Project
USE

http:ffmuse. jhu.edu

Review Essay

Public Diplomacy during the Cold War

The Record and Its Implications

¥ James Critchlow

Yale Richmond. Cultural Exchange and the Cold War: Raising the Iron Curtain. Univer-
sity Park, PA: Pennsylvania State University Press, 2003. 249 pp.

There is no single view of what ended the Cold War, only a multiplicity of
sometimes contradictory explanations. As Mark Kramer noted in a previous
issue of the Journal of Cold War Studies: “Despite the enormous significance of
the Soviet collapse, Western scholars have not yet adequately explained why
and how it occurred.” To the extent that recent analyses have shown that
Western influence on the internal evolution of the Soviet bloc was a factor,
this finding may bear importantly on the new confrontation with radical ele-
ments in the Islamic world, despite the differences between this latest crisis
and the Cold War.

The Cold War adversary was an ideology that had been hijacked by a
state. Today’s adversary is an ideology hijacked from a religion by political and
religious extremists. In both cases the United States, as the leading Western
democracy, has had to face hostility enhanced by the adversary’s manipulation
of other people’s cultural and ethnic differences. In Cultural Exchange and the
Cold War, Yale Richmond shows how the United States was able to rely on
public diplomacy to bridge such differences during the Cold War. This review
essay begins with an assessment of Richmond’s book and then highlights the
policy implications of the U.S. experience with public diplomacy during the
Cold War. It then weighs the relevance of public diplomacy to the problems
of today, especially to the crisis of relations with the Muslim world.

In the introduction Richmond mentions some of the explanations that have
been advanced for the demise of the Soviet Union: the U.S. military buildup

1. Mark Kramer, “The Collapse of the Soviet Union (Part 1): Introduction,” Journal of Cold War
Studies, Vol. 5, No. 1 (Winter 2003), p. 3.

Journal of Cold War Studies

Vol. 6, No. 1, Winter 2004, pp. 75-89

© 2004 by the President and Fellows of Harvard College and the Massachusetts Institute
of Technology

75


Mary Botto


Critchlow

and “Star Wars,” economic mismanagement, the introduction of glasnost,
and the impact of Western radio broadcasts. He offers his own “grain of truth”
to the discussion, arguing that exposure to Western ideas was a significant
factor:

that the end of the Cold War and the collapse of communism were conse-
quences of Soviet contacts and exchanges with the West, and with the United
States in particular, over the thirty-five years that followed the death of Joseph
Stalin in 1953. Moreover, those exchanges in culture, education, information,
science and technology were conducted by the United States openly, for the
most part, under agreements concluded with the Soviet government, and at a
cost that was minuscule in comparison with U.S. expenditures for defense and
intelligence over the same period of time. The result was an increase in Western
influence among the people in Russia who count—the intelligentsia.

Richmond buttresses this argument ingeniously with profiles of some im-
portant Soviet officials during the perestroika period who had taken part in
the U.S.-Soviet exchanges. For example, Aleksandr Yakovlev, a key aide to
Mikhail Gorbachev in the drive for liberalization, was one of the earliest par-
ticipants in the exchanges, spending a year as a graduate student at Columbia
University, where he studied modern American history and politics. Rich-
mond also traces the role of the scholarly exchanges in the other direction,
through profiles of some of the American students and faculty who for more
than three decades used the opportunity to become familiar with the Soviet
Union at close hand. In many cases, inside and outside government, these
specialists came to play significant roles in the evolution of U.S.-Soviet rela-
tions.

Richmond himself, as a retired officer of the United States Information
Agency (USIA) who served in Moscow, is intimately familiar with the ex-
changes, many of which were administered directly by his agency. Not every-
one who was on the Moscow scene shares his perspective: Jack Matlock, who
served as U.S. ambassador in the years immediately prior to the Soviet col-
lapse and later published an 836-page “autopsy” on the USSR, scants the role
of foreign cultural influence.” In his lengthy book he devotes only a single sen-
tence to the role of exchanges and information, giving exclusive weight in his
analysis to the official contacts with Soviet representatives in which he and
other diplomats played a salient role.’

2. Jack E Matlock Jr., Autopsy on an Empire: The American Ambassador’s Account of the Collapse of the
Soviet Union (New York: Random House, 1995).

