P31

Manipulating the Mass Consciousness:
Russian & Chechen “Information War” Tactics
INn the Second Chechen-Russian Conflict

T L Thomas

The views expressed in this chapter are those of the author and do not reflect the official
policy or position of the US Army, Department of Defense or the US Government.

Introduction

How important is public opinion to the overall success of a military operation? In
the information age, as Russians and Chechens clearly demonstrated, it is “more
important than ever.” Live feeds from all corners of the globe shape an audience’s
understanding of events. These digital images spawn a virtual battlefield on which
the actions of soldiers and sergeants acquire strategic significance, especially when
presented and explained by TV reporters who lack a military background. This
makes media control of sensitive military-political situations a crucial though
difficult proposition. In addition the Internet can circumvent media control by
reporting directly from battle zones with no intervening media filter. The Internet
can also shape images and build public and financial support. The end result is an
“information war” in the true sense of the word.

This chapter discusses the battle for public opinion, the “information war” (IW),
during the second Chechen campaign. The discussion has a Russian, Chechen,
and foreign news context, and includes the evolving Internet battle between Russia
and Chechnya. Initially, the Russians were successful in capturing public opinion.
Their information victory changed public support for the conflict almost overnight.
For example, in May 1999 President Boris Yel'tsin was almost impeached for his
decision to intervene in Chechnya in 1994. By October of 1999, with the press
under control, Yel'tsin gathered widespread support for the second intervention,
and raised the popularity of then Prime Minister Vladimir Putin. But as the war
drags on into the summer of 2000, Russia may be neutralizing its own
achievements by promising victory too many times. Sustaining the rosy picture
that all will end well has become a very difficult proposition.

Background

The Gulf War clearly reflected the positive effects of preparing public opinion for
conflict, and controlling information about that conflict. The Western nations took
great care to explain the importance of the Persian Gulf region to Western national
interests, and to portray the transgressions and sinister character of Iraqi leader
Sadaam Hussein. As a result, public opinion was mobilized and remained strongly
behind US President George Bush'’s initiative until the war’s successful conclusion.
Even if the West had taken heavy casualties, it is likely that public opinion would
have supported the war, at least for the short term. Conversely, Somalia
demonstrated that if the cause is not properly explained it can have a negative
effect on Western politics and public opinion. One serious skirmish was enough to
cause US policy to shift dramatically overnight.

112



P31

For Russia, the first war with its secessionist-leaning Republic of Chechnya (1994-
1996) was a public relations disaster. The military’s move against the Chechen
capital was taken quickly and with very little explanation to Russian citizens.
Public opinion was not prepared for the conflict, and the Russian military belatedly
began their own public relations campaign some two months after the initial
incursion. The Russian military treated the press with little concern or respect,
refusing any contact with its soldiers and leaders during the first few months of the
war, and conducting little counterpropaganda. As a result the military lost control
of the media and with it control over television and other digital images.

The Chechens, on the other hand, openly welcomed the press and TV coverage.
Consequently, the Russian evening news featured scenes of destroyed Russian
equipment and dead Russian soldiers. The Chechens deftly manipulated and
painted these scenes for public consumption by taking TV reporters to locations the
Chechens wanted them to see. The result was a total “information war” defeat for
the Russians. In March of 1995 Sergei Stepashin, head of the Federal Security
Service during the first conflict, noted that

Yes, the Russian authorities lost the information war... How splendidly
Chechen Information Minister Movladi Udugov is operating, how skilful and
adroit he is at feeding the prfs with all kinds of lies, distortions, and
misrepresentations of the facts...!

Stepashin also noted that “we were almost totally unprepared for ideological and
propaganda work. The journalists at first were not allowed to come here (Mozdok) so
they went ‘over there’ [to the Chechen side for information]. There was nothing to fill
the vacuum of a very powerful ideological machine after the elimination of the Union.
Now we haye seen the result of this and our leaders have to draw certain
conclusions.”® By allowing the Chechens to present their version of events, world
attention was drawn to the Chechen cause. Their difficulties were highlighted
against the backdrop of Russian brutality. Barely a word was said about Chechen
brutality. Even members of Russia’s Parliament rushed to criticize the actions of
their own army. Clearly the Russian armed forces sorely needed instructions on
how to interact with the press during a conflict.

The second conflict in Chechnya witnessed a reversal of this situation and an
“information war victory” for the Russians during the early stages of the conflict.
There were three reasons for this turnabout. First, the Russians properly analyzed
their public relations disaster of the first war. President Boris Yel'tsin, in December
1999, instituted Russian Federation Resolution No 1538. The resolution was
designed to filter military information from Chechnya, and to select which foreign
information would be disseminated in Russia about the conflict. This insured that
the “information war” defeat of the first conflict would not be repeated. Less certain
is just how completely Russian information warriors implemented Udugov's
formula of “lies, distortions, and misrepresentations of the facts,” but clearly they
have done a little of all of them. Second, the Russians studied how NATO
spokesmen handled the press during the fight for Kosovo. Third, Vladimir Putin,
the acting and later elected President of Russia, placed experienced people in key
positions to ensure media control. This factor was every bit as important as the
others.

These factors should be considered during the ensuing discussion. It offers insight

as to how the information war was fought and won during both the August-
September intervention in Dagestan, and the October intervention into Chechnya;

113



P31

and how difficult it has become to maintain the momentum of the early information
campaign as time goes on. The discussion also demonstrates how the Russians
were able to subtly change the goals of their operation from October to January
without anyone really noticing.

Dagestan
The Russian Approach to IW during the Dagestan Operation

Joan Beecher Eichrodt, a historian and journalist who was in Chechnya from
1994-1996, commented on the initial Chechen intervention into Dagestan:

Reporting of the Dagestani conflict in both the Russian and foreign media has
been much more one-sided—in most cases, having little sympathy with the
insurgents—than previous reporting on the Chechen war. The army of
international journalists, so conspicuous in Chechnya, is absent this time
around; the threat of kidnapping has seen to that. Not one of the Dagestani
and Russian freethinking media outlets—including independent news sources
on the Internet—primarily depend on press relegases from Russian military
headquarters and from official Dagestani sources.

