
for them, a vehicle for commercial and 
psyops campaigns,” Internews officials 
wrote in a briefing paper. “Stations are 
at risk to become just psyops messengers 
because that’s where the high income 
potential is at the moment. Stations 
may lose their integrity as a result.” 

Sigal says that he attempted to find out 
where Cetena was getting its funding for this 
offer–the amounts involved came close to 
$500,000–and all paths led to the Pentagon. 

USAID and State 
Department officials 
knew nothing about 
Cetena, he said. 
Eventually, non-DoD 
officials working with 
Sigal reported they had 
traced the funding source 
to Bagram Air Force 
base, a contracting office 
known as CJTF-82, 
and a $22 million 
contract being tendered 
for an anti-improvised 
explosive device 
campaign. But, Sigal 

said, they never did find the contracting 
officer or see a Cetena contract. 

Finally, Sigal’s complaints to the State 
Department and USAID led him to a 
meeting in Washington in late 2007. There, 
in a room with about two-dozen people, 
some who identified themselves and some 
who did not, he laid out his complaint. 
“They collectively said, ‘We’ll take care 
of it,’ and they did,” Sigal said. USAID 
officials later told Internews that Cetena was 
standing down on its exclusivity offer.66

“Stations are at risk 
to become just psyops 
messengers because that’s 
where the high income 
potential is at the moment. 
Stations may lose their 
integrity as a result.”

— Internews official



  Center for International Media Assistance         29

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

Still, one USAID official said that 
Cetena continues to present itself as 
the agent for purchasing advertising on 
the Internews stations–at least to the 
DoD. “Just about every time I go out [to 
Afghanistan] I need to clarify just who 
Internews is, who Cetena is, and who 
these 40 radio stations are,” he said.  
A search of DoD contract databases 
turned up two U.S. Army contracts for 
Cetena Group, one for $13.4 million, 
which it apparently shared with other 
unnamed contractors. Its website identifies 
it as an Afghan-owned and run strategic 
communications firm with “extensive 
experience running local and national 
media campaigns” founded in 2005 and 
employing 400 full-time people. It says 
it has national media networks in radio, 
TV, and print spanning the entire country, 
and is a full-service media and marketing 
firm.67 Several attempts to contact Cetena 
officials through emails went unanswered. 

In 2008, Cetena Group protested a U.S. 
Army contract won by the Lincoln Group 
under the Joint Improvised Explosive Device 
Defeat Organization (JIEDDO) campaign. 
The award was for a variety of media work, 
including newspaper, radio, and TV ads and 
messages; flyers; posters; and billboards, 
all designed to reduce support among the 
population for the makers of improvised 
explosive devices. Cetena bid $17.8 for 
the contract, Lincoln bid $14.3 million, 
but Cetena claimed Lincoln’s bid was 
defective in that it did not contain a plan to 
disseminate newspaper ads, and that Cetena 
was fully Afghan-owned while Lincoln was 
American-owned. In reviewing the protest, 
the Government Accountability Office 
concurred with the Army that the Lincoln 
contract had been fairly awarded, noting 
that Lincoln’s bid was $3.5 million lower.68  

Other theaters

In the past two decades, the U.S. State 
Department, USAID and its Office of 
Transition Initiatives, and various non-
profits they have hired, have undertaken 
media training and development projects 
in more than two dozen countries from 
Bosnia to Uganda and Nigeria to East Timor. 
The work has encompassed such media 
development activities as training journalists 
and media business managers, funding legal 
groups to support journalists, providing 
grants to small media outlets to increase 
their number and variety, and supporting 
media and government watchdogs.

The U.S. military does not appear to be 
actively involved with media, except in 
situations where it has intervened or has 
been part of an international intervention 
force (Bosnia, Kosovo, Iraq, Afghanistan) 
or where it has quietly been invited to 
assist a government to counter terrorists 
or insurgencies. Nonetheless, since it 
is Pentagon policy to use information 
operations to help prevent conflict, as well 
as to quell it, there are indicators that the 
DoD is running such operations in many 
areas of potential conflict around the world. 
U.S. government sources outside of DoD 
mentioned Iran, Yemen, Somalia, Ethiopia, 
and Mali as past or current theaters for 
psychological or information operations. 
Yet, IREX, whose international media 
development work includes projects in 
Jordan, Egypt, and Lebanon and which 
has also worked in Yemen, Bahrain, and 
Algeria, has not run across DoD operations 
in those countries, according to Whitehouse. 
The Defense Department did not answer 
several requests to identify countries where 
the military was doing information and 
media operations. A congressional report 



30	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

issued in December 2006 that explored 
the widening presence of the military in 
embassies worldwide noted the creation of 
Military Information Support Teams (MIST) 
and their deployment to embassies in 18 
countries, with plans to expand their reach 
to 30, and said the military operations had 
created some friction with embassy personnel. 

