
 

 

Alhurra, the Free One: Assessing U.S. Satellite Television in the 
Middle East  

Strategic Insights, Volume IV, Issue 11 (November 2005) 

by Anne Marie Baylouny 

Strategic Insights is a monthly electronic journal produced by the Center for Contemporary 
Conflict at the Naval Postgraduate School in Monterey, California. The views expressed here are 
those of the author(s) and do not necessarily represent the views of NPS, the Department of 
Defense, or the U.S. Government. 

For a PDF version of this article, click here. 

Introduction 

The current U.S. Administration has identified Arab media as a source of anti-Americanism. 
Secretary of Defense Donald Rumsfeld blamed Al-Jazeera, the leading Arabic language news 
station, for encouraging Islamism by broadcasting beheadings of hostages in Iraq, a charge the 
station denies.[1] In his State of the Union address in 2004, President George Bush focused on 
Arab television stations he claimed were responsible for “hateful propaganda” against the United 
States. According to the Administration, the stations distort news and show explicit images 
producing anti-Americanism.[2] 

To combat these negative images, the United States has begun its own public relations campaign. 
One major part of this is the launching of the American satellite station, Alhurra. Alhurra, meaning 
"the free one,"[3] would counter Arab media outlets and promote the American point of view.  

Are these efforts likely to succeed, winning the hearts and minds of Arab and Muslim TV viewers? 
Instead of promoting the American perspective in the Middle East, polls and direct interviews 
indicate that the new U.S. satellite station has become largely irrelevant, serving mainly to clearly 
identify a news point of view as “American,” and thus facilitate rejection of its content due to this 
taint. 

Alhurra’s Broadcast Coverage  

Launched on Valentine’s Day 2004, Alhurra was intended to move “the people of the region away 
from extremism and violence and toward democracy and freedom,”[4] countering the presumed 
negative image of the United States portrayed by Arab media stations. A triad of new U.S. media 
was launched to this end in the Arab world: a satellite TV station, a radio station called Radio 
Sawa, and Hi magazine, which together are publicly funded through a half a billion dollar grant to 
the Broadcasting Board of Governors, producers of the Voice of America. Alhurra is targeted at 
the general public, especially those under the age of 30, in contrast to previous U.S. public 



diplomacy efforts which were geared toward elites.[5] Alhurra’s broadcasting includes cooking 
and fashion shows, entertainment, geographic and technological programs, documentaries, and 
news.[6] 

Alhurra currently broadcasts only to the Middle East. It is available in Jordan, Iraq, and Egypt for 
those owning satellites. However, some satellite providers do not offer it and there is heavy 
pressure on them to keep the station off.[7] Alhurra was allocated $102 million start up funding,[8] 
$62 million for first year by Congress, and $40 million more for an Iraq-specific station.[9] Fifty-
two million dollars were proposed for the station in 2005, and $652 million requested for 
international broadcasting in 2006.[10] This includes the proposed expansion of Alhurra to 
European forums and the creation of a Farsi (Iranian) language satellite station.[11] 

The station’s news coverage differs markedly from other stations in the area. Coverage is heavily 
weighted toward statements by American officials. During my research, Bush’s speeches were 
covered extensively, occasionally taking up most of news broadcast time. Interviews with 
American officials about American events were translated and shown in Arabic. American military 
officials in Iraq were interviewed when events occurred in Iraq, and Israeli officials spoke on 
events in southern Lebanon and the Palestinian Authority. Reporting a clash between Hizbullah 
and the Israeli army in Southern Lebanon, newscasters stated that the Israelis knew it was 
coming, that it was not a surprise to them. This is important since the knowledge and competence 
of the Israeli army have been discredited by its unsuccessful occupation of the area. Coverage of 
the military skirmish focused on the Israeli side, showing Israeli soldiers preparing for war. 
Newscasters discussed the “message” that Israel was attempting to send. This contrasts with 
other (Arab) media coverage of the same events, which presented the view of events from the 
Arab angle, the effect on the Palestinians and Lebanese. 

