
 
 

Cold War Broadcasting Impact 
 

Report on A Conference Organized by the Hoover Institution and the Cold War 
International History Project of the Woodrow Wilson International Center for Scholars 

at Stanford University, October 13-16, 2004 
 
 

INTRODUCTION 
[file enclosed] 
 
RAPPORTEUR’S SUMMARY 
[file enclosed] 
 
LESSONS LEARNED 
[file enclosed] 
 
PARTICIPANTS 
[file enclosed] 
 
 
 



  
 
INTRODUCTION 
 
This publication reports the highlights of a conference on Cold War Broadcasting 
Impact held at the Hoover Institution, Stanford University, on October 13‐15, 2004.  
The conference was organized by the Hoover Institution and the Cold War International 
History Project (CWIHP) of the Woodrow Wilson International Center for Scholars, 
with assistance from the Center for Russian, East European, and Eurasian Studies, 
Stanford University, and the Open Society Archives, Central European University, 
Budapest. The Annenberg Foundation Trust at Sunnylands and the Bernard Osher 
Foundation provided generous financial support. The Honorable George Shultz opened 
the conference, and former Czech President and Communist‐era dissident Vaclav Havel 
sent video greetings. 
  
Radio Free Europe and Radio Liberty were, along with other Western broadcasters, 
effective instruments of Western policy during the Cold War. Many East European and 
Russian democrats have seconded the words of Vaclav Havel that “our society owes 
Radio Free Europe gratitude for the role that it has played.”    Western studies have 
examined the history and organization of RFE/RL and its place in American national 
security strategy. Major publications include Sig Mickelson, Americaʹs Other Voice: The 
Story of Radio Free Europe & Radio Liberty (Praeger, 1983), Michael Nelson, War of the 
Black Heavens: The Battles of Western Broadcasting in the Cold War (Syracuse University 
Press, 1997), Gene Sosin, Sparks of Liberty: An Insiderʹs Memoir of Radio Liberty 
(Pennsylvania University Press, 1999), Arch Puddington, Broadcasting Freedom: The Cold 
War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty (University of Kentucky Press, 2000), 
and Alan Heil,  The Voice of America; A History (Columbia University Press, 2003).    
But we have lacked studies of Western broadcasting drawing on archival material from 
the other side of the former Iron Curtain.  We have lacked analyses of   broadcasting  
impact  ‐ the effect on both societies and communist regimes.  
In preparation for the conference, documents about Western broadcasting impact were 
collected from Communist‐era East European, Baltic, and Russian archives.  These 
materials include Communist Party Politburo and Central Committee discussions of 
broadcasting impact and propaganda countermeasures, secret police assessments and 
efforts to penetrate the Western broadcasters, directives on jamming, internal secret 
audience surveys, Party and censorship office press guidance on countering the 
broadcasts, and assessments of the impact on the Communist armies.   Documentation 
was collected by the CWIHP’s network of archive scholars in the region, with assistance 
from the Open Society Archives.  A Hoover Institution oral history project interviewed 
key Polish Communist officials about broadcast impact.  These materials complement 



the extensive RFE/RL corporate records and broadcast archives now located at the 
Hoover Institution (described at http://hoorferl.stanford.edu/).  
 
The conference brought together experts from the West and former Communist 
countries who presented papers based on this archival documentation.  Veteran 
Western broadcasting officials and leading former Communist officials and dissidents 
also participated.   This combination of new documentation, international expertise, and 
oral history provides new insights into a major Western instrument of the Cold War. 
 
This publication contains a summary of proceedings, prepared by Gregory Mitrovich, 
who served as rapporteur.  It also contains an analysis based on the conference 
discussions  (“Lessons Learned”) of why Western Cold War broadcasting was effective, 
prepared by A. Ross Johnson and R. Eugene Parta.  Selected conference papers will be 
published in an edited volume by the Central European Press.  Key documents will be 
made available in the CWIHP’s Virtual Archive (http://cwihp.si.edu) and published 
in English in a second volume by the Central European Press.   
 
 
Elena Danielson, Associate Director, Hoover Institution  
 
Christian Ostermann, Director, Cold War International History Project, Woodrow 

n Center  Wilso          
A. Ross Johnson (conference coordinator), Research Fellow, Hoover Institution 
  
 
  
  
 
 

http://hoorferl.stanford.edu/
http://cwihp.si.edu/


 1

  

COLD WAR BROADCASTING IMPACT: CONFERENCE SUMMARY 

 

Gregory Mitrovich 

(Conference rapporteur) 

 

Session One:  Goals and Content of Western Broadcasting:  Testimony of Radio 

Free Europe/Radio Liberty Officials.  Panelists:  Paul Henze, J. F. Brown, Gene 

Sosin, Mark Pomar; Commentator Istvan Rev; Moderator Norman Naimark*

 

When Radio Free Europe and Radio Liberty began operation the world was still 

struggling to surmount the devastation wrought by World War II, while relations between 

the United States and the Soviet Union had disintegrated to the point that a third global 

war appeared imminent. The Soviet Union’s wartime occupation of Eastern Europe had 

quickly transformed into an exercise in empire-building, an empire that many feared 

would soon encompass the entire Eurasian continent.  American and European anxieties 

reached their climax when hundreds of thousands of Soviet-trained and equipped North 

Korean troops invaded South Korea and routed the South’s defenses only days before 

Radio Free Europe’s first historic broadcast on July 4, 1950.  This new organization had 

not even the time to establish itself before it was plunged into the front lines of the 

West’s battle against Soviet expansion.   

Much was at stake in the struggle between liberalism and communism; many 

believed the future of the world itself.  Strategic planners determined that the United 

States must strike at the heart of Soviet power if the West was to emerge from the Cold 

War victoriously.  As the most significant instruments capable of penetrating the Iron 

Curtain, Radio Free Europe and Radio Liberty were crucially important actors in this 

conflict and, ultimately, would play an invaluable role in Soviet communism’s ultimate 

demise.  Yet, as Paul Henze warns, it would be a mistake to consider the achievements of 

                                                 
* RFE functioned as a separate station from 1950 to 1976, RL from 1953 to 1976.  In 1976 both stations 
were merged into RFE/RL.  This report uses RFE/RL unless the meaning is clearly RFE or RL.   



 2

Radio Free Europe assured.  RFE was a “jerry-built operation,” in fact an “experiment”—

with its success far from predestined.   

When the Truman administration planned the National Committee for Free 

Europe (NCFE) in 1948, radio broadcasting was not considered one of its primary 

missions.  Henze observes that the NCFE was primarily envisaged as a device for taking 

care of East European political leaders who had established exile governments during 

World War II and were barred from returning by the Soviet occupation of their countries.  

These exiles needed a livelihood that would provide an outlet for them to help their 

fellow countrymen. Initially, their mandate was to form “national committees” that would 

inspire those under communist domination to resist.  Some exiles had previously served 

as radio broadcasters during World War II, encouraging resistance to the Nazis; it was an 

obvious leap to use these same skills to battle Soviet communism.  The North Korean 

attack shattered any misgivings as to whether such broadcasts were necessary; few now 

questioned the scope of the Soviet threat.  Yet it remained to be determined how radio 

broadcasting could successfully influence the internal developments of communist 

societies.  

RFE needed to compete directly with indigenous, regime radio stations through 

round-the-clock radio transmissions.  The basic principles of such broadcasts were: 

saturation home-service broadcasting encompassing all fields of interest to audiences, 

including news and information, religion, sports, culture, and entertainment; 

concentration on subjects important for people in the homeland; avoidance of 

preoccupation with exile concerns and polemics about rivalries in earlier periods; 

avoidance of preaching, invective, incitement to violence, and no promise of imminent 

liberation; detailed reporting on problems of communism and analysis of the actual 

workings of the Soviet system, and reporting on contradictions and disagreements within 

communist hierarchies; and programs describing the operation of open, democratic 

societies of the West to sustain the aspirations of East Europeans to rejoin Europe. 

While all this may seem apparent in retrospect, Henze noted that it was far from 

obvious to officials at the time.  Almost all planning that went into the creation of RFE 

was an improvised response to the sense of urgency that prevailed in the early 1950s.  



 3

The notion that has become widespread today that RFE resulted from a coherent concept 

of what needed to be done remains an illusion. 

J. F. Brown underscored Henze’s judgments, stressing that from the beginning 

RFE was a decentralized operation.  While basic policy guidance came from Washington 

it was implemented by five national broadcast services—the Bulgarian, Czechoslovak, 

Hungarian, Polish, and Romanian.  There was no central scripting, and these national 

services enjoyed a unique degree of autonomy; indeed, their political programming was 

usually checked after a broadcast aired, not before, and this provided for greater vibrancy 

and closer interaction with RFE audiences that would have been impossible under central 

scripting.  Supporting the broadcasting efforts were the highly respected Central News 

Department and the Research and Analysis Department.   

For Brown the purpose of RFE can be reduced to one fundamental premise: to 

serve the peoples of Eastern Europe by keeping them company, upholding their dignity, 

bolstering their confidence, strengthening their “European-ness” and their historic ties to 

America, while giving them hope that “this too would pass.”  RFE was needed because of 

the contradictions between state and society in communist Eastern Europe that involved 

repression by regimes forcibly maintained by a foreign power.   

To succeed, RFE broadcasters had to resist two “seductive temptations.”  First, 

they needed to avoid overrating their own importance while underrating the intelligence 

and common sense of their audience.  While many RFE listeners were uneducated, they 

were far from gullible, and lived in a system that bred suspicion of everyone and 

everything.  Only through accurate and judicious broadcasting could RFE overcome these 

reservations and build a reputation for honesty and accuracy.  Second, RFE broadcasters 

needed to recognize that East European audiences were not as interested in RFE as RFE 

was in them.  East European citizens had more urgent problems in their lives, like 

ensuring their own survival, and RFE played an adjunct—but not integral—part in their 

day to day living. 

The arrival of détente put the future of RFE in question.  Had it become a 

superfluous organization, a relic of the old Cold War, as Senator William Fulbright 

insisted?  Brown argued to the contrary that détente signified that it was the communist 

states, not the West, that were getting weaker, something RFE recognized and 



 4

encouraged with success through its broadcasting throughout the 1970s and into the 

1980s.  An encounter between Brown and Czech dissident and later President Vaclav 

Havel punctuated the respect and good name RFE had achieved.  Upon being introduced 

as a former director of RFE, Havel looked at Brown and exclaimed “Jim!  We were 

colleagues!”  That bond, more than anything, demonstrated the impact of Radio Free 

Europe. 

For Gene Sosin, Radio Liberty (the name was changed from the original Radio 

Liberation in 1959) was the fulfillment of Aleksandr Herzen’s mission a century earlier 

to provide from abroad freedom of speech denied fellow countrymen in the homeland. 

RL started its broadcast service on a most auspicious date, March 1, 1953—the day 

Soviet leader Joseph Stalin suffered his fatal stroke.   

During its initial broadcast, RL announced that it represented the free voice of 

Soviet compatriots abroad, with its objectives being freedom of choice for Soviet 

nationalities, freedom of conscience and religion, elimination of the system of terror and 

forced labor, freedom for Soviet agriculture, an end to Party control of the arts and 

sciences, and, finally, the end of aggressive Soviet foreign policy by the overthrow of the 

regime.  Yet RL broadcasters stressed that they could not provide the peoples of the 

USSR with the “recipe” to achieve this ambitious agenda.  It was RL’s goal to provide 

the type of truthful information that Soviet censors would never allow within the USSR 

but was necessary if democracy were one day to prevail.   

During its first years of operation, RL broadcasts were influenced by the émigré 

“Coordinating Center for the anti-Bolshevik Struggle,” which sought to use this new 

station to articulate its implacable opposition to the Soviet regime.  Many of RL’s 

original broadcasters exploited this opportunity to vent their hatred of the communist 

regime; one broadcaster even made it a point to pronounce Soviet leader Nikita 

Khrushchev’s name with a sneer.  

Under the guidance of Boris Shub, prominent anti-Bolshevik publicist and 

formerly political advisor at RIAS (Radio in the American Sector, Berlin), this approach 

was changed.  Shub understood that in order to succeed, RL needed to recognize and 

appreciate the sensitivities of the average Soviet listener, who was proud of his country’s 

victory over Nazi Germany, was loyal to ideals expressed by Lenin and his compatriots, 



 5

and remained skeptical towards messages from the émigré community.  Shub stressed 

that blatant propaganda would merely repulse the average Soviet citizen.  Instead, RL 

needed to speak candidly about the difficulties of daily life in the Soviet Union while 

articulating hope for a better future.  RL broadcasters sought to bridge the gap with the 

listener by identifying themselves with their audience, using “our country” or “our 

homeland.”  Under the leadership of Howland Sargeant, president of RL from 1954 to 

1975, the station was able to avoid micromanaging of its broadcasts from Washington 

while enlisting the advice of many of the nation’s top academic specialists on the USSR, 

including Walt W. Rostow, Merle Fainsod, Alex Inkeles, Marshall Shulman, and Richard 

Pipes. 