U.S. Army Field Manual FM 90-29 describes 
a MIST as a “rapidly deployable, mission-
tailored team” with the following capabilities: 
a “mini AM/FM radio station, a 1 kilowatt 
TV station, modest newspaper or leafleting 
capacity, and three to six tactical loudspeaker 
teams.” It can deploy on one C-141 aircraft.69 

As an example of embassy-DoD 
disagreement, the congressional report 
cited a situation in Mali where the military 
support team wanted a video that the 
embassy was producing to feature a local 
moderate Muslim cleric. The embassy staff 
vetoed the idea, arguing that if the cleric 
were shown supporting the United States 
it would taint him among his people.70

Mali, apparently, has been a sort of test-bed 
of embassy-military relations. Before 
the creation of U.S. Africa Command in 
October 2008, the European Command had 
jurisdiction over Africa. According to a U.S. 
government source, the European Command, 
concerned about terrorist activity by al-Qaeda 
in the Islamic Maghreb on Mali’s border with 
Algeria, approached the U.S. embassy in Mali 
with the idea of installing FM transmitters 
throughout the country to broadcast messages 
from the United States. The idea was even 

supported by officials at the Voice of 
America, who thought that whatever else 
was broadcast, the project could provide 
a platform for more VOA programming. 

The embassy resisted the idea, the source 
says, because it was opposed to involving 
the military in such a widespread project 
across the country and didn’t want to lose 
control of the transmitters. An August 
2009 report by the State Department’s 
Inspector General (IG) refers to friction 
between the DoD and embassy personnel 
in Africa. The report, which detailed 
numerous and serious weaknesses in the 
State Department’s Africa Bureau, also 
noted the difficulties that emerged as the 
DoD tried to establish an independent  
Africa Command: “the activation and role 
of the command was misunderstood at 
best, if not resented and challenged” by the 
Africa Bureau. DoD’s idea of locating the 
command center in Africa was opposed by 
numerous African nations, so the command 
ultimately ended up in Stuttgart, Germany, 
where its original parent command, 
the European Command, is located.

“There continues to be some public 
and considerable internal debate about 
the wisdom of military funding of U.S. 
developmental and public diplomacy 
activities in Africa,” the report noted. 
Regarding the Military Information 
Support Teams, however, the IG’s findings 
are more sanguine, terming the program 
“an established military practice of working 
closely with embassy public affairs officers 
to develop and fund effective programs.”71  



  Center for International Media Assistance         31

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

On September 3, 2009, the Special Operations 
Command awarded a $10.1 million  contract, 
renewable annually, to General Dynamics 
Information Technology to set up and run 
news and information websites aimed at 
foreign audiences in various regions. The 
effort was dubbed by the Pentagon the 
Trans Regional Web Initiative, or TRWI. 
Sites that are up and running include:

●● www.infosurhoy.com targets audiences 
in Latin America and the Caribbean. 
It says its goal is to offer accurate, 
balanced, and forward-looking coverage 
of the region, and that its news, analysis, 
commentary, and interviews come from 
paid InfoSurHoy correspondents and 
contributors. It offers translations to 
Spanish, Portuguese, and English. The 
featured news stories on the homepage 
are generally positive and upbeat. Like 
all the TRWI sites, it states, in the 
About Us section, that it is sponsored 
by the U.S. Department of Defense, in 
this case U.S. Southern Command.

●● www.centralasiaonline.com is aimed 
at Kazakhstan, Kyrgysztan, Tajikistan, 
Turkmenistan, and Uzbekistan, as well 
as Pakistan and Afghanistan. Its home 
page strives to carry at least one story 
from each of these countries, and the 
site is offered in Russian, English, Farsi, 
and Urdu. The About Us section says 
the site is sponsored by U.S. Central 
Command “to highlight movement 
toward greater regional stability.”

●● www.al-shorfa.com has as its intended 
audience the Persian Gulf States. It is 
offered in English and Arabic. Its anti-

insurgency and pro-human rights 
messaging appears stronger than 
the other sites, as seen from some  
headlines one afternoon: “All the 
resources of the Taliban come from 
illegal methods,”  “Jordanian women 
are still struggling to get important 
rights,” and “Iraqis celebrating the 
deaths of two terrorist leaders.” 
The site says it is sponsored by 
U.S. Central Command and, among 
other things, “endeavors to disrupt 
terrorist activities in the region.”

●● www.mawtani.com is aimed at Iraqis. 
Mawtani is the Iraqi national anthem 
and it means “my homeland.” Recently 
its home page featured 10 news 
stories with photos showing female 
singers in slinky gowns and men in 
western dress. The lead story, as on 
the al-Shorfa site, was about Iraqis 
celebrating the deaths of two terrorist 
leaders. Regarding one, Abu Ayyub 
al-Masri, the story declared his “death 
was a final blow to al Qaeda in Iraq.” 

●● www.setimes.com, or Southeast 
Times, is a news and information 
site covering southeastern Europe. 
It is the oldest of the sites, whose 
origins date to American Internet 
efforts to counter Serbian nationalist 
messages in Kosovo. It was set up as 
a news site in 2002 and remade in 
March 2005. It lists 11 countries on 
its navigation bar, and offers 10-20 
recent news stories for each, readable 
in any of 10 languages. The stories 
are either written by Southeast Times 
reporters or culled from a number 

A World-Wide Web



32	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

of U.S. and European news services.  
The site says it is sponsored by the 
U.S. European Command and that its 
goal is to offer “accurate, balanced 
and forward-looking coverage of 
developments in Southeast Europe.” 
On any day, it offers from 100 to 
200 news stories from the region, 
and the coverage appears balanced 
between “good” and “bad” news.

