1

Democracy and Propaganda:

NATO’s War in Kosovo
Dr. Mark A. Wolfgram

Assistant Professor of Political Science

Oklahoma State University - Stillwater
Department of Political Science

519 Math Science
Oklahoma State University

Stillwater, OK 74078

405-744-5571
mark.wolfgram@okstate.edu
Democracy and Propaganda:

NATO’s War in Kosovo
Keywords: Kosovo, NATO, Operation Horseshoe, Racak, Mass Media

Abstract: 


Although an independent media is recognized as central to the proper functioning of democratic institutions, democratic governments often exploit their citizens’ faith in that independence to generate popular support or at least acquiescence.  I use the examples of Operation Horseshoe and the fighting at Racak and Rugovo during the Kosovo war to illustrate how democratic governments in the United States and Germany attempted to manipulate public perceptions of the Kosovo conflict in 1999 and justify the war.  The study is based upon a review of over 100 newspaper articles found in the Lexis-Nexis database and numerous scholarly articles, allowing me to trace the development these specific narratives.  


The article shows the construction of two illusions: the illusion of multiple sources and the illusion of independent confirmation.  The former occurs when governments plant information in the prestige press and then allow it to circulate until the original source is lost and the planted information takes on the aura of “truth.”  The latter refers to a government practice of citing the planted information as having been “independently confirmed in the free press” in later public statements.

In the end, these “truths” and frameworks filter into scholarship, as many scholars begin to base their interpretations on these “facts.”  Independent of the justice or injustice of the war, the article argues that these practices are harmful to democratic development. 


The most recent war in Iraq has led again to a vetting of the journalistic process leading up to war, and with good reason.  One of the main justifications for the war, the presence of weapons of mass destruction in Iraq and an active nuclear program, turned out to be either “failures of the intelligence community” or “war propaganda” (Massing, 2004; Rutherford, 2004).  The observation that democratic governments intentionally mislead or seek to persuade their publics to garner public support for policies is common enough knowledge, but such knowledge also continues to exist alongside powerful democratic myths of responsive a dialogue between citizens and their government.     

In this article, I want to return back to another war of recent memory, the NATO-led war against Yugoslavia over the province of Kosovo, and look at how information, which now appears to be have been in part fabricated or manipulated to justify and support the war effort, entered the print media and rapidly gained wide circulation and validity.  There have been other critical evaluations of the media in the Kosovo war (Ali, 2000; Hammond and Herman, 2000; European Journal of Communication, 2000; Thomas, 2003), but most were written very close to the events themselves.  With the benefit of more distance and new information, this article seeks to critique further the use of propaganda in democracies.  

The media research discussed here includes a systematic survey from the winter of 1999 through 2002 of American, British and German newspapers, magazines, and transcripts contained in the Lexis-Nexis database with special attention given to two key events or programs: (1) the fighting at the village of Racak and (2) Operation Horseshoe.  The narratives surrounding these events have remained highly controversial.  This survey included the use of content analysis for over 100 journalistic reports.  


My sole intention here is to critique the use of propaganda in democratic governance and to leave open the question of whether or not the war was justified, necessary or the proper course of action at the time.  The very fact that I raise these questions will strike some as crass revisionism or maybe even an apologetic for Milosevic and others.  These are not my goals.  To the extent that revealing past propaganda campaigns requires historical revision, I see this as a worthwhile project as one strives for knowledge freed from relations of power.  

I am, however, fundamentally concerned about the corrosive nature of propaganda for democratic governance and the role that the media plays in this process.  As Jacques Ellul notes in the closing of his classic work on propaganda, “With the help of propaganda one can do almost anything, but certainly not create the behavior of a free man or, to a lesser degree, a democratic man.  A man who lives in a democratic society and who is subjected to propaganda is being drained of the democratic content itself...” (Ellul, 1965, p. 256).  

I begin with a brief theoretical reflection upon the role of the media in a democracy.  In the empirical section, I attempt to show that “Operation Horseshoe” did not exist as it was sold to the public in April 1999, about a week after the beginning of the air war against Yugoslavia on the 24th of March.  I then trace the Operation Horseshoe narrative in the British, American and German press to demonstrate how it quickly established itself as a fact at the time.  The “facts” of Operation Horseshoe and Racak became key turning points in many rhetorical arguments justifying the NATO’s air war against Yugoslavia.  In the final section, I give examples of how scholars and journalists have written Operation Horseshoe and Racak into the history books.  
DEMOCRATIC THEORY


Some democratic theorists place the free exchange of information between citizens and their governments at the heart of their definitions of liberal democracy.  Robert Dahl has offered a useful way of defining democratic development along a continuum of what he calls polyarchy, or rule by many (Dahl, 1989, p. 222).  The participation of all citizens in free elections is, of course, the most basic criteria for developing polyarchy.  But if a society wishes to develop beyond this most basic stage, other variables need to be brought into play.  Dahl places a great deal of emphasis upon the public’s access to alternative sources of information.  He warns that a failure to develop such democratic tools increases the likelihood that the democratic state will slip further and further into the role of guardianship, one in which technocrats rule based upon the assumption of superior knowledge (Dahl, 1989, p. 337-341).

Dahl is far from alone in placing great emphasis upon the centrality of communication and information at the heart of his understanding of democratic development.  John Stuart Mill opens the section entitled, “Of the Liberty of Thought and Discussion,” in On Liberty with the following, “The time, it is to be hoped, is gone by, when any defence would be necessary of the ‘liberty of the press’ as one of the securities against corrupt or tyrannical government” (Mill, 1975, p. 17).  Mill then goes on to deny, in principle, the right of a democratic government to coerce its public through control of information.  

Does this remain an ideal worthy striving for?  Dahl certainly seems to think so, although a growing list of authors in the twentieth century have remained skeptical.  Walter Lippmann (1922) offered one of the first and most severe critiques of the general masses being able to participate in dialogue and discussion with their governments, which sought to rule through manipulation rather than critical dialogue.  Jürgen Habermas (1975) has argued that the very coercion Mill warns against, and that Lippmann advocates, has become the central exercise of power in liberal societies.  Writing in the middle and toward the end of the twentieth century, Murray Edelman appeared ready to conclude that the very hopes that Mill and Dahl hold out for a marketplace of ideas should perhaps be abandoned (1964; 1988).  On a normative level, I believe that the struggle for what Dahl, Habermas and Mill hold forth as better forms of democratic governance are worth struggling for.  Analytically, the research presented here supports the skeptical school.
HISTORICAL BACKGROUND


I will only very briefly outline the history of the conflict here (Brown, 1988; Udovicki and Ridgeway, 1997; Judah, 2000; Mazower 2000).  The Ottoman Empire had long been losing control over its territories in the Balkans, and this demise was hastened by the loss of Bosnia and its occupation by Austria in 1878, and the creation of an independent Serbian state at the same time.  As the Ottoman Empire withdrew, the Serbian state expanded in two successful Balkan wars in 1912 and 1913.  It was during these conflicts that the territory we now know as Kosovo was incorporated into the Serbian state and later into what became known as Yugoslavia after World War I.  