3. Ibid, p. 671.

76



Public Diplomacy during the Cold War

The Exchange Agreement

The U.S.-Soviet exchanges were made possible by the “Agreement between
the United States of America and the Union of Soviet Socialist Republics on
Exchanges in the Cultural, Technical, and Educational Fields,” signed on
27 January 1958. Richmond’s list of fields embraced by the agreement in-
cludes science and technology, agriculture, medicine and public health, radio
and television, motion pictures, exhibitions, publications, government, youth,
athletics, scholarly research, culture, and tourism. With periodic renewals, the
agreement remained in force until the Soviet Union ceased to exist.

Opposition to the agreement existed on both sides. In the United States
some worried that the Soviet government was using the program for espio-
nage purposes. One of the first four Soviet citizens to take part in the ex-
changes at Columbia was Oleg Kalugin, a state security (KGB) officer who
later rose to the rank of major-general and became head of the KGB’s
counterintelligence operations. Richmond quotes from his interview with
Roald Sagdeev, a former Soviet space scientist now at the University of Mary-
land (and married to Susan Eisenhower), who recalls his instructions when he
attended a conference on nuclear energy: “learn a dollar’s worth of science and
show a kopek’s worth in return.” (Richmond reports that on the U.S. side, by
contrast, there was a high-level decision never to use the exchanges for intelli-
gence purposes.)

In the Soviet Union officials worried about the impact of the exchanges
on the public. One of their greatest concerns was a program of USIA-
administered traveling exhibits that featured various aspects of American life
and attracted large crowds not only in Moscow and Leningrad but in parts of
the country that few Americans had ever visited, such as Irkutsk, Ufa, and
Tselinograd. Each exhibit was staffed by young Russian-speaking Americans,
mainly college students, who often received more attention than the exhibits
themselves. The guides gave candid impromptu answers to visitors’ questions,
which often touched on delicate political and social topics that had nothing
to do with the theme of the exhibit. The popularity of the guides triggered
countermeasures. Agents planted among the visitors asked provocative ques-
tions, and guides were subjected to unpleasant harassment when they were
outside the exhibit premises. Some former exhibit guides are now senior
American academics. The quid pro quo for the exhibits was American sup-
port for the staging of counterpart Soviet exhibits in U.S. cities. These dis-
plays usually failed to draw crowds comparable to those that viewed the
American exhibits in the Soviet Union, but it was embarrassing for Soviet
officials to complain about this.

77



Critchlow

The exhibit program reached millions of rank-and-file Soviet citizens,
whereas other exchanges were narrower in focus, like the Pugwash and
Dartmouth conferences aimed at averting nuclear war. Non-governmental or-
ganizations (NGOs), including professional groups (e.g., the American Bar
Association and the American College of Cardiologists), academic associa-
tions, theaters, museums, Sister Cities International, sports associations, and
other civil organizations, played an active role in exchanges within the overall
framework of the bilateral agreement, with or without U.S. government sup-
port. These exchanges enabled many Soviet citizens, especially in the upper
and middle reaches of society, to see the United States with their own eyes.
Richmond singles out an exchange program between the American Council
of Young Political Leaders (whose members were both Republicans and Dem-
ocrats) and the Soviet Communist Youth League (Komsomol) as of special
importance to the subsequent political development of the USSR, noting that
the Komsomol “was the first official Soviet organization to be infected with
the spirit of change.”

In the field of publishing there was one notable exchange that antedated
the 1958 agreement and then became part of it. During World War II the
U.S. and Soviet governments entered into a joint agreement for the Rus-
sian-language Amerika, a glossy illustrated magazine, and the English-
language Sovier Life, of similar but less opulent format, to be distributed in
the respective countries. By 1952, Richmond relates, Soviet efforts to obstruct
the circulation of Amerika became so egregious that the U.S. government
abandoned the venture. The improved climate after the death of Josif Stalin
led to the resumption of Amerika in 1956, with the USIA as publisher. Rich-
mond cites a newly declassified Soviet Politburo decree from 1956, which in-
structed officials on ways to sabotage distribution of the American publica-
tion.” Despite the severe restrictions and obstacles, Amerika reached enough
readers to make an impact, as evidenced by its high price on the black market.

Information Flow outside the Agreement

Not all of the information directed to the Soviet Union came under the bilat-
eral exchange agreement. Richmond devotes a chapter to “Western voices,”
the foreign radios that transmitted programs into the USSR in Russian and
other indigenous languages, regardless of the Soviet government’s objections.