●● www.magharebia.com  targets the 
northern tier of Africa–Morocco, 
Tunisia, Mauritania, Libya, and 
Algeria. It projects a strong feminist 
and anti-terrorist point of view, with 
such offerings as “Gender differences 
fading in Maghreb kitchens” and 
“Tribute to many in the Maghreb 
Saudi fatwa condemning terrorism.” 
The site declares that it is sponsored 
by the U.S. Africa Command.

In the Pentagon’s 2011 budget request, the 
funding line that supports these six websites, 
with two more possibly to be added for the 
Pacific and European Commands, also funds 
a group six regional magazines: Diálogo 
(Southern Command), African Defense 
Forum (Africa Command), Asia-Pacific 
Defence Forum (Pacific Command), Agora 
(Northern Command), Perconcordium 
(European Command), and Unipath (Central 
Command). Some of these magazines, 
like Diálogo, a professional magazine for 
military forces in Latin America, have been 
published for years. Others, such as Unipath, 
are new. Lockheed Martin, the defense 
contractor, is currently advertising for 
several editors for this magazine “contingent 
upon contract award.” All eight websites and 

six magazines are listed in the 2011 budget 
as psychological operations activities.72 
 
Some individuals in government and media 
have raised their eyebrows at these sites, 
voicing a preference that the U.S. government 
should not be represented on the global scene 
by media that obviously take their cues from 
information or psychological operations. Their 
preference is that the U.S. be represented 
only by icons like the Voice of America or 
Radio Free Europe/Radio Liberty, or their 
sisters Radio Sawa and al-Hurra television, 
which broadcast to the Middle East. They 
argue that those organizations have a long 
tradition of presenting news and information 
according to strict standards of journalism, 
including presenting opposing sides of a 
story, and are overseen by the Broadcasting 
Board of Governors, which insists on such 
rigor. One official at the Voice of America 
who deals with foreign embassies and the 
Defense Department, and who asked not to 
be identified, called the websites “insidious,” 
because with them the Defense Department 
had positioned itself as a legitimate provider 
of news and information. “And I think that 
is where the danger lies,” the source said. 73

Even some Pentagon officials have been 
skeptical. In late 2005, the DoD’s Inspector 
General concluded that the two websites 
that existed then, Southeast Times and 
Magharebia, did not violate U.S. law 
or Pentagon policy. Still, Larry DiRita, 
at the time the Defense Department’s 
chief spokesman, was dubious. “We have 
a lot of skilled people, a lot of energy, 
and a lot of money,” he said. “But I 
question whether the DoD is the best 
place to be doing these things.”74  



  Center for International Media Assistance         33

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

(exercises, deployments, operations)” in 
hostile environments, and its focus should 
be “on aggressive behavior modification 
at the operational and tactical level of 
war.”76 Indeed, a review of Pentagon reports 
and directives of the past decade reveals 
numerous attempts to define and re-define 
these concepts. Even the March 2010 
report notes that the Department is still 
evaluating existing psychological operations 
definitions and acknowledges that strategic 
operations itself is an “evolving concept.”77

One reason these definitions are important 
is that Congress must approve the budgets 

for Pentagon activities, 
and therefore must know 
what the activities are. 
If something labeled 
“information operations” 
is really something else, 
then the system of checks 
and balances could be 
out of kilter. Numerous 
DoD directives and 
papers have attempted 
to clarify the differences 

between pubic affairs and information 
operations or psychological operations, 
and that effort has been fairly successful. 
A trend, however, has developed in recent 
years: the apparent conflation of information 
operations and intelligence gathering. 

The basic idea behind information 
operations and its component psychological 
operations is that they involve putting 
information out, and those activities 
are overseen on the civilian side by the 
Congressional Armed Services Committees. 
Intelligence gathering involves collecting 

Prodded by Congress, which must approve 
its budgets and activities, and by its own 
internal needs for clarity, the DoD has 
published several reports and papers over the 
years that attempt to define and distinguish 
between strategic communication, 
information operations, and psychological 
operations. One, produced in March 2010, 
defines strategic communication as “the 
coordination and integration of a wide range 
of capabilities that are designed to affect 
perceptions and behavior in a manner that 
supports U.S. objectives.”75 Information 
Operations, on the other hand, is narrower: 
where Stratcom supports national objectives, 
information operations 
supports military 
objectives. Information 
operations is also 
“driven by military 
commanders” and targets 
adversary decision-
making to “influence, 
disrupt, corrupt or 
usurp” it. Psychological 
operations, a subset, is 
a “military capability.”  
Psychological operations are “planned 
operations to convey selected information 
and indicators to foreign audiences to 
influence their emotions, motives, objective 
reasoning and ultimately the behavior of 
foreign governments, organizations, groups 
and individuals.” The DoD also says that 
psychological operations must be “truthful”–
it “must be credible to be effective.” It’s 
worth noting that, in places, the 2003 
Information Operations Roadmap carried 
more aggressive language. That document 
says the purpose of psychological operations 
should be “support to military endeavors 

Blurred lines

A trend has developed 
in recent years: the 
apparent conflation of 
information operations 
and intelligence gathering. 



34	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

information, a function overseen in 
Congress by the Select Committees on 
Intelligence and coordinated within the 
U.S. intelligence apparatus. Yet numerous 
information operations contracts of late 
task the contractor with doing analysis 
of media, a process akin to intelligence 
analysis. Some of those contractors have 
then slid into collecting information on local 
politics, economics, or the population. 