From the beginning, Kosovo’s Albanian population has fought against its incorporation into Serbia and then later Yugoslavia.  The history of these two peoples in Kosovo has been filled with fierce fighting on both sides.  Tito’s Yugoslavia after World War II incorporated many potential ethnic divides into the new federal state, although for the most part, the federal system and the unity of the socialist party were able either ameliorate, accommodate or suppress these tensions.  The ethnic Albanians within Kosovo were never content with their position within Yugoslavia.  Even with the granting of greater autonomy in Tito’s 1974 constitution, some Albanians continued to agitate for a strengthened nationalist position or outright independence.  

The central point of this history for the modern context is to understand that the ethnic tensions in Kosovo extended much further back than July 1990, when the Kosovo assembly declared its sovereignty and the regime in Belgrade responded by dissolving the assembly and all other aspects of the provincial government.  The dynamics of the conflict are much broader than the single figure of Slobodan Milosevic.  Nonetheless, journalists and scholars have continued erroneously to date the beginning of the Albanian nationalist movement and ethnic strife in Kosovo from 1990.  It has been generally portrayed as a response to Milosevic’s Serbia, rather than a nationalist movement with long historical roots.  This entire period of time has seen increasing and decreasing periods of violence, discrimination, and conflict between ethnic Albanians and Serbs in the province of Kosovo.  Another telling point of this history is that the Kosovo Albanians only found themselves in the ascendancy with the aid of an outside military power, the Austrians during World War I and the Germans during World War II.  NATO filled this position in 1999.

The most recent round of fighting also has its roots in the early 1980s rather than the 1990s and the rise of Milosevic in Serbia.  After Tito’s death in 1980, there was Albanian separatist violence in Kosovo in 1981.  A small immigrant group in Switzerland and Germany then formed the Popular Movement for the Republic of Kosovo (LPRK) in 1982.  Radical members within this group began to advocate a more aggressive program for creating an independent Kosovo in 1992.  The Kosovo Liberation Army (KLA), also known by its Albanian acronym UCK, formed in 1993 and made its first appearance in 1996 when its members attacked Serbian refugees in the Krajina.  With the collapse of the government in Albania in 1997, the KLA gained access to better weapons and began to expand its military campaign against Serbian targets in Kosovo.  In February and March 1998, there was fierce fighting between Serbian and KLA forces in Drenica after the KLA killed four Serbian policemen.  Although the response of the western powers was at first rather neutral, even referring to the KLA fighters as “terrorists” at the outset, the United States and Great Britain moved continuously closer to partisanship for the KLA, which was clear by early 1999 (Meckel, 2000).  As the fighting continued and increasing numbers of civilians were internally displaced, the western powers put more pressure on Belgrade to modify its counterinsurgency war.  In October 1998, U.S. representative Richard Holbrooke and the Serbian President Milosevic reached an agreement for the withdrawing of Serbian forces from Kosovo.  However, the pressure to back off was applied in only a one-sided fashion, and the KLA filled in the vacuum left by the withdrawing Serbian forces.  In December 1998, the KLA increased its attacks on Serbian military and civilian targets hoping to further escalate the situation and to draw NATO into the conflict.

Within a context of increased KLA attacks against Serbian targets as well as Albanians, who refused to support the cause of independence, the U.S. government and prestige press began to focus almost solely on Serbian aggression against apparently civilian targets.  The most infamous of these by now is the charge of a massacre by Serbian forces in the village of Racak on the 15th of January 1999.  The then Secretary of State Madeline Albright sought to use the evidence of a massacre to galvanize the western governments against Belgrade noting that “forty-five civilians” had been shot at close range and that one of the bodies had been mutilated through decapitation (Albright, 2003).  On the 29th of January 1999, there were charges of yet another massacre in the village of Rugovo.  The New York Times reported, “After a Serbian attack that killed 45 Albanian civilians in the village of Racak this month, the United States began mobilizing international support for stronger action to stop the violence. . . The threat of imminent NATO action did not prevent a Serbian police raid in which 24 ethnic Albanians were killed in the village of Rugovo on Friday” (Whitney, 1999a).  While Milosevic was ordered to reduce his forces in Kosovo as a result, NATO said it was “studying how to support measures to curb arms smuggling into Kosovo” to support KLA fighters.  Yet, there is no evidence that NATO ever sought to hinder KLA activities.  We will return to Racak and Rugovo in the following section.  

There was at least a formal attempt at negotiating a resolution to the conflict at Rambouillet in France from the 6th of February until the 23rd.  The stated goal of the negotiations was to end the fighting by both the KLA and the Serbian forces.  By the 23rd, neither side was willing to sign a document put together by the Americans.  A second round of negotiations was held from the 15th of March to the 19th in Paris, at the end of which the Kosovar Albanian representatives signed and the Belgrade side refused to sign.  The final stage was set for war, and on the 19th the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) Kosovo Verification Mission (KVM) withdrew from Kosovo.  On the 24th of March NATO launched Operation Allied Force.  The NATO air campaign was suspended on the 10th of June, when the Serbian forces began to withdraw and formally ceased on the 20th.  We still do not know why Milosevic reversed his earlier decision to challenge NATO.

RACAK AND RUGOVO 


Before turning to the discourse surrounding Operation Horseshoe and its construction in the media, it is important to reflect upon two specific charges of massacres by Serbian forces against ethnic Albanian civilians as opposed to anti-KLA activities.  NATO attempted to justify its commencement of bombing on the 24th of March by claiming that it was a “humanitarian intervention,” in large part because it was unable to secure a resolution for military action from the Untied Nations Security Council, thus making its attack questionable in terms of international law.  There is no question that the situation had deteriorated dramatically with over 300,000 civilians displaced by the fighting within Kosovo.  But the NATO governments needed to achieve an ethical clarity so as to justify the war to their domestic populations.  Thus, the charges of massacres at Racak and Rugovo aided this campaign in preparing their populations for war.  
The alleged massacre at Racak has formed a central aspect of the Kosovo trial against Milosevic at International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia (ICTY) in The Hague.  While the prosecution dropped charges of genocide in the Kosovo case, Milosevic is still being held accountable for the disproportionate use of force in fighting the KLA.  In the end, he is being held accountable for 600 deaths, but only 45 of those deaths occurred before the commencement of NATO’s bombing, those are the deaths in Racak.  