4. “O rasprostranenii v SSSR zhurnala ‘Amerika,” Politburo Directive Drafted by F. V. Konstantinov,
head of the CPSU Central Committee Department for Agitation and Propaganda, 30 July 1956, in
Rossiiskii Gosudarstvennyi Arkhiv Noveishei Istorii, Fond 89, Opis’ 46, Delo 11, Listy 1-5.

78



Public Diplomacy during the Cold War

At one point during the Cold War programs were beamed in from as many as
twenty different countries. With a powerful transmitting network, the Voice
of America (VOA) had by far the largest audience, including many young
people who were attracted by the popular broadcasts of American jazz that
supplemented informational and news programs. When the VOA’s disk
jockey Willis Conover visited Moscow, he was thronged by eager crowds, even
though in the United States he was unknown to the general public. Other
Western radios had smaller but significant audiences. Powerful transmitters
were used by the British Broadcasting Corporation and Radio Liberty, which
catered to educated urban listeners. Each was heard by some six million listen-
ers on any given day. Germany’s Deutsche Welle also developed a substantial
audience. During most of the Cold War, the major broadcasters were sub-
jected to heavy electronic jamming, which was only partly effective. Short-
wave radio was the only widely-used electronic medium, although the prox-
imity of Finland to Soviet Estonia and the similarity of the Finnish and
Estonian languages made it possible for Estonians to receive and understand
Finnish television broadcasts. West German television also reached sizable
audiences in East Germany.

It was more difficult to penetrate the Iron Curtain with forbidden litera-
ture. Five thousand copies of the Russian-language edition of USIA’s quarterly
Dialog were distributed by the U.S. embassy in Moscow and the U.S. consul-
ate in Leningrad without any official blessing from the Soviet authorities. Ac-
cording to the editor of Dialog, the journal was intended to address “the intel-
lectual public” by featuring “articles that link special knowledge to wider
cultural influences or pressing human needs.” The contributors included dis-
tinguished names like John Kenneth Galbraith, George F. Kennan, Irving
Kristol, Seymour Martin Lipset, and Robert Lowell. Richmond notes that
when the Soviet government complained that Dialog was not covered by any
agreement, U.S. officials responded that there was also no agreement for
the Soviet magazine Sputnik, which had gained a degree of popularity in the
United States in the wake of the USSR’s successes in space. That settled the
matter.

Richmond describes other Russian-language publications intended for
readers in the Soviet Union. Some, like books published by Ardis Press and
the journal Problems of Eastern Europe, were private initiatives. One that was
not private was the “book program” devised by two employees of Radio Lib-
erty “to communicate Western ideas to Soviet citizens by providing them with
books—on politics, economics, philosophy, art, and technology—not avail-
able in the Soviet Union.” The program included standard Western editions
and specially published Russian translations, among them James Joyce’s Por-
trait of the Artist as a Young Man, Vladimir Nabokov’s Prin, George Orwell’s

79



Critchlow

Animal Farm, and Robert Conquest’s 7he Great Terror. The books were given
privately to Soviet diplomats and Soviet citizens who traveled to the West and
to Western citizens who visited the Soviet Union (a Western academic could
request any titles he wished for presentation to a Soviet colleague, without po-
litical criteria), and they were even delivered by mail in some cases. The U.S.
embassy in Moscow kept a stock of the books for presentation to people lo-
cally. Over the years the program claimed to have placed a million books in
the hands of Soviet citizens. The bill for this, more than a million dollars a
year, was footed clandestinely by the U.S. Central Intelligence Agency (CIA).

There were other examples of covert government action. The “surrogate”
broadcaster Radio Liberty and its sister station Radio Free Europe had large
audiences in the Soviet Union and Eastern Europe respectively. For years they
were funded clandestinely by the CIA until Congress came to its senses in the
1970s and created an open funding mechanism, something that should have
been done at the very beginning.

One rationale for clandestine funding was the State Department’s fear
that open U.S. support of such activities would compromise foreign-policy
goals. Another unspoken motivation was that “leftist” targets of congressional
anti-Communist forays could be employed in clandestine operations, where
they were generally safe from the kind of harassment that Senator Joseph
McCarthy and his ilk inflicted on employees of the Foreign Service and the
VOA. McCarthy and other demagogues were reluctant to take on the CIA.
Buct the covert funding could not remain covert forever. In the 1960s it was
disclosed in the press. The unfortunate consequence of the CIA’s role was that
it compromised innocent information programs by placing them under the
same roof with controversial and sometimes unsavory intelligence operations.