According to Sosin, initially RL’s sources of news from the Soviet Union were 

extremely sparse; however, RL overcame this problem by developing a sophisticated 

network of monitoring posts that scrutinized radio broadcasts across the USSR.  Of 

particular interest were local radios, which carried stories that RL would broadcast 

nationally.  This led to an improvement in RL’s image of authenticity while filling in the 

“white spots” in Soviet news reporting. 

Khrushchev’s secret speech of 1956 denouncing Stalin’s crimes was a 

monumental event in RL’s history.  The speech was soon smuggled abroad and beamed 

back into the USSR so that the entire country could hear the indictments leveled by 

Khrushchev against Stalin, accusations that legitimated much of RL’s programming. 

Furthermore, RL made sure that its listeners understood the implications of the mass 

uprisings in Poland and Hungary, which in the latter case escalated to a full-scale revolt 

that left thousands dead, discrediting the notion of a harmonious Soviet bloc. 

RL frequently broadcast readings of famous Russian writers like Boris Pasternak, 

whose novel Doctor Zhivago was banned within the USSR, as well as samizdat (self-

published) literature disseminated by Andrei Sakharov, Aleksandr Solzhenitsyn, and 

others of the increasing dissident population within the Soviet Union.  RL often invited 

famous Americans such as Eleanor Roosevelt, leading congressmen, and labor leaders to 

speak directly to the Soviet populace to assure them that the West cared about their 

plight.   



 6

RL’s importance continued to grow following the 1968 invasion of 

Czechoslovakia, the 1975 Helsinki accords, and the rise of glasnost in the 1980s, and 

most auspiciously, during the failed Soviet coup of 1991, when both Mikhail Gorbachev 

and Boris Yeltsin relied on RL for news concerning conditions throughout the country 

vital to their efforts to resist the coup plotters, news that the state media were not 

broadcasting.  Declared Elena Bonner, RL was “not only figuratively, but literally, on the 

barricades with us.”   

Mark Pomar recounted that during a recent visit to Armenia he happened upon a 

detective program about a Soviet KGB agent’s investigations into corruption surrounding 

the daughter of former leader Leonid Brezhnev.  In one scene the KGB agent and his 

subordinates were examining national media reports in Pravda, Izvestia, and other state-

sponsored organizations.  The agent announced that “today on Radio Liberty it said that   

. . . [therefore] all these other media are junk” and swept them from the table.  This, 

Pomar contends, was exactly what RL had hoped to achieve as it sought to influence 

Soviet society.  This example from a detective drama in 2004 demonstrates how RL had 

become part of Soviet life. 

RL served as a detailed source of information in the Soviet Union when domestic 

sources were not available.  The use of “we” and “us” spoke to the audience and made 

the audience feel that RL was involved in their daily lives—it spoke the language that 

was understandable to the people of the country and related to them.  RL helped the 

Soviet listener to vet domestic media sources, and most important, it publicly discussed 

what was only talked about privately, something that served to help liberate the Soviet 

listener.  That such programming existed inspired Soviet citizens by letting them know 

that the people of the West cared about their plight, a point underscored during a trip 

Pomar made to Kazan.  There a man who reported to him that while jamming had 

prevented him from ever hearing RL’s Tatar language service, the very fact that RL 

actually broadcast in Tatar demonstrated to him that the West had recognized the 

existence of their land, language, and culture even though it lay isolated in the Russian 

heartland. 

How did this happen?  It was the result of broadcasting insightful and relevant 

programming.  RL had the flexibility, however, to be very creative, allowing it to engage 



 7

in programming that employed humor and spoofs regarding Lenin and other Soviet 

leaders.  In addition, RL had a Board led by Malcolm (Steve) Forbes that protected it 

from interference from the State Department, Congress, and elsewhere.  By contrast, 

according to Pomar, in the 1980s Voice of America (VOA) Russian programming was 

not particularly exciting and was not generating a large audience.  Pomar sought to bring 

ideas from RL to revitalize the service and developed programming that would speak to 

the average Russian and place the political issues of the day in the American context.  

One successful method was to broadcast Russian dissidents who were able read their 

works—banned in the USSR—over the air, while explaining their experiences in the 

West in order to rebut the claims of Soviet propagandists that dissidents were 

marginalized.  By demonstrating that dissidents like Rostropovich and Solzhenitsyn were 

important cultural icons in the West, VOA enhanced the average Soviet citizen’s view of 

the United States.  These interviews especially resonated with Russian listeners, 

generating excitement that raised morale within the VOA service. 

To understand the impact that RFE/RL had on communist society, Istvan Rev 

stressed the interactive essence of the Cold War conflict.  The Cold War was a war of 

ideas and the victor would be the side that successfully implanted its vision in “the 

other’s” populace.  Thus the struggle over radio broadcasting was a struggle for control 

of the hearts and minds of the population, and the target regimes attempted to prevent its 

“enemy” from undermining that control.  The Cold War was, according to Rev, built 

upon a series of “mutual fantasies” over the alleged capabilities that one or both sides had 

to control “the other.”  Soviet leaders recognized that RFE/RL was indeed designed to 

challenge their control over both the populations of the satellite regimes and of the 

USSR. 



 8

 

Session Two:  Goals and Content of Western Broadcasting:  VOA, BBC, 

RIAS.  Panelists:  Alan Heil, Eugeniusz Smolar, and Christian Ostermann; 

Moderator Ken Jowitt 

 

“Western broadcasts opened an alternative channel for the flow of information 

and ideas, putting an end to the monopoly of official Soviet Party propaganda.  Tyranny 

abhors new ideas and truth.  These broadcasts marked the beginning of the end for the 

Soviet Party and Soviet ideology.”  Alan Heil said that this quote, taken from a 

roundtable discussion with Ludmilla Alexeyeva, demonstrates the impact that Western 

radio had on the communist world and in particular the average citizen living in these 

countries.   

Voice of America (VOA) broadcast its first message on February 25, 1942, just 

seventy-nine days after the Japanese attack on Pearl Harbor and America’s entry into 

World War II.  VOA’s cornerstone principle was:  “The news may be good.  The news 

may be bad.  But we shall tell you the truth.”  According to Heil, VOA’s mission as 

defined in its charter is “to serve as a consistently reliable and authoritative source of 

news... accurate, objective and comprehensive.”  It also “must win the attention and 

respect of listeners.”  In order to fulfill these mandates it has, over the years, not only 

enlightened the world about America but also engaged in “cross reporting,” that is, 

provided in-depth news and information about one region to another, as well as “in 

country” reporting to specific audiences, particularly in times of crisis. 

VOA faced a great challenge as it emerged from World War II to face the new 

reality of the Cold War.  Indeed, Radio Moscow’s postwar broadcasting to Western 

Europe demonstrated the continuing need for VOA broadcasts to the entire European 

theater.  The onset of the Korean War further galvanized support for VOA. Under the 

direction of Foy Kohler, VOA expanded its language services from twenty-five 

languages to forty-five languages, many to the USSR and Eastern Europe.  In the early 

1950s, the McCarthy hearings and unproven allegations of communist sympathizers 



 9

within the State Department and VOA nearly destroyed the Voice, even though it 

broadcast a number of official statements during President Truman’s Campaign of Truth. 

Nevertheless, VOA survived the McCarthy years, and under President Dwight 

Eisenhower experienced substantial growth in its overall technical infrastructure.  The 

U.S. Information Agency was created in 1953, and the Voice was transferred from the 

State Department to the new independent agency, theoretically buffering it from political 

pressures and enabling it to develop what University of Leicester scholar Nicholas J. Cull 

called “a journalistic culture” in the years ahead.  President Eisenhower insisted that 

Voice broadcasts follow the BBC standard, and saw its role and that of its more hard-

edged surrogate cousins as complementary.   This greatly improved VOA’s efforts to 

report on an increasingly restless world, particularly the Hungarian revolution, Suez 

crisis, Bay of Pigs, the Cuban missile crisis, and the Vietnam War. VOA’s governing 

charter was issued as an executive order in 1960.   

During the Cuban missile crisis and the Vietnam War, VOA’s journalistic 

independence suffered significant challenges.  The USIA even stationed a senior officer 

in the VOA newsroom to clear all copy on Cuba before broadcast.  Similarly, during the 

Vietnam War, the Johnson administration pressured VOA to clear news analyses through 

the director of USIA.  This was after an analysis critical of the Soviet Union was aired 

during Soviet Premier Kosygin’s visit to Hanoi as American planes began air strikes on 

North Vietnam.  Subsequently, subtle edits were made to VOA roundups of the U.S. 

press excising commentary critical of the administration.  Despite these pressures, VOA 

continued to broadcast the increasingly troubled news from Vietnam and the rise of the 

anti-war protest movement both within the U.S. and around the world.  

In the late 1960s, 1970s and 1980s VOA broadcast comprehensive coverage of 

the Apollo moon landings, détente, the fall of Saigon, the signing of the Helsinki Final 

Act, the Soviet invasion of Afghanistan, and the imposition of martial law in Poland.  

During the détente years, however, pressures were exerted by the Nixon administration to 

prevent the Voice from broadcasting excerpts of Alexander Solzhenitsyn’s Gulag 

Archipelago as it was deemed too polemical; similarly, a planned series on corruption 

within communist system was cancelled.  This quickly changed under President Reagan, 



 10

as a senior USIA political appointee recommended in 1981 that VOA characterize the 

Soviet Union as the “last great predatory empire on Earth”—contrary to the accurate, 

objective, and comprehensive news programming envisioned in the charter.  The 

appointee soon resigned and pressures subsided after several years.  In 1984, VOA’s 

worldwide audience was estimated in USIA surveys at close to one hundred and thirty 

million, nearly half the listeners residing in the USSR and former Warsaw Pact countries.  

VOA’s performance during the Chernobyl disaster, providing invaluable information to 

East European, Russian, and Ukrainian audiences about the dangers of radiation and the 

steps they needed to take to avoid radiation poisoning, represented one of its greatest 

triumphs, and inspired Secretary of State George Shultz to commend the station for 

playing an “essential role in promoting democratic values and undermining the monopoly 

of information” that allowed the communist system to survive as long as it did. 

Eugeniusz Smolar cautioned that in developing our histories of Cold War radio 

broadcasting we not overstate its success, particularly during the 1950s and 1960s.  

Smolar challenged the premise, “prevalent in RFE editorial policy,” that Polish society 

was divided between the “brave, heroic, resisting anti-communist nation” and a 

“relatively small group of Moscow-led traitors.”  The reality was far more complex, 

particularly in the 1960s as the population had become depoliticized by regime 

oppression and was nearly as suspicious of RFE as they were of the state media.  Indeed, 

the populace adopted as its maxim: RFE says this and our propaganda says that—but I, in 

the middle, I have my own truth and that lies somewhere in between.  This Smolar 

considered one of the most important elements in any consideration of RFE’s 

broadcasting impact, requiring further study.  A further caveat identified by Smolar was 

that although RFE enjoyed high listenership rates during periods of crisis, these rates 

dropped significantly during the years in between.   

Smolar contended that the broadcasting approaches for RFE and the BBC were 

almost diametrically opposed to each other.  RFE was considered both in the East and the 

West as a political tool, always “on the warpath,” always willing to challenge the regime 

even to the point of debating minute points of history.  On the other hand, BBC policy 

was to avoid considering itself as part of the local milieu, emphasizing objective, 

detached news analysis in its global reports rather than emotional language of 



 11

“ideological name calling.”  It did not idealize the past, did not relate to the Polish 

government in exile as a source of moral authority, and did not concentrate on active 

resistance—which for many years was limited to a celebration in a church or an annual 

meeting of Warsaw Uprising fighters at a cemetery, surrounded and photographed by 

secret police agents.  The BBC seldom referred to the censored local media and tried to 

develop independent argument.  Consequently, Soviet bloc audiences considered the 

BBC the most trustworthy Western media, often listening to BBC broadcasts to confirm 

RFE news, which led to a de facto division of labor between the two stations.  This 

dedication to objectivity, however, made the BBC an ineffective agent of change behind 

the Iron Curtain.  

 It was BBC policy to avoid being seen as following any government line—even 

that of the British government.  This led to a number of struggles between the BBC and 

the British authorities that nearly resulted in the BBC’s dissolution.  Furthermore, the 

BBC sought at all costs to prevent its World Service from degenerating into a partisan 

radio station championing local causes—BBC executives stressed that there “was only 

one BBC.”  Consequently, it was policy for the BBC to change correspondents’ 

assignments every few years to prevent them from “going native.”  

