
107

Radio in the Rwandan Genocide

The Role of Radio in the Rwandan Genocide

by Christine L. Kellow and H. Leslie Steeves

We examine and interpret the role of the government-controlled Radio-Télévision
Libre des Mille Collines (RTLM) in the 1994 Rwandan genocide, which involved
mass killings both of and by civilians. We consider the historical and political
context of the genocide and analyze excerpts from RTLM radio broadcasts and
observational accounts, and we interpret, via several strands of communication
scholarship related to collective reaction effects and dependency theory, the role
played by radio in inciting the genocide.

On April 6, 1994, the plane carrying President Juvenal Habyarimana of Rwanda
and President Cyprien Ntaryamina of neighboring Burundi crashed under still
undetermined circumstances. This event sparked a massive killing spree over the
next 3 months that left up to 1 million Rwandans dead and 2 million refugees
seeking safety in neighboring Zaire, Tanzania, and Burundi. Most of the killings
were carried out by civilian Hutus against their Tutsi neighbors. Age, gender, and
occupation were no criteria in the massacres. In hundreds of villages across Rwanda,
where previously two ethnic groups had intermingled socially and coexisted peace-
fully, ordinary people were picking up machetes, sticks, or whatever was avail-
able, and killing their neighbors.

Rwandan media have been accused of inciting the hatred that led to violence
by using an ethnic framework to report what was essentially a political struggle.
They also have been accused of spreading fear, rumor, and panic by using a kill-
or-be-killed frame, and of relaying directives about the necessity of killing the
Tutsi people as well as instructions on how to do it. Accusers named several small
publications, but principally the radio coverage of a single influential station,
Radio des Mille Collines (RTLM), which was owned and under the control of
supporters of Hutu President Habyarimana. A Rwandan human rights activist la-
mented that, “The political leaders, as well as all of us, have underestimated the
force that RTLM represented . . . that was a lethal error” (Gatwa, 1995, p. 20). Two

Christine L. Kellow completed her MA degree at the University of Oregon in 1998. Her research
interests include development communication. H. Leslie Steeves (PhD, University of Wisconsin-Madi-
son, 1980) is an associate professor in the School of Journalism and Communication at the same
university. Her research interests include international and development communication, often from
feminist perspectives, and especially in relation to Africa. The authors acknowledge the assistance of
Nathalie Ricci-Whaley, Christopher Bessey, Media Bessey, James Lemert, Debra Merskin, John H.
Hanson, Alan Stavitsky, John Groves, the Journal of Communication editor, and three anonymous
reviewers. They also thank the University of Oregon School of Journalism and Communication for a
grant for the French-English translation of radio transcripts.

Copyright © 1998 International Communication Association



108

Journal of Communication, Summer 1998

French journalists stated: “If Rwandan crimes against humanity ever come to trial,
the owners of Radio des Mille Collines will stand at the head of the accused”
(Misser & Jaumain, 1994, p. 72).

For the first time since the Nazi war crimes tribunal at Nuremberg, journalists
have testified in genocide trials. Western journalists have been among the wit-
nesses. Rwandan journalists are among the accused. Alan Sigg, head of external
relations at a United Nations tribunal investigating Rwanda’s genocide, stated that
international law dictates that journalists who incite killings are guilty. “For these
journalists, it won’t be enough to say: ‘Sorry, I was just a small fish and I had
orders.’ The standards of international law should be the same here in Rwanda”
(quoted in Kaban, 1995).

Such accusations obviously pose concerns for politicians, journalists, and hu-
man rights organizations. They also pose questions for communication studies.
Under what circumstances can and do media play an exceptionally powerful—
and heinous—role? Can media incite genocide? Genocide is an extreme and infre-
quent occurrence. The circumstances and crimes vary enormously. In this essay,
therefore, we report a preliminary investigation of the probable role of media,
specifically radio, in the Rwandan genocide.

Media Influence Studies

The role and influence of media cannot be divorced from the historical, cultural,
and political-economic environments in which they function. In general, mass
communication emerged alongside industrialization, urbanization, and modern-
ization. The social controls of traditional society were replaced with more formal
systems operated by impersonal institutions and governments. Communication
systems became similarly depersonalized and were observed to wield increasing
power as information disseminators.