One of the most interesting examples of covert funding, beyond the
scope of Richmond’s book, was the Congress for Cultural Freedom (CCF),
which in its heyday engaged the participation of leading American and Euro-
pean intellectuals.” Originally supported by the Ford Foundation, the CCF
turned reluctantly to the CIA when its private foundation sources dried up.
(It is worth noting that most members of the CCF were unaware of the CIA’s
behind-the-scenes role.) The CCF focused on the value of culture in a demo-
cratic society rather than political activism. To this end, it sponsored confer-
ences of intellectuals and the publication of highbrow journals, including the
English-language Encounter, the German-language Der Monat, the French-
language Preuves, the Italian-language Tempo Presente, the German-language

5. For a polemical and tendentious attack on the CCE, see Frances Stonor Saunders, 7he Cultural Cold
War: The CIA and the World of Arts and Letters New York: The New Press, 2001). A much more even-
handed assessment can be found in Richard Gid Powers, Noz Without Honor: The History of American
Anticommunism (New York: Free Press, 1995).

80



Public Diplomacy during the Cold War

Forum (distributed in Austria), and the Spanish-language Cuadernos. Con-
cerned mainly with intellectuals in Western Europe, the CCF did not directly
target the Soviet bloc, except through its sponsorship of the Polish-language
journal Kultura published in Paris. Nonetheless, the ideas it helped to keep
alive spilled over into the Communist countries. The CCF came to an un-
timely and scandalous end in the 1960s when word of its CIA affiliation
leaked into the public record. Its legacy was the lesson that such activities, to
the extent that they need and deserve public support, should be assisted by
overt agencies of the government, not by the intelligence agencies.

Cold War Themes and Approaches

The objectives of government-sponsored programs pertaining to the Soviet
Union were twofold. One aim was to give people in the Soviet Union a better
understanding of the United States, a country that was continually vilified in
the Soviet media. The other goal was to influence trends within Soviet society
by encouraging people to consider ideas for positive change.

Informing people about the United States was the principal responsibility
of USIA. In the early days of the Cold War U.S. officials often jumped to the
conclusion that Madison Avenue techniques—in this case propaganda—
could be adopted to “sell” America with the same effectiveness as the advertis-
ing of retail goods. The propaganda often took a rather crude form, such as
gloating over U.S. workers’ higher standards of living compared to those of
Soviet workers. A campaign to popularize “people’s capitalism,” the idea that
in the United States workers owned the economy through ownership of
stocks, ran its course quickly. It soon became evident that audiences at best
were unimpressed and at worst offended by such techniques. Moreover, years
of exposure to the slanted media within the USSR had made them suspicious
of anything that smacked of propaganda. The distinguished CBS correspon-
dent Edward R. Murrow, who was appointed by President John Kennedy to
head USIA, reformulated the agency’s objective as one of telling “America’s
story to the world, warts and all.”

In principle, the American media had a great potential advantage over
their Soviet counterparts in that they were free to tell the unvarnished truth.
In practice, dealing with the “warts” was more complicated. Senator McCar-
thy’s crusades against alleged “Communists” in USIA kept it on the defensive
and intimidated its staff. Even members of Congress (and journalists) who
were more responsible did not resist opportunities to get publicity by taking
negative comments out of context and branding them as “anti-American.”
This is a continuing problem for VOA and other publicly funded media, al-

81



Critchlow

though over the years it has been generally accepted that they are free to re-
port major stories carried by domestic media even when they are awkward.
Soviet listeners to VOA reported being impressed by the station’s thorough
coverage of Watergate. Stories of American strikes, demonstrations, and other
conflicts are now considered not only legitimate but helpful in establishing
credibility. It has become accepted practice for VOA to repeat the opposition
party’s criticisms of the administration in power. This does not rule out the
possibility that officials of one administration or another will exercise subtle
forms of pressure to soft-pedal “negatives,” but it does generally ensure a
greater degree of evenhandedness than one might expect.