New events produced a gradual, but nevertheless revolutionary change in BBC 

policy: the Helsinki accords in 1975, the dependence of regimes on Western capital and 

good will, the Polish workers revolt in 1976 followed by activities of the Workers’ 

Defense Committee (KOR) in Poland and Charter 77 in Czechoslovakia (i.e., emergence 

of modern democratic opposition), the birth of the Solidarity trade union in 1980, the 

impact of the Polish Pope’s sermons in Poland, and a generational change in BBC 

broadcasters.  Information from KOR and Charter 77 sources came to be seen as a new 

and important source that the BBC could not ignore.  A new broadcasting philosophy 

emerged: according to its charter, the BBC does not take sides; however, in its broadcasts 

to non-democratic, oppressive states it should be seen as an emanation of a free, 

pluralistic, and democratic society that upholds and publicizes its values.  

The BBC responded to the ferment in Eastern Europe by decentralizing its 

editorial operations, forming partly independent news services for each target country, 

then, after the fall of communism, relocating their operations to the countries in question.   



 12

RIAS (Radio in the American Sector, Berlin) was, according to Christian 

Ostermann, a model upon which U.S. policymakers based the original concept for RFE 

and RL.  RIAS started operation in February of 1946, focused locally on the U.S. 

occupation sector in Berlin, and served as the mouthpiece of the occupation.  Originally 

seen as e in 

orces, 

 

llenged 

the Sov

kade 

s 

 

ment 

 the use of psychological warfare and covert action to 

destabi gical 

 

 

destabilization and rollback, and special guidance ordering broadcasters to avoid inciting 

 a tool for the democratization of a defeated Germany, RIAS did not engag

anti-Soviet broadcasting.  That policy changed with the onset of the Cold War. 

As disagreements between General Lucius Clay, head of U.S. occupation f

and the Soviet occupation command erupted with greater intensity, RIAS’s role began to

expand and it became a key instrument in the battle for the hearts and minds of the 

German people.  Criticisms of Soviet policy became more common as RIAS cha

iet Union’s monopolistic control over the German media seized in Berlin in the 

aftermath of the war.  The Berlin Blockade Crisis of 1948–1949 placed RIAS in the 

forefront of the struggle to maintain German morale during the long year of the bloc

and, with the U.S. airlift, offered the only hope for the citizens of West Berlin.  It was thi

crisis that would solidify the relationship between the Germans and their occupiers.  The

growing Cold War struggle led to a shift in RIAS broadcasting strategy to focus on 

undermining Soviet control in East Germany, which quickly became the most important 

audience for its broadcasts.  

As the Cold War escalated, the Truman administration intensified its use of 

informational programs to strike at the Soviet bloc, shifting from a defensive contain

strategy to an offensive rollback strategy; indeed, in 1950 the National Security Council 

approved a rapid escalation in

lize the Soviet bloc.  Germany had became an important theater for psycholo

warfare operations and, in December 1950, psychological warfare specialist Wallace 

Carroll and RAND Corporation scholar Hans Speier submitted to John McCloy, the High

Commissioner of Germany, a report urging the development and use of aggressive 

psychological warfare and covert operations, including the creation of centrally organized

resistance movements to challenge Soviet control in the East.   

These efforts continued into the Eisenhower administration.  However, RIAS and 

the other stations were caught in a contradiction between broad policy calling for 



 13

mass uprisings.  The U.S. wanted the radios to “walk the fine line between stimulating 

uprisings and nourishing the spirit of resistance,” or as U.S. High Commissioner James 

Conant

e crisis 

t of 

iet 

reak 

with Y

 declared, “Keeping the pot boiling.”  These tensions were evident in the East 

German uprising of 1953.  RIAS successfully maintained this “fine line” during th

and East German intelligence services admitted that RIAS broadcasts did not incite the 

riot.  However, RIAS was able to spread word of the strikes in Berlin throughout the 

country, accelerating the spread of popular demonstrations.  East German intelligence 

documents attest that during the crisis East Germans listened to RIAS openly as an ac

defiance to the regime. The Eisenhower administration had hoped to use RIAS to expand 

the unrest to other East European regions, but RIAS resisted efforts to take a more 

activist role, hoping to avoid placing the East German population in harm’s way. 

A discussant related the story of Wolfgang Leonhard, an avid Moscow trained 

and raised German communist, who returned to Germany along with Walter Ulbricht on 

the first plane to Berlin from Moscow.  Upon his arrival he came into contact with RIAS 

broadcasting, which succeeded in completely disillusioning him in his belief in Sov

communism to the extent that he eventually defected to Yugoslavia after Stalin’s b

ugoslav leader Josip Broz Tito and spent years denouncing the Soviet system.   



 14

Session Three:  Impact of the Broadcasts:  Jamming and Audiences. 

Panelists:  George Woodard, Gene Parta, Elena Bashkirova, Lechoslaw 

Gawlikowski; Commentator Sharon Wolchik; Moderator John Dunlop 

 

On the night of November 21, 1988, George Woodard received a call at his home 

in Munich, Germany from RFE/RL operators stating that all Soviet and some East 

European jamming of RFE/RL shortwave radio broadcasts abruptly ceased.  The Soviet 

Union had jammed Western radio broadcasts for so long and with such great expense that 

Woodard and his colleagues resisted believing that this was anything more than a 

temporary stoppage.  Throughout that night and the following days everyone waited to 

see if it would resume, but it did not.  Within a few weeks, all East European jamming 

had ceased as well. 

 For over forty years jamming had constituted one of the Soviet Union’s 

principal—albeit illegal—defenses against Western broadcasting, disrupting with varying 

degrees of success RFE/RL, VOA, BBC, Deutsche Welle, Kol Israel, and Radio Vatican 

transmissions.  Jamming is the intentional interference of radio, television, or other 

electronic communications, and often entailed the transmission of loud noises of an 

irritating quality to deter prospective listeners.  Some jamming relied upon highly 

repetitive sounds that made it both difficult and dangerous for a listener because it would 

be quite easy for police or would-be eavesdroppers to know that he or she was indeed 

listening to a forbidden station.   

Soviet jamming attempted to disrupt Western short-wave broadcasts.  As the 

Soviet Union covered eleven time zones, short-wave broadcasts emanating from 

transmitters at Costa Brava, Spain, and elsewhere were the only means to reach the 

country on a national scale, only doing so because short-wave transmissions could be 

reflected off of the ionosphere.  Consequently, a broadcast from Costa Brava could be 

received in Moscow via an atmospheric reflection over Wroclaw, Poland.  By contrast, 

traditional medium wave (AM) broadcasts only have a range of hundreds of miles, 

depending on the transmitter’s power. 

Jamming was no easy task as it entailed construction of enough jamming stations 

to interfere with signals over wide areas.  Western broadcasters sought to overpower 



 15

Soviet jamming by increasing the number of transmitters while strategically placing them 

so as to cover a wider broadcast area and broadcasting on multiple frequencies.  In a 

veritable electromagnetic arms race, the Soviets responded by further increasing the 

number of jamming stations; eventually they would build some three thousand 

transmitters to block the approximately 150 Western transmitter stations.  By November 

1988, Soviet leader Mikhail Gorbachev recognized the futility of these actions, especially 

in a time of glasnost, where openness to new ideas was essential if Soviet reforms were 

to succeed.   

Gene Parta’s audience research analysis confirms that jamming had a significant 

impact on the ability of Soviet citizens to listen to Western broadcasting.  Indeed, its 

intensification or cessation was considered a barometer of East-West relations, which was 

particularly evident during periods of international crises.  Jamming of VOA and BBC 

broadcasts ceased in June 1963 due to the thaw in relations following the resolution of 

the Cuban missile crisis, resumed in August 1968 during the Warsaw Pact invasion of 

Czechoslovakia, halted in 1973 under détente, and restarted, yet again, when martial law 

was declared in Poland in 1981, only to be discontinued entirely in 1987.  The Soviets 

never ceased jamming RFE/RL until November 1988.   

Yet despite the best efforts of Soviet technicians, Western broadcasters and East- 

bloc listeners discovered ingenious methods to circumvent the jamming.  From 1978 to 

1990 Western radio reached nearly 25 million Soviet listeners on an average day and over 

50 million in the course of an average week. VOA had the largest audience during most 

of this period, reaching nearly 15 percent of the adult (16 years and older) population in 

an average week, followed by the BBC and Radio Liberty at 5–10 percent and Deutsche 

Welle at 2–5 percent.  Once jamming ended in 1988, Radio Liberty’s listenership 

immediately spiked to a weekly reach of 15–16 percent or nearly 35 million people, the 

largest audience of the Western broadcasters. 

Beginning in 1972 and continuing until 1990, RL’s audience research department 

undertook systematic interviews of more than 50,000 Soviet citizens traveling outside of 

the USSR and, using the mass media computer simulation methodology developed at the 

Massachusetts Institute of Technology, compiled the first significant audience research 

statistics that provided scientifically derived insights into Soviet listenership—insights 



 16

that previously had only been subjects of conjecture.  Surveys conducted by Western 

research firms after the end of the Cold War established the accuracy of the RL studies, 

confirming that during the Cold War 30–40 percent of the Soviet adult population had 

listened to Western broadcasting.  Yet this does not tell the whole story, as the data 

indicate that information from Western broadcasts was often spread by “word of mouth,” 

which served to amplify broadcast impact to a much larger part of Soviet society. 

These audiences were made up disproportionately of urban males in the 30–50 

year age bracket with at least a secondary education.  Listening rates were highest in 

Moscow, Leningrad, the Baltic States, and Trans-Caucasus, while lowest in Central Asia, 

Moldavia, and provincial regions of Russia proper.  Surprisingly, Communist Party 

membership was not a predictor of listening trends as Party and non-Party members 

listened at similar rates.  Yet political orientation was a strong determinant of 

listenership.  Soviet “liberals” most often listened to Western radio, followed by those 

who considered themselves “moderates.”   Conservatives and hardliners listened 

considerably less. 

The RL data demonstrate that Soviet listeners turned to Western stations primarily 

for information, with entertainment playing a lesser motivational role.  Soviet citizens 

listened especially to access information not available through the Soviet media, or to 

verify or refute Soviet media claims.  Indeed, listener rates of Western broadcasting 

increased significantly during periods of crisis, such as the samizdat era of the 1970s, the 

war in Afghanistan, the Korean airliner incident, the Chernobyl disaster, and perestroika, 

as Western broadcasting provided essential and uncensored information to Soviet 

listeners.  However, Western radio faced greater difficulties reaching out to Soviet 

audiences during periods when they felt they were directly threatened, such as the Polish 

crisis of 1980–1981 when Soviet media successfully mobilized opposition among the 

population to Solidarity’s efforts.   

A question that has long concerned Western analysis of Cold War broadcasting is, 

not surprisingly, the accuracy of these traveler-based figures.  Elena Bashkirova and 

Lechoslaw Gawlikowski, drawing on Soviet bloc archives, addressed this question. 

Ironically, as Parta and his colleagues at MIT began their massive effort to 

calculate the effectiveness of Western broadcasting, so too did the Mass Media 



 17

Department of the Institute of Sociology of the USSR Academy of Sciences.  According 

to Bashkirova, it took considerable time for Soviet analysts to recognize the need to 

analyze the impact of Western radio.  Previously, Soviet scientists studied the phenomena 

as only one part of their broader analysis of the impact of the USSR’s mass media efforts.  

Research undertaken by V. L. Artemov and P. S. Gurevich demonstrated that Western 

broadcasting needed to be analyzed on its own merits.  

Polling the impact of “enemy” broadcasting on the Soviet audience was no easy 

task since concerns regarding the respondent’s sincerity raised doubts about the accuracy 

of these findings. Yet Soviet analysts believed that they had developed a methodological 

approach offering the required anonymity that provided some confidence in the reliability 

of their findings.  Key factors included analysis of audience size, frequency of 

listenership to foreign broadcasting, and listener’s motives, thematic interests, and 

general attitude to Western radio broadcasting.  Sampling focused on six urban 

population centers, as Soviet researchers sought to avoid the attention that a national 

survey might create.  This would not skew the data, they contended, because it was 

unlikely that Western radio would find significant listenership in much of the rural 

USSR. 

The first studies, conducted in the 1960s, concluded that Western radio did not 

offer serious information competition to USSR media and, therefore, was not gaining a 

significant audience share.  This conclusion changed in the 1970s as studies determined 

that in fact more than half of the urban population of the USSR listened to foreign 

broadcasting on a somewhat regular basis and split evenly between genders; listeners 

with a secondary-level education or higher comprised 70 percent of the Western radio 

audience. The distribution of the Soviet audience demonstrated the wide appeal of 

Western radio, though with a clear tilt towards the 16–34 year age bracket.  One seeming 

inconsistency with RL data was the Soviet Academy of Sciences determination that 69 

percent of the Soviet audience tuned into Western media because of their interest in 

music programs, followed by international (45 percent) and domestic news programming 

(38 percent). (It was noted that this might be due to the different methodologies 

employed, given that most of the younger people, who were primarily attracted to music 

programs, were much less likely to be part of the population traveling abroad.)  