Studies in this century addressing role of mass media in Western societies have
yielded a plethora of frameworks, but no single theory capable of explaining why
the media, at times, seem to have powerful, direct effects, but at other times,
weak, indirect effects (e.g., McQuail, 1994). Although early theories, stemming
from the mass society concept, assumed strong effects of media, later theories
assumed that media could exert strong or weak influences, depending on context
and circumstances. Most situations are best interpreted by drawing on several
theories and considering relevant contextual information. Our study draws prima-
rily on two broad and somewhat overlapping frameworks. First is the area of
collective reaction effects, which emphasizes social psychological explanations
for short-term effects. The second area includes dependency theory, agenda set-
ting, framing, event outcome, and media campaigns. This area emphasizes social
context and considers both short- and long-term effects.

Collective Reaction Effects
Collective reaction events can be defined as the joint reactions, unplanned or
unpredicted, of many in a shared experience. Two types of collective reaction



109

Radio in the Rwandan Genocide

effects are relevant in the Rwanda situation: widespread panic in response to
alarming information, often incomplete, and the spread and strengthening of crowd
or mob activity. Fear, anger, and anxiety are potent emotions that can lead to
panic and civil disturbance. Media contribute by reaching large populations with
the same information at the same time: “Precipitating features of panic seem to be
incompleteness or inaccuracy of information, leading to the urgent search for
information, usually through personal channels, thus giving further currency to
the original message” (McQuail, 1994, 344–345).

A related idea is contagion, which refers to the power of media to inspire
imitation of actions. Phillips (1980) found an increased number of small aircraft
crashes immediately after well-publicized murder-suicide stories, which he theo-
rized to be imitative murder-suicides disguised as airplane accidents. Holden (1986)
found that successful airline hijackings in the United States generated additional
attempts. Such controversial findings have not indicated effects on a massive scale,
as in Rwanda.

Very important in this area of scholarship was Cantril’s (1940) study, The Inva-
sion from Mars: A Study in the Psychology of Panic. On October 30, 1938, Orson
Welles and a group of actors, in a New York studio of Colombia Broadcasting
System, broadcast an adaptation of H. G. Wells’s War of the Worlds (1993). Six
million Americans tuned in to this dramatization of a science fiction novel about a
Martian invasion (text included in Cantril, 1940). Over 1 million of them responded
with severe fright or panic. This created a unique opportunity for the study of
panic behavior inadvertently activated by the mass media. In this rare instance,
there could be little doubt that radio had triggered a mass effect. The broadcast
caused fear, fear caused panic, and panic led to verifiable reactions. Cantril used
surveys, newspaper accounts, and personal interviews to try to understand the
feelings and reactions of the people who panicked, as well as the psychological
and sociological aspects of panic. Cantril’s study has since been criticized for an
overemphasis on individuals and their psychological states (e.g., their suggestibil-
ity and religiosity) and a failure to consider all relevant contributing factors, such
as the creators of the broadcast. Nonetheless, Lowery and DeFleur (1983) sug-
gested that this study inspired new ways of thinking about media effects by plac-
ing more emphasis on selective (versus direct) influences and recognizing the
importance of historical context (p. 77). Several of Cantril’s findings appear useful
in interpreting the Rwandan situation, despite vastly different circumstances.

Media Dependency and Related Frameworks
Media dependency is a broad perspective that attempts to reconcile several frame-
works that view media systems as a part of the larger fabric of society. Influenced
in part by the sociological thought of Emile Durkheim, among others, depen-
dency theory assumes that life in complex industrialized societies requires in-
creased dependency on mass media’s role in disseminating information. Whereas
in traditional societies people controlled access to information via interpersonal
communication, in modern society the locus of information control shifted to
impersonal organizations of mass communication. This is because people in tradi-
tional societies tended to have similar needs that could be met via interpersonal



110

Journal of Communication, Summer 1998

networks. Urban-industrial societies are much more complex and diverse. There-
fore, people become increasingly dependent on mass-mediated information con-
trolled by organizations with political and economic motives (Ball-Rokeach &
DeFleur, 1976; Merskin, in press).1