Breaking news is particularly problematic, adding to the problems in becoming a news source in 
times of crisis. Alhurra was broadcasting a cooking show when Sheikh Yassin was assassinated 
by Israel, and in contrast to all the Arab television stations, Alhurra remained in the kitchen. The 
others switched to cover the breaking news. The station’s director later admitted this was a 
mistake.[12] Similarly, the Cairo Khan el Khalili terrorist incident that killed three tourists was not 
covered for over an hour after other stations had switched.[13] The station’s heavy reliance on 
pre-produced, western, and sub-titled programs has been addressed recently, with the addition of 
more local material, specifically town-hall type debates and coverage geared to the elections in 
Iraq, Palestine, and the United States. 

The U.S. point of view is communicated clearly through news shows and promotional spots. 
Alhurra’s promotional spots emphasize elections and protest in the Arab world. One spot ends 
with King Abdallah of Jordan saying in English that “we” are making the Middle East a better 
place, after pictures of the Syrian President Bashar al-Asad and Syrian troops leaving Lebanon. 
Other spots show Iraqis voting and Egyptian and Lebanese protestors.[14] News talk shows are 
pre-occupied with establishing the authoritarian nature of Iran, for example, demonstrating the 
accomplishments of professional, westernized Arab women, and refuting complaints about 
corruption, in Morocco for example. Corruption is central to Islamist grievances, a cause 
presumably common to the United States. 

The U.S. station is accused of preaching, condescension, and cultural inappropriateness.[15] Its 
name, the “free one,” assumes the traditional U.S. stance of representing the better society but 
contradicts its actual journalistic nature.[16] Owned by a government and under strict guidelines 
regarding its coverage, critics argue that it cannot be free. In fact, the station broadcasts without 
market research (or advertising) to determine audience demand.[17] For some, Alhurra confirms 
that the United States has embraced the promotion of propaganda more commonly associated 
with the dictatorial and Soviet regimes.[18] 



The imposed limitations include not airing interviews with leaders of terrorist groups, such as the 
Taliban, or negative aspects of the coalition presence in Iraq.[19] Similarly neglected are major 
issues of concern to Arab viewers, such as the Abu Ghraib scandal and the plight of the 
Palestinians.[20] The spin of events also differs. People are not “martyred” but "killed," and the 
station does not call terrorism “so-called terrorism” as other Arab stations do. Further, the 
common greeting used by Arab channels, al-sallamu ‘alaykum, viewed as religious, is avoided in 
Alhurra, whose hosts instead say “welcome back.”[21] Ironically, this last aspect fuels perceptions 
that the United States is against the region’s religion. 

By far the station’s most popular shows are its non-news coverage, including travel, documentary, 
fashion, cinema and music programs.[22] It also has interviews with local fashion designers and 
writers. Hollywood events such as the Golden Globes and the Emmy awards are broadcast (live), 
along with baseball and football games to draw more male viewers. But the increase in such 
coverage is criticized by the Broadcast Board of Governors, the oversight body for Alhurra, since 
the station was intended for news. Mouafac Harb, the station’s director, defends the fashion 
programs, saying that people in the Middle East should see that there is a “grand and beautiful 
world” beyond their borders.[23] 

Further, the plethora of media alternatives complicates the question of what Alhurra adds. The 
station was intended by the U.S. government to cover new and difficult issues pres umably 
avoided by other Arab stations. However, Marc Lynch’s recent research demonstrates that such 
an assessment of Arab television is false. Indeed, Arab satellite stations regularly cover difficult 
and presumably taboo subjects, including Islamist movements, torture in local prisons, censorship, 
corruption, women’s rights, government repression, and economic problems such as 
unemployment and child exploitation.[24] This new coverage is heavily focused on self-criticism 
of Arab society. 