 18

Religious, cultural, and educational programming was relatively less attractive to the 

Soviet audience (although given the overall large percentage of listeners, the absolute 

number who listened to this programming was still high).  Soviet listeners considered 

Western radio trustworthy at surprisingly high levels.  Some 37 percent admitted that 

they fully or somewhat trusted Western programming, compared to 32 percent who did 

not trust and 31 percent who could not form an opinion.  Soviet researchers were quite 

surprised by this finding, so much so that they expressed great suspicions about their 

accuracy. 

A crucial question for Soviet analysts was just what made Western broadcasting 

appealing to Soviet audiences, particularly when one remembers that the regime actively 

discouraged such listening.  Three things stood out: first, Western broadcasting offered 

news and information in a timelier manner than Soviet mass media; second, Western 

broadcasting supplied Soviet listeners with information and programs of great interest to 

them that Soviet programming did not; and finally, it offered a different official 

viewpoint on important issues. 

Lechoslaw Gawlikowski’s study of RFE’s listenership in Poland introduces a 

methodological quandary in our effort to understand the impact of Western broadcasting: 

what do you do when the researchers tasked with studying the phenomena lie about their 

own results?  This is precisely what happened in Poland during the era of martial law in 

the 1980s, when the Center for Public Opinion and Research (OBOP), evidently 

attempting to please its Communist Party superiors, retroactively recalculated the results 

of its polling to deliberately deflate the percentage of listeners in reports issued to the 

highest levels of the Communist Party.   

OBOP was established in 1958, after Gomulka’s ascension to power made 

possible sociological surveys banned during the Stalin era.  In its secret reports to the 

Party leadership, OBOP documented a steady increase in the size of the Polish RFE 

audience from approximately 20 percent of the adult population in 1976 to 31 percent in 

1979 (while admitting that its pre-1976 data understated the RFE audience).  With the 

onset of the Solidarity crisis, OBOP reported a jump in RFE listenership to 48 percent in 

1980, 53 percent in 1981, and 49 percent in 1982.   



 19

 Between the early 1960s and 1989, RFE’s audience research department surveyed 

the listening habits of Poles (and other East Europeans, a total of over 100,000) traveling 

in the West. RFE found that some 40–50 percent of the adult population were regular 

listeners to RFE during most of this period.  These figures are 10–20 percent higher than 

the comparable OBOP data. The RFE survey data show jumps in listenership during 

domestic crises, with 80 percent listening during the 1970 worker unrest and nearly 70 

percent after the onset of martial law in 1981 (declining again to the 40–50 percent range 

after 1985).  

  OBOP data in 1980 and 1981 approximated the RFE survey results.  But during 

martial law OBOP reported that the RFE audience declined dramatically to about 16 

percent in 1983 and 13 percent in 1985.  In an internal working paper OBOP then 

“recalculated” the 1980 audience as 15 percent (as opposed to its original figure of 48 

percent). These numbers are up to 50 percent lower than the RFE survey data.  The 

implausibility of the OBOP results are suggested by other secret internal studies 

conducted in the 1980s by the Institute for Social Research of the Military Political 

Academy (WAP).  WAP found that the percentage of military conscripts who listened to 

RFE was 44 percent in 1979, 67 percent in 1981, and 51 percent in 1983 (data 

comparable to or higher than corresponding RFE survey results for this audience 

segment).  Gawlikowski concluded that OBOP could operate without political 

interference only in the 1980–1981 period and thereafter altered its survey methods or 

interpretation of survey results to deliberately deflate the listenership to Western radio in 

its reports for top Party officials.  This corruption of an internal information mechanism 

intended to inform the Party leadership was itself an indication of the breakdown of the 

Communist system in Poland.   

Sharon Wolchik noted the need to resolve some of the discrepancies in the    

panelists’ respective analyses.  She observed that the Western radios had a surprisingly 

wide reach, particularly if one took into consideration secondary listenership. Also of 

importance is the consensus that Soviet bloc listenership was mostly highly educated, 

largely urban, and young, and that news and entertainment were key motivators for those 

to listen.   

 



 20

 

Session Four:  Impact of the Broadcasts in Eastern Europe:  Evidence from the 

Archives (I).  Panelists:  Jane Curry, Pawel Machcewicz, Oldrich Tuma; 

Commentator Richard Cummings; Moderator Charles Gati 

 

 According to Jane Curry, RFE played a very complex role in Polish elite politics. 

Based upon in-depth interviews with forty high-level Communist Party officials 

sponsored by the Hoover Institution and research in newly opened Polish archives, Curry 

demonstrated that RFE’s broadcasts were constant reminders of the precariousness of the 

Communist Party’s control over the country.  Top leaders and Party and media elites 

were well aware of RFE broadcast content even if they did not discuss it openly.  RFE 

was a veritable “elephant in the living room” for Poland’s communist leadership.  Polish 

elites viewed RFE at different times and to differing degrees as one of the chief elements 

undermining Poles’ support for or tolerance of the communist government; an indicator 

of official American positions on Polish politics; a weapon of internal elite politics; a 

‘tuba’ and, even, organizer for the opposition in Poland; and a source of information on 

what was actually happening in Poland and the rest of the bloc.  Party elites felt that they 

could not simply ignore RFE broadcasts but had to engage in a wide array of propaganda 

activities in an effort to discredit RFE in the eyes of the Polish people.  Indeed, in the 

1950s RFE quickly demonstrated how much impact it could have with its broadcasts of 

Josef Swiatlo’s stunning condemnation of the Polish security services that, virtually 

overnight, engendered serious tensions within the Party apparatus and the secret police.

Polish leaders received daily transcripts of RFE broadcasts and circulated them to 

high Party officials.  The Party apparatus regularly provided analyses of RFE broadcasts 

and directives on how Polish media should react to mid-level Party and state officials and 

the media establishment.  Wladyslaw Gomulka and Wojciech Jaruzielski carefully read 

RFE transcripts in order to glean vital information about the situation in Poland and 

abroad, even in the Soviet Union.  They demanded that problems raised by RFE be 

addressed and reacted negatively to officials portrayed positively by RFE.  Edward 

Gierek, by contrast, concentrated on acquiring economic credits and loans from the West 

and generally disregarded RFE broadcasts.  



 21

The influence of RFE broadcasts was greatest in the initial stages of domestic 

crises.  It waned during periods when Polish media had more freedom to report and 

criticize.  RFE’s impact on the Polish population was always a major concern for the 

Party leadership.  But this did not affect Party decisions in major crises, such as the 

declaration of martial law in 1981.  Especially in the 1980s, Party leaders sometimes 

made decisions just to prove RFE predictions wrong, and dissident elements inside and 

outside the Party could exploit this by passing reports to RFE of pending decisions they 

sought to subvert.  The Polish leaders who were interviewed gave RFE credit for not 

exacerbating the 1956 crisis and for paving the way for the roundtable negotiations in 

1989 by showcasing moderate opposition leaders during the period of martial law.  

 Yet RFE’s influence in Poland was not easily obtained.  Pawel Machcewicz 

documented just how aggressively Polish security services worked to discredit RFE 

almost immediately after the station first began to broadcast.  He described four principal 

strategies used by Polish security services to counter RFE: jamming, repression, 

intelligence operations, and propaganda.  

Jamming operations of Western broadcasts began in 1950.  These first efforts 

were not considered effective, leading to Stalin’s 1951 decision to greatly expand the 

scope of the jamming.  According to Machcewicz, the Soviets took this decision without 

even consulting Polish authorities.  The effectiveness of jamming varied significantly 

during the early years.  In the week after Stalin’s death, jamming blocked Western 

programming across 82 percent of the country; however, jamming of RFE was less 

effective, as only 60 percent of the country reported jamming coverage.  Jamming from 

Polish soil ended in 1956, after protestors in Poznan burned jamming equipment and 

Wladislaw Gomulka began to liberalize Polish society.  Jamming continued 

intermittently from the USSR and other East European countries but was discontinued 

permanently in 1988. 

Simultaneously, the security services began to persecute those who were caught 

listening to RFE broadcasts or repeating information gleaned from RFE programming. 

Polish citizens found listening to RFE were often sentenced to several months (in some 

instances up to two years) of hard labor.   



 22

After 1956, the Polish secret service initiated a series of intelligence operations to 

strike directly at RFE’s Polish-service broadcasters.  As more people from the Soviet bloc 

were allowed to travel abroad, many were interviewed by RFE to learn about their 

listening habits.  In addition, many travelers would contact RFE on their own initiative as 

they carried information or messages from family and friends still living in Poland.  The 

Polish secret service exploited these communications by repeatedly attempting to 

infiltrate agents into RFE’s ranks, successfully planting several operatives into a number 

of lower-level positions.   

Polish communists decided to exploit the détente years of the 1970s, especially 

the rapprochement between Poland and West Germany, to launch major propaganda 

campaigns to discredit RFE and to convince West German authorities to expel the 

organization from Germany.  Agents were sent abroad with false stories or fake 

documents or other disinformation that they hoped would be played on the air.  

Accusations were made that RFE officials were either U.S. agents or Nazi war criminals.  

Nevertheless, Poland’s effort to discredit and destroy RFE eased in the late 1970s and 

1980s as the deep economic crisis, the rise of the political opposition, and the subsequent 

birth of the Solidarity movement shook the regime to its foundations and convinced 

Polish authorities that they faced a far greater threat from domestic enemies than from 

foreign opponents. 

According to Oldrich Tuma, very effective jamming by Czechoslovak security 

services undermined RFE’s ability to play a significant role in Czechoslovak affairs, as it 

had elsewhere.  Consequently, the most popular radio broadcasts were those of the 

seldom-jammed VOA, which filled the gap left by RFE with reporting on domestic 

developments, punctuated in the 1980s by interviews with leading opposition 

representatives.  The VOA also used to great success taped broadcasts of special events 

and the transmission of special recordings, such as a religious mass or the public outcry 

against the trial of Vaclav Havel, to further strengthen the opposition.  

All together, nearly one-third of the Czechoslovak population listened to Western 

radio broadcasts, with word-of-mouth communications greatly increasing the effect.  

Concerns about these broadcasts grew and the Czech communist leadership responded by 

jamming RFE broadcasts continuously until early 1989.  However, jamming of other 



 23

foreign radio stations largely ceased by 1968, allowing VOA unfettered access to the 

country despite the exposure it provided regime opposition figures.  The Chernobyl 

disaster provided the VOA with one its greatest opportunities to discredit the regime 

media.  According to Tuma, state news services only began reporting on the Chernobyl 

accident on April 29, 1986, three days after the accident occurred.  Only on May 5 did 

state media admit to a “moderate increase of radioactivity,” yet never provided any public 

health instructions.  Public opinion polling demonstrated significant levels of concern by 

Czechoslovak citizens, with nearly half reporting that they took active measures to 

protect themselves against radioactive contamination, such as limiting the amount of milk 

and vegetables they ingested—recommendations they received by listening to Western, 

and not local, media.  

Foreign radio broadcasts never initiated a crisis nor decisively influenced 

Czechoslovak regime policies.  Tuma maintained that their primary importance was to 

provide a large portion of the population a significant level of independent information 

that challenged regime propaganda and encouraged the opposition. 

Richard Cummings contended that Soviet bloc security operations against 

RFE/RL continued throughout the 1980s and in Poland’s case did not cease until early 

1990, a year after the new Solidarity-led government had taken power.  He himself was 

the target of eight approaches by Soviet bloc intelligence services.  The Polish regime 

was the most active in attempting to subvert RFE personnel, often using relatives 

traveling to the West to pass threatening notes demanding that family who worked at the 

station contact a regime agent.  Cummings considered the Czechoslovak intelligence 

services the second most active of the Soviet bloc intelligence operations in trying to 

subvert RFE, and possibly the most effective.  Czechoslovak services used a wide range 

of methods to attack RFE, from propaganda to attempts at poisoning RFE staff to plans to 

bomb RFE headquarters in Munich.  In 1986 Radio Prague aired a program of “former” 

RFE officials who re-defected to Czechoslovakia after many years working for RFE.  In 

reality these were secret agents planted in RFE who re-defected as part of Czech 

intelligence operations.   

In the discussion Cummings cited three examples of cooperation among the bloc 

intelligence services in working against RFE/RL.  First, the Czechoslovak intelligence 



 24

services received from Hungarian intelligence RFE’s phone book.  Second, the Czech 

service, working for the KGB, sent Slovak-Ukrainian nationalists to the West to talk to 

RFE personnel and Ukrainian and Slovak expatriates and provided their reports to the 

KGB.  Finally, a member of the RL Russian monitoring service became an agent for the 

East German Stasi because he would not work for the Soviets.  Curry added that Polish 

officials knew that the Stasi had extensive intelligence on the Polish opposition as well as 

on RFE and used this knowledge to press the Polish regime to take greater action against 

RFE. Machcewicz and Tuma confirmed that their research had uncovered extensive 

documentation indicating cooperation among the various intelligence services.  