From the start, American information programs for the Soviet bloc
sought to encourage internal change. The Eisenhower administration’s early
call for “liberation” and “rollback” of Communism set the stage for hard-
hitting propaganda aimed at the overthrow of the regimes. Anti-Communist
refugees from the target areas who staffed the programs were often eager to go
along. In time, greater caution prevailed, if only because of the realization that
such propaganda actually underscored the Wests inability to act against
the dictatorships. The more strident propaganda also posed the risk that it
would be interpreted by audiences as calling on them to rise up violently
against repression. The Hungarian uprising of 1956 was a watershed. It seems
likely that many Hungarians who listened to RFE broadcasts believed that
they were being promised U.S. military assistance if they fought against the
Soviet troops.® This led to an unknown number of deaths and an interna-
tional scandal.

Even before the Hungarian debacle, some of those involved in informa-
tion programs were questioning whether the hardline approach would actu-
ally achieve results or would merely antagonize members of the audience. One
of the most articulate of the skeptics was Radio Liberation’s policy adviser,
Boris Shub, an American lawyer whose parents were from Russia. Programs
for the Soviet Union faced a particular challenge compared to those for East-
ern Europe because their audiences had lived so long in isolation from the
outside world. Moreover, many Soviet citizens were still inspired by patriotic
memories of their defeat of foreign invaders. Shub argued that it was folly to
try to achieve quick propaganda results and that the most promising course
was to stimulate the long-term evolution of Soviet public opinion. He
pointed out that prerevolutionary Russian thinkers had espoused values that
were close to Western ideas of freedom and democracy. Under his tutelage the
radio broadcast a regular series of programs on “Russia’s democratic heritage.”

6. See Laszl6 Borhi, “Rollback, Liberation, Containment, or Inaction? U.S. Policy and Eastern Europe

in the 1950s,” Journal of Cold War Studies, Vol. 1, No. 3 (Fall 1999), pp. 67-110.

82



Public Diplomacy during the Cold War

Another series broadcast portions of Russian literature that had been sup-
pressed by the Soviet censors.” Partly because of Shub’s influence, the station’s
name was changed to the less aggressive “Radio Liberty,” and it developed a
policy manual that specifically banned inflammatory messages in its pro-
grams. In time, RL became identified with the dissident movement through
its regular airing of samizdat documents smuggled from the Soviet Union, but
the ban on calls to action remained in force.?

Through the decades of the Cold War American broadcasts to Soviet au-
diences developed a considerable degree of sophistication compared to the
clumsy efforts of the 1950s. One of the themes was the “cross-reporting” of
reforms in the more liberal Soviet-bloc countries like Hungary and Poland or
in the programs of “Eurocommunist” parties in Western Europe. The reason-
ing was that the American models touted by early Cold Warriors had slim
chance of acceptance by Soviet officials but that reforms that were legitimately
“Communist” could have a positive influence on the evolution of the USSR.
With hindsight it seems clear that East European examples, including
Czechoslovakia in 1968, played an important part in perestroika.

By the 1960s and 1970s it had become clear that “propaganda” in the
sense of disinformation or manipulation was not a suitable tool for a democ-
racy and that slanted news, especially if presented with truculence and bom-
bast, would not gain credibility. This was especially true when it came to
reaching the better-educated members of the audience, who were viewed as
the most likely to influence the course of events. But it soon became apparent
that in addressing mass audiences as well, programmers needed to show re-
spect and a certain humility if their message was to have any hope of accep-
tance. In 1974-1975 the more mature approach to foreign publics was em-
bodied in the report of a panel conducted under the auspices of Georgetown
University to review the work of USIA and the State Department’s cultural
exchange program. In calling for a “new style of leadership,” the report con-
tained one of the earliest uses of the term public diplomacy (PD) to describe ef-
forts on behalf of a government to reach foreign audiences without going
through the governments of the foreign countries. “Public diplomacy” was
meant to be a repudiation of ideas of “propaganda.” Today PD is defined
rather narrowly by the State Department as “engaging, informing, and
influencing key international audiences.”

7. See James Critchlow, Radio Hole-in-the-Head: An Insider’s Story of Cold War Broadcasting (Washing-
ton DC: American University Press, 1995).

8. See James Critchlow, “Review Essay: Western Cold War Broadcasting,” Journal of Cold War Studies,
Vol. 1, No. 3 (Fall 1999), pp. 168-175.

9. International Information, Education, and Cultural Relations: Recommendations for the Future (\Wash-
ington DC: Center for Strategic and International Studies, 1975).