Alhurra is faced with what one writer described as an “existential” problem,[25] which results in 
the station either appearing to be the old-style government-sponsored propaganda, or evading 
Congress’ dictates. It cannot be critical of the United States due to its structure and organizational 
funding, but to effectively draw viewers from other stations for news coverage it must cover a 
variety of viewpoints as the others do, which inevitably involve criticism of U.S. policies. Currently, 
the station treads the line between the two, aided partly by Congress’ inability to directly monitor 
its broadcasts which are in Arabic.[26] 

Fun with Polling  

The view of Alhurra as a success in Washington, leading to increased funding for the station and 
plans for expansion, comes from one survey determining that 29% of viewers watched Alhurra 
during the previous week.[27] Numerous independent studies contradict this result, and further 
question the relevance of such statistics for judging effectiveness of the station. Polls do not 
assess changes in viewer attitudes, or indicate the station is a primary news source. Arab 
audiences are critical viewers with long experience with state-owned media, censorship and 
propaganda. They judge stations by the degree of separation from government, and triangulate 
multiple media sources according to their own pre-existing beliefs and values.[28] As a result, a 
common viewing pattern is to flip between stations, comparing the coverage and perspectives, 
while keeping in mind the station’s ideology. One study found a large discrepancy between 
satellite television and attitudes toward the West. In fact, the most critical attitudes toward the 
west came from those countries with the lowest percentages of satellite TV viewers.[29] 

A survey by Zogby International and conducted by Shibley Telhami in June 2004 across a 
number of Arab countries found no one turned to Alhurra as a first choice for news; a small 
number, 3.8%, picked it as a second choice.[30] A Palestinian poll found only 1.1% watched 
Alhurra, whereas over 58% viewed al-Jazeera, 12% al-Manar, and 10% al-Arabiyya. Gallup’s poll 



concluded that 6% of Iraqis watched Alhurra in the previous week. A survey by the Arab Advisors 
Group found fewer Egyptians watched the station (3%) than viewed BBC World (5%) or the 
government’s Nile News (9%).[31] A survey of satellite users in greater Cairo found that most 
viewers (over 64%) felt Alhurra was not trustworthy as a news source; college-educated viewers 
trusted the station a bit more than those with only a high school diploma.[32] In comparison, 
almost 86% felt al-Jazeera was trustworthy, and almost 67% felt CNN was trustworthy.[33] 
Tellingly, only 8% of Alhurra’s small viewing public deemed the station’s coverage could be 
trusted.[34] The polls that indicate higher viewership for the station also show its irrelevance as a 
news source. One poll indicates that around a quarter of Jordanians and Saudis watch Alhurra at 
least once a week, but it is not a primary source of news for them.[35] 

Direct interviews confirmed the conclusions of pollsters. The most common reaction to Alhurra 
was indifference. It is seen as just another station, similar to other ideological and non-
commercial stations. Throughout Lebanon and Jordan, people overwhelmingly believe that 
Alhurra shows them what the United States wants them to know. Some believed the station was 
Israeli. Young Iraqis living in Jordan have hope in the U.S. plan for Iraq and therefore watch 
Alhurra to see the vision of their future. The few positive opinions of Alhurra mentioned only the 
entertainment coverage or the cultural interview programs Some believed that Alhurra was 
attempting to impose and convert Arabs to American ideas. In Beirut, while some Christians 
watch the station, recent interviews indicate that for the overwhelming majority of the population 
in the Muslim areas Alhurra is “all but dead.” Marc Lynch’s informal study of Alhurra’s importance 
determined that the station went virtually unnoticed in the Arab media.[36] Street interviews in 
Cairo demonstrated that the predominant impressions of the station were either indifference or 
attraction to the fluff and public interest programming, not news. Some felt the channel was low 
quality; others compared it to their own state-sponsored media. Many were hostile, considering 
the channel Israeli or stating it should be banned. The majority felt the channel was boring.[37] 

Conclusion  

The head-on ideological assault represented by Alhurra has proved counterproductive. The 
presence of the American station sets up a counterpoint and identifies particular views as 
unambiguously American, making rejection of those ideas clearer and adoption of alternative 
perspective more acceptable by contrast. Observers argue that for the Iraqi elections to have an 
effect outside that country, they had to be viewed on al-Jazeera, not Alhurra.[38] 

Importantly, the presence of Alhurra bears witness to the effectiveness and power of Arab media, 
since they were so dangerous the United States was pushed to legitimize itself, to defend itself 
against counter-claims.[39] This demonstrates the fallibility or weakness of the opposition (the 
United States), a necessary ingredient in drawing recruits to a movement. Further, it adds to the 
region’s sense of siege, legitimating the perception of being targeted by an American attempt 
against ideas, culture, and values. 