The discussion included differing evaluations of the RFE Czechoslovak 

broadcasts by listeners.  One view stressed RFE’s importance, drawing on testimony of 

Cardinal Vlk (Archbishop of Prague) that “the work that Radio Free Europe has done for 

this nation was good work, and the Czech nation has profited from it.”  Another view    

was that RFE’s effectiveness in the 1950s and 1960s was limited by its overemphasis on 

negative features of life under Communism, which alienated listeners.  



 25

 

Session Five:  Impact of the Broadcasts in Eastern Europe:  Evidence from 

the Archives (II).  Panelists:  Nestor Ratesh, Germina Nagat, Jordan Baev, Istvan 

Rev; Discussants:  Ken Jowitt and Mircea Raceanu; Moderator David Holloway 

 

For both Nestor Ratesh and Germina Nagat it was a tragic irony that Romania, the 

least obedient of all Soviet bloc satellites, a country visited by two U.S. presidents during 

the Cold War, most aggressively attacked RFE.  Indeed, as Ratesh demonstrated, while 

Romanian leader Nikolai Ceausescu traveled throughout the West, collecting honors and 

playing the hero of the anti-Soviet resistance, within his inner circle he plotted 

“feverishly” against Radio Free Europe.  Although somewhat constrained in the sixties 

and seventies by the desire to gain recognition and support from the West for their effort 

to secure some independence from Moscow, nevertheless the Romanian Communists 

showed they would take decisive measures when needed to protect their authority at 

home.  The regime “would not shy away from repressive action, from abuse and 

prosecution of RFE listeners, or from tough measures against any dissent.” 

By the 1980s, the domestic situation had worsened dramatically and relations with 

the West had soured.  Western broadcasting became more than a mere “nuisance” for the 

regime and operations were unleashed against RFE’s infrastructure and several of its 

premier broadcasters.  The Romanian secret service, the Securitate, spearheaded the 

effort, even recruiting the services of the infamous international terrorist Ilich Ramirez 

Sanchez, alias “Carlos the Jackal.”  Ratesh reported that, according to agents involved in 

Carlos’ recruitment, Ceausescu intended former Securitate General Ion Mihai Pacepa, 

who had defected to the United States, to be Carlos’s first target, but he rejected that 

assignment.  The Romanians asked him to act against RFE instead, “which he reportedly 

accepted for large amounts of money, arms and ammunitions, false passports, foreign 

identity cards and driving licenses, as well as personal favors.”  

Ratesh contended that Securitate criminal activity might have led to the deaths of 

two directors and the lead broadcaster of the Romanian Service in the 1980s, most 

significantly Noel Bernard.  Bernard was the longest serving director of RFE’s Romanian 

Service, and the most popular.  Ratesh characterized his commentaries during his sixteen 



 26

years at RFE as “balanced, reasoned, civil, elegantly written, and delivered in a clear, 

imposing voice.”  Bernard was a hero in Romania, “an almost fabled character” 

supposedly even more recognized than Ceausescu himself.  On July 22, 1978, Ceausescu 

ordered Bernard’s death.  Bernard’s file from the Foreign Intelligence Service’s archive 

seems to indicate that his death was indeed intentional.  

Germina Nagat reported that a “systematic, nationwide surveillance of clandestine 

radio listeners began in June 1980, when the operative group called ‘the Ether’ was set up 

by the Securitate,” further underscoring the lengths the Ceausescu leadership was willing 

to take to stop RFE.  The increasing number of “political turbulences” associated with 

Radio Free Europe, especially in the wake of General Pacepa’s defection to the West, led 

to the establishment of the “Ether” as an internal security organization that operated in 

each Romanian municipality under the direct supervision of the vice-minister of interior 

affairs and chief of the Securitate.  Nagat said that by establishing “Ether” the Romanian 

regime determined that they needed to intimidate and harass all those listening to 

Western radio, particularly RFE.  It also reflected the growing interest in Western radio 

within Romania during the 1970s and in particular the 1980s. Therefore, the 

establishment of “Ether” was not merely a preventive measure, but retaliation against the 

Romanian people for their trust of Western news, by punishing the simple act of listening 

to RFE as a political crime. The range and intensity of the surveillance grew rapidly; in 

just a few months the Securitate strategy shifted from keeping under surveillance Radio 

Free Europe’s audience to preventing its growth.  By the end of the 1980s, the regime’s 

paranoia had grown to such an extent that “Ether” scrutinized not only those Romanians 

who had listened to RFE broadcasts, but anyone who might have “the intention to listen 

to Radio Free Europe”—a category that could include the entire population, or at least all 

Romanians who owned a radio with the frequencies of Western broadcasters. Nagat 

concluded that one might consider “Ether” a large-scale audience survey of RFE 

listenership developed not by sociologists, but by a secret service, under the absurd 

premise of identifying and punishing each and every Romanian listener. 

What did jamming mean in the mind of the Soviet bloc listener?  Istvan Rev 

suggested that the noise produced by communist jammers was not “simply the antithesis 

of meaning.”  Noise was used as a “medium” by which East European jammers 



 27

communicated with the private world of the RFE listener.  “The sound that the East 

European jammers generated did not simply aim at making the enemy broadcasts 

inaudible; the noise also established and confirmed the presence of the Communist 

authorities in the air, and thus in the private sphere of the secret listener.” 

It was evident that jamming had a significant impact on those in the Soviet bloc.  

Those who traveled or immigrated to the West frequently referred to communist jamming 

when interviewed by RFE personnel.  It was as if, Rev contends, “they had tried to 

decipher, retrospectively, the exact meaning of the noise even to themselves. The noise 

generated by Soviet jammers did not just overwrite the message coming from the West 

but constantly reminded the listener of the continuous surveillance, of the fact that he was 

not alone even behind the closed doors of his apartment.”  Jamming meant that there was 

no private sphere in a communist country, a sphere where the average person could, at 

least momentarily, evade “the omnipresence of the Communist authorities.” 

Rev recounted the story of the second day during the Hungarian Revolution—

October 24, 1956—when Gusztáv Gogolyák, head of “Post Office No. 118,” the covert 

site of the jamming operation in Budapest, ordered radio technicians all over the country 

to immediately close down all facilities, shred their documents, and lock the doors of the 

jamming stations.  Surprised listeners were able for the first time to listen to the voice 

coming from Munich without the signal of the presence of the Communist authorities. 

The lack of intentionally generated noise in itself amounted to a clear statement, “We are 

here, and they have gone,” and profoundly impacted the Hungarian population, possibly 

convincing it “that help was on the way . . . It was difficult to imagine that western 

soldiers would not soon follow.” 

When in the spring of 1957 “the ominous noise”—jamming—had resumed, “it 

announced the return, the restoration, and consolidation of the post-revolutionary 

Communist regime.”  The noise became once more the message: Communism was here 

to stay; the agreement that had allegedly been made in Yalta had to be taken deadly 

seriously.  It was sensible to comply.  

Jamming continued until 1964, then ceased, but was briefly resurrected after the 

invasion of Czechoslovakia on August 21, 1968.  As a result of the success of social 

conditioning, when jamming was replaced by natural atmospheric noise after 1972, 



 28

listeners continued to attribute the poor quality of reception to the deliberate 

countermeasures of the Communist jammers.  It was hard to believe that the authorities 

were not responsible for all the noise coming from the ionosphere. 

Jordan Baev thought it “unrealistic” to discuss the effect of RFE broadcasts in 

Bulgaria “since we cannot find or define an objective database for such a conclusion.”  

He said that analysts could speak with a degree of certainty regarding the measures taken 

by the Communist regime against the RFE.  Nevertheless, analysts must bear in mind a 

crucial point—Bulgaria did not possess a credible opposition until the late 1980s, a 

significant distinction from other East European countries.  Neither individual efforts to 

constitute an opposition by some intellectuals—many of whom either had a communist 

background, or were connected in some way with the ruling elite—nor the “feeble 

efforts” to create dissident groups (inspired mainly by the Czechoslovak and Polish 

examples) drew a public response until the mid-eighties.  

Baev divided the Bulgarian regime’s conflict with RFE into three stages.  During 

the first stage, from the 1950s to 1960s, RFE’s impact was extremely limited and its 

programming largely ineffective.  The Bulgarian Service contained representatives of 

earlier generations of émigrés who had lost touch with Bulgarian politics since their 

departure.  They possessed limited information about the circumstances within the 

country, particularly the realities of Bulgaria’s political and cultural life, and relied upon 

bombastic propaganda methods and rhetoric that appealed largely to those already 

possessing strong anti-communist feelings.  Consequently, the most effective Western 

broadcast stations were the BBC World Service, Voice of America, and Radio France 

Internacional.  During this period, the regime committed itself to a total jamming of all 

“anti-Bulgarian” broadcast programming, which included in the mid-1960s Radio Beijing 

and Radio Tirana.  

Stage two—from the mid 1970s through most of the 1980s—saw RFE’s fortune 

change as it began to make some inroads into Bulgaria.  Brezhnev’s “period of 

stagnation”—meaning rampant corruption—thoroughly disillusioned an increasing 

number of people living in the Soviet bloc, including Bulgaria.  This led to an exodus of 

educated Bulgarians, including Georgi Markov, Asen Ignatov, Dimiter Inkyov, Atanas 

Slavov, and Vladimir Kostov, who escaped to the West and began to collaborate with 



 29

RFE’s Bulgarian Service.  These exiles knew Bulgarian society, particularly the hidden 

secrets of the Communist elite, and, most importantly, they possessed great name 

recognition within the country.  

The third stage, from the late 1980s until the collapse of the regime, was an 

obvious byproduct of Soviet perestroika and represented the first time that RFE 

broadcasts significantly influenced events in Bulgaria.  Dissidents created an increasing 

number of “informal” groups where intellectuals met.  RFE established direct contacts 

with many of these groups and broadcast the dissidents’ voices throughout the country.   

Despite the slow pace at which RFE developed an effective Bulgarian broadcast 

service, Bulgarian police still employed significant countermeasures to dissuade 

listenership within the country and defeat what the Bulgarian State Security Committee 

condemned as the “enemy anticommunist emigration.”  The Hungarian revolution, which 

Bulgarian security believed RFE had largely fomented, motivated Bulgarian authorities 

to carefully monitor RFE activities.  From the 1950s through the 1970s Bulgaria’s 

communist leadership created a number of state institutions designed to carry out the 

fight.  These institutions maintained close ties with the KGB and regularly transmitted 

their reports to Moscow.  In turn the KGB provided Sofia with many of its own analyses 

regarding RFE’s structure and activities.  Operations designed to defeat RFE by 

discrediting its broadcasters and infiltrating its service continued even after Gorbachev 

had come to power.  One document recounts a meeting between high-ranking Bulgarian 

officials and KGB Chairman Victor Chebrikov regarding a “coordination plan to 

discredit RL/RFE.”  The collapse of the regime four years later put an end to these 

efforts. 

Ken Jowitt said that it would be a mistake to consider the role of RFE decisive in 

ending communism.  While important and influential, he argued that internal regime 

corruption and the Gorbachev reform program were the truly decisive phenomena that 

shattered the Soviet bloc.  Nevertheless, RFE did influence events behind the Iron 

Curtain and he applauded the panelist’s efforts to study the extent of that influence.  

Jowitt separated RFE’s impact into two periods, the years before Khrushchev’s 

denunciation of Stalin in 1956 and the Polish and Hungarian uprising, and the years 

following.  Prior to 1956 RFE and the Soviet empire were engaged in a bitter ideological 



 30

struggle, described by Jowitt as the “uniform, militant, undifferentiated confrontation 

between RFE and the East.”  There was no compromise, no gray areas in the midst of this 

struggle.  For the radio broadcasters at RFE the struggle was between them, the upholders 

of their countries’ lost dignity, and the evil communists who occupied and oppressed 

their people.  Khrushchev’s efforts to dismantle Stalin’s oppressive system and liberalize 

the Soviet bloc ushered in a new era of RFE relations with the Soviet bloc, where the 

possibility existed to influence evolutionary changes within the communist zone. 

The differences in how each satellite country responded to RFE were striking.  

Jowitt characterized Romania’s reaction as “hysterical, thuggish, and amateurish” but not 

“terroristic.”  Ceausescu’s “psychotic” efforts to defeat Radio Free Europe demonstrated 

the true nature of his regime and displayed his willingness to use debilitating, individual 

acts of terror that, ultimately, were “systematically and systemically ineffectual.”  

Consequently, these horrific acts of repression failed to achieve any tangible results and 

should not be overstated. 

Jowitt agreed that the act of listening to RFE in the privacy of one’s home was an 

act of defiance against the regime.  He argues, however, that this type of “private 

defiance” actually aided the regime as it allowed the average Soviet bloc citizen to feel 

that he or she actually resisted communist authority without having to accept the far 

riskier public challenge to the communist system.  Thus, the rebellious act of listening to 

RFE may have had the unintended consequence of allowing the public to believe that it 

was indeed resisting communist rule without the need to engage in outright public 

defiance, thus ameliorating the potential long-term threat that public disaffection posed to 

the regime.  This might even explain why Romanians listened to RFE broadcasts at a 

greater rate than other East Europeans; it was the most readily available means to 

challenge a brutally repressive regime in a society absent any significant civil 

organizations.  Thus the radios may have unintentionally helped maintain the lack of 

feeling of civic responsibility.  