Thus, the credibility of NATO’s humanitarian intervention depended a great deal upon what happened at Racak and in Kosovo prior to the 15th of March 1999.  It was “the legal cover needed to go to war” (Judah, 2002, p. 233).  With the commencement of NATO’s bombing campaign, there is no question that the Serbian forces began to expel Albanian civilians from the province and increased the level of violence on the ground, as did the KLA.  What is important to keep distinct, and this has everything to do with the narrative of Operation Horseshoe, is that NATO needed to be able to claim that this was already in process in advance of their bombing.  As we will see below, this claim is highly dubious.  NATO’s credibility was on the line, and the western leaders recognized that they had to start working intensely on swinging public opinion to back their policy (Judah, 2002, p. 235, 236, 253).  

Let me begin in reverse chronological order and start with Rugovo.  Journalists in the British and American press identified the victims as “ethnic Albanians,” which indeed they were.  What the reports failed to state was that 24 of the 25 (the numbers vary) killed were either KLA members or supporters of the KLA, as reported by an investigation by the OSCE KVM (http://online.wdr).  Nonetheless, the German Federal Defense Minister Rudolf Scharping at the time referred to the killing as a “massacre” (OTS, 2001).  The prosecution in the ICTY trial even made reference to the deaths at Rugova (Rugovo) in connection with Racak to suggest a pattern of Serbian atrocities, but then dropped all further references to Rugovo, apparently for lack of credible evidence (ICTY Transcript, 2002).  In short, there was no massacre of civilians in Rugovo, but rather a shootout between Serbian forces and KLA fighters.  The reporting about Rugovo reveals a larger trend in the reporting at the time, which tended to minimize or remove references to the KLA.    

This propaganda campaign has continued since the end of the war.  Emblematic of this is the U.S. Department of Defense report to Congress in January 2000 in which the KLA is mentioned four times in the 194 page report with the first mention coming on page 183 (U.S. Department of Defense, 2000).  When extremist KLA Albanian violence against moderate Albanians, Serb, Roma and other non-Albanians went largely unchecked and unpunished after the war, it was excused as “spontaneous” and understandable by then Secretary of State Albright, although there is ample evidence that it was being coordinated by the KLA (O’Neill, 2002, p. 53).  This well coordinated Albanian violence against Serbs and other minorities exploded again in March 2004.  When Derek Chappell, a now former spokesman for Kosovo’s police, openly questioned the initial claims that the violence was spontaneous and a result of Kosovo’s unresolved international status, he was fired (Workman, 2004).  In the weeks that followed, it became clear that the violence was well organized and coordinated by former KLA fighters.  In an ironic and tragic twist, the U.S. State Department’s exaggerated claims of “rape camps” and crimes against women during the war in an attempt to use gender as a further justification for war (Stables, 2003) have become a fact under the administration of the international community in Kosovo (Amnesty International, 2004).  Amnesty International now reports that the number of centers in which women and girls are forcefully held and used as prostitutes in Kosovo has increased from 18 in 1999 to 200 in 2003.  It is estimated that 20 percent of the costumers are from the international community.

Returning to 1999, the case of Racak is more ambiguous, but has nonetheless formed a key part of the prosecution’s case against Milosevic at the ICTY.  In February 2002, the trial against Milosevic began.  It will consist of two distinct parts.  From 12th February to the 11th September 2002, the prosecution presented its case against Milosevic for Kosovo.  Since then and continuing through January 2004, the prosecution has focused upon the wars in Croatia and Bosnia.  Milosevic began his defense in August 2004.  


The village of Racak was a key military point from which the KLA had successfully launched attacks against Serbian police units.  On the evening of the 13th of January, the Serbian army took up positions around the village and shooting began.  On the 15th, Serbian forces moved into the village, and the KLA forces in the village withdrew.  The Serbian forces denied the KVM access to the village on the 15th.  On the 16th, the KVM returned, and the U.S. leader of the KVM William Walker almost immediately declared that 45 Albanian civilians had been executed.  The New York Times ran its front page story on the 17th of January entitled, “Mutilated Kosovo Bodies Found after Serb Attack,” without mentioning at any point the fact that the KLA was using Racak as a base from which to attack Serb forces (1999a).  President Clinton cited Racak on the 20th of March, just before the bombing was to begin, as a justification for going to war in Kosovo stating, “We should remember what happened in the village of Racak back in January – innocent men, women and children taken from their homes to a gully, forced to kneel in the dirt, sprayed with gunfire – not because of anything they had done, but because of who they were” (NYT, 1999b).  


This basic storyline saturated the American media at the time.  Once the story was run in the New York Times, similar versions began to appear in numerous regional newspapers and weekly news magazines.  My analysis of the media reports surrounding Racak show the one-way transmission of information through the prestige papers and then throughout the regional papers.  There is not a single news report at the time in the Lexis-Nexis database that questions the U.S. government version of events.  As the story spread from the center to the periphery, an illusion of multiple independent sources began to be created.

There are a number of problems with the story as reported and as manipulated by the Clinton administration.  First, the government’s reports and media’s uncritical use of them ignored the KLA’s use of Racak as a base to attack Serbian targets.  Such evidence would have weakened the need for ethical clarity to justify action.  This was not hidden information as the Albanian side never denied their use of the village for military purposes and reported that eight of their fighters had been killed in the fighting (Flottau et al, 2001).  If the KLA fighters are subtracted from the total of the dead in the village, we are left with 37 potential civilian casualties.  Of these, 24 bodies were located slightly outside the village in a trench.  

The Hague Tribunal has attempted to make Milosevic personally responsible for the deaths at Racak, but this has proved a most difficult task.  There has been some embarrassment for the prosecution in the witnesses it has called.  In one case, Witness F, all of the names will be withheld until the completion of the trial, was pulled from the prosecution’s list when it was discovered that he had information that would hardly help their case.  Witness F, an inhabitant of Racak and organizer of a village defense force, had regularly criticized the KLA’s use of civilians as a shield in fighting the Serb forces.  In the days leading up to the fight for Racak, Witness F said his village defense forces agreed to work with the KLA, thus putting the villager’s civilian status in question.  Once this evidence became known to the prosecution, they withdrew Witness F from their list.  Even now prosecutors recognize that half of those killed at Racak were probably KLA fighters, helpers or sympathizers killed in the fighting, rather than simply a massacre of civilians, as reported in the media.  The former KLA leader Hashim Thaci now states openly, “A stone fell from our hearts when Walker came and without hesitation stated: ‘This is a massacre of civilians’” (Flottau et al, 2001).  