A paper on media development in Iraq 
written for Columbia University notes the 
formation of Iraqi Adviser Task Forces, 
teams designed to 
gather what has 
come to be called 
“atmospherics”—that 
is, information on 
everything from the 
local price of fuel to 
the iman’s message at 
the mosque to rumors 
of insurgent activity. 
These teams, which 
extracted information, 
“fell under information 
operations,” the 
report states.78 A 
Pentagon spokesman 
said in April 2010 
that Secretary 
of Defense Gates had called for more 
oversight over information operations 
to make sure they did not “stray off 
course” into intelligence gathering.79 

The insistence, noted in DoD directives, 
that psychological operations must be 
truthful may be a nod to U.S. law, which 
allows the use of propaganda but prohibits 
it from being aimed at the American 
audience. The concern over propaganda 
going astray stems at least partly from the 

creation of the Trans Regional Web Initiative 
websites, because any website targeted at 
a foreign audience may also be viewed by 
a domestic audience. The emergence of 
these news and information websites and 
magazines raises a question that Congress 
and the DoD are only beginning to grapple 
with: Shouldn’t these offerings fall under 
the general rubric of “public diplomacy” 
and therefore be the province of the 
U.S. State Department, and not DoD?

General Dynamics, which won the $10.1 
million annual contract to produce the 

websites, recently 
advertised for an editor 
for www.setimes.
com, describing it as 
a “public diplomacy 
website.”80 Yet a 
Department of Defense 
report on strategic 
communications, 
delivered to Congress 
on February 11, 
2010, states, “DoD 
does not engage 
directly in public 
diplomacy, which is 
the purview of the 
State Department.”81 
Confusing matters 

further, the DoD’s 2011 budget asks 
for a $34.4 million increase for U.S. 
Special Operations Command to fund 
the websites and regional magazines as 
part of its “Psychological Operations 
(Information Operations)” activities.82 

In a lengthy article published in 
Parameters, the journal of the U.S. Army 
War College, two legal experts argue that 
the DoD has overstepped its bounds in 
launching the Interrnet sites. The authors 

The emergence of these news 
and information websites raises 
a question that Congress and 
the DoD are only beginning 
to grapple with: Shouldn’t 
these offerings fall under 
the general rubric of “public 
diplomacy” and therefore be 
the province of the U.S. State 
Department, and not DoD?



  Center for International Media Assistance         35

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

of the article, titled “An Ever-Expanding 
War: Legal Aspects of Online Strategic 
Communications,” are Daniel Silverberg, 
counsel to the House Committee on 
Foreign Affairs, and Col. Joseph Heimann, 
USAF, the senior appellate judge on the 
Air Force Court of Criminal Appeals. 

In building their argument, the authors 
begin by questioning whether the DoD’s 
new online activities, including texting, 
blogging, email, and the transregional 
websites, are properly supporting “military 
missions.” They note these activities 
are “directed at broad, cross-regional 
audiences; and, on their face, appear more 
like a public diplomacy campaign than a 
military program.” They add that “in order 
to justify the use of appropriated funds, 
DoD activities are required to support a 
DoD-specific mission, and not conflict 
with the responsibility of another agency.” 

By statue, the State Department is 
authorized to “properly explain the foreign 
policy of the United States” to foreign 
governments and their people, they note, 
as well as to “counter misinformation 
and propaganda concerning the United 
States.” The DoD is authorized “to conduct 
psychological operations as part of special 
operations campaigns,” but the law does 
not define what psychological operations 
are. That would seem to leave an opening, 
into which DoD stepped in 2007 with 
two memos, one offering guidance for 
DoD activities on the Internet–blogging, 
e-mailing, tweeting, etc.–and one giving 
guidance for the regional websites. The 
problem, the lawyers argue, is that the 
guidances empower combatant commanders 
to engage in such activities without authority 
from above, and they blur the lines between 
public affairs and psychological operations. 

The potential for problems becomes more 
acute as the Pentagon contracts out this 
work to civilian contractors who may hire 
foreign personnel. (The Lincoln Group’s 
pay-for-placement work in Iraq is a perfect 
example.) While the guidance calls for 
strict oversight of contractors, they ask how 
the oversight can occur in media where 
communication is instantaneous. They also 
ask whether contractors have the expertise 
and sensitivity to comprehend foreign 
political events, “functions typically the 
purview of civilian U.S. agencies.” 83

The publication of the paper produced 
some vigorous reaction among bloggers, 
many of whom said that while it was a 
nice, legalistic argument, it was no longer 
tenable and did not reflect the real world 
in which DoD had taken on the public 
diplomacy role once played by State. 

The debate comes against a backdrop of 
a perception of increased encroachment 
by the military into State’s territory. 
Embassies had begun to complain that an 
increased presence of military personnel 
following the September 11, 2001, attacks 
had created friction at their posts. 

Whether any of the apparent public 
diplomacy functions now undertaken by 
DoD may be transferred to other agencies, 
such as State, seems uncertain. Secretary of 
Defense Robert Gates is believed by some 
to be uneasy with the huge information 
operations portfolio he inherited from his 
predecessor, Donald Rumsfeld. In a speech 
at Kansas State University in November 
2007, he urged a larger budget for the 
State Department and “a dramatic increase 
in spending on … diplomacy, strategic 
communications, foreign assistance, civic 
action, and economic reconstruction and 



36	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

development.” He said he regretted that 
previous administrations had cut the 
budget of USAID and dismantled the U.S. 
Information Agency.84 Mullen, chairman 
of the Joint Chiefs of Staff, reiterated the 
message even more forcefully in March 
2010, again at Kansas State. “My fear, quite 
frankly, is that we aren’t moving fast enough 
in this regard,” he said. “U.S. foreign policy 
is still too dominated by the military, too 
dependent upon the generals and admirals 
who lead our major overseas commands, 
and not enough on the State Department.”