Ms Eichrodt's comments are right on the mark. At the beginning of the incursion
by Chechen fighters into Dagestan, reporters held little sympathy for the Chechen
cause, a situation vastly different from the first war. There were several reasons for
this. First, Chechens had kidnapped many foreigners and local citizens on or near
Chechen territory (nearly 1800 people were kidnapped between 1992 and the start
of the war, and nearly 872 remained in captivity as of March 20004ﬁ Kidnap
victims included journalists, which destroyed the willingness of Russian
publications to support the Chechen cause as in the past. Second, these
kidnappings sometimes resulted in brutal slayings of the victims, such as the Red
Cross workers who were helping the sick and injured, and British businessmen
working to make Chechnya more modern and habitable. Third, the Chechens were
viewed as the aggressor in Dagestan. No one asked them in. According to Russian
NTV information service editor-in-chief Vladimir Kulistikov, “if we are to call a
spade a spade, then what is going on now is an act of aggression. It is an act by the
self-proclaimed Chechen Repuhlic against Russia. | think that now everyone
understands this new reality.’ Finally, the Russian government accused the
Chechens of bombing several apartment complexes in Russia itself, bringing
Chechen terrorism not only to Russia’s doorstep but inside its house. Images of
these terrorist acts were shown on Russian and international TV. This changed the
minds of many Russians, including reporters. These bombings occurred after the
Dagestan intervention at a time when the Russian military was performing little
constructive work with the press.

Journalists were reluctant to offer sympathetic commentary on the Chechens, and
the Russian Ministry for the Press added an official reason not to interview
Chechens or make disparaging remarks about the mass media—government
dissatisfaction. The First Deputy Minister of the Press, Mikhail Seslavinskiy, stated
that leaders of Chechen gangs were calling on the population of the Russian
Federation and Dagestan to change Russia’s territorial integrity by force. He added
that a massive propaganda war was underway, and that the real Chechen desire
was to create an Islamic state on Dagestani territory. Seslavinskiy stopped short of
prohibiting dissenting reports which differed from official government statements,

114



P31

but his warning was very clear. There were even different versions of his text for
different TV stations!;| some more strictly worded than others to make sure the
message got through.

From the very beginning of the conflict with Dagestan, the Russian military tried to
control mass media reporting of events. When Chechen forces crossed the
Dagestani border on 7 August, Russia’s armed forces responded quickly, both with
units ready for action and with an information blockade. Regarding the latter, one
report noted that “detailed information from the combat area is lacking—the federal
force structures have decided to restrict the flow of information to the mass media
with the goal of preventing the IZ,;sxtremists of Chechnya and Dagestan from
objectively assessing the situation. The information blockade to military activity
was supplemented by information from the Dagestan authorities about the political
situation. For example, the Dagestani government, in particular the Ministry of
Nationalities, Information, and External Relations, developed its own Internet site
to get its story out. The site was located at www.kavkaz.com, and began
functioning on 10 August. Another Dagestani Internet site was listed as
Makhachkala Respublika Dagestan WWW.

Chechen (and even Russian) Internet sites also began reporting from the scene.
The sites used transcripts from radio and phone transmissions. Reports from
media outlets outside Russia that were more sympathetic to the Chechens plight
(such as Muslim countries) were on foreign Internet sites. News-starved Russian
reporters would repeat these reports, thereby circumventing the Russian
information blockade. A Red Star (Russian military newspaper) report from 21
August appeared to understand the implications of what was happening with
military reporting in Dagestan. The reporter, Vadim Markushin, wrote that the
military should not create an information vacuum and close their doors to the mass
media. Russian reporters were searching out other news agencies and reporting
the news based on these contacts, some of which were even pro-Chechen. The
mass media, however, bore a similar responsibility, according to Markushin.
Members of the press should remembebwhere they are from and to which state
they belong, he reminded his colleagues.® These and other reports prompted some
improvement in reporter access to military information.

Mikhail Lesin, the press minister of Russia, stated that even offering a Chechen air
time was wrong. “Itis as if a contract Killer is given the chance to talk before he goes
out to Kkill,” he explained. Journalists had their own concerns. They were worried
about what appeared to be totally unreliable and contradictory government sources
and reporting. For example, the airing of Chechen executions of Russian
servicemen without commentary was especially troubling to the journalists, since it
was unknown if these images were from the first conflict or from the current one.
The government’s goal was obviously to shape the public’s image about Chechens.
CNN aired this particular film clip world-wide.

On 30 August, Russian TV reflected a shift in the federation’s IW campaign. First,
it showed militants Kkilled the week before in a raid in Nazran, Ingushetia, as
examples of the fate awaiting others who tried such activities. Second, the
Russians destroyed a TV retransmitter near the Dagestani village of Karamakhi
which was used by the extremist Wahhabite religious organization. Finally, the
Russians hacked into a Chechen web site, and connected it to the Russian Internal
SeCLi_glity Service. This must have shocked those attempting to access the Chechen
site! In short, Russia’s 1999 Dagestani information campaign had already

115


http://www.kavkaz.com/

P31

become more successful than the 1994 Chechen effort through better coordination
and planning.

On 9 September 1999 the Russian government began a further effort to control
military information. Perhaps this effort anticipated the 1 October intervention into
Chechnya, and prepared the information battlefield. An lzvestiva headline
proclaimed that General Staff Chief Anatoliy Kvashnin “Opens Second
Front...against Russian Media.” Apparently Kvashnin had authorized a directive
imposing “a ban on making public information about the combat situation in
Dagestan.” This included the location or movement of subunits of the joint group
of forces, places where subunits were being brought up to strength in Dagestan,
and reports on losses of manpower and equipment. All of this was “classified”
information. This prompted the comment that only in a country where people are
regarded as cannon fodder could the names of people be considered a military
secret. Journalists felt that Kvashnin was trying to silence reporters’ll__?rowing
concern over what appeared to be Russian military ineptness in the region.

The Chechen Approach to IW during the Dagestan Operation

Chechen fighters, as noted above, were in large part responsible for the lack of
interest shown in their cause by Russian and Western journalists. The
kidnappings discouraged most non-Chechens from visiting. The Chechens were no
longer regarded as a small,separatist people struggling to defend their territory
from indiscriminate attack.’Z Western journalists listened more closely to what
Russians were saying as a result.