83



Critchlow

End of the Cold War and Its Aftermath

The wave of euphoria created by the fall of Communism in the Soviet bloc, as
symbolized by dramatic images of the opening of the Berlin Wall, was accom-
panied by a decline of support for government activities directed overseas. In
the absence of a perceived external threat high levels of expenditure for de-
fense seemed an anachronism to weary taxpayers, and there was enthusiastic
talk of a “peace dividend.” In particular, public diplomacy became a target of
budget-cutting zeal. Programs were eliminated or severely truncated. The Is-
lamic world, no longer seen as vulnerable to Soviet penetration, was among
the victims. Funding for public diplomacy in Indonesia, the most populous
Muslim country, was cut in half in the 1990s. From 1995 to 2001, academic
and cultural exchanges fell from 45,000 to 29,000."

USIA, the chief instrument of American public diplomacy, was put out
of existence in 1999 through integration into the State Department structure,
despite an effort by conservative and liberal defenders to preserve it. The
presidentially-appointed board that oversaw U.S. foreign broadcasts, the
Board for International Broadcasting, was taken from under USIA’s acgis and
cast adrift as an independent agency.

Within the State Department bureaucracy the remnants of USIA have
not fared well. The organization of public diplomacy has been dispersed
among different offices, with a resulting loss of influence on policy. PD re-
gional heads, who at USIA had considerable status, have been submerged
among officials with other functions. There is no longer a specialized corps of
officials trained and experienced in information techniques. Any State De-
partment official can now be assigned to public diplomacy. At American em-
bassies abroad, public affairs officers have lost their independent channel of
communication with the public diplomacy hierarchy in Washington. The
former USIA research office, which specialized in public opinion and media
studies, most of them unclassified, has been swallowed into the Department’s
Bureau of Intelligence and Research, making it a part of the larger intelligence
community. It is a truism that effective public diplomacy must listen as well as
talk, and this has been a major setback.

In the long term, perhaps the greatest threat to PD as part of the State
Department is its vulnerability to the tendency of professional diplomats to
be wary of activities that bypass the foreign governments to which they are ac-
credited. This tendency is implicit in the book by Ambassador Matlock cited
above. It is summed up by a former British diplomat:

10. See Stephen Johnson and Helle Dale, “How to Reinvigorate Public Diplomacy,” Heritage Foun-
dation Backgrounder No. 1645. Data on exchanges are from the U.S. Advisory Commission on Pub-
lic Diplomacy.

84



Public Diplomacy during the Cold War

The realist school of diplomacy disregards both the internal working of other
states and the importance of values in international relations. . . . There is no
space here for the engagement of foreign publics, or even policy elites, in genu-
ine debate. . . . Foreign policy is decided and implemented within the hermeti-
cally sealed world of diplomatic professionals.”

If the main body of U.S. public diplomacy is now being stifled by too much
bureaucracy, international broadcasting is the exception. The nine-member
body now designated as the Broadcasting Board of Governors (BBG) operates
with near-total independence. There are no established qualifications for
membership, except that one seat is reserved ex officio for the Secretary of
State, who in practice plays little role in the Board’s deliberations. Once mem-
bers are appointed by the White House and confirmed by the Senate, they are
free to go their own way, subject only to the annual need to get appropriations
from Congress to fund their activities. The members tend to be drawn from
American domestic media or business, people with good political connections
and little or no international experience. The radio and television outlets that
they control are inclined to follow American commercial models. The mem-
bers of the Board assert that their independence provides a “firewall” to pro-
tect them from accusations that they are a government propaganda outlet. It
also tends to isolate them from the mainstream of public diplomacy.

The Latest Shocks

As the ashes settled over the World Trade Center site in September 2001,
Americans were reminded that in the post—Cold War era they still had ene-
mies abroad. Many observers called for a revival of public diplomacy, and leg-
islation was introduced in Congress to that end. When President George W.
Bush vowed to retaliate for the hijackings, he insisted that the United States
would not conduct a war against Islam, adding some respectful comments
about the Islamic faith that evoked a positive response in some quarters of the
Muslim world.