As for the charges of shots delivered to the back of the neck in execution style, a team of international forensic scientists could only establish one such wound among the forty bodies they were able to examine.  The same Finnish team noted that the charge of mutilation through decapitation was false, as it had resulted from animals (Rainio et al, 2001).  The decapitation mutilation received a great deal of attention in the press at the time as evidence of Serbian barbarism.  Although all of this information is now readily available, American journalists and scholars continue to refer to the massacre of 45 civilians as having forced NATO’s hand toward war.  As the “civilian death” narrative spread, it cemented itself within the popular media and scholarship.    

In conclusion, the case of Racak is much more ambiguous than what the western media reported at the time.  It seems likely that the 24 killed outside the village were probably executed by the Serbian forces.  As for the others, the situation is much more ambiguous, although it seems reasonable to assume that they were killed as a result of the fighting between the KLA, openly supported by the villagers, and the Serbian forces.  More importantly for the purposes of this article, evidence at the time which pointed away from a clear cut “massacre of civilians” was ignored in the British, American and German media.  The diversity of opinion promised in a free press system was distinctly absent.  

OPERATION HORSESHOE


This broader context is necessary if one is to understand part of the reason why Operation Horseshoe was able to establish itself as “a fact” in the mind of the public, journalists, scholars and politicians.  It was accepted in such a largely unquestioned fashion as it seemed to fit the framing of the reality at the time, that of irrational Serbian barbarism and aggression (Wolfsfeld, 2004, p. 27-29).  Given “the pattern of massacres” at Racak, Rogovo and an alleged “village a day” style of massacres being carried out by Belgrade’s forces, it became reasonable to believe in the existence of Operation Horseshoe.  In the context at the time, it was believable and therefore excellent propaganda.

Perhaps beginning in September 1998, NATO Secretary General Mr. Javier Solana was quoted regularly as having heard a Serb diplomat joke, “a village a day keeps NATO away,” the implication being that a low level program of ethnic cleansing and cantonization would keep NATO paralyzed (Smyth, 1998).  The phrase became a favorite of Secretary of State Albright, and she used it regularly in her testimony before the House of Representatives and other speeches during the war (Federal News Service, 1999a; 1999c; 1999d).  Politicians and journalists also began to make reference to the same jingle in their reporting, often without citing the source (McGarry, 1998; Maller and Jones, 1999).  In this manner, hearsay began to pass for military intelligence.  Most importantly, the “village a day” slogan began to merge with narratives of Operation Horseshoe in the media.  For example, in The Times (London) on the 8th April 1999, it was reported that, “Hard evidence accumulates that the atrocities in Kosovo are premeditated war crimes, that the methodical elimination of the Kosovan Albanians has been in preparation for months.  The CIA was aware as early as last autumn of a plan, codenamed Operation Horseshoe, to kill or drive them out over several months.  A village a day was the rate that Mr. Milosevic calculated the West would wring its hands over without acting.”  Hearsay is combined with propaganda to construct a framework for interpreting the conflict.  The “civilian” massacres at Racak and Rogovo seemed to provide the evidence. 

What was Operation Horseshoe supposed to be?  This is an exceptionally difficult question to answer, and there probably is no single answer.  Its existence has been reportedly asserted by the CIA, the U.S. Department of Defense, the British Foreign Secretary and the Federal Defense Ministry in Germany.  In these assertions, the beginning of the operation stretched from “early last autumn,” to November 1998, to February 1999 to early March 1999.  As to its goals, it has been asserted that it was a plan to destroy and neutralize the KLA all the way to a plan of genocide against ethnic Albanians.  As to the reported source of information, the CIA, “an East European intelligence service,” the Austrians, the Germans, and the KLA have all been cited.  

As I will detail below, Operation Horseshoe was first brought to public attention on the 4th of April 1999, shortly after the bombing campaign had begun and had failed to produce the quick results hoped for by the Americans.  It became the linchpin in NATO’s claim to have acted out of necessity and for humanitarian reasons, the legal cover noted above.  It also charged the Serbian side with duplicity, of carrying out massacres while pretending to negotiate prior to March 1999.  The charge is that the plan was in operation well in advance of the bombing campaign.  During the month of April, Operation Horseshoe appeared in thirty-nine major news stories, largely leading to conclusions by the authors that the war was necessary to stop that which was already underway.  As with the Racak story, the reports in the American media largely moved from the center to the periphery, from the New York Times and Washington Post on the 11th of April out to U.S. News and World Report, The Scotsman, Newsweek, The Guardian and so forth.  As the story was repeated again and again, and as further reports failed to cite sources for the information, the illusion of multiple independent sources was strengthened.

 There are three pieces of information, or the lack thereof, which lead one to suspect that the western powers never had any specific information.  First, the evidence provided by German Defense Ministry to the prosecutors in The Hague has never been used in the trial against Milosevic.  A careful survey of the trial’s transcripts has failed to find any prosecution references to the plan.  Secondly, Heinz Loquai, a former German military officer, published a book in which he charged the German Defense Ministry with manufacturing evidence to support the war effort.  Thirdly, the British House of Commons issued a report, which suggested that no such plan existed or was in operation prior to the beginning of NATO’s offensive.  This final point is absolutely critical; for there is no doubt that in certain places Serbian forces were carrying out a well orchestrated plan either at or just before the commencement of NATO’s bombing offensive.  The key point is that NATO claimed to be reacting to something which had been underway since November 1998.  

First, let us consider the evidence of the German Defense Ministry.  As to the actual existence of such a plan or its contents, no credible evidence has yet surfaced, although the German Defense Ministry claimed on the 19th of April 1999 to have delivered such evidence to chief prosecutor Louise Arbour in The Hague.  None of this material has seen the light of day at the trial, and the entire Operation Horseshoe story has failed to materialize in the prosecution’s case against Milosevic.  At the time of the war, however, the evidence looked impressive.  The “evidence” included tactical maps made up by the Germans to look like Serbian originals, thus suggesting authenticity.  They were originally available on the ministry’s webpage, but have since then been removed.  This evidence was widely reported in the German media at the time (taz, 1999), and an image of the map can still be seen on the BBC webpage for the Panorama reportage for 23 April 1999.  When one combines Heinz Loquai’s claim that the material was fabricated by the German Defense Ministry with the fact that the same material has not appeared in the trial against Milosevic, a greater level of doubt is raised about the American and German government claims.

There is still more counterevidence to consider.  In the British House of Commons report on the Kosovo crisis, Members of Parliament raised similar doubts based upon Loquai’s evidence.  Furthermore, the committee noted, the OSCE report, Kosovo/Kosova As Seen, As Told concludes that there was no generalized pattern of violence against ethnic Albanian civilians prior to the bombing campaign, as was commonly claimed in the intelligence reports made public about Operation Horseshoe during the conflict.  Rather, the OSCE reports that the Serbian military campaign before the commencement of NATO bombing consisted of the following: (1) “activity wherever there was KLA activity, and wherever it was suspected there were KLA sympathizers; (2) efforts to control the main communication routes; (3) with the approach of the bombing, securing Kosovo’s borders” (House of Commons, 2000).  What we now know about Racak and Rugovo fits with the OSCE’s report.  Rather than a pattern of irrational massacres against civilians on a “village a day’ basis, the Serbian forces were fighting a brutal counter-insurgency war.