Nezavisimoye Voyennoye Obozreniye, a Russian newspaper devoted to military
topics, listed five targets of Chechen psychological pressure during the Dagestan
campaign. These were: world and Russian public opinion; the military-political
leadership of Russia; foreign states and components of the North Caucasus region;
servicemen of the Army, Internal and Border Troops; and the population of
Chechnya. Movladi Udugov, Chechnya’'s IW leader since the ‘94-'96 conflict,
coordinated the main attack against public opinion. He is expert at creating events
and believes that in war the mass media are for waging war, not for transmitting
news. Most important, Udugov worked with the foreign mass media, the Internet,
and press attaches of a number of embassies king advantage of satellite
communications) to offer his interpretation of events.

Russians also believed that Chechens were conducting political and military
psychological warfare. The former included attempts to internationalize the conflict
by requests to NATO from Chechen President Aslan Maskhadov to intervene and
reconcile relations between Russia and Chechnya. Military psychological warfare
was conducted by terrorist activities, such as blowing up apartment buildings in
Moscow and threatening journalists with death. The Chechens also threatened to
use death-row prisoners to set off explosions and carry out sabotage operations
throughout Ru];jia, and filled land mines with radioactive wastes, according to the
Russian report.

During the Dagestan campaign Chechen web sites were very active. Udugov's
Kavkaz-tsentr (Caucasus Centre or|www.kavkaz.ong) was often referred to as
“Udugov’s site” but according to Udugov the site was really owned by a group of
young programmers in Groznyy, which he helped out with money and analytical
reports from his research institute (the Institute of Strategic Research). The site
reported Chechen military successes against Russian forces, and some light-
hearted items, such as a 16 November 1999 item noting that Shamil Basayev had

116


http://www.kavkaz.org;/

P31

taken a second wife. Udugov's site was ranked 21st in popularity among sites
accessed in Moscow (the Dagestani site was number 357), probably because it
represented an alternative source of information early in the fighting. The site also
had a section called “Yel'tsingate,” which covered alleged illegal financial
transactions by the Russian government.r> Worried about Udugov’'s propaganda
success, Russian hackers wiped out his site on 29/30 August. On the left of the
page, hackers posted a picture of the poet Mikhail Lermontov, who fought in the
Caucasus War over 150 years ago, holding a Kalashnikov. The words “Misha was
here!” were displayed next to his head. The right of the page said, “this site has
been closed down at the request of Russian citizens. This is what will happen to all
web sites of terrorists and murderers.*#6 According to a 9 September BBC report,
the Russian Minister of Internal Affairs, Vladimir Rushaylo, secured help from the
US Federal Bureau of Investigation in eliminating other Internet sites set up by the
Chechens in exchange for information on Osama Bin Laden.

Finally, Khattab, a foreigner fighting on the Chechen side, used his Malaysia-based
Wwww.gogaz.net.my] site with much success. The site is believed to be an Afghan
Mujahadeen site with videos and photos. The Internet site of the Chechen
government, [www.amina.co carries news items and background on the conflict
drawn from Western sources? The Chechen Republic of_Ichkeria has a site at
www.lchkeria.Com.Gd, and there is a site for news at Wwww.chechentimes.com!
which is also of interest.

Foreign Press IW Reporting during the Dagestan Operation

Most Western reporting on the conflict in Dagestan came to one conclusion—the
Russians did much better at controlling public opinion and the information war
than in 1994-'96. The Russian government demonstrated an aggressive attitude in
fighting the propaganda war. However, suspicion remained about official
government releases inside and outside the country. There was little if any third
party confirmation of what was happening inside Chechnya. Most foreign
journalists felt certain (based on their instincts and “unofficial” sources) that they
were not being given all of the information required to draw a reasonable
conclusion about the course of the fighting.

Chechnya

The Russian Approach to IW during the Incursion into Chechnya
October/November/December: Pavel Felgenhauer, an independent Moscow military
analyst, summed up the Russian information war approach during the October
intervention thus: “this is not journalism. You can’t even gall it one-sided. This is
propaganda. But it keeps up the popularity of the war.’ It also demonstrated
that the Russians took Stepashin’s IW lesson from the first conflict with Chechnya
to heart. Many Russians understood that such support was needed, and gave it
whole-heartedly. Ideologically, the fact that the Federal Forces were fighting
terrorists made the war understandable to most Russians. To spread the Russian
understanding of the conflict in Chechnya, Russia’s military news agency AVN cited
23 Chechen radio networks, t\ﬁo of which broadcast in Arabic, that were presenting
the Russian version of events.

Aleksandr Zhdanovich, head of the Federal Security Service's (FSB) Public
Relations Centre, spoke for many members of the administration in early October.
He thanked the Russian media and journalists for ignoring the threats and
demands of the Chechen rebels, and for refusing to allow them airtime. On the

117


http://www.qoqaz.net.my
http://www.amina.com
http://www.ichkeria.com.ge
http://www.chechentimes.com

P31

other hand, he criticized the foreign press (especially the French) for allowing
airtime to someone as influential as Shamil Basayev. Interpreted another way,
Russia was winning the “information war” at home but having less success beyond
its borders. Foreign Minister lvanov warned that Chechen militants were trying to
open a “second front” through the foreign media. The head of the Russian
Information Centre (founded in October on the order of Prime Minister Vladimir
Putin), Mikhail Margelov, agreed. He added that Chechen assertions of ecological
disasters caused by Russian aviation were aimed at misleading the public as well
as the European community on the eve of the OSCE summit.22 Margelov ran the
Internet site www.infocentre.rdi, and offered instructions to reporters on how to
report news from the front (for example, describe casualties as minimal,
inconsiderable or unavoidable). Infocentre.ru is a professionally run site that offers
statements/briefings on events, expert opinions, an archive search, maps and
books about the war. It is the one place that official Russian news is available
solely about the conflict.

In addition to this Internet site, other pro-Russian sites included pro-Moscow
Chechen leader Bislan Gantamirov’s site .Chechnya.RU, and an independent
site at lWwww.Antiterror.Ry. Gantamirov’s site reportedly used the voice of the
people (in the form of appeals from public figures and videos) instead of simply
repeating press material. This, it was said, had a stronger effect on web surfers
than high-flown phrases.