Thus, instead of entering the debate as desired, the United States is adding fuel to it, arguably 
distracting the audience from the critical debate on government reform to take up a defensive 
position vis-à-vis the west. A better option than initiating new stations is to engage the debate 
through existing media channels. Former Ambassador Rugh maintains that U.S. officials should 
participate in existing stations, in effect entering the debate and creating dialogue among the 
players, not one-way monologues.[40] Recently, U.S. policy has begun to embrace this policy 
alternative, with Administration officials participate in Arab media such as al-Jazeera.[41]  

Alhurra communicates values consistent with the American way of life, highlighting the glamorous 
side of globalization and identification with Israel for example, while Arab stations speak to the 
struggling middle class, promote community values and respect, and highlight the plight of Arab 
victims. As social mobilization theories have demonstrated, perspective or frames of reference 



must resonate with the audience to be accepted; promotion of a viewpoint is not unequivocally 
received and believed. The reception depends on community outlooks, values, and identity, to 
name a few. If Alhurra succeeds in obtaining a serious audience, it will be among the upper class 
and those already pro-American. 

Note: The views expressed are those of the author alone and not those of the Naval 
Postgraduate School or any other institutional affiliation. Research for this article was undertaken 
through the support of the Marshall Center’s Countering Ideological Support for Terrorism project. 
Alhurra was viewed in June 2005, from Jordan. Around 50 random street interviews were 
conducted in Lebanon and Jordan with the aid of researchers. I supplemented this qualitative 
research with numerous surveys conducted on Arab media. 

For more insights into contemporary international security issues, see our Strategic Insights 
home page. 

To have new issues of Strategic Insights delivered to your Inbox at the beginning of each 
month, email ccc@nps.edu with subject line "Subscribe". There is no charge, and your 
address will be used for no other purpose. 

References 

1. Lawrence Smallman, "Rumsfeld Blames Aljazeera over Iraq," Aljazeera, June 4, 2005. 

2. Paul Cochrane, "Does Arab TV Generate Anti-Americanism?," WorldPress.org, June 26, 2005. 

3. The station’s transliterated name should be al-Hurra, following conventional guidelines, since 
“al” is just “the.” However, the station itself writes its name in transliteration as Alhurra. I follow 
their usage. 

4. Wendy Feliz Sefsaf, "U.S. International Broadcasting Strategies in the Arab World: An analysis 
of the Broadcasting Board of Governors' strategy from a public communication standpoint," 
Transnational Broadcasting Studies  13, no. Fall (2004). 

5. Ibid.  

6. See the Alhurra web site: www.alhurra.com.  

7. Cochrane, Op. Cit. 

8. William A. Rugh, "Broadcasting and American Public Diplomacy," Transnational Broadcasting 
Studies 14, Spring (2005). 

9. Ellen McCarthy, “Va.-Based, U.S.-Financed Arabic Channel Finds Its Voice,” The Washington 
Post, October 15, 2004. 

10. This includes the proposed expansion of Alhurra to European forums and the creation of a 
Farsi (Iranian) language satellite station. Lindsay Wise, "A Second Look at Alhurra: A U.S.-
Funded Channel Comes of Age on the Front Lines of the 'Battle for Hearts and Minds'," 
Transnational Broadcasting Studies  14, Spring (2005). 