Many studies have documented and examined heightened dependency on media
during times of political, economic, or environmental crisis and uncertainty (e.g.,
Merskin, in press). These studies suggest that communication researchers pro-
moted powerful effects models during the times of the two world wars, then
minimal effects during the more stable period of the 1950s and 1960s. After social
upheaval once again disturbed the balance, media were credited with more power.
McQuail (1994) theorized that actual effects may be greater in periods of instabil-
ity, and suggested several potential reasons, all consistent with dependency theory:
In times of instability people may be more reliant on mass media for information
and guidance; people may know of the crucial events only through media; and
media are more influential in matters outside the realm of personal experience
(pp. 332–333).

Agenda setting, which Ball-Rokeach and DeFleur included under the depen-
dency umbrella, refers to the way that media order and project the relative impor-
tance of issues (Ball-Rokeach & DeFleur, 1976; McCombs & Shaw, 1972;  Merskin,
in press). The media exert influence on what is significant in the public domain.
This influence may be more powerful with broadcast media. Whereas  print mate-
rial can be reordered, there is no choice of order or emphasis in the broadcast, if
one chooses to listen. Much agenda-setting research has examined political cam-
paigns, showing how media (and their sources) set the public agenda by focusing
on certain issues rather than others. Although early studies have shown that media
tell us what to think about, later agenda-setting studies, reviewed by McCombs
and Shaw (1993), demonstrate that media may also tell us how to think about
particular issues and, consequently, what to think. Funkhouser and Shaw (1990)
divided agenda-setting effects into two levels. At the micro-agenda-setting level,
the content of the media determines the relative importance of specific issues. In
macro-agenda-setting, the media may distort an entire cultural worldview by fit-
ting it into the media’s agenda.

Agenda setting is one branch of understanding the interrelationships among
media, public opinion, and public policy. Framing is another. The frame helps
determine the way people interpret a message’s meaning. In his effort to clarify
the framing concept, Entman (1993) offered the following definition:

Framing essentially involves selection and salience. To frame is to select some
aspects of a perceived reality and make them more salient in a communicating
text, in such a way as to promote a particular problem definition, causal inter-
pretation, moral evaluation, and/or treatment recommendation for the item
described [emphasis in the original]. (p. 52)

1   Since Ball-Rokeach & DeFleur’s (1976) initial article, the views of each author have evolved in different
directions, with DeFleur emphasizing macrosocial assumptions and Ball-Rokeach emphasizing social-
psychological assumptions (see, e.g., DeFleur & Dennis, 1996; Merskin, in press). Our use of depen-
dency theory is in line with DeFleur’s direction and consistent with Merskin’s views.



111

Radio in the Rwandan Genocide

The types of media frames commonly used in reporting political conflict include
the “risk and danger frame,” which warns the audience of general and specific
threats they face as a result of the conflict; the “violence frame,” which dramatizes
the fight; the “victims frame,” which focuses on the costs to the various players;
and the “powerful are wicked” frame, which can serve to unite the opposition
(Wolfsfeld, 1991).

Agenda-setting and framing can affect the outcome of events. Event outcome is
a category of effect that positions the role of media, along with other players, in
the resolution of critical events (e.g., revolution or domestic political upheaval).
Wolfsfeld (1991) explored the relationship between the media and political actors
in an examination of the Israeli conflict. He found the media to be a source of
power in the intifada. Protesters saw the mass media as the only channel for
redress. The Palestinians sent two messages: one of victimization and one of
defiance. Wolfsfeld showed how the strengths and vulnerabilities of the authori-
ties and protest groups are fed into media, which translate both sides’ positions
and exert their power through quantity and frames of coverage. Media reports, in
turn, influence the perceptions of success for each side, which may lead to changes
of tactics, or in the status of the players.

Finally, in this general area of scholarship and practice, a media campaign is a
conscious, structured attempt to use media to influence awareness, attitudes, or
behavior. We suggest that, as time went on, RTLM radio increasingly carried out a
full-fledged campaign with the goal of political solidarity for Habyarimana’s party
before his death and of genocide of the Tutsi people afterward.