The logical conclusion, and the one which the House committee reached, is that the start of NATO’s bombing campaign encouraged Milosevic to put in action a different and more radical plan, one which had not been previously engaged (Greenhill, 2003).  The OSCE report is in direct contradiction to the claims of NATO, and the German and American governments. There appears to have been no “village a day” strategy prior to NATO’s attack.
SECURING THE WAR EFFORT – CREATING OPERATION HORSESHOE


In this section, I want to trace the development of Operation Horseshoe in the media from its first appearance in the media until just after the war.  To observe the unfolding of the Operation Horseshoe narrative in the media is to watch what Murray Edelman termed the construction of a political spectacle (Edelman, 1988).  

The drama opens on the 4th of April 1999.  Doug Waller, a Time Magazine correspondent, was on CNN.  His on-air reference to Operation Horseshoe predated any official release of information by either the Americans or the Germans.  Waller said, “He [President Clinton] is convinced that if he had not launched the air campaign, Slobodan Milosevic was going to wipe out Kosovo anyway.  In fact, the CIA had warned Clinton that Milosevic was going to unleash a huge offensive to ethnically cleanse the entire province, and in fact the Serb army had already given their secret operation a code name and it was called Operation Horseshoe.”  Waller also conveniently tied the “village a day” jingle to Operation Horseshoe, “There was a little jingle that NATO Secretary-General Javier Solana told Clinton before the air campaign started.  He said, ‘Milosevic was taking out a village a day to keep NATO away,’ figuring that if Milosevic could keep the levels of attacks beginning in Operation Horseshoe at a low enough threshold, NATO wouldn’t launch its airstrikes” (Greenfield et al, 1999).

The British media then began to pick up stories from both the German media and the American media.  The Germans moved next with both Foreign Minister Fischer and Defense Minister Scharping announcing to the press on the 7th April that they had received credible intelligence of an Operation Hufeisen (German for Horseshoe) and that the plan had been operational since at least the 26th of February (Kister, 1999).  In his press conference, Defense Minister Scharping made the first use of “the maps” of the operation.  Although he never claimed that the maps themselves had been seized from the Serb military, the context and printing on the maps was created to suggest just this.  Presented with this “evidence,” it took little time for journalists to “authenticate” them in their own reporting.

Writing in The Times (London), Susan Bell began writing about the German evidence as if it was actually captured documentation, “The document is significant, too, because of the written evidence it would provide against the Yugoslav leader should he be brought before an international war crimes tribunal” (Bell, 1999).  Was the same “documentary evidence” then released by the U.S. Defense Department to reporters at the Washington Post on April 11th?  In a lengthy front page report on the war entitled, “Serbs’ Offensive Was Meticulously Planned,” the Washington Post reported on the war and cited a U.S. intelligence document entitled, Operation Horseshoe: Yugoslav Security Forces in Kosovo (Smith and Drozdiak, 1999).

In any case, the executive branch did not waste any time in using the Washington Post report in helping them to quiet dissent on Capitol Hill.  In his classic work on the media and foreign policy, Bernard Cohen noted that the executive branch often tried to influence policy makers in Congress by getting their version of the story into the press, knowing that those within Congress often lack any source of information other than that printed in the papers (Cohen, 1963).  Cohen writes, “Further, some Committee members are distrustful of consultation with the Executive branch, seeing it as a form of dependence on the Executive and preferring the independence of press information” [emphasis added] (1963, p. 216).  

The freedom and the independence of the press is so valued that then Secretary of Defense William Cohen cited the Washington Post story as independent confirmation of the very misinformation his department had just fed the newspaper.  Testifying before the Senate Armed Services Committee on the 15th of April 1999 Secretary Cohen stated, “What George Tenet also said was he [Milosevic] intends to carry out this ethnic cleansing campaign.  We knew that.  We saw all the signs leading up to that.  We saw – and now have had it at least confirmed by one journalist called [sic] Operation Horseshoe that was detailed in the Washington Post...But we knew that he was going to carry it out.  And we could sit on the sidelines and let him carry it out village by village, with all the consequences, and then be accused of not responding to something like that” (Federal News Service, 1999b).  This is not the only time that Secretary Cohen used the illusion of independent confirmation to support the government’s case (Cohen, 1999).  In a similar fashion, the U.S. State Department, struggling to justify the war, seized upon unsubstantiated reports of mass rapes, which were then widely circulated in the media and then quoted by government representatives (Stables, 2003, p. 100).

There are a couple generalizations about the reporting worth noting.  First, an illusionary pattern of multiple sources begins to be created.  For example, drawing upon the reports coming out of Germany, the second front in the misinformation campaign, the New York Times reported on the 11th of April the information coming from the German Defense Ministry, thus creating the illusion that there were multiple sources of the same information (Whitney, 1999b).  It seems that not only the media is generating “independent confirmations” of government misinformation, but that the same intelligence has been uncovered by other governments as well.  As the narrative gains momentum, as politicians talk about it on television and are quoted in newspaper reports, as members of the executive cite it before committees in both the Senate and the House, as Representatives ask questions about the same operation to representatives of the executive, as different journalists writing for different free and independent media outlets report on it, Operation Horseshoe becomes an established fact for the attentive public to take into consideration when debating the justifications for the war.  Except for some grumbling in Der Spiegel about a “large rhetorical offensive” on the part of the German government (Hogrefe et al, 1999), I was unable to locate a single mainstream media source in the Lexis-Nexis database that questioned the integrity of the information during the war.

In fact, the reality of Operation Horseshoe became so firmly rooted in the media and the public mind that journalists quickly felt no need to cite the source of Operation Horseshoe after about the 18th of April.  Almost exactly two weeks after Waller’s first comments on CNN, Operation Horseshoe had become an unquestioned fact of the Kosovo war.  For any individual following the story at the time without the aid of extensive media monitoring, it would have been nearly impossible to find oneself out of the maze.  Even a responsible and critical reader of multiple media sources would have encountered the same story over and over again.  Even a casual use of triangulation would have led to the false impression of confirming the information in many different sources.  This is what I refer to as the illusion of multiple sources.    