The latest report from the DoD on 
Information 
Operations says 
that a psychological 
operations review 
team formed in late 
2009 “provisionally 
identified a number of 
PSYOP activities that 
may better serve USG 
interests by migrating 
over time to the 
Department of State.”85

Meanwhile, a new 
caucus is being formed 
on the Hill to explore 
new approaches to communicating with a 
world audience and countering al-Qaeda 
and the Taliban’s use of new media. 
Known as the Strategic Communication 
and Public Diplomacy Caucus, its larger 
goal is to more precisely define strategic 
communications and public diplomacy 
and sort out which agencies should be 
doing them. The House Armed Services 
Committees has asked the National Security 
Council to study the creation of a Center 

for Strategic Communications and Public 
Diplomacy to manage and meld the two. The 
committees have made it clear they want to 
do this. “The committee is aware of 10 other 
studies since 2003 that have indicated the 
need for such an organization,” the House 
committee wrote in a May 2010 report.86

Under Secretary of State for Public 
Diplomacy and Public Affairs Judith McHale 
has signaled that her office intended to 
become more aggressive in communicating 
with overseas audiences. She talked about 
becoming “more proactive and less reactive” 
and “to push positive stories and to respond 

rapidly to negative 
attacks against us.”87 
To be successful, 
however, State will 
need more funding.

Sources close to the 
appropriations process 
in Congress say they 
expect things to move 
slowly. They note that 
the DoD has spent 
close to a decade 
of work building 
up its information 
operations capacity, 

while the Bush administration neglected to 
fund State in this regard, so the answer is 
not suddenly to take a pot of money from 
DoD’s budget and throw it at State. One said 
the Republican members in particular are 
reluctant to shift information operations-type 
activities to State because they feel the DoD 
is still more capable. “And I will agree,” he 
said, “DoD is more capable of doing it, it 
just seems to me someone has to ask, ‘Do 
we want to keep feeding this beast?’”

“My fear, quite frankly, is that 
we aren’t moving fast enough 
in this regard. U.S. foreign 
policy is still too dominated by 
the military ... and not enough 
[by] the State Department.”

— Michael G. Mullen, Chairman 
of the Joint Chiefs of Staff



  Center for International Media Assistance         37

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

►► Congress should tighten its oversight, 
and the Defense Department should 
conduct a full audit of its Information 
Operations and psychological 
operations programs and projects. The 
DoD should develop metrics to gauge 
the effectiveness of these activities. 

►► Officials overseeing programs that 
deal with foreign and developing 
media should understand the basic 
tenets of fair and balanced journalism 
and order that those practices be 
followed without exception.

►► To raise confidence levels in Congress 
and the press, the DoD should task one 
office to exercise full and complete 
oversight over all information 
operations and psychological operations 
activities. Even the most recent DoD 
report, which acknowledges the need 
for firmer oversight, spreads the 
responsibility for these activities across 
far too many offices and commands.

	
►► The Defense Department needs to 

create bright line divisions between 
information operations and its 
component psychological operations, 
and intelligence gathering. Those are 
entirely different activities with entirely 
different oversight mechanisms, but 
recently the lines have become blurred.

►► The Defense Department should 
refrain from attempting to do 
media development and media 
support and leave that to civilian 
agencies and non-profits. 

►► The Defense Department should 
transfer control of its Trans Regional 
Web Initiative to the State Department 
or the Broadcasting Board of 
Governors, agencies that are more 
experienced and better equipped to 
run public websites aimed at foreign 
audiences. The TRWI sites do not 
directly support military missions 
and by any definition fall under 
the rubric of public diplomacy.

►► More generally, the Obama 
Administration should create a 
comprehensive national security 
information and media strategy 
that identifies roles to be played by 
agencies that are mandated by statute 
to do this work and are capable of 
participating. As part of that strategy 
the administration should review 
the programs that the DoD has 
accumulated since September 11, 
2001, and channel some of them to the 
appropriate agencies. The Secretary of 
Defense has said emphatically that DoD 
has taken on too much in this realm 
and needs to lose some of the burden.

            

Recommendations



38	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

1.	 David Rogers, “Administration Fights 
to Protect Secret Propaganda Budget,” 
Politico, October 15, 2009, http://www.
politico.com/news/stories/1009/28314.
html.

2.	 Walter Pincus, “Pentagon reviewing 
strategic information operations,” The 
Washington Post, December 27, 2009, 
and Congressional Record for December 
16, 2009, page H15074, http://frwebgate.
access.gpo.gov/cgi-bin/getpage.cgi?posit
ion=all&page=H15074&dbname=2009_
record

3.	 Lt. Col. Maxie Thom, U.S. Air Force, 
National Defense Fellow, PowerPoint 
lecture delivered at Florida International 
University, 2004, http://www2.fiu.
edu/~apodaca/Information%20
Warfare%20Lecture.ppt.