Interpreting the Role of Radio

In this study we interpret the probable role of radio in the Rwandan genocide.
Our investigation is preliminary. A comprehensive study, including systematic
interviews with Rwandans, remains to be carried out. There is much we cannot
know without interviewing genocide survivors, including the extent of resistance to
radio broadcasts and other messages inciting violence. Our study should be viewed
as an early step in raising questions and suggesting interpretations about radio’s role.

The method may be described as a qualitative textual analysis, involving a
close reading of available radio transcripts. Manning and Cullum-Swan (1994)
divided the analysis of documentary data into three broad categories, with subdi-
visions under each: content and narrative analysis, structuralism, and semiotics.
Our study falls in the category of macrotextual narrative analysis, which views
texts as “symbolic action,” and assumes the role of words in representing, drama-
tizing, and shaping society (p. 465). In this form of analysis, the researcher typi-
cally identifies and interprets the ways in which a dominant (hegemonic) societal
position is supported in a text. Narrative techniques, including the use of cultural
symbols and frames (Entman, 1993) may be interpreted as supportive, or possibly
resistant, of dominant messages (e.g., Gitlin, 1980; Steeves, 1997). Research on
context is crucial, as texts have little meaning apart from their cultural and politi-
cal-economic origins.



112

Journal of Communication, Summer 1998

We are indebted to Reporters Sans Frontières, a Paris-based media-monitoring
organization.2 Their comprehensive report, Rwanda: Les Médias du Génocide
(Chrétien, Dupaquier, Kabanda, Ngarambe, & Reporters Sans Frontières, 1995),
includes translations (from Kinyarwanda to French) of extensive excerpts of RTLM
and Radio Rwanda broadcasts obtained from Radio Rwanda archives. A total of 74
tapes were made from RTLM broadcasts between October 1993 and July 1994,
and from Radio Rwanda broadcasts during April 1994 (Chrétien et al., 1995, p. 17).
We obtained research assistance to translate all these excerpts from French to
English (i.e., approximately 16,000 words of translated material).3 English transla-
tions of RTLM excerpts from the morning of April 6, 1994, are available on the
Internet (Reporters Sans Frontières, 1994).

In addition to the above data, African Rights, a London-based organization
dedicated to addressing human rights abuses in Africa, published a lengthy report
on the genocide including many excerpts from RTLM and Radio Rwanda broad-
casts, translated from Kinyarwanda to English (African Rights, 1995). African Rights
Codirector Rakiya Omaar obtained these tapes in Rwanda during the genocide
directly from Rwandans taping the broadcasts (R. Omaar, personal communica-
tion, March 21, 1997). Because of how the tapes were collected, most excerpts
quoted were undated. Therefore we relied on Reporters Sans Frontières’s data in
our study. The themes and messages in the excerpts contained in Chrétien et al.’s
(1995) report were consistent with those in the African Rights report, strengthen-
ing their mutual validity.

As noted above, our study draws heavily on historical and contextual informa-
tion, including journalistic accounts and one eyewitness account (M. Bessey, per-
sonal communication, April 5, 1997). We acknowledge the assistance of prior
writings implicating the role of radio in the genocide and reporting some first-
hand observations, (i.e., African Rights, 1995; Berkeley, 1994; Chrétien et al., 1995;
Gatwa, 1995; Misser & Jaumain, 1994).

We begin by describing the historical, political, and cultural context of the
genocide, as the role of media cannot be assessed otherwise. We then draw on
resources noted above, as well as communication theories and studies we re-
viewed, to narrate the sequence of events in Rwanda and interpret how the gov-
ernment used media, especially radio, as a tool in the genocide.

Historical and Political Context

Before the genocide, the Rwandan political situation was largely ignored by inter-
national media (Silverstein, 1994). Even after April 1994, Western reports neglected

2  UNESCO provided funding for Reporters Sans Frontières to collaborate with the National Center for
Scientific Research (CNRS) and the Center for African Research (CRA), both located in Paris, and with
Rwandans, to research mass media’s role in the genocide. Larger media monitoring organizations such
as the BBC and the Foreign Broadcast Information Service (FBIS) failed to monitor RTLM broadcasts
during the genocide.