Other U.S. responses were less successful. Public diplomacy by that point
was the province of the State Department’s under secretary for public diplo-
macy and public affairs. The incumbent, Charlotte Beers, had been recruited
after a successful career in the advertising world, where she had been the chief
executive officer of two leading agencies. A campaign that she hastily
mounted for the Arab world on “Shared Values” invoked the Madison Avenue
approach to public diplomacy, an approach that more than fifty years earlier

11. Shaun Riordan, 7he New Diplomacy (Cambridge, U.K.: Polity Press, 2003).

85



Critchlow

had been tried and rejected. The campaign featured video clips of Arab-
Americans living happily in the United States amid tolerant neighbors. There
was little in the America-centered campaign that related to the concerns of
Arabs living in their own countries, and efforts to have it broadcast on televi-
sion stations there largely failed. This project, like others directed since then
to Arab audiences, was farmed out to private contractors, unlike the more
successful products of the Cold War that were usually the work of govern-
ment specialists.

On the broadcasting front the BBG’s principal response was the liquida-
tion of the VOA'’s traditional Arabic service, which they replaced with a new
entity, Radio Sawa. Sawa’s programs consisted of American and Arabic pop
music punctuated by occasional one- or two-line news items garnished with
dramatic sound effects, in the style of similar American commercial stations.
Sawa’s avowed purpose was to build an audience among young people, who
make up a sizable majority of Arab populations. Critics of the radio charged
that this format slighted older, more educated listeners who wielded more
influence, especially in patriarchal Muslim societies. The radio’s supporters re-
torted that in some places Sawa already led the BBC World Service in audi-
ence size. The BBC, which rarely airs music, reaches 150 million people
worldwide. One question to be resolved is whether it is more desirable to
reach a larger audience of pop music fans than a smaller one of people who are
interested in the kind of serious news and commentary purveyed by the BBC.

Despite the efforts of public diplomacy, a poll of twenty foreign countries
some twenty months after the September 2001 attacks reflected a general in-
crease in anti-Americanism, partly as a result of the U.S. invasion of Iraq:

In most countries, opinions of the U.S. are markedly lower than they were a year
ago. The war has widened the rift between Americans and Western Europeans,
further inflamed the Muslim world, softened support for the war on terrorism,
and significantly weakened global public support for the pillars of the post—
World War II era—the U.N. and the North Atlantic alliance.'?

Important as these handicaps were, a larger poll of forty-four foreign coun-
tries suggested opportunities for public diplomacy if it were properly con-

ducted:

[The survey] shows wide support for the fundamental economic and political
values that the U.S. has long promoted. Globalization, the free market model
and democratic ideals are accepted in all corners of the world. Most notably the
44-national survey found strong democratic aspirations in most of the Muslim

12. Pew Research Center, “Views of a Changing World 2003,” 3 June 2003; available from:
htep://people-press.org/reports/display.php3?ReportID5185.

86



Public Diplomacy during the Cold War

publics surveyed. The postwar update confirms that these aspirations remain intact
despite the war and its attendant controversies.”

Outlook for Public Diplomacy

From the standpoint of public diplomacy there are inherent problems in the
role of the United States as the world’s dominant power. Foreign audiences are
sensitive to any U.S. statements or actions that appear to trade on this status.
They are apt to resent policies that put the United States at variance with
other countries and to be suspicious of American leaders who want to deal
forcefully with an “axis of evil.” Inequality and authoritarianism breed resent-
ment of U.S. affluence and freedom. Even when local rulers are not U.S. allies
or friends, the presumption is often made that the United States must be sup-
porting them. For people in the Middle East and elsewhere, U.S. backing of
Israel is controversial. Public diplomacy officials might advise their principals
on how to soften the impact of steps the country has taken, but it is in the na-
ture of PD that it must accommodate the established policies. At a minimum,
public diplomacy can present U.S. policies and events truthfully to counteract
the distortions voiced by Islamic fundamentalists and even by some West Eu-
ropean leaders.

Other factors may also hinder attempts to replicate the successes of Cold
War—era PD. Scholarly and other elite exchanges of the kind described by Yale
Richmond are hampered by security concerns in the wake of the September
2001 terrorist attacks that have caused a sharp tightening of visa regulations
and, particularly in the case of visitors from Muslim countries, a sense of dis-
comfort. Moreover, during the Cold War one of the U.S. government’s assets
was a sizable cadre of well-trained Russian linguists (like Richmond) who
were produced in part by the exchanges and played a key role in facilitating
relations at many levels. No similar body of linguists is available for Arabic,
Farsi, Urdu, and numerous other languages spoken in Islamic countries. If
PD today is to match its Cold War successes, the U.S. government will have
to undertake a major deployment of personnel, resources, and skills for a sus-
tained period to overcome these obstacles.