Russian Media Minister Mikhail Lesin stated that the—information war was similar
to terrorism in that it had an international characte@2 Further, Lesin noted that
Chechen extremists were trying to “whitewash themselves before public opinion in
the West.” To do so, they tried to describe actions by Federal Forces not as
counteractions to international terrorism but as a reactlog to Chechnya’s freedom-
loving people, and as an infringement on human rights.228 One lzvestiya reporter
agreed with another Lesin comment, noting that at Mozdok headquarters the press,
on MOD press Centre orders, was not allowed access to various areas for several
"drummed up" reasons. These included ongoing work of a secret nature
(technicians working on aircraft), a lack of seats on helicopters, the dangers lurking
ahead, or the journalists’ incorrect view of the situation. Such control made some
journalists worrbthat in spite of its impressive start, Russia might yet lose the
information war24 For operations around Shali and Groznyy a journalist had to be
accompanied by four people when flying to the combat zone (one was sufficient in
the past). This further limited the number of available seats on helicopters.2=Such
control was apparently required since the Russian military were taking losses or
being ambushed, action which did not play well on the home front.

Kommersant claimed to have obtained a document that outlined how tightly the
military controlled the mass media. The newspaper sited a Russian Information
Centre document directing what terms military spokesmen and journalists must
use when reporting on events in Chechnya. For example, federal forces and troops
should be called “subdivisions and units of the Russian Federation Armed Forces
and the Ministry ogﬁnternal Affairs Internal Troops, operating against separatist
and terrorist units.

By late December, Russia’'s Information Centre was complaining loudly that
Western reporters were circumventing the government’s prescribed rules. They did
this by bypassing Russian checkpoints. There was no need for this, the Russians
argued, since the Centre, the military, and the government were “guaranteeing
secure conditions for journalists’ work and offering them the possibility of receiving

118


http://www.infocentre.ru/
http://www.chechnya.ru/
http://www.antiterror.ru/

P31

authentic first-hand information.” Since it was established in October, the Centre
had arrangedljrips to Chechnya for more than 140 journalists from 75 foreign
media groups.z” However, even Russian journalists were becoming concerned with
the restrictions placed on them. Anna Shargorodskaya, chief of the St Petersburg
branch of the independent Russian National Press Institute, noted that “they [the
government] are actively using an old and notorious method—endowing themselves
with the right to decide what we should or should not know. It used to be likethis
in Soviet times. We have to look to foreign media for alternative information.”® It
appeared to many journalists that the search for “criminals” had expanded to
include videotapes, notebooks and unsupervised reporters.

Meanwhile, another information war, this one a more traditional psychological war
of leaflets and loudspeakers, was underway. Russian propaganda units targeted
Chechens whose villages were occupied by rebels with leaflets fired from howitzers,
and loudspeaker broadcasts. Eastern Federal Group commander Gennadiy
Troshev noted that these methods were used as an IW attack prior to action. The
propaganda officers believed they contributed greatly to success.®® The commander
of the North grouping of forces, Lieutenant-General Vladimir Bulgakov, also had
high hopes for the propaganda effort, stating that ideological work by radio and
leaflets would accelerate the split among rebels!

On 6 December, Russian helicopters and planes dropped leaflets over Groznyy in
preparation for the assault on the city. The leaflets contained ultimatums to the
peaceful residents of Groznyy, warning them to leave the city via a humanitarian
corridor on December 11. After this date, the leaflets noted, all those remaining in
Groznyy would be regarded as terrorists and militants. Chechen warlords
attempted to prevent such an evgfuation, hoping to use civilians as human shields,
according to one Russian report.

There was also predictable Russian criticism of Western reporting on the conflict in
Chechnya. For example, one reporter noted that Western media resort to a
predictable template to garner support. First, the world community demands that
“democracy” be observed. Then the right of people to self-determination is
expressed, followed by CNN covering the humanitarian catastrophe (mothers
breast-feeding emaciated babies, tearful old people talking of mass shootings and
bombardments, etc). Finally, there is talk of the inhumanity of the military
involved, and discussion of a potential military coup.

January/February/March 2000: January saw the heaviest fighting for control over
Groznyy, and with it the greatest number of casualties. These losses, combined
with the extended fight for the city, caused public opinion to begin to waver. When
the media (especially the newspaper lzvestia and the TV network NTV) began to
lambaste government and military shortcomings, Russian information specialists
confronted their greatest challenge thus far in the conflict. They met the challenge
by appointing several key individuals to public relations positions.

The first was Sergei Yastrzhembskiy to oversee the government’'s public relations
efforts over the war in Chechnya. Acting President Vladimir Putin hoped to
suffocate contradictory statements over the war, and Yastrzhembskiy was the
person for the job. As Press Secretary for former President Boris Yel'tsin and as a
former Vice-Premier of the Moscow city government he was well qualified to handle
the pressures of the job. Yastrzhembskiy’'s goal reportedly was to give the war a
brighter image, and to_coordinate the information work of armed and other services
involved in Chechnya’* Yastrzhembskiy developed more principles and guidelines

119



P31

for the press both to consider and follow. First, he stated that “never in territory
where such operations are going can there be full freedom of action for
representatives of the mass media.” Second, it was clear that producing the
“wrong” information could be fatal to a reporter’s career, not because of one’s editor
but because of Yastrzhembskiy. In particular, he made cases against lzvestia, NTV,
Novyye lzvestiya and Novaya Gazeta, that their reporting was directed against the
federal authorities' actions in the Chechen republic, and had always been a priori
negative. Third, he placed strict limitations on when a journalist could be taken to
the battlefield (when the last rebel was killed or when weather was suitable for
flying). Finally Yastrzhembskiy displayed contempt for Western opinion that he
regarded as predictably negative, citing the fact that Western media had been
particularly harmful to Russia’s military actions in Chechnya in the past. He cited
the West's oil interests in the Caucasus and a desire to see Russia fail in Chechnya
and lose influence in the region as reasons for negative Western reporting.

Yastrzhembskiy’'s methods and influence are best seen in the charges brought
against lzvestia and Andrey Babitskiy in January. lzvestia's reporters were banned
from entering a hospital after a 21 January report about a hospital's inability to
identify one of its patients. It took the military more than two days to identify him.
The same reporter also interviewed some soldiers, and the government did not like
these interviews either. lzvestia was, according to a Russian general, generating
hostility since it was printing what were in the &General’s opinion ‘defamatory’ items
about the course of the operation in Chechnya.