Mircea Raceanu added several important points that helped explain the dramatic 

shift in Romania’s reaction to RFE.  Romania ceased jamming of RFE in 1963 because of 

its decision to establish an independent foreign policy.  The cessation of jamming was a 

means by which Romanian officials could communicate to the West that it was moving 



 31

towards independence, no longer feared outside ideas, and deserved help.  The West 

responded with aid and numerous diplomatic honors for Ceausescu, including a visit by 

President Richard Nixon.  RFE and other Western radios responded with broadcasts 

largely favorable to the Romanian leadership’s efforts to distance themselves from 

Moscow.  Indeed Raceanu claims that from 1963 until 1977 RFE broadcasts were hardly 

dissimilar to Romanian national news, prompting Romanian officials to view RFE as a 

largely “friendly” radio station. 

U.S.-Romanian relations changed profoundly with President Jimmy Carter’s 

election in 1976.  Supporting human rights had become a central plank in U.S. foreign 

policy and Carter began to pressure the Ceausescu regime to improve Romania’s human 

rights record.  Though Congress granted Romania Most Favored Nation trade status, it 

attached a clause linking it to unfettered emigration.  U.S.-Romanian relations declined 

further as President Ronald Reagan moved to confront the Soviet bloc.  Ceausescu’s 

reaction was to launch vicious, savage attacks against RFE in order to intimidate it from 

challenging his regime; RFE had now become enemy number one.  At the same time, 

Raceanu said, the regime continued to use RFE broadcasts as a source of information.  In 

some cases the Securitate itself “repackaged” broadcast RFE reports as secret intelligence 

for Ceausescu.   

    



 32

 

Session Six:  Impact of the Broadcasts on the USSR and the Baltic States:  Evidence 

from the Archives.  Panelists:  Amir Weiner, Peter Zvagulis, Wladimir Tolz; 

Discussants:  Oleg Kalugin and Anatol Shmelev; Moderator Gail Lapidus 

 

According to Amir Weiner, any effort to understand the impact of Western 

broadcasting on the USSR must begin with a thorough analysis of the domestic strength 

of Soviet authorities; in particular, it must answer the question: how much control were 

these authorities willing to give up over the type and amount of information Soviet 

populations received—what were the acceptable and unacceptable limits?  Weiner   

analyzed KGB and Communist Party reports to appraise Western radio’s influence during 

the 1956 Polish-Hungarian crisis and the 1968 Prague Spring.  He stressed that these 

materials should not to be confused with Gallup public opinion polls; they were instead 

police investigations into the illegal activity of listening to foreign radio.  Their purpose 

was simply to locate troublemakers among the Soviet population.   

Weiner focused on the Western frontier of the Soviet Union from the Baltic to the 

Black Sea, a region forcibly incorporated into the USSR only two decades prior to the 

initiation of Western broadcasting.  These regions were home to largely non-Russian 

populations, for whom the question of nationality and ethnicity remained critical.  These 

were populations that had only recently undergone the brutal experience of mass 

deportations and collectivization, wounds that were still painful when Western 

broadcasting began.  Finally, these were populations in very close proximity to the most 

significant trouble spots in the Soviet bloc: Poland, Hungary, and Czechoslovakia. 

Khrushchev’s secret speech of February 1956, denouncing Stalin’s crimes and 

initiating a period of significant reforms, sent shock waves through the Soviet system.  

The speech, Weiner noted, was secret only in the sense that it was not discussed by 

Soviet media—it was, however, debated at length within local Party cells throughout the 

country.  Western broadcasting quickly exploited this omission, providing it with a coup 

of enormous proportions.  KGB interrogations reveal that the general public was deeply 

angered that they had to learn about events of this magnitude only through foreign radio 

and not the country’s own media, demonstrating the extent of the gulf that now existed 



 33

between the two.  Desperate for information, Soviet citizens turned to the sources that 

were readily available, foreign radio and gossip.  Rumors quickly spread throughout the 

western regions of the USSR that Khrushchev’s reforms would lead to a reconsideration 

of collectivization, that the Party would allow the kulaks (rich peasants) to return to their 

lands, and that Khrushchev would issue amnesties for political prisoners. 

KGB investigations into foreign radio’s influence during the mid-1950s resulted 

in a number of conclusions troubling to the Party.  Their analyses of Soviet youth 

demonstrated that many were indifferent to the political changes occurring; some 

students could not even name the First Secretary of the Party—Khrushchev.  

Furthermore, those who were politically attuned admitted that foreign broadcasting had 

become their prime source of information.  KGB interrogations also revealed that 

students who listened to foreign radio often did so because their parents, even Party 

members, listened on a regular basis.  Indeed, KGB documentation from the Baltic points 

out that these family discussions even included the possibility that the Americans would 

soon liberate Lithuania from communism. 

National minorities and Party elites were also important audiences for Western 

radio.  For the national minorities, listening to foreign broadcasts allowed them to keep 

alive their nationalist feelings and irredentist aims.  The political elites, including most 

Party members, listened in order to learn the extent of Russification in the other republics 

and the effectiveness of the collectivization of agriculture. 

Weiner said that the shockwave created by the crisis of 1956 dissipated quickly 

largely because Khrushchev’s “delusional utopian dreams” blurred the memory of this 

crisis.  With this added confidence, Khrushchev instituted a program of selective 

jamming, interfering with radio broadcasts of a “slanderous” nature, principally 

American.   

By 1968, Weiner contended, the Soviet Union had become a much different 

country.  The regime no longer faced internal threats to its authority and was confident 

enough to allow greater communication with the West, including tourism. Yet it faced 

growing international challenges from within the Soviet bloc.  The Kremlin grew 

especially concerned by the growing liberalization of Czechoslovak mass media in 1968, 

which openly discussed politically sensitive issues (such as mass rehabilitations, trial for 



 34

security personnel involved in mass repressions, rehabilitation of the Uniate Greek 

Orthodox Church) considered taboo within the USSR.  These transmissions permeated 

the western USSR and frightened the Kremlin to such an extent that decisive action was 

the sole solution.    

Peter Zvagulis cautioned that a significant lack of audience research data hinders 

our ability to assess Western radio’s impact on Latvia during the Cold War.  Soviet 

authorities considered it an act of espionage to collect any information regarding 

RFE/RL; the KGB even persecuted students for attempting to conduct such surveys for 

their sociology research projects. Consequently, the traveler surveys reported by Gene 

Parta provided the only estimates of radio listenership.  It was not until 1990, as the 

disintegration of the Soviet Union accelerated, that political conditions allowed 

researchers to obtain more accurate data.  RFE/RL exploited these political changes to 

undertake the first significant audience survey of the USSR, including Latvia.  According 

to this survey RFE/RL increased its weekly reach dramatically, from 11.3 percent in 

1988—when Gorbachev ended jamming—to 20.7 percent in 1989.  VOA, by contrast, 

suffered a decline from 17.1 percent to 12.8 percent as listeners switched to RFE/RL.  

The BBC listenership declined slightly from 9.8 percent to 9.3 percent, while Deutsche 

Welle registered a slight increase, from 2.6 percent to 3 percent.  

 Unfortunately, due to the restrictions imposed by communist authorities, similar 

statistics do not exist for the Cold War years, making comparisons difficult.  

Nevertheless, anecdotal evidence indicates that the Soviet leaders were extremely 

concerned about Western broadcasts, considering them both “very important” and 

“dangerous,” with the most intrusive monitoring necessary to keep them from unduly 

influencing the population.  According to Indulis Zalite, Director of the Latvian Center 

for Documentation of the Crimes of the Totalitarian Regimes, the Soviet leaders 

employed three separate strategies to subvert Western broadcasting.   

First, Communist Party activists attacked the character of the broadcasters by 

contending that they were agents financed by Western governments and who maintained 

a network of agents within the USSR to collect their information.  Second, the Soviets 

deployed units to monitor RFE/RL broadcasts and provide a very limited number of 

copies for counter-propaganda units to rebut—limited to prevent any accidental 



 35

dissemination of what the Soviet considered very dangerous materials.  Although Soviet 

officials viewed RFE/RL broadcasts as interference in Soviet internal affairs, Zvagulis 

cited one KBG official conceding that 99 percent of the programming was truthful and 

that the broadcasts had had a destructive effect on Soviet morale and accelerated the 

collapse of the Soviet Union.  If one was caught listening to Western broadcasts, 

particularly RFE/RL, officials placed that person’s name on a list, but no other 

punishment was meted out as, surprisingly, it was not illegal to listen under Soviet Penal 

Law.  A Soviet citizen would be punished, however, if he or she were caught passing this 

information, as it was illegal to “disseminate false and fabricated information about the 

Soviet life” and “anti-Soviet propaganda.”  Third, the KBG infiltrated Western radios 

with agents.  

In retrospect, Soviet counter-measures seemed quite restrained—particularly 

when compared with the reactions of many of their satellites.  The explanation lies in the 

central contradiction of the Soviet system: while frightened by Western radio, especially 

RFE/RL, the Soviet leadership realized that it provided the needed scapegoat upon which 

to blame the ills of Soviet society, namely the failure to create the new “Soviet man.”   

Although declassification of Soviet era documentation has slowed considerably 

since the brief period of openness following the collapse of the USSR, Wladimir Tolz 

utilized recently declassified documents of the Supreme Court and Prosecutor-General of 

the USSR to provide an account of early Kremlin reactions to Western broadcasting.  

These materials demonstrate the surprising level of interest that Soviet leaders, including 

Stalin himself, possessed in Western reporting on the USSR.  

Stalin regularly received analyses of foreign radio broadcasts prepared by his 

secret services.  He was particularly intrigued with how Western radio reacted to his 

policies, especially those that repressed ethnic groups.  In 1953, Stalin was ready to 

resolve the USSR’s “Jewish problem” and, according to the documentation, was 

interested most of all in the reactions of the West to his anti-Semitic measures and what 

effect they might have on world public opinion.  Stalin, according to Tolz, always paid 

particular attention to the formation and “production” of a favorable image.  He acquired 

this information from Western broadcasting as well as reports from his ambassadors and 

agents abroad.  Ironically, despite the attention Stalin paid to Western radio, he felt that 



 36

its limited broadcast range posed no immediate threat to his regime; therefore he ordered 

very little “counterpropaganda” to discredit these broadcasts.  This policy changed 

significantly as Western radio’s reach expanded inside the Soviet Union. 

The regime’s opinion of the threat posed by Western radio changed in the 

aftermath of Stalin’s death and with the onset of Khrushchev’s de-Stalinization 

campaign.  These concerns increased substantially after the suppression of the Hungarian 

Revolution in 1956.  Soviet officials believed that the threat “to stir up Hungary,” 

including anonymous letters, leaflets, etc., ultimately inspired the formation of illegal 

groups that spearheaded the revolution.  The Kremlin became especially sensitive to the 

potential rise of similar movements within the Soviet Union, intensifying its own 

repressive activities in 1957–1958.  Understanding the nature of any opposition to the 

regime became a key concern for the Soviet leadership.  Evidence produced by Tolz 

indicates that there may have been grounds for such concerns.  By the mid-1950s 

dissident groups had begun to form, groups that expressed high levels of trust in Western 

radio.  While Western radio influenced the formation of only a few such groups, Tolz 

suggests that the generation of many “socio-political ideas” like Western democracy 

remains insufficiently studied; consequently, the conclusions made by “Russian 

historians that ‘radio broadcasts of foreign radio stations such as Voice of America, BBC, 

Radio Liberty, and Radio Free Europe were popular as uncensored sources of 

information, but not as a generator of ideas’ appears to be premature.” 

To Oleg Kalugin, RL represented a milestone in international broadcasting, posed 

a significant threat to the Soviet monolith, and was an invaluable catalyst for change.  

Kalugin contended that if Gorbachev had not listened to RL’s broadcasts during the 

August 1991 coup he might not have resisted the coup plotter’s efforts to force his 

resignation. 

But aside from entertainment—which did have a major impact on Soviet 

audiences—RL programming did not significantly influence average Soviet listeners.  

They were, according to Kalugin “a brainwashed people too fearful to listen to foreign 

broadcasts.”  Jamming also played an important role.  KGB statistics reveal that from 

1965 to 1971 only 414 people were arrested for “anti-Soviet” activities, 44,730 received 

official warnings, 1574 illegal groups were disbanded, and 192 pieces of underground 



 37

equipment were confiscated.  These were not significant statistics when compared to a 

population of 270 million.  But opposition did increase toward the end of the Brezhnev 

period.  Whereas in 1978 some 1660 anonymous authors distributed anti-Soviet literature 

across the country, by 1981 the number had jumped to 20,000.  In 1978 the KGB 

confiscated 11,000 anti-Soviet documents to be publicly distributed; by 1981 the figure 

reached 23,000.   