4.	 U.S.Department of Defense, 
“Information Operations Roadmap,” 
October 30, 2003, http://www.gwu.
edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB177/
info_ops_roadmap.pdf.=

5.	 Bruce B. Auster and Bay Fang, 
“Broadcaster Blues: A defense 
contractor got paid big bucks to train 
Iraqi journalists and botched the job,” 
U.S.News & World Report, January 26, 
2004. 

6.	 David Rohde, “All Successful 
Democracies Need Freedom of Speech: 
American Efforts to Create a Vibrant 
Free Press in Iraq and Afghanistan,” 
Working Paper, Joan Shorenstein Center 
on the Press, Politics and Public Policy, 

John F. Kennedy School of Government, 
Harvard University, (Cambridge: 
President and Fellows of Harvard 
University, 2005). 

7.	 Renae Merle, “Pentagon Funds 
Diplomacy Effort: Contracts Aim to 
Improve Foreign Opinion of United 
States,” The Washington Post, June 11, 
2005. 

8.	 U.S. Department of Defense, 
Consolidated Report on Strategic 
Communication and Information 
Operations, (March 2010).

9.	 Inspector General, Department of 
Defense, “Memorandum for Under 
Secretary of Defense for Intelligence et 
al; Subject: Summary of Information 
Operations Contracts in Iraq (Report 
Number D-2009-115,” (September 29, 
2009). 

10.	Inspector General, Department of 
Defense, “Memorandum for Under 
Secretary of Defense for Intelligence; 
Commander U.S. Central Command; 
Director, Joint Staff; Subject: Information 
Operations Contracts in Iraq,” Report 
Number D-2009-091, (July 31, 2009). 

11.	 Senator Jim Webb, letters to Secretary 
of Defense Robert Gates and Chairman 
of the Committee on Armed Services, 
U.S. Senate, Carl Levin, October 
9, 2008, http://webb.senate.gov/
newsroom/pressreleases/2008-10-09-01.
cfm?renderforprint=1.

12.	Walter Pincus, “Fine Print: Contractors’ 

Endnotes



  Center for International Media Assistance         39

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

roles in psychological operations raises 
questions,” The Washington Post, June 
29, 2010. 

13.	Committee on Armed Services, U.S. 
Senate, Report on National Defense 
Authorization Act for Fiscal Year 2011, 
June 4, 2010, http://frwebgate.access.
gpo.gov/cgi-bin/getdoc.cgi?dbname=111_
cong_reports&docid=f:sr201.111.pdf 

14.	USAID official who asked not to be 
identified, interview with author, 
Washington, D.C., March 29, 2010. 

15.	Michael G. Mullen, Admiral, U.S. Navy, 
Chairman of the Joint Chiefs of Staff, 
“Strategic Communication: Getting 
Back to Basics,” Joint Force Quarterly, 
Issue 55, 4th Quarter, 2009, http://www.
dtic.mil/doctrine/jel/jfq_pubs/.

16.	U.S. Department of Defense, 
Consolidated Report on Strategic 
Communication and Information 
Operations, March 2010

17.	 Department of Defense, Contract award 
numbers W91GDW08D4013, 4014, 4015, 
4016, September 23, 2008, https://www.
fbo.gov/index?s=opportunity&mode=for
m&id=bdc3285a2d4673430a6dc999cbfae
f6d&tab=core&_cview=1.

18.	Department of Defense, 
USSOCOM, Contract award number 
H9222209C0045, September 3, 2009, 
https://www.fbo.gov/index?s=opportunit
y&mode=form&id=bc9c5ebfffe728b044
553ddbf6092983&tab=core&_cview=0

19.	Kelsey Campbell, “The United 
States Media Development 
Efforts in Iraq,” page 11.

20.	“What’s Lincoln Group?” Government 
Executive, December 1, 2005. 

21.	 Justin Fox, “Secret No More: Inside the 
Pentagon’s Iraqi PR Firm,” Fortune, 
January 23, 2006,  http://www.govexec.
com/story_page.cfm?articleid=32892

22.	Walter Pincus, “Defense Investigates 
Information-operations Contractors,” 
The Washington Post, March 29, 2010, 
http://www.washingtonpost.com/
wp-dyn/content/article/2010/03/28/
AR2010032802743.html .

23.	U.S. Department of Defense, Directive 
(Number O-3600.01), Subject; 
Information Operations (IO), (August 14, 
2006). 

24.	James Dao and Eric Schmitt, “Pentagon 
Readies Efforts to Sway Sentiment 
Abroad,” The New York Times, 
February 19, 2002, http://www.nytimes.
com/2002/02/19/international/19PENT.
html.

25.	Stephen J. Hedges, “U.S. Pays PR 
Guru to Make Its Points,” The Chicago 
Tribune, May 12, 2002.

26.	 Kim Barker and Stephen J. Hedges, 
“Pentagon’s Use and Performance of 
Rendon Media Firm Scrutinized,” The 
Chicago Tribune, December 12, 2005.

27.	  www.governmentcontractswon.com 
and Gerth, Gall, and Khapalwak, “The 
Reach of War: Propaganda; Military’s 
Information War is Vast and Often 
Secretive.” 