The case of Andrey Babitskiy, a Russian Radio Liberty reporter, gained worldwide
attention. Babitskiy was accused of supporting the Chechen cause with his
reporting, and was arrested by the Russian military. Then Babitskiy was
exchanged with the Chechens for two Russians. One lawyer noted that such an
exchange of one citizen for another was unprecedented. One of the authors of the
Law on the Press and Mass Media, the Secretary of the Russian Union of
Journalists Mikhail Fedotov, was outraged for two reasons. First, that society was
being denied the possibility to obtain full, reliable information about how events
surrounding the Radio Liberty correspondent were developing. Second, that
authorities were also in breach of international legislation, in particular the
Additional Protocol to the Genevthonventions Relating to the Protection of Victims
of International Armed Conflicts.

Finally, several authors noted the growing power of television to influence public
opinion due to instantaneous reporting from the scene of an incident.
Yastrzhembskiy believed that TV was a large-calibre weapon which co shoot at
one’s own people as well as the enemy and therefore must be controlled.3® Yevgeniy
Kozhokin, Director of the Russian Institute of Strategic Research, an arm of the
Russian External Security Service (SVR), noted that real time TV can impart an
instantaneous and powerful emotional impulse. It is directed both at the
consciousness and at the subconscious of the TV viewer. It produces a desire to
stop the suffering of innocent people along with a feeling of sympathy. Selectivity is
another special character of TV, according to Kozhokin. Further, it allows a
producer to focus attention and concentrate on a specific emotion. He cited the
effort built against Serbian paramilitary crimes while concurrently supporting the
Kosovo refugees as an example. No one in the West spoke about the crimes of the
Kosovo Liberation Army and problems for the Serb minority in Kosovo with the
same passion as they did about Serbian crimes once the bombing ended, he said.
This made the “information component a component of combat operations.”
Finally, Kozhokin recalled how the bombing of the Market Square in Sarajevo was

120



P31

instantly used to begin the bombaﬁdment of Serbian positions even though NATO
did not know who was responsible.

April/May 2000: In early April, the Russian government published “Chechnya. A
White Book” for the Western mass media. The book discussed the human rights
violations that took place in Chechnya before the war, and other relevant facts from
Russia’s point of view. Director Mikhail Margelov and Sergei Yastrzhembskiy
presented it at the Russian Information Centre.

Yastrzhembskiy discussed his own actions as a spokesman as well, particularly
how he tried to influence the Chechens. He stated that one of his tactics was to
“throw” information out to provoke a Chechen reaction. Such information was
almost never released during news conferences. Information for press releases,
however, was a different story. Such information included everything interesting
and important from the official bodies (key ministries and agencies involved in the
counter-terrorist operation)_as well as Russian and foreign (plus Chechen) news
agencies, TV and web sites.

In May, there were reports in the Russian press about an independent information
Centre dealing with the Caucasus. It was run by the Free Chechnya (Svobodnaya
Chechnya) news agency in Russia. Most of the staff were reportedly Chechens.
Two other sites supporting Russia’'s efforts in Chechnya were the Russian
Information Centre and the government of Dagestan. The Russians reported that
the Chechens had nearly 1Q0 sites situated throughout the world that produced
information in 20 languages.

The Chechen Approach to IW during the Russian Incursion
October/November/December 1999: Due to the restrictions on journalists, it was
very difficult for the Chechens to get their story out to their own and the Russian
populace. Russian efforts to publish newspapers in Chechnya also minimized the
Chechen propaganda effort. Therefore the Chechens utilized their web sites to the
maximum extent possible, especially in the winter and spring.

On several occasions the Chechens accused the Russian mass media of spreading
disinformation. This included Russian reports attempting to negate criminal
actions by Federal Forces, which the Chechens listed as mass executions,
harassment and torture at filtration points (concentration camps), and other
atrocities. From the Chechen point of view, such Russian disinformation was
disconcerting because it was apparently having some success in sowing seeds of
doubt among the fighters and the civilian population of Chechnya. In addition, the
Russians published a paper called Svobodnaya Chechnya (Free Chechnya) in the
Russian occupied areas of Chechnya. This time the Chechen population was
manipulated by the Russian press, a reversal from the first war.

January/February/March 2000: Chechen use of the Internet expanded during this
phase of the conflict. By clicking on www.éoéaz.nét, it was possible to download
videos of attacks on Russians, view photos of Chechens in action and of Russian
prisoners of war, find news items, read profiles of Chechen commanders, and read
interviews with various Chechen leaders and fighters. In case this site was down,
alternate sites were listed: www.qogaz.net.my,| www.qogaz.conp, and ywww.qogaz.de|
Videos available on this web site included:

- Chechnya: Destruction of a Nation (December 1999, 30 minutes)
- Massacres in Chechnya (October 1999, 21 minutes)

121


http://www.qoqaz.net/
http://www.qoqaz.net.my/
http://www.qoqaz.com/
http://www.qoqaz.de/

P31

- Jihad in Dagestan (August 1999, Part | 60 minutes)
- Jihad in Dagestan (August 1999, Part Il 60 minutes)
- Russian Hell in the Year 2000 (April 2000, 51 minutes).

Under “Facts and Figures” there was a list of frequently asked questions about the
Jihad of Chechnya. There were also diary entries of fighters, information about
how to contribute money to the Chechen cause, and other general questions.
“Photos” showed dead Russian soldiers, the “victorious” return from Groznyy,
Shamil Basayev and other leaders, and the results of operations against Russian
convoys.

In February, the Kavkaz-Tsentr News Agency web site noted that more than 1500
civilians from Chechnya were captured by the (Russian) aggressors during the ‘94-
'96 war, and their whereabouts were still unknown. Further, 3,000 civilians were
captured and taken to unknown destinations during the latest conflict. The
Chechens also stated that the Russians operated a children’s concentration camp,
which had 1 inmates between the ages of 10-15. This claim has not been
substantiated+s: In March, the same Chechen web site attacked Sergei
Yastrzhembskiy for what it called his absurd writing on the final stage of the war,
calling it “information garbage.™ The web site developed and published a Russian
“wanted list”, which included many MVD officers and several prominent
politicians.

The Western Media Approach to IW during the Chechen Intervention
In what is being called the “information war,” journalists are apparently the
enemy. The Russians have decided that one mistake of the unsuccessful 1994-
96 campaign to crush Chechnya’s independence drive was to allow the press to
cover it. Not any more.