In separate and independent reports both published on the 18th of April, the Washington Post (Gellman, 1999) and the New York Times (Sciolino and Bronner, 1999) ran stories which linked the then still unquestioned “massacre at Racak” to Operation Horseshoe.  The reporting in the New York Times was the most distorted, “Its code name was Potkova – in Serbian, Horseshoe.  American officials agree that Jan. 16 of this year was a turning point.  On that day, the bodies of at least 45 peasant farmers and their children were found on hillsides and courtyards in the village of Racak.  Most had been shot at close range in the head or neck with a single bullet, according to American officials.  Some had been mutilated.”  Potkova is not Serbian, but rather Croatian.  Another mistake made by the German Defense Ministry and circulated in plan view by the New York Times.  As to the single shot execution of civilians, I have already covered this above.

By this time the prestige press was fulfilling its propaganda function with less and less direct guidance from the government.  Writing in The Times (London), Simon Jenkins noted, “As of yesterday, more than half the Albanian population of Kosovo has been expelled from the province.  The rest have probably been killed or are being held hostage” (Jenkins, 1999).  This would mean 900,000 ethnic Albanians were either held hostage or killed.  Still others would go on to write about Operation Horseshoe as “the final solution,” an allusion to the Holocaust.  Early in the conflict, German Defense Minister Scharping had brought himself some trouble by making unsubstantiated claims of mass executions and concentration camps (Hogrefe, 1999), but now such claims began to circulate freely and were self-generated in the media.  Although their essays avoided the hyperbole of the worst journalistic reporting, Timothy Garton Ash (1999) and Michael Ignatieff (1999) both incorporated a version of Operation Horseshoe in their essays as explanations for why the war was justified.
THE GERMAN PRESS ON THE OFFENSIVE


There is one important difference between the behavior of the press in Germany when compared to that in Great Britain and the United States.  Although Operation Horseshoe is now being written into the history books in the English speaking world, a point I will deal with in the final section, such a scenario has become much less likely in Germany since January 2000.  Even during the conflict itself, Der Spiegel, a German weekly news magazine with a reputation for strong independence and aggressive journalism, tended to question and distance itself from the government’s line of the day.  They were helped by German Defense Minster Scharping’s clumsy use of inaccurate information at the beginning of the conflict.  For the most part, however, the German press followed the government line regarding Operation Horseshoe.

On the 10 January 2000, that changed when Der Spiegel published an article examining the propaganda war from all sides (Ilsemann and Szandar, 2000).  Clearly the authors had gained early access to Heinz Loquai’s critique of the intelligence offered by the German Defense Ministry (Loquai, 2000).  When Loquai’s book was released in March, there was a significant crack in the elite consensus about the war, and journalists and others sought to exploit the breach.  In the following months Loquai’s work would prompt German journalists to go over carefully their government’s handling of intelligence.  A year later in February 2001, the ARD network of public television stations in Germany broadcast a program entitled die story: Es begann mit einer Lüge [“the story: It Began with A Lie”] (Angerer and Werth, 2001).

Media scholars have established several core principles of state-media interaction in democracies, which have again been confirmed in this article.  First, Bennett has identified an ideological predisposition amongst journalists, who see it as their job to let the people know what their government is doing with a minimum of independent input (Bennett, 1994, p. 178).  Although journalists may be suspicious of official information, they have to rely heavily upon it, especially in foreign affairs, and they can easily be outmaneuvered by the media handlers within the state (Sigal, 1973; Bennett, 1990).  However, when there is credible information and dissent within the elite, journalists can exploit this position to question the government’s position (Bennett 1994, p. 184).


Why did this critical assessment take over in Germany, and why did a critical assessment of similar intensity fail to take place in the United States and Great Britain?  First, Loquai’s work set in motion a period of serious critical assessment by the German media by breaking up the elite consensus.  There are also two other factors that can account for the different stance of the German media.  The political-cultural context in Germany makes the use of the military much more difficult.  Furthermore, the ARD program that openly criticized the federal government’s war information was produced by the WDR, a public television station in Germany.  Some of the public television stations in Germany, which are decentralized and therefore not directly controlled or influenced by the federal government, have a long history of taking risks vis-à-vis the public and the government because of their being somewhat isolated from market pressures.   For example, the WDR in particular has a long history of airing controversial program material with regards to Germany’s fascist past, material which private senders would refuse to broadcast.
ILLUSIONS FOR THE HISTORY BOOKS


Perhaps someday a historian will be able to write a fuller and more detailed account of what happened leading up to NATO’s Kosovo war, the war itself and its aftermath.  At the present moment though, there is credible doubt that Operation Horseshoe was in action prior to NATO’s attack.  This has not prevented numerous writers from incorporating it in their narratives about the conflict and as justification for NATO’s war.  As Ellul notes, intellectuals are particularly vulnerable to propaganda because of their need for information (Ellul, 1965, p. 111).  These are not ignorant people, and they have done what researchers often do when dealing with current events; they have reached for reputable sources in the prestige press and probably triangulated as well.  Yet, they, along with many others, are trapped within the government’s narrative structure without being fully aware of it.  They have been drawn in by the dual illusions of multiple sources and independent confirmation in an independent press.  The reality established in the media at the time of the conflict continues to find its way into written history.  With each reproduction and reprinting, it further solidifies its hold on future readers.


In her Pulitzer Prize winning book on American foreign policy and genocide, Samantha Power stays well within the government framework.  Racak is a massacre of civilians, killed at close range and decapitated.  She even embellishes the “village a day” rumor stating, “A massacre a day helps keep NATO away” (2002, p. 447).  It goes without saying that Operation Horseshoe is the linchpin, which defines NATO’s “humanitarian intervention” to prevent a “potential genocide” (2002, p. 448-450).  Her dependence upon the prestige press is slightly hidden by frequent references to still other books by Daadler, O’Hanlon and Ignatieff, each of which in turn relied upon the same prestige media sources quoted here.  In their book on the war, Ivo Daadler and Michael O’Hanlon, take NATO’s claims about Operation Horseshoe at face value (2000, p. 58) and use the most sensationalist reporting of the fighting at Racak, declaring “All had been executed.  One person had been decapitated” (2000, p. 63).  Their sources are again the American prestige press and government insiders, who, not unsurprisingly, fail to contradict the media reports.  Michael Ignatieff also takes the Operation as a fact and central turning point to the logic of the NATO’s action (Ignatieff 2000).  In a recent book, David Rieff, writes, “This plan, dubbed ‘Operation Horseshoe,’ has been described in Serb documents that passed into the hands of German intelligence officials.  It was also confirmed to me privately by several Greek diplomats whose good relations with the Serb authorities allowed them to come in and out of Kosovo during the war” (2002, p. 202).  One wonders if “the Serbian documents” are the maps fabricated by the Germans.  The acceptance of the government’s message and the media reports goes on and on in source after source (Kay, 2000; Crawford, 2001; Bachevich and Cohen, 2001; Tony Weymouth and Stanley Henig, 2001; Florian Bieber and Zidas Daskalovski, 2003).  Even in his “critical” evaluation of the media during the conflict, Weymouth says that the governments acted more out of ignorance rather than a desire to mislead the public (2001, p. 160).  The version of Racak, which was made in the press in January 1999, continues to shape narratives about the Kosovo war.  It appears at the beginning of articles again and again as a massacre of forty-five innocent civilians killed in cold blood and at close range (Weller, 1999; Posen, 2000; Maull, 2000; Crawford, 2001).  In short, the layers of misinformation, spin and manipulation generated in 1998 and 1999 by the German and American governments continue to shape narratives about the conflict and the justification for NATO’s actions.
CONCLUSION