Ironically, Kalugin said, of all Soviet groups it was the political elite that RL most 

influenced.  After years of listening to RL’s programming without interference (and in 

the case of the Party elite, reading the daily transcriptions of broadcasts prepared by the 

KGB), these Party members understood that the Soviet Union needed fundamental 

change.  This realization laid the groundwork for the reform process that ultimately 

spelled the end of the USSR.    

Anatol Shmelev divided Soviet responses into two categories: hard responses, 

such as assassination attempts, bombing of RFE/RL broadcast stations, jamming, and 

persecution against listeners, and soft responses, namely counterpropaganda that so 

vilified the West that it developed significant anti-Western stereotypes within the Soviet 

population.  These stereotypes exist today and are exploited by the administration of 

President Vladimir Putin.  Shmelev felt that future research should explore two basic 

issues.  First, did the regime differentiate between the BBC, VOA, and RL?  Second, 

given the significance of ethnic nationalism, how aware were RL broadcasters of the 

vulnerabilities of the USSR’s western regions and how willing were they to exploit them 

given the possible Soviet reactions to what would have to be considered a significant 

threat? 

 



 38

 

Session Seven:  Lessons Learned and Research Agenda.  Panelists:  Gregory 

Mitrovich, Elena Danielson, and A. Ross Johnson; Moderator Christian Ostermann 

 

Gregory Mitrovich, Elena Danielson, and A. Ross Johnson concluded the 

conference by defining a set of preliminary lessons and conclusions that could be drawn 

from the rich histories presented at the conference.  

 Mitrovich said that RFE/RL filled a need.  The Soviet totalitarian system required 

that the regime maintain complete control over information within a society.  Isolating 

the Soviet bloc’s population from outside influences was essential if these regimes were 

to survive.  A key reason for the success of RFE/RL is that it filled a gaping hole in the 

average Soviet bloc citizen’s demands for information.  Western radio broadcast to an 

audience that would be innately interested in what the broadcasters said.  This is a 

relevant point today as we try to assess how international broadcasting might dampen 

anti-U.S. sentiment.  The problem we face today is that with a plethora of media 

options—Internet, satellite TV, cell phone, etc.—what need does current broadcasting 

fill? 

Mitrovich stressed that unimpeachably credible broadcasts were essential for 

Western broadcasters to succeed.  One of the fascinating results of the conference was 

that the ability to criticize the United States gained RFE/RL standing in the eyes of Soviet 

bloc listeners.  As Elena Bashkirova pointed out, Radio Liberty’s coverage of the 

Vietnam War and the Watergate hearings were determining factors as to why Soviet 

listeners came to consider RL programming reliable.  The radio’s use of a sympathetic 

“us” and “we” rather than the tone of a preaching outsider seems to be critical as well.    

Mitrovich contended that the success of Western broadcasting was due to its 

patient application.  International broadcasting is not like other forms of intervention—

like coup d’etat or military action—that have the ability to cause immediate change in 

state behavior.  Broadcasting takes many years—even generations—to succeed. 

Broadcasting must play the role of the background noise permeating society that over the 

decades might lead to change.  The effective use of this policy requires an understanding 

of the scope and limitations of the media.  



 39

Elena Danielson separated the types of lessons learned into two categories. 

Predictable lessons include the crucial importance in gaining the trust of a target 

audience. Our Cold War experience demonstrates that one of the most important methods 

achieving that trust is the freedom for radio to criticize the U.S. administration, as with 

the Watergate hearings.  A second important lesson is the timeliness of reliable news, 

especially critically important news, such as the public health expertise broadcast during 

the Chernobyl disaster.  Third, Danielson pointed to the controversy surrounding the role 

of entertainment and news.  Some consider music and fashion programming superfluous 

and a weakening of the programming product.  Others point out the importance that 

entertainment played in attracting an audience.  But this programming should be 

primarily an outlet for a nation’s own repressed culture rather than the imposition of 

American culture.  Fourth, the quality of programming correlates with its reach, and 

effective audience research is essential for building that quality. 

Some lessons are less intuitive.  Danielson said that having a variety of stations 

creates a healthy competition that improves quality and keeps broadcasting honest.  

Radio creates a greater level of intimacy that allows for a certain rapport not attainable 

through other media, such as TV and the Internet.  Finally, radios need the “freedom to 

flop,” that is, the creative freedom to experiment that will inevitably lead to failures but 

will also lead to powerful programming.   

The RFE/RL experience, according to A. Ross Johnson, demands a certain 

modesty given the mistakes that were made early on and the fact that it took several years 

before both operations reached a level of professionalism that ensured effective 

broadcasting.  Despite all the difficulties encountered and today’s challenge of competing 

with TV and the Internet, Johnson believes that radio still plays an important role, 

representing a “whisper in the ear” and a more intimate form of communication than TV 

or leaflets.   

Johnson defined five lessons that he believes are crucial as we extend our 

broadcasting to new areas of conflict.  First, we need to understand what we want radio to 

accomplish and be willing to take the time needed to reach our goal.  Ultimately, what 

radio broadcasting needs is a guiding principle that we will focus our broadcasting 



 40

strategy.  The notion “keeping hope alive” behind the Iron Curtain represented a guiding 

principle of Cold War broadcasting.   

Second, we need to have in-depth knowledge of the adversary.  We must 

understand what is going on in a target country in order to broadcast effectively.  One of 

the hallmarks of RFE/RL was the extensive research that provided invaluable information 

both for the radio broadcasters and the U.S. government.   

Third, we must recognize that there are multiple audiences and that individual 

programs must focus on a specific target audience.  Saturation home broadcasting 

(surrogate broadcasting) most effectively provides information for both elites and the 

general audience, and includes news, information, features, even sports and music 

programming (which brought a generation of listeners to RFE/RL).   

Fourth, purposeful and responsible programming is essential for success.  

Audience research is crucial if we are to understand what will attract a population to 

listen.  The use of external experts by both RFE and RL enhanced quality control.  

Responsible programming is essential, as well; as the 1968 Czech crisis unfolded, RFE 

programmers studied the lessons of 1956 in order to ensure that RFE did nothing that 

might contribute to violence.  

Fifth, distance must be maintained between government funding and the content 

of radio broadcasting.  All non-religious international broadcasters are government 

funded, but it is possible to combine government funding with effective and credible 

international broadcasting provided that there is a separation between administration 

policies and radio broadcasting.  RFE/RL enjoyed that separation both under the CIA 

(until 1971) and then under the Board for International Broadcasting.    

 



 
 

Cold War International Broadcasting: Lessons Learned  
 

A. Ross Johnson and R. Eugene Parta 
 

Presentation to a seminar on “Communicating with the Islamic World,” 
Annenberg Foundation Trust, Rancho Mirage, California, February 5, 2005 

 
    
 
The Cold War Broadcasting Impact Conference held at Stanford in October 
2005 and sponsored by the Hoover Institution and the Cold War International 
History Project of the Woodrow Wilson International Center for Scholars 
reviewed evidence from Western and Communist‐era archives and oral 
history interviews to assess the impact of Western broadcasts to the USSR and 
Eastern Europe during the Cold War.  Conference participants agreed that 
these broadcasts had an indisputable impact, as documented by external and 
internal audience surveys, elite testimony, and the magnitude of Communist 
regime countermeasures against the broadcasts.  Conference participants then 
explored the reasons for this impact, drawing on archival data from the target 
broadcast countries themselves and the experience of veteran broadcasting 
officials. 
 
Indicators of Impact  

 
Audience surveys among over 150,000 travelers to the West, once‐secret 
internal regime surveys, and retrospective internal surveys commissioned 
after 1989 all indicated remarkably large regular audiences to Western 
broadcasts  – about one third of the urban adult Soviet population and closer 
to a half of East European adult populations after the 1950s. (See Charts 1‐6). 
These large audiences were further increased by extensive word of mouth 
amplification.  
 

Information conveyed through Western broadcasts was particularly important in 
influencing attitude and opinion formation during crises.  For example, when the 
USSR shot down the Korean airliner in 1983, Western radios immediately 
reported the incident while Soviet media remained silent for a week.  The Soviet 
regime then launched a major media campaign in an attempt to mobilize Soviet 
public opinion behind the regime’s position that the downing was accidental.  By 



this time, many had learned of the incident, and Soviet culpability for it, from 
Western radio and were highly skeptical of the delayed Soviet media coverage.  
Outside information was thus more credible than the internal version of events 
and contributed to shaping alternative attitudes. (See Charts 7‐9)  

As another example, Soviet media remained silent on the 1986 Chernobyl 
nuclear plant disaster until two full days had passed and never gave out a full 
report or necessary health precautions.  In this situation, Western radio was 
the first source on the disaster for over a third of Soviets queried in a survey 
and the most complete source for most.  Western radio thus filled the gap 
when Soviet media was slow and unforthcoming in reporting on a major 
issue.   (See Chart 10) 
 
Other examples of the role of Western radio in contributing to the formation 
of alternative attitudes, such as the Soviet war in Afghanistan, were presented 
at the Hoover conference. 

 
Reinforcing this survey data, both Communist and post‐Communist elites 
have testified to the importance of Western broadcasts.  Vaclav Havel, in 
video greetings to the Hoover conference, said that RFE/RL’s “influence and 
significance have been great and profound.”    Former Hungarian 
propaganda chief Janos Berecz, in his paper for the conference, said:  “I 
became convinced that Western broadcasts were among the accepted sources 
of information among the youth.”  East German spymaster Marcus Wolf, in 
his memoirs Man Without a Face, said “of all the various means used to 
influence people against the East during the Cold War, I would count [Radio 
Free Europe] as the most effective.” 

 
Another indicator of impact was the massive resources devoted by the 
Communist regimes to countering Western broadcasts.  They organized 
expensive radio jamming on a massive scale, spending more on jamming than 
the West did on broadcasting.  They placed spies in the Western radios and 
attempted to interrupt the flow of information to them about domestic 
developments. They took reprisals against listeners and Radio employees.  
They organized counterpropaganda, while at the same time secretly 
circulating monitoring of Western broadcasts among top officials to provide 
information not available from their own controlled media or intelligence 
services.  Even counterpropaganda had to acknowledge and thus amplify in 
local media some information provided by Western radios.   
Thesecountermeasures were a significant drain on domestic resources, yet 
they failed to neutralize Western broadcasts.   



 
Factors of Success  
 
How do we explain the remarkable success during the Cold War of these 
Western information programs that, in national security terms, cost very little.  
We have identified nine essential elements listed below (not necessarily in 
order of importance).   Our analysis focuses on Radio Free Europe and Radio 
Liberty, which emphasized saturation home‐service “surrogate” 
programming.   The Voice of America (VOA), the British Broadcasting 
Corporation (BBC), and other Western broadcasters also had significant 
impact, for many of the same reasons.     
 
First, a clear sense of purpose congruent with the aspirations and possibilities 
of the audiences.  We knew what we wanted ‐ to constrain Soviet power 
(without provoking suicidal revolt), to keep alive hope of a better future, to 
limit tyranny, to broaden the boundaries of internal debate, all in order to 
make the Soviet empire a less formidable adversary.  These were long‐term, 
strategic objectives, not short‐term policy goals.  They emerged after some 
fumbling in the early 1950s with notions of early “liberation,”  “roll back” and 
“keep[ing] the pot boiling. ”   

 
Second, a capability for sophisticated appraisal of the adversary.   Significant 
Radio resources were devoted – especially at RFE and RL ‐‐ to detailed 
analyses of national Communist regimes and the societies they ruled, based 
on extensive information collection and associated research that drew on 
Western press, official Communist sources, interviews with travelers, and 
regime opponents within the target countries.  A cadre of specialized 
researchers was developed with deep area expertise.     This information and 
analysis function was not envisaged at the outset – it was developed at the 
Radios over time in response to operational need. It became in turn a major 
input to U.S. Government and scholarly analyses.     

 
Third, differentiated and tailored programs for multiple audiences among 
and within the target countries.   RFE and RL were saturation home services 
with something for everyone (although RL focused more on elites and the 
urban intelligentsia; RFE more on the general population).   Balanced world 
and regional news was a staple for all audiences.  Programs for Communist 
elites included coverage of conflicts within and among Communist parties 
and reports on social democracy in Europe.  Programs for non‐communist 
elites covered Western culture and intellectual life and, as internal dissent 



developed, amplification of that dissent.  Programs for general audiences 
covered everything from agriculture to religion to labor to sports. Banned 
Western and internal music was featured. Willis Conover of VOA introduced 
a generation of Russians and Poles to jazz, the RFE Hungarian Service 
“teenager party” program attracted a generation of Hungarian youth to RFE, 
and Western music attracted listeners in the other RFE target countries as 
well. In the USSR, the magnitizdat phenomenon introduced banned Soviet 
underground music to a wide public. 
  