October/November/December 1999: The Western media believed early on that
Russia’s media outlets were mimicking NATO reporting over Kosovo. NATO, the
Russians believe, backed up its military activities with scenes of allied successes
and Serbian atrocities. Now, in Chechnya, Russia appeared to be following the
Kosovo script. The Boston Globe of 17 October reported that Mikhail Margelov, the
Russian press Centre organizer, stated that “this is one lesson of Kosovo that we
have learned. We are trying to use media technology to let the international
community see what is really going on.”

From the very beginning the Western media criticized the Russian version of what
“was really going on.” One reporter noted that if television were one’s sole source of
news, the war appeared as a saga of Russian courage and military brilliance.
Villages were liberated at will, casualties were low, civilians respected what Russia
was doing, and generals described the flight of the enemy. TV coverage of the war
was described as entertainment, since there were o dead bodies, only missiles
flying and tanks moving. No casualties were showr?? Russian media shaped the
flow of information out of Chechnya and onto Russian TV screens in a manner
unprecedented since the time of the USSR.

The Western media reported that Russian civil servants were provided with
guidance on how to deal with the media, including a glossary that specified how to
refer to Chechen fighters (as terrorists). A new group Russian spin-doctors
(media specialists) put the best possible slant on a story.48 Western media also
reported that there was a shift in Russian tactics against Western news agencies in
early December, starting with Western coverage of a Chechen ambush against

122



P31

Russian forces in Groznyy. Jonﬁnalists were accused of lying and working for other
countries’ intelligence services.

January/February/March 2000: When Vladimir Putin became Russia’'s acting
President on New Year’'s Day, Russia began a new and more repressive attitude
toward the Western press. Travel restrictions on the press in Chechnya were
increased, followed by attempts to put one journalist into a psychiatric ward.
Clearly repression was on the rise. One reporter noted that foreign journalists
began to be treated as they were in Soviet times. For example, Russian authorities
denied foreign news agencies information about Russian losses and instances of
Russian soldiers looting, even when these events were filmed and documented!
FSB spokesman Aleksandr Zdanovich said Western news was “an activeE(jperation
carried out by foreign special services” to “whip up anti-Russian ferment.’

However, almost simultaneously with Putin’s assumption of the Presidency,
Moscow’s mass media began turning against the war as well. Both NTV and
Izvestia offered negative critiques of military operations. In mid January Interfax
reported on Russian casualties, causing Russian Defence Ministry to
immediately label such reports “conscious lies. The confrontation between MOD
and the mass media had clearly begun. The Atlanta Journal-Constitution reported
that Duma member Sergei Glaz'yev, an opposition Communist Party member, was
of the opinion that “public opinion is dictated byywhat is seen on TV. | wouldn’t trust
any sources of information from Chechnya.” NTV correspondent Yuri Lipatov,
whose station had played a strong role in shaping public opinion from the Chechen
viewpoint during the first war, reported that military spokesmen had accused him
of spreading lies. The network was told its correspondents would no longer be
allowed on Russian military positions. And the leader of Russia’s Union of
Journalists wrote “a threat to freedom of speech in Russia has for the first time in the
last several years been transformed into its open and regular suppression.” Jonas
Bernstein of UPI said- Babitskiy’s case indicated a “pattern of intimidation” since
Yel'tsin’s resignation.

Washington Times reporter Jamie Dettmer noted that there were Russian internal,
external, and military controls in place. Sergei Yastrzhembskiy was the internal
news controller. “When the nation mobilizes its forces to achieve some task, that
imposes obligations on everyone, including the media.” The external news control
was in the hands of Mr Putin’s chief of staff, Alexander Voloshin, who warned the
foreign press not to draw up and implement any information agenda different from
the Kremlin’s. General Valeriy Manilov served as the military spokesman. Finally,
Dettmer stated that Robert Coalson, program director for the National Press
Institute, observed some of the results of “media pressure” (the attacks, arrests and
the Andrei Babitskiy case). This pressure had forced some private journalists to
defect to state-controlled agencies, in particular, key figures such as Oleg
Dobrodeyev at NFY and Raf Shakirov at Kommersant who “defected” to the state-
controlled media.

From the Western media point of view, the case of Radio Liberty journalist Andrei
Babitskiy demonstrated how these three controls came together to manage an
incident that did not fool anyone and received very negative news coverage.
Babitskiy’'s treatment by Russian authorities was rough, to say the least.
According to one report, Russian officials violated their own legal codes by refusing
to inform his wife of his whereabouts or to assign a lawyer to him. They denied he
was in detention, and then they compounded their problems in his handling by
violating the Geneva Convention:

123



P31

On the one hand, they purportedly exchanged a civilian journalist for prisoners
of war with a group of people the Russian authorities have described as bandits
and criminals. On the other hand, they explicitly sajd they no longer bear any
responsibility for the fate of one of their own citizens.

The action against Babitskiy appeared to be part of a larger agenda designed to
intimidate journalists into less independent reporting habits. In short, the truth
cannot be different from official Moscow’s line. As one Russian journalist noted

One of former Russian President Boris Yel'tsin’s first steps after the failed
August 1991 putsch was to allow Radio Liberty to open a bureau in Moscow.
One of the first steps under acting Russian President Vladimir Putin’s
administration has been to arrest a Radio Liberty journalist.

Agence France Presse noted that Moscow had banned Russian media from
broadcasting any comments by Chechen rebel leaders who were wanted on charges
of terrorism, including the democratically elected Chechen President, Aslan
Maskhadov. Deputy Information Minister Mikhail Seslavinskiy added that it would
be supporting the spread of terrorist propaganga to allow such reporting. Britain
did the same in 1988 with Sinn Fein, he added.

Yastrzhembskiy’s fight with Western media will apparently continue. As but one
example, Western film Director Phillip Noyce is preparing a film about the war in
Chechnya. The film, taken from the Chechen point of view, cannot please Russian
authorities, especially because its producers, TF1 Intl, is a film sales arm of
France’'s TF1 TV. Called “Bloodline”, the film explores the saga of two brothers,
children of Russian emigrants living in America. One is an adopted son of Chechen
descent. The two return to Russia and become involved in the conflict.®¢ The
portrayal is not kind to the Russians.