 One can read the narrative construction of Operation Horseshoe from two different perspectives, one more optimistic, the other more pessimistic.  For the optimistic side, one could see this as a confirmation that the free press system is self-correcting and that ultimately the truth emerges.  One could argue, for example, that it ultimately confirms the importance of a free press system for the proper functioning of a democracy.  One could point to the eagerness with which some in the German media eventually challenged the German government’s use and misuse of information before and during the war.  There is certainly good reason to accept some of this more optimistic reading.  On the other hand, the English language press has almost wholly ignored the issue and allowed Operation Horseshoe and the massacre at Racak to establish themselves as unquestioned historical truths.    


Perhaps the more realistic lesson is that at the moment when the action is hot, when decisions for war are being made, at the very moment when one would hope for the most full and open social deliberation about the use of violence as a tool of foreign policy, the free press system can quite easily be brought into the service of government objectives independent of an open public debate.  Of course, one will have the illusion of a debate, an illusion because almost everyone, including U.S. Senators questioning the U.S. Secretary of Defense, will be discussing the justifications for NATO’s bombing as if Operation Horseshoe existed.  Whatever truths may be established after the war and whatever misinformation might be revealed after the fact, the war will already be underway.  

It is my hope that by reviewing how the illusion of multiple sources and the illusion of independent confirmation were generated in the Kosovo war that journalists, intellectuals, legislators, ordinary citizens and other opinion makers can be better aware of how their own governments will seek to manipulate and control information through their reporting, writing and scholarship.  Government policies and even war often do not require broad and enthusiastic support, rather they require only a certain level of doubt, confusion and ultimately acquiescence on the part of their citizenry.  The free press system in democratic societies remains the hope for creating a healthy democracy by providing a mechanism for direct citizen involvement.  Unfortunately, citizens at all levels, including scholars, also need to recognize that their own democratic governments may also seek to undermine democratic discussion and prefer to institute guardianship over dialogue.
References:
Albright, M. with B. Woodward (2003).  Madam Secretary: A Memoir.  New York: 
Miramax/Hyperion.

Ali, T. eds. (2000).  Masters of the Universe?: NATO’s Balkan Crusade.  London: Verso.
Amnesty International (2004).  Kosovo (Serbia and Montenegro) “So does it mean that we have 
rights?”  Protecting the human rights of women and girls trafficked for forced prostitution 
in Kosovo.  http://web.amnesty.org/library/Index/ENGEUR700102004 
Angerer, J. and M. Werth (2001).  die story: Es Begann mit einer Lüge.  ARD, 8 February.

See also, http://online.wdr.de/online/news/kosovoluege/stellungnahme.phtml
Ash, T. G. (1999).  Dress Rehearsal for a ground war; War in the Balkans. The Independent 
(London), 14 May, 5.

Bacevich, A. J. and E. A. Cohen eds. (2001).  War over Kosovo: Politics and Strategy in a 
Global Age.  New York: Columbia University Press.
Bell, S. (1999). ‘Ethnic cleansing’ plans laid years ago. The Times (London), 9 April, 
Overseas news.

Bennett, W. L. (1990).  Toward a theory of press state relations in the U.S. Journal of 
Communication, 40, 103-125.
Bennett, W. L. (1994).  The Media and the Foreign Policy Press.  David A. Deese ed., The 
New Politics of American Foreign Policy.  New York: St. Martin’s Press, 168-188.

Bieber, F. and Z. Daskalovski eds (2003).  Understanding the War in Kosovo.  London: Frank 
Cass.

Brown, J.F. (1988).  Eastern Europe and Communist Rule.  Durham: Duke University Press.
Cohen, B. C. (1963).  The Press and Foreign Policy.  Princeton: Princeton University Press.

Crawford, T. W. (2001).  Pivotal deterrence and the Kosovo war: Why the Holbrooke agreement 
failed.  Political Science Quarterly, 116(4), 499-523.
Daadler, I. H. and M. E. O’Hanlon (2000).  Winning ugly: NATO’s war to save Kosovo.  
Washington D.C.: Brookings Institution Press.
Dahl, R. (1989).  Democracy and its Critics.  New Haven: Yale University Press.
Edelman, M. (1964).  The Symbolic Uses of Politics.  Urbana: University of Illinois Press.

Edelman, M. (1988).  Constructing the Political Spectacle.  Chicago: University of Chicago 
Press.

Ellul, Jacques (1965).  Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes.  Trans. Konrad Kellen 
and Jean Lerner.  New York: Vintage Books.

European Journal of Communication (2003).  Special Issue: The Media and the Kosovo 
Conflict.  15:3 (September).
Federal News Service (1999a).  Capitol Hill Hearing with Defense Department Personnel.  
House 
Appropriations Committee.  15 April.
Federal News Service (1999b).  Capitol Hill Hearing with Defense Department Personnel. 
Hearing of the Senate Armed Services Committee.  15 April.
Federal News Service (1999c).  Capitol Hill Hearing with Defense Department Personnel.  21 
April.
Federal News Service (1999d).  State Department Briefing.  6 May.
Flottau, R., C. C. Malzahn and R. Schleicher (2001).  Taeuschen und Vertuschen. 
Der Spiegel, 
19 March, 246+.
Gellman, B. (1999).  The Path to Crisis: How the United States and Its Allies Went to War.  
Washington Post, 18 April, 1.
Greenfield, J. et al (1999).  Newsstand.  CNN 4 April 22:00.

Greenhill, K.M. (2003).  The Use of Refugees as Political and Military Weapons in the Kosovo 
Conflict.  Raju G. C. Thomas, Yugoslavia Unraveled: Sovereignty, Self-Determination, 
Intervention.  Lanham: Lexington Books, 205-242.
Habermas, J. (1975).  Legitimation Crisis.  Boston: Beacon Press.