 Fourth, programs that were purposeful, credible, responsible, and relevant to 
their audiences.  Events of the day were covered, but thematic programming 
was important as well (e.g. a series on parliamentary institutions in a 
democracy). Commentary was included along with straight news and news 
analysis, and audiences were attracted to star‐quality commentators.  It was 
essential that programs built and maintained credibility by reporting the bad 
news along with the good, for example in coverage of Watergate and 
Vietnam.  Responsible programming was  (at its best) calm in tone and (after 
the early 1950s) avoided tactical advice and especially any encouragement of 
violent resistance.  Programming emphasized local developments and was 
attuned to the listeners through constant audience feedback obtained from 
traveler surveys and listener mail and through continuous management 
quality control.   
  
Fifth, decentralized broadcast organizations.  RFE and RL were the models, 
with autonomous country broadcasting units rather than central scripting. 
Over the years VOA and BBC moved in this direction as well – and gained 
larger audiences.  Émigré broadcast service directors with intimate 
knowledge of their audiences, many with prominent reputations, were 
responsible for broadcast content, within broad policy guidelines and under 
American management oversight.   
 
Sixth, multi‐media operations.  Distribution of printed materials 
supplemented broadcasting in some instances.  In the early 1950s, program 
content was spread in Eastern Europe by balloon leaflets.  Subsequently, 
leaflets, periodicals, Western books, and locally unpublished books were 
distributed (by open mail and by travelers) in target countries.  
 
Seventh, appropriate funding and oversight mechanisms.  Sufficient public 
funding was provided by the Congress (although RFE raised some private 
funds through the Crusade for Freedom).   The CIA covertly (until 1971) and 



then the Board for International Broadcasting overtly (after 1972) made grants 
to RFE and RL and exercised fiscal oversight, working with the Office of 
Management and Budget, the Government Accounting Office, and Inspector 
Generals.  The BBC World Service had an analogous relationship to the 
British Foreign Office.  
 
Eighth, distance from official government polices and journalistic 
independence.  The CIA took a laissez‐faire approach to RFE and RL – a 
relationship insisted on by the Radios’ influential Boards and CEOs.  After 
1972 the BIB provided a “firewall” between the Radios and the State 
Department and other Executive Branch offices.  The BIB legislation provided 
that broadcasts “be not inconsistent with the broad principles of U.S. foreign 
policy.”  giving RFE and RL considerable journalistic flexibility. Advocacy of 
specific U.S. policies was not required and in fact avoided.  The BBC enjoyed 
similar autonomy in the British context.  VOA’s journalistic independence, 
affirmed in 1976 by law in the VOA Charter, was sometimes challenged by 
Administration policy interference and complicated by the requirement to 
broadcast Administration policy editorials.  
 
Ninth, receptive audiences that identified with many of the goals of the 
broadcasters.  Soviet and East European audiences lived in an “information‐
poor” environment, were subject to regime propaganda and censorship, and 
deprived of other alternative information.  East Europeans were artificially 
cut off from the rest of Europe and mostly pro‐American.  Soviet listeners 
were more under Communist regime influence, but a significant minority 
were pro‐democratic (or at least proto‐democratic) in outlook.   
 
Conclusion   
 

Western broadcasts had a remarkable impact in the USSR and Eastern Europe 
in the circumstances of the Cold War.  They reached mass audiences, as 

documented by traveler surveys at the time and confirmed now by evidence 
from the formerly closed Communist archives. They reached key elites, both 
within the Communist regimes and among regime opponents. The keys to the 
mass and elite audiences were the credibility and relevance of the broadcasts.  
Government mechanisms were geared to providing public funding and 
oversight while ensuring management autonomy and journalistic 

independence.   
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Chart 1. Weekly Reach of Western Radios in Poland: 1962-1988 
 



Weekly Reach of Western Radio in Poland: 1962-1988

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

62 64 66 68 70 71 73 75 77 79 81 83 85 87

Year

%
 o

f A
du

lt 
Po

pu
la

tio
n

RFE VOA BBC DLF

RFE

VOA

BBC

DLF

 
 

Chart 2. Weekly Reach of Western Radios in Hungary: 1962-1988 

     

Weekly Reach of Western Radio in Hungary: 1962-1988

0

10

20

30

40

50

60

70

62 64 66 68 70 72 74 76 78 80 82 84 86 88

Year

%
 o

f A
du

lt 
Po

pu
la

tio
n

RFE VOA BBC DLF

RFE

VOA

BBC

DLF

 
 
Chart 3. Weekly Reach of Western Radios in Czechoslovakia: 1963-1988 

 



     

Weekly Reach of Western Radio in Czechoslovakia: 
1963-1988

0

10

20

30

40

50

60

70

63 65 67 68 70 72 74 76 78 80 82 84 86 88

Year

%
 o

f A
du

lt 
Po

pu
la

tio
n

RFE VOA BBC DLF

RFE VOA

BBC

DLF

 
 

Chart 4. Weekly Reach of Western Radios in Romania: 1962-1988 
 

      

Weekly Reach of Western Radio in Romania: 
1962-1988

0
10
20
30
40
50
60
70

62 64 66 68 70 72 74 76 78 80 82 84 86 88

Year

%
 o

f A
du

lt 
Po

pu
la

tio
n

RFE VOA BBC DW/DLF

RFE

VOA
BBC

DLF

 
    
 Chart 5. Weekly Reach of Western Radios in Bulgaria: 1962-1988 

 



     

Weekly Reach of Western Radio in Bulgaria: 1962-1988

0

5

10

15

20

25

30

35

40

62 64 66 68 70 72 74 76 78 80 82 84 86 88

Year

%
 o

f A
du

lt 
Po

pu
la

tio
n

RFE
VOA
BBC
DW

RFE

VOA BBC

DLF

 
 

Chart 6. Weekly Reach of Western Broadcasters in the USSR: 1980-1990 
 

      

Weekly Reach of Western Radio: 1980-1990

0

5

10

15

20

25

30

1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990

%
 o

f a
du

lt 
po

pu
la

tio
n

BBC DW RL VOA Any WR

Any Western Radio

VOA

RL

BBC

DW

 
 
 

Chart 7. Sources of Information on the KAL Incident 
 



Sources of Information on KAL Incident

62

48 45 44

24
19

0

10

20

30

40

50

60

70

Agitprop
Mtgs

USSR TV Western
Radio

USSR
Radio

Word of
Mouth

USSR
Press

 
 
 
 

Chart 8. Credibility of Media Sources on KAL Incident Among Listeners and 
Non-Listeners to Western Radio 

 

Credibility of Media Sources on KAL Incident 
among Listeners and Non-Listeners to Western 

Radio

18
30

52

79

16
6

0

20

40

60

80

100

Believed USSR
Media

Uncertain Believed Western
Radio

Western Radio Listeners Non-Listeners
 

 
 

 
 



Chart 9. Attitudes Toward the USSR Action in the KAL Incident Among 
Listeners and Non-Listeners to Western Radio 

Attitudes of Western Radio Listeners and Non-
Listeners Toward USSR Action in KAL Incident

22

70

31

20

47

11

0% 20% 40% 60% 80% 100%

Western Radio
Listeners

Non-Listeners

Approval Uncertain Disapproval
 

 
 

Chart 10.  First Source of Information on the Chernobyl Disaster 

First Source of Information on Chernobyl Disaster

36

28

15

10
8

2

0

5

10

15

20

25

30

35

40

Western
Radio

USSR TV Word of
Mouth

USSR
Radio

USSR
Press

Agitprop
Mtgs

 
 
 



Cold War Broadcasting Impact, Hoover Institution, Stanford University, October 13–16, 2004

Suzanne Ament Assistant Professor of history, Radford University, Radford, VA 
Alexander Alexiev Senior Fellow, Center for Security Policy, Washington, DC
Jordan Baev  Associate Professor, Defense and Staff  College, Sofi a, Bulgaria
Elena Bashkirova President, Romir, Moscow, Russian Federation
Mary Bitterman President, Bernard Osher Foundation, San Francisco, CA ; former  
        Director, Voice of America 
Elena Bonner  Trustee, Andrei Sakharov Archives, Waltham,  MA 
J.F. Brown  Oxford, UK; former director, Radio Free Europe
Richard Cummings Dusseldorf, Germany; former security director, RFE/RL 
Jane Curry     Professor of political science, Santa Clara University, Santa Clara, CA
Elena Danielson  Associate Director, Hoover Institution
Th omas Dine  President, RFE/RL, Prague, Czech Republic
John Dunlop  Senior Fellow, Hoover Institution
Ben Fischer  Historian, Central Intelligence Agency, Washington, DC
Joyce Garczynski Senior Research Assistant, Annenberg Public Policy Center, 
        Philadelphia, PA
Charles Gati  Professor, School of Advanced International Studies,  Johns Hopkins  
        University, Washington, DC
Leszek Gawlikowski Advisor for Archives, RFE/RL, Munich, Germany; former deputy  
        director, RFE Polish Service
Alexander Gribanov Archivist, Andrei Sakharov Arvhives, Waltham,  MA 
Alan Heil  Arlington, VA; former deputy director, Voice of America
Paul Henze  Washington, VA; former RFE policy advisor and National Security               
        Council offi  cial
David Holloway Professor of international history and political science, Stanford
        University
Alex Inkeles  Senior Fellow, Hoover Institution, and Professor of sociology, Stanford  
        University
Donald Jensen  Director of Communications, RFE/RL, Washington, DC 
A. Ross Johnson Research Fellow, Hoover Institution; Senior Advisor, RFE/RL; former  
        director, RFE 
Kenneth Jowitt  Senior Fellow, Hoover Institution
Oleg Kalugin  Washington, DC; former head of Soviet foreign counterintelligence
Olga Kopecká-Valeská Consultant, RFE/RL, Prague, Czech Republic; former RFE
        Czechoslovak Service broadcaster
Gail Lapidus  Senior Fellow, Stanford Institute for International Relations

Pawel Machcewicz Director, Public Relations Offi  ce, Institute of National
        Remembrance, Warsaw, Poland
Vojcech Mastny Coordinator, Parallel History Project, Washington, DC
Greg Mitrovich Hoover Institution
Germina Nagat Head, Investigations Department, National Council for Study of 
        Securitate Archives, Bucharest, Romania
Norman Naimark Senior Fellow, Hoover Institution and Professor of history, Stanford  
        University
Christian Ostermann Director, Cold War International History Project, Woodrow Wilson  
        International Center for Scholars, Washington, DC  
Gene Parta  Director of Audience Research and Program Evaluation, RFE/RL,  
        Prague, Czech Republic
Mark Pomar  President, International Research and Exchanges Board, 
        Washington, DC
Mircea Racianu Washington, DC; former Romanian foreign ministry offi  cial
John Raisian  Director, Hoover Institution
Nestor Ratesh  Consultant, RFE/RL; former director  of RFE Romanian Service 
István Rev  Director, Open Society Archives, Central European University, 
        Budapest, Hungary 
Svetlana Savranskaya National Security Archive, Washington, DC
Anatol Shmelev Research Fellow and RFE/RL Project Archivist, Hoover Institution
George Shultz  Distinguished Fellow, Hoover Institution
Eugeniusz Smolar Warsaw, Poland; former head of BBC Polish Service
Gene Sosin  White Plains, NY; former RL offi  cial
Richard Sousa  Senior Associate Director, Hoover Institution
Richard Staar  Senior Fellow, Hoover Institution
Ivan Tolstoi  Broadcaster, Russian Service, RFE/RL, Prague,Czech Republic
Wladimir Tolz  Broadcaster, Russian Service, RFE/RL, Prague,Czech Republic
Oldřich Tůma  Director, Institute of Contemporary History, Prague, Czech Republic
Alban Webb  Historian, BBC, London, UK
Amir Weiner  Associate Professor of history, Stanford University
Sharon Wolchik Professor of political science. Elliot School of International Aff airs,  
        George Washington University, Washington, DC
George Woodard Dallas, TX; former director of RFE/RL and U.S. International
        Broadcasting Bureau engineering 
Tatiana Yankelevich Assistant Director, Andrei Sakharov Archives, Waltham,  MA 
Peter Zvagulis  Prague, Czech Republic; former director of RFE/Latvian Service  


	Cold War Broadcasting Impact
	introduction.final.pdf
	INTRODUCTION

	Rapporteurreport.finalv21.pdf
	COLD WAR BROADCASTING IMPACT: CONFERENCE SUMMARY
	Gregory Mitrovich

	LessonsLearnedfinal.pdf
	Cold War International Broadcasting: Lessons Learned
	Indicators of Impact
	Factors of Success
	Chart 2. Weekly Reach of Western Radios in Hungary: 1962-198
	Chart 3. Weekly Reach of Western Radios in Czechoslovakia: 1
	Chart 4. Weekly Reach of Western Radios in Romania: 1962-198
	Chart 5. Weekly Reach of Western Radios in Bulgaria: 1962-19
	Chart 7. Sources of Information on the KAL Incident
	Chart 8. Credibility of Media Sources on KAL Incident Among 
	Chart 10.  First Source of Information on the Chernobyl Disa