11. Ibid.  



12. McCarthy, Op. Cit. 

13. Wise, Op. Cit.  

14. Ibid.  

15. Sefsaf, Op. Cit.  

16. Daoud Kuttab, “Al-Jazeera ‘is run by Arab patriots',” AMIN: Arabic Media Internet Network , 
August 7, 2004. 

17. Sefsaf, Op. Cit.  

18. “Editorial Mocks New U.S. Arabic Channel,” Al-Quds al-Arabi (London), 17 February 17, 2004.  

19. Sefsaf, Op. Cit.  

20. Paul Cochrane, “Is Al-Hurra Doomed? Lebanese Reaction to the U.S. Satellite Station,” 
Worldpress.org, June 11, 2004. 

21. Wise, Op. Cit.  

22. For the line-up, see the Alhurra web site, www.alhurra.com.  

23. Wise, Op. Cit. 

24. Rugh, Op. Cit.  

25. Ibid.  

26. Ibid.  

27. See the September 2004 edition of Abu Aardvark, the weblog of Marc Lynch. 

28. Center for Strategic Studies, "Revisiting the Arab Street: Research From Within," (Amman: 
University of Jordan. Principal Author: Mustapha Hamarneh, 2005). Azmi Bishara, “Arab 
Valentine,” AMIN: Arabic Media Internet Network , February 18, 2004. 

29. While only 26% and 58% respectively of Egyptians and Jordanians have satellite television, 
these populations were the most negative toward the west. Lebanese and Palestinians, 84% and 
85% of whom have satellite television, were less critical. In particular, the view of the conflict 
between the west and the Muslim world as a religious one, a view often promoted on satellite 
television stations, has not translated into like attitudes among the populace. Ibid.  

30. Wise, Op. Cit. 

31. Ibid.  

32. Arab Advisors Group, “Credibility of Satellite News Channels in Greater Cairo.” 

33. Ibid.  



34. Wise, Op. Cit. 

35. McCarthy, Op. Cit.  

36. See the November 2004 edition of Abu Aardvark, the weblog of Marc Lynch. 

37. Summer Said, “Alhurra on the Cairo Street” (compiled by Summer Said), Transnational 
Broadcasting Studies 14, Spring 2005. 

38. Marc Lynch, “Assessing the Democratizing Power of Satellite TV,” Transnational 
Broadcasting Studies 14, Spring 2005. 

39. William Gamson, "The Social Psychology of Collective Action," in Aldon D. Morris and Carol 
McClurg Mueller, eds., Frontiers in Social Movement Theory (New Haven: Yale University Press, 
1992), 68.  

40. Wise, Op. Cit.  

41. Steven R. Weisman, “U.S. envoys urged to observe 9/11 in a ‘humble way’,’’ The New York 
Times, September 2, 2005. 

Sources:  

Mustapha Hamarneh, principal author, "Revisiting the Arab Street: Research From Within," 
University of Jordan Center for Strategic Studies, 2005.  

Cochrane, Paul. 2004. "Does Arab TV Generate Anti-Americanism?" Worldpress.org, June 26, 
2005. 

William Gamson, "The Social Psychology of Collective Action," in Aldon D. Morris and Carol 
McClurg Mueller, eds., Frontiers in Social Movement Theory (New Haven: Yale University Press, 
1992), 53-76. 

William A. Rugh, "Broadcasting and American Public Diplomacy," Transnational Broadcasting 
Studies 14, Spring (2005). 

Wendy Feliz Sefsaf, "U.S. International Broadcasting Strategies in the Arab World: An analysis of 
the Broadcasting Board of Governors' strategy from a public communication standpoint," 
Transnational Broadcasting Studies  13, Fall (2004). 

Lawrence Smallman, "Rumsfeld blames Aljazeera over Iraq," Aljazeera, June 4, 2005. 

Lindsay Wise, "A Second Look at Alhurra: A U.S.-Funded Channel Comes of Age on the Front 
Lines of the 'Battle for Hearts and Minds'," Transnational Broadcasting Studies  14, Spring (2005). 

CCC Home Naval Postgraduate School 
Rev. 11/08/2005 by CCC 

Webmaster 

 