28.	Mark Hand, “New Pentagon Deals Feed 
Debate on Psy-ops’ Effect,” PR Week, 



40	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

June 20, 2005, http://www.prweekus.com/
pages/login.aspx?returl=/new-pentagon-
deals-feed-debate-on-psy-ops-effect/
article/52588/.

29.	Bryan Rich, The Rendon Group, 
in telephone interview with author, 
Washington, DC, May 13, 2010. 

30.	Gerth, Gall, and Khapalwak, “The 
Reach of War: Propaganda; Military’s 
Information War is Vast and Often 
Secretive.” 

31.	 Willem Marx, “Misinformation Intern,” 
Harpers, September 2006, http://harpers.
org/archive/2006/09/0081195.

32.	Ted Pincus, “Government Giving PR a 
Bad name,” PR Week, April 10, 2006.

33.	Mark Mazzetti and Borzou Daragahi, 
“U.S. Military Covertly Pays to Run 
Stories in Iraqi Press,” Los Angeles Times, 
November 30, 2005. 

34.	Griff Witte, “Lincoln Group Out of 
Military PR Contract,” The Washington 
Post, July 19, 2006, http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/content/
article/2006/07/18/AR2006071801372.
html.

35.	“Lincoln Group Wins Army Bid,” PR 
Week, October 2, 2006, (Obtained through 
Gale, document number A152171222) 

36.	Fulcra Worldwide website, May 30, 2010, 
http://careers.fulcraworldwide.com/careers/
jobs/index.asp?fuseaction=listings.

37.	 Walter Pincus, “Defense investigates 
information-operations contractors,” 
The Washington Post, March 29, 2010, 

http://www.washingtonpost.com/
wp-dyn/content/article/2010/03/28/
AR2010032802743.html.

38.	Joyce Battle, editor, Iraq: The Media 
War Plan, National Security Archive 
Electronic Briefing Book No. 219, 
National Security Archive, George 
Washington University, http://www.gwu.
edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/
index.htm 

39.	U.S. Department of Defense, White 
Paper: “Rapid Reaction Media Team” 
Concept, January, 2003, National 
Security Archive, George Washington 
University, http://www.gwu.
edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB219/
iraq_media_01.pdf

40.	Don North, former CPA contractor, 
testimony before the Senate Democratic 
Policy Committee, February 14, 2005, 
http://democrats.senate.gov/dpc/hearings/
hearing19/north.pdf.

41.	 Rohde, “All Successful Democracies 
Need Freedom of Speech,” 1. 

42.	Auster and Fang, “Broadcaster Blues: A 
defense contractor got paid big bucks to 
train Iraqi journalists and botched the 
job.”  

43.	U.S. Central Intelligence Agency, The 
World Factbook, Iraq, https://www.
cia.gov/library/publications/the-world-
factbook/geos/iz.html.

44.	Don North, testimony before the Senate 
Democratic Policy committee. 

45.	USAID website, Assistance for Iraq, 
http://www.usaid.gov/iraq/contracts/.



  Center for International Media Assistance         41

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

46.	Mark Whitehouse, director of global 
media initiatives for IREX, telephone 
interview with author, March 25, 2010, 
and e-mail May 4, 2010. 

47.	 Kelsey Campbell, “The United States 
Media Development Efforts in Iraq,” 
research paper written under the 
auspices of the Iraq Media Research 
Project, Professors Anne Nelson and 
Jack Snyder, supported by the Advanced 
Consortium on Cooperation, Conflict, 
and Complexity, Columbia University. 

48.	Lt. Col. Frank B. DeCarvalho, U.S. 
Army; Major Spring Kivett, U.S. Army, 
and Capt. Matthew Lindsey, U.S. Army, 
“Reaching Out: Partnering with Iraqi 
Media,” Military Review, July-August, 
2008, 90-92, 94. 

49.	 Iraqi Media Study: National Audience 
Analysis, IREX, April 21, 2010,  
http://www.irex.org/newsroom/
news/2010/0428_iraq_media_survey_
national.pdf.

50.	Charles Levinson, “Iraq’s PBS Accused 
of Sectarian Slant,” The Christian 
Science Monitor, January 10, 2006, 
http://www.csmonitor.com/2006/0110/
p06s01-woiq.html.

51.	 David Ignatius, “Caution Lights for 
the Military’s ‘Information War’,” The 
Washington Post, March 24, 2010, 
http://www.washingtonpost.com/
wp-dyn/content/article/2010/03/23/
AR2010032302838.html.

52.	U.S. Department of Defense, 
(Comptroller), DoD Request 2011, http://
comptroller.defense.gov/defbudget/
fy2011/fy2011_OM_Overview.pdf. .

53.	Internews officials in Afghanistan who 
asked not to be named, skype interview 
from Washington, D.C., by author, 
March 30, 2010. 

54.	Rohde, “All Successful Democracies 
Need Freedom of Speech,” 23. 

55.	Ken Auletta, “Afghanistan’s first 
media mogul,” The New Yorker, July 
5, 2010, http://www.newyorker.com/
reporting/2010/07/05/100705fa_fact_
auletta

56.	 Ibid. 

57.	 USAID official, in interview with 
author, March 29, 2010. 

58.	Jack Holt, in Czechoslavakia, in 
telephone interview with author, March 
16, 2010. 

59.	Wally Dean, in interview with author, 
Washington, D.C., March 11, 2010. 

60.	Afghan War Diary, 2004-2010, 
WikiLeaks.org, http://wikileaks.org/wiki/
Afghan_War_Diary,_2004-2010

61.	 USAID official, in interview with 
author, March 18, 2010. 

62.	Christian Marie and Masood Karokhail, 
Communication for Stabilization 
in Southern Afghanistan, Annex 2: 
Formation of Public Opinion through 
Interpersonal Communication in 
Southern Afghanistan, Media Support 
Solutions, 20. http://www.mediasupport.
org/papers,-reports-and-articles-g.asp.