Conclusions

There were several important military lessons that the Russian government and
military learned from their first experience in Chechnya from 1994-1996. Perhaps
none was more important to long term Russian success in Chechnya than the
battle for public opinion. Public opinion is important and can be shaped to support
local conflicts. In the information age, it is more difficult than ever to control the
flow of information to a population. Russian authorities initially shut off
independent reporting, and did everything possible to insure that TV and
newspaper reporters carefully reported "their facts" from the battlefield. As time
progressed, however, and as the Chechens were able to bypass the Russian
imposed information blockade via the Internet and via access to cellular phone
hookups with foreign correspondents, Russia’s information advantage began to
slowly slip away. As the conflict drags on it is becoming more and more difficult for
President Putin’s government to maintain public support both from Russians and
from pro-Moscow Chechens living inside Chechnya.

Initially, however, Russia’'s control of and access to information was very
successful. It made the armed forces appear much more effective and capable than
they were. This kept public opinion strongly behind the effort to subdue the
“terrorists.” Part of the blame for the gradual loss of public opinion can be placed
on Russian tradition. The Russian government is slow to provide casualty figures

124



P31

to society. It demonstrated little accountability to its people in both Afghanistan
and WWII. In both Chechen conflicts it was public pressure applied by the Soldiers
Mother's Committee that finally forced the government to account for its soldiers.
This public pressure group demonstrated how in the information age, contradictory
information can rise and escape the clutches of state control. It might be possible
to win the IW struggle by controlling public opinion in the early going but this
advantage can be nullified by exerting too much control.

Part of the loss of state control was also due to the Internet battles between web
sites during the conflict. The web sites, however limited their availability to the
average Russian, enabled combatants to mobilize public opinion and support from
outside the boundaries of the conflict. The Internet is an important asset in a local
conflict, especially to the weaker side. The Chechen web sites were more dynamic
than the Russian sites, and more easily accessible in the West. During this conflict
the following web sites were key, however filtered and one-sided they might be:

Russian side:

(vww.chechnya.ru

_Nww.antiterror.r; |

Chechen side:

PR

vww.kavkaz.org

_Nww.gogaz.net!
[yWw.amina.co

vww.ichkeria.com

aRhONE

The Russians studied the information campaign that NATO ran against the Serbs
during the campaign against Kosovo. Perhaps they should have directed similar
attention to how the Serbs exploited the Internet to their advantage as well. The
predictable template in Kosovo reporting is certainly a weakness: NATO should be
aware of the patterned propaganda image it is portraying to the world. Michael
Wines of The New York Times summed up the information war in Chechnya
differently. He focused on how Russian and Chechen cultures sized up a conflict,
their traditions influencing each side's analytical process. Russia viewed Western
concepts like “democratic rule” and “consent of the governed” through the opposite
end of the same telescope. This meant that Russia would apply the Kosovo
“template” in a different fashion, and that Russian society would interpret events
differently. Talk of a no-casualty conflict disappeared as a theme, which the
Russian public barely seemed to notice, and was replaced with the theme of victory
and how well the entire operation was going. Figures support this. According to a
Public Opinion Foundation survey, after six months of war seven out of ten
Russians still supported the war. Does this mean that in Russia public support
moves in inverse proportion to the number of troops lost, that is inside out from the
West? Probably not, but it does indicate a higher tolerance for casualties than the
West has at the present time.

The “information war” is not yet over in Chechnya. Initial Russian successes are
beginning to fade, but the Chechens have not capitalized on Russian shortcomings
as they did during the first conflict. As one analyst noted

125


http://www.chechnya.ru/
http://www.antiterror.ru/
http://www.infocentre.ru/
http://www.kavkaz.com/
http://www.kavkaz.org/
http://www.qoqaz.net/
http://www.amina.com/
http://www.ichkeria.com/
http://www.chechentimes.com/

P31

The Russian media, like the free media in most Western countries, was for the
most part willing to accept both government controls and the government’s story
in the name of national security for as long as that story made sense. The
public, too, seemed happy enough at first with the government-released
information. Over time, however, the disparities between the official line and
the increasingly obvious realities, reported;both by soldiers themselves and by
their parents, proved impossible to ignore.

How long the government's picture of the conflict can be sustained is an open

question. Bﬁ then again, the name of the game is access, and Russia is in the
driver’s seat.

ENDNOTES

1 Valeriy Vyzhutovich, Interview with Sergei Stepashin, as reported in FBIS-SOV-95-
043, 6 March 1995, p36.

2 Oleg Falichev, “FCS will Certainly Publish Information on Who Helped Dudayev and
How,” Krasnaya Zvezda, 21 January 1995, p2.

3 Joan Beecher Eichrodt, “Internet Insurrection, Transitions Online, at
www.transitions-online.org.

4 As reported on 29 March 2000 on the web site of www.polit.ru.

5 Moscow NTV, 1030 GMT 14 August 1999, as translated from the FBIS web page on
15 August 1999.

6 Radiostantsiya Ekho Moskvy, 17 August 1999.

7 Petr Polkovnikov, “A Painful Spot,” Nezavismoye Voyennoye Obozreniye, No 31, 13-

19 August 1999, pl as translated by FBIS on its FBIS web page on 29 August 1999.

8 Vadim Markushin, “War and the Press,” Krasnaya Zvezda, 21 August 1999, p3 as
translated by FBIS on its web page on 26 August 1999.

9 Daniel Williams, “This Time, Russian TV is Sour on Rebels in Caucasus,”
Washington Post Service, 22 August 1999.

10 Russian Public TV, 5:00 PM, 30 August 1999, as translated by FBIS on its web page
on 30 August 1999.

1 Vladimir Yermolin, “Kvashnin Opens Second Front...against Russian Mass Media,”
Izvestiya, 9 September 1999, pl as translated by FBIS on its web page on 9 September
1999.

12 Floriana Fossato, “Media Support Bombing Chechnya,” RFE/RL, Moscow, 23
September 1999.

13 Dmitriy Nikolayev, “Previous Methods are not Workng: Extremists’ Psywar Efforts are
not Yet Producing Tangible Results,” Nezavisimoye Voyennoye Obozreniye, No 40, 15
October 1999, p2 as translated by FBIS on its web page on 21 October 1999.