Hammond, P. and E. Herman (2000).  Degraded Capability: the Media and the Kosovo Crisis.  
London: Pluto Press. 
Hogrefe, J. et al (1999).  “Zweimal total verkalkuliert.”  Der Spiegel 12 April, 24+.
House of Commons, Foreign Affairs Committee (2000).  Kosovo.  London Stationery Office.

      http://www.parliament.the-stationeryoffice.co.uk/pa/cm199900/cmselect/cmfaff/28/2802.htm
Ignatieff, M. (1999).  The bitter men who waited to kill.  Sunday Times (London), 20 June.

Ignatieff, M. (2000).  Virtual War: Kosovo and beyond.  New York: Henry Holt.
Ilsemann, S. von and A. Szander (2000). “Der etwas andere Krieg,” Der Spiegel, 10 January, 
146+
Jenkins, S. (1999). Three strikes and out.  The Times (London), 21 April, Features.

Judah, T. (2000).  Kosovo: War and Revenge.  New Haven: Yale University Press.
Kay, S. (2000).  After Kosovo: NATO’s credibility dilemma.  Security Dialogue, 31(1), 71-84.
Kister, K. (1999).  Bundesregierung setzt verstaerkt auf Diplomatie.  Süddeutsche Zeitung, 7 
April, 6.

Lippmann, W. (1922).  Public Opinion.  New York: Free Press.
Loquai, H. (2000).  Der Kosovo-Konflikt.  Wege in einen vermeidbaren Krieg: Die Zeit von Ende 
November 1997 bis März 1999.  Nomos.
MacArthur, J. (2003).  All the news that’s fudged to print.  The Globe and Mail, 6 June, A11.

McGarry, P. (1998).  Cox advocates policy change on neutrality. The Irish Times, 17 
September, 10.
Maller, P. and R. P. Jones (1999).  U.S. must provide leadership, Gore says: Vice president 
encounters support, anger over Balkans in Wisconsin appearances. Milwaukee Journal 
Sentinel, 11 April.

Massing, Michael (2004).  Now They Tell Us: The American Press and Iraq.  New York: New 
York Review of Books.
Maull, Hans W. (2000) Germany and the use of force: Still a ‘civilian power’?  Survivial, 42(2), 
56+.

Mazower, M. (2002).  The Balkans: A Short History.  New York: Modern Library.  
Meckel, M. (2000).  General Report: Kosovo Aftermath and Its Implications for Conflict


Prevention and Crisis Management.  NATO Parliamentary Assembly: Committee 
Report, Political Committee, International Secretariat, November.


http://www.nato-pa.int/archivedpub/comrep/2000/at-261-e.asp
Mill, J. S. (1975).  On Liberty.  Ed. David Spitz.  New York: W.W. Norton.
New York Times (1999a).  Mutilated Kosovo Bodies Found After Serb Attack.  17 January, 1.

New York Times (1999b).  Clinton Voices Anger and Compassion over Serbian Intransigence on 
Kosovo.  20 March, 7.

O’Neill, William G. (2002).  Kosovo: An Unfinished Peace.  Boulder: Lynne Rienner Publishers.
OTS Originaltextservice (2001).  WDR: Bundesverteidigungsministerium soll Fakten waehrend 
des Kosovo-Krieges manipulert haben.  7 February.  Available on the Lexis-Nexis.

Posen, B. R. (2000).  The war for Kosovo – Serbia’s political-military strategy.  International 
Security, 24(4), 39-84.
Power, S. (2002).  “A Problem from Hell”: America and the age of genocide.  New York: 
Basic Books.
Rainio, J., K. Lalu and A. Penttilä (2001).  Independent forensic autopsies in an armed conflict: 
investigation of the victims from Racak, Kosovo.  Forensic Science International 116 
(February), 171-185.
Rieff, D. (2002).  A Bed for the Night: Humanitarianism in Crisis.  New York: Simon & 
Schuster.
Rutherford, P. (2004).  Weapons of Mass Persuasion: Marketing the War Against Iraq.  Toronto: 
University of Toronto Press.
Sciolino, E. and E. Bronner (1999).  Crisis in the Balkans: The Road to War – A Special Report; 
How a President, Distracted by Scandal, Entered Balkan War.  New York Times, 18 
April, 1.
Sigal, L. (1973).  Reporters and Officials.  Lexington, Mass.: D.C. Heath.
Smith, R. J. and W. Drozdiak (1999).  Serbs’ Offensive Was Meticulously Planned.  The 
Washington Post, 11 April, 1.
Smyth, P. (1998).  NATO prepares ‘strong blows’ against Serbia in Kosovo crisis.  The Irish 
Times, 25 September, 1.

Stables, G.  (2003).  Justifying Kosovo: Representations of Gendered Violence and U.S. Military 
Intervention.  Critical Studies in Media Communication 20:1 (March), 92-115.
taz, die tageszeitung (1999).  Dokumentation.  20 April, 4.
The Times (London) (1999).  To will the end.  8 April, Features Section.

Thomas, R.G.C. eds. (2003).  Yugoslavia Unraveled: Sovereignty, Self-Determination, 
Intervention.  Lenham, Maryland: Lexington Books.
Udovicki, J.  and J. Ridgeway eds. (1997).  Burn This House: The Making and Unmaking of 
Yugoslavia.  Durham: Duke University Press.
Weller, M. (1999)  The Rambouillet conference on Kosovo.  International Affairs, 75(2), 211+.
Weymouth, T. and S. Henig eds. (2001).  The Kosovo Crisis: The last American war in Europe?  
London: Reuters.
Witney, C. R. (1999a).  NATO authorizes Kosovo air raids if Serbs bar talks.  New York Times, 
31 January, 1.

Witney, C. R. (1999b). Crisis in the Balkans: The Overview; Allies Expecting ‘Many More 
Weeks’ of air Campaign.  New York Times, 11 April, 1.

Wolfsfeld, G. (2004).  Media and the Path to Peace.  Cambridge: Cambridge University Press.
Internet Only Sources:

Cohen, Secretary of Defense William S. (1999).  Speech given at the University of New Orleans 
17 May 1999.  http://www.defenselink.mil/speeches/1999/s19990517-secdef2.html
ICTY Transcript Milosevic (2002). 13th of February. 
http://www.un.org/icty/transe54/020213IT.htm
OSCE (1999).  Kosovo / Kosova: As Seen As Told.  
http://www.osce.org/kosovo/documents/reports/hr/part1/index.htm

Panorama 23 April 1999, BBC.  http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/326864.stm
U.S. Department of Defense (2000).  Kosovo / Operation Allied Force, After-Action Report to 
Congress, Jan. 31 2000.  http://defenselink.mil/pubs/kaar02072000.pdf
Workman, Paul (2004).  Kosovo: A Protectorate in Trouble.  
http://www.cbc.ca/news/background/balkans/workman.html
http://online.wdr.de/online/news/kosovoluege/stellungnahme.phtml
http://www.bundeswehr.de/kosovo/hufeisen.html [no longer available]