Training of Americans in relevant foreign languages can be facilitated, as
it was during the Cold War, by giving higher priority to exchanges. Moreover,
a revival of the exchange program—this time with key Islamic coun-
tries—would enable important categories of people from those countries to
spend a year or more in the United States. Of particular relevance would be

13. Ibid. (emphasis added).

87



Critchlow

high school students, whose worldviews would not yet have been fully shaped
and hardened by Islamic fundamentalist propaganda. Exchanges also could
encompass undergraduate, graduate, and postgraduate students; young lead-
ers in professional fields; and, higher up on the age spectrum, senior scholars
and senior professionals. As during the Cold War, university-to-university
linkages, which could develop into long-term cooperative relationships,
would play a key organizational role. An effective exchange program will de-
pend on the involvement of some entity, probably a non-governmental body
with public funding, to carry out rigorous screening, to monitor the ex-
changes, and to head off any difficulties that could cause tensions.

With regard to the dissemination of information, surveys like the Pew
study cited above suggest that, in the area of values, public diplomacy can
constructively promote a broader long-range goal by reminding foreign audi-
ences of core American values such as the importance of democracy and free-
dom, concern for human rights at home and abroad, and the vibrancy of a
free-market economy. PD would not overlook the “warts,” but it would show
how a pluralistic society attacks its shortcomings and secks to resolve its
conflicts. Moreover, PD can seck to elicit positive elements in the heritage of
other peoples that give them common ground with the United States.

In the particular case of Muslim audiences, programs can hark back to
earlier decades when intellectual freedom and tolerance prevailed and to ear-
lier centuries when Islamic civilization was at the forefront of world science
and when Muslims lived in peace with members of other faiths. It is vital for
the U.S. media to publicize the efforts of Muslim reformers to restore these
values. There is a precedent for this from the Cold War, when Western broad-
casters quoted from underground samizdat materials that reminded Russians
of the good things in their heritage that had been suppressed by Soviet rule.
Another Cold War analogy reflects opportunities for programs: the technique
of “cross-reporting” between different Islamic countries to stress those that
have developed democratic systems. Secular democracy may be rejected by
Muslims if seen as an “infidel” import, but its acceptance, no matter how im-
perfect, in lands with large Muslim populations like Turkey or post-Suharto
Indonesia helps to legitimize it.'* At least some women in countries like Saudi
Arabia, which deny many basic rights to females, will be interested in the rela-
tive freedom of Turkish women. These approaches imply that PD will go well

14. India, too, has a vast Muslim population (more than 125 million, the third largest in the world af-
ter Indonesia and Pakistan), but the Muslims there, being only a small minority in a country of well
over a billion people, feel themselves to be in a much more precarious situation (despite India’s general
adherence to a democratic system) than do Muslims in neighboring Bangladesh and Pakistan, where
Muslims form the overwhelming majority.

88



Public Diplomacy during the Cold War

beyond “telling America’s story,” but if handled correctly they can help to in-
culcate an appreciation of American values.

In 2003 the Office of the Under Secretary for Public Diplomacy and
Public Affairs in the State Department began preparing a “public diplomacy
strategy” that would aid in the war against terrorism. The BBG issued a strate-
gic plan called “Marrying the Mission to the Market,” which stresses mass au-
diences and downplays the importance of reaching elites, describing the Cold
War approach as “outmoded.” The BBG also announced plans to create a
television network to reach the Middle East, with $30 million in funding to
be provided by Congtess. Initially, however, discussions of PD focused mainly
on institutional arrangements and facilities, with relatively little attention to
specifics of the content of programs. This led Senator Richard G. Lugar,
chairman of the Senate Foreign Relations Committee, to call for more focus
on “exchange of ideas.”

The problems facing public diplomacy will require long-term solutions.
National Security Adviser Condoleezza Rice predicted that a “generational
commitment” would be required to introduce democracy to the Middle East.
Coping with this challenge can be aided by reference to historical memory.
The valuable contribution of Richmond’s book and other Cold War histories
that deal with aspects of public diplomacy is that they remind us of the expe-
rience of programs and activities that are on their way to being forgotten as
the players leave the scene. By providing a meticulous record of successes and
failures, they can help the U.S. government emulate the achievements and
avoid the mistakes of the past.

89