14 Ibid.

15 Ibid, Eichrodt.

126



P31

16 Ibid.
17 Peter Feuilherade, “Russia’s Media War over Chechnya,” BBC Online Network, 19
November 1999.

18 Geoffrey York, “How Russians Learned to Love the War,” The Globe and Mail
(Canada), 4 November 1999, page unknown.

19 Feuilherade, ibid.

20 Andrey Norkin, Russian NTV, 0400 GMT 12 October 1999, as translated by FBIS on
its web page on 12 October 1999.

21 Moscow RIA, 1539 GMT 18 November 1999 as translated by FBIS and on its web
page on 18 November 1999.

22 Olga Kokorekina, RTV, 1700 GMT, 21 October 1999 as translated by FBIS on its web
page on 21 October 1999.

23 ITAR-TASS, 1056 GMT 7 November 1999 as translated by FBIS on its web page on 7
November 1999.

24 Aleksey Belyanchev, Aleksandr Chuykov, Mikhail Klimentyev, and Dmitriy Astakhov,
“Hidden War. Concerning Events in Chechnya with No Military Censorship,” lzvestiya, 2
November 1999, p7 as translated by FBIS on its web page on 3 November 1999.

25 Grigoriy Krichevskiy, Moscow NTV, 0900 GMT 10 December 1999 as translated by
FBIS on its web page on 10 December 1999.

26 Andrei Krasnov and Viktor Smirnov, “From the Russian Information Bureau,”
Kommersant, 16 October 1999, p3 as reported in The Current Digest, Vol 51, No 42, p17-
18.

27 INTERFAX, 30 December 1999.

28 Judith Matloff, “Kremlin Toughens its Stance on the Foreign Media,” The Christian
Science Monitor, 23 December 1999, p7.

29 Yevgenia Borisova, “In Chechnya, a War against the Press,” Moscow Times, 5
January 2000.

30 Aleksey Pobortsev, Russian NTV, 1500 GMT 25 October 1999 as translated by FBIS
on its web page on 25 October 1999.

31 Aleksandr Kharchenko and Andrey Shirokov, ITAR-TASS, 0159 GMT 29 November
1999 as translated by FBIS on its web page on 29 November 1999.

32 Moscow NTV, 0900 GMT, 6 December 1999 as translated by FBIS on its web page on
6 December 1999.

33 Maksim Shevchenko, “The West Begins to Operate According to Kosovo Scenario,”
Nezavisimaya Gazeta, 8 December 1999 p3 as translated by FBIS on its web page on 8
December 1999.

34 INTERFAX, 0925 GMT 21 January 2000 as translated by FBIS on its web page on 21
January 2000.

35 Moscow RIA, 1403 GMT 11 February 2000 as translated by FBIS on its web page on
11 February 2000.

127



P31

36 ORT 1, 1800 GMT 5 March 2000 as translated by FBIS on its web page on 5 March
2000.
37 Igor Litvinenko, “Preventive Measure; it was used against lzvestia in Volga Military

District,” lzvestia, 28 January 2000 p1 as translated by FBIS on its web page on 31 January
2000.

38 Alla Tuchkova, “Andrey Babitskiy Story Becomes Ever More Complicated,”
Nezavisimaya Gazeta (Electronic Version) 5 February 2000, as translated by FBIS on its web
page on 8 February 2000.

39 ORT 1, ibid.

40 Igor Yadykin, “Information is an Awesome Weapon,” Krasnaya Zvezda, 2 March 2000
Internet version, as translated by FBIS on its web page on 1 March 2000.

41 Ren TV, 1145 GMT 13 May 2000, as translated by FBIS on its web page on 13 May
2000.

42 Russian TV RTR, 1900 GMT 12 May 2000, as translated by FBIS on its web page on
12 May 2000.

43 Kavkaz-Tsentr News Agency, 1041 GMT, 11 February 2000 as translated by FBIS on

its web page on 11 February 2000.

44 Kavkaz-Tsentr News Agency, 0530 GMT, 29 March 2000 as translated by FBIS on its
web page on 29 March 2000.

45 Kavkaz-Tsentr News Agency, 0530 GMT 31 March 2000 as translated by FBIS on its
web page on 31 March 2000.

46 Fred Weir, “Hide-and-Seek with Russia’s News Minders,” Christian Science Monitor,
18 January 2000.

47 Geoffrey York, “How Russians Learned to Love the War,” The Globe and Mail
(Canada), 4 November 1999, page unknown.

48 Feuilherade, ibid.

49 Matloff, ibid.

50 Charles Fenyvesi, “Putin to Fight Chechens and the News Media,” REE/RL Watchlist,
7 January 2000.

51 AP, “Russia Denies Media Reports on Casualties,” Dallas Morning News, 15 January
2000.

52 Brian Bonner, Knight Ridder Newspapers, “Chechen War Takes Growing Toll on

Russian Army,” Atlanta Journal-Constitution, 19 January 2000.

53 Peter Graff, “Russian TV Says Sidelined for Reporting Losses,” Reuters, 23 January
2000.
54 Jamie Dettmer, “Putin Revives Soviet-Style Media Curbs in Russia,” Washington

Times, 27 February 2000, pC12.

55 Ibid.

128



P31

56 Thomas A Dine, “Truth is also a Casualty in Groznyy,” Wall Street Journal Europe,
February 8, 2000.

57 Ibid.

58 Moscow, 15 March 2000 as downloaded from the Johnson List on 15 March 2000.

59 Paul F Duke, Noyce to Wage Chechnya War,” Reuters/Variety, 21 January 2000.

60 Olga Oliker, “Moths to the Flame: Russian Urban Operations in Chechnya, 1994-

2000,” May 2000 forthcoming publication of the RAND Corporation.

Disclaimer
The views expressed are those of the

Author and not necessarily those of the
UK Ministry of Defence

129



	Background
	Dagestan
	The Russian Approach to IW during the Dagestan Operation
	The Chechen Approach to IW during the Dagestan Operation
	Foreign Press IW Reporting during the Dagestan Operation
	Chechnya

	The Russian Approach to IW during the Incursion into Chechnya
	The Chechen Approach to IW during the Russian Incursion
	The Western Media Approach to IW during the Chechen Intervention
	In what is being called the “information war,” journalists are apparently the enemy.  The Russians have decided that one mistake of the unsuccessful 1994-96 campaign to crush Chechnya’s independence drive was to allow the press to cover it.   Not any mor
	Conclusions