63.	Internews official, in interview 
with author, March 30, 2010.



42	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Pe
nt

ag
on

 a
nd

 M
ed

ia
 D

ev
el

op
m

en
t

64.	USAID official, in interview with 
author, March 18, 2010. 

65.	John Cook, “Leaked documents show 
military is paying Afghan media to run 
friendly stories,” Yahoo! News, July 27, 
2010, http://news.yahoo.com/s/yblog_
upshot/20100727/us_yblog_upshot/
leaked-documents-show-military-is-
paying-afghan-media-to-run-friendly-
stories/print, and Afghan War Diary, 
2004-2010, WikiLeaks.org.

66.	Ivan Sigal, former Internews regional 
director for Central Asia and 
Afghanistan, in interview with author, 
Washington, D.C., May 21, 2010. 

67.	CetenaGroup Website, www.cetena.com.

68.	U.S. Government Accountability 
Office, Contract protest decision, 
B-310797;B-310797.3, CETENAGROUP, 
February 14, 2008, http://www.gao.gov/
decisions/bidpro/310797.htm.

69.	U.S. Department of Defense, U.S. Army 
Field Manual (FM) 90-29, A-2. http://
www.enlisted.info/field-manuals/fm-90-
29-noncombatant-evacuation-operations.
shtml.

70.	Mark Mazzetti, “Military Role in U.S. 
Embassies Creates Strains, Report 
Says,” The New York Times, December 
20, 2006, http://www.nytimes.
com/2006/12/20/washington/20embassy.
html 

71.	U.S. Department of State, Office of 
the Inspector General, Inspection 
of the Bureau of African Affairs, 
OIG Report No. ISP-I-09-63, August 
2009, http://oig.state.gov/documents/

organization/127270.pdf.

72.	U.S. Department of Defense, 
(Comptroller), DoD Request 2011.  

73.	Voice of America official who asked not 
to be identified, in interview with author, 
March 10, 2010. 

74.	Mark Mazzetti, “Pentagon Calls Its 
Pro-U.S., Websites Legal,” The Los 
Angeles Times, December 29, 2005.

75.	U.S. Department of Defense, 
Consolidated Report on Strategic 
Communication and Information 
Operations,  page 6.

76.	U.S. Department of Defense, 
“Information Operations Roadmap.” 

77.	U.S. Department of Defense, 
Consolidated Report on Strategic 
Communication and Information 
Operations, page 12.

78.	Kelsey Campbell, “The United States 
Media Development Efforts in Iraq,” 
page 18.  

79.	Mark Mazzetti, “U.S. Begins Inquiry 
on Spy Network in Pakistan,” The 
New York Times, April 27, 2010, http://
www.nytimes.com/2010/04/28/world/
asia/28contractor.html.

80.	General Dynamics Information 
Technology, employment advertisement 
for “Features Editor, SE Times,” posted 
December 31, 2009, http://www.jobcircle.
com.

81.	U.S. Department of Defense, Report on 
Strategic Communications, December 



  Center for International Media Assistance         43

CIM
A

 Research Report:  The Pentagon and M
edia D

evelopm
ent

2009, 5, http://www.carlisle.army.mil/
dime/documents/DoD%20report%20
on%20Strategic%20Communication%20
Dec%2009.pdf.

82.	U.S. Department of Defense, 
(Comptroller), DoD Request 2011. 

83.	Daniel Silverberg and Joseph Heimann, 
“An Ever-Expanding War; Legal Aspects 
of Online Strategic Communication,” 
8-11. 

84.	Secretary of Defense Robert Gates, 
Landon Lecture, Kansas State 
University, November 26, 2007. 

85.	U.S. Department of Defense, Consolidated 
Report on Strategic Communication and 
Information Operations. 

86.	Committee on Armed Services, U.S. 
House of Representatives, Report on H.R. 
5136, page 351. 

87.	 Judith A. McHale, Under Secretary for 
Public Diplomacy and Public Affairs, 
U.S. State Department, testimony 
before the Senate Foreign Relations 
Committee Subcommittee on International 
Operations and Organizations, Human 
Rights, Democracy and Global 
Women’s Issues, March 10, 2010. 





Advisory Council 
for the

Center for International Media Assistance

David Anable 

Patrick Butler 

Esther Dyson 

William A. Galston

Suzanne Garment

Karen Elliott House 

Ellen Hume 

Jerry Hyman

Alex S. Jones 

Shanthi Kalathil

Susan King

Craig LaMay

Caroline Little

The Honorable Richard Lugar 

Eric Newton 

William Orme

Dale Peskin

Adam Clayton Powell III

Monroe E. Price 

The Honorable Adam Schiff

Kurt Wimmer 

Richard Winfield



Center for International Media Assistance
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., Suite 800 

Washington, D.C. 20004

Phone: (202) 378-9700 

Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org

URL: http://cima.ned.org