3  We thank Nathalie Ricci-Whaley for her careful work.



113

Radio in the Rwandan Genocide

the politics at the root of the conflict and emphasized an ethnic frame (Wall,
1997). Yet socially, culturally, and linguistically, the Tutsis and Hutus of Rwanda
have blended to the point that it is often difficult to identify one’s ethnic origin
observationally. In fact, it is questionable whether a distinction existed before
colonial influence. Ethnicity in Rwanda, many argue, was overshadowed by an
economic class system greatly distorted by the needs of various governments. A
Hutu could become a Tutsi by the acquisition of wealth (e.g., Newbury, 1988).4

Most historians agree that the first inhabitants of Rwanda were hunters and
gatherers whose descendants are today’s small minority, Twa, just 1% of the popula-
tion (African Rights, 1995, p. 2). The Twa have always been excluded from the
social and economic mainstream by other Rwandans (United Nations, 1996, p.
204). When the Hutu cultivators and the Tutsi cattle herders arrived much later,
the groups lived side by side in a patchwork of small chiefdoms and clans (African
Rights, p. 2). Historically, specialization was a major feature of Rwandan culture.
Sutton (1993) described the historic interdependence of the Tutsis, who kept cattle,
the Hutus, who grew gourds (as containers for milk and curd), and Twa, who
provided pottery in demand by both Tutsis and Hutus. By the 17th century, when
the highly stratified Kingdom of Rwanda was established, the minority Tutsis,
about 10% of the population, comprised the nobles, military commanders, local
officials, and cattle herders. The majority Hutus—over 80% of the population—
were subsistence farmers.

The arrival of Europeans distorted and reinforced this system of specialization,
as well as Rwandans’ self-perceptions. About 40 years before the Germans claimed
Rwanda in 1898, the explorer Hanning Speke compared the physical characteris-
tics of Tutsis and Hutus. His accounts have continued to pervade popular culture.
He described the Tutsi people as descendants of Ethiopians, and more “Euro-
pean” and “superior” to the Hutus and Twa (Speke, 1906, p. 201). The German
colonizers accepted this analysis, gave the Tutsis increased power, and manipu-
lated them to subjugate the other groups. The Belgian colonial administration,
which took over in 1916, also allied itself with the Tutsi elite and further instigated
official policy that emphasized ethnicity. Since the 1920s, a reference to ethnic
origin was required on identity cards and administrative and academic documents
(Prunier, 1995).

The Tutsi monarchy dominated until overthrown by the Hutus in 1959 (3 years
before independence from Belgium). At least 10,000 Tutsis were killed in the
Revolution of 1959 (African Rights, 1995, p. 11). The following years saw the
execution of over 20,000 Tutsis, and 150,000 others fled to neighboring countries,
such as Uganda, where they remained refugees until this decade. The postcolonial
Hutu government continued the discriminatory policy of including ethnic origin
on common documents, using it in the 1970s to exclude Tutsis from administrative
posts and universities (Gatwa, 1995, p. 18).

4  The nature of the division between Tutsis and Hutus has been controversial. Some analysts believe that
the distinction between the two groups is an ethnic division. Others argue that the distinction has been
based solely on social status and economic activities (e.g., see Minear & Guillot, 1996). We thank
Christopher Bessey for sharing his research on this issue.



114

Journal of Communication, Summer 1998

The social and political systems established by the new Hutu regime following
independence essentially replaced the hierarchical Tutsi system with a similar one
dominated by Hutus. There was little change for the majority of Rwandans who
remained desperately poor (African Rights, 1995, p. 12). The practice of social
mobility continued, but with a new twist. In the precolonial past, Hutus who
acquired many cattle were assimilated with the Tutsis.  Impoverished Tutsis were
regarded as Hutus (United Nations, 1996, p. 7). By the early 1960s, many Tutsis
aspired to become Hutus, often bribing officials to get new identity cards listing
them as Hutus (African Rights, p. 12).

A new cycle of ethnic violence followed independence. Tutsi refugees in Uganda,
Burundi, Tanzania, and Zaire (now the Democratic Republic of the Congo) orga-
nized armed groups and staged 10 attacks between 1962 and 1967. Each was
followed by retaliatory killings of Tutsi civilians in Rwanda, resulting in new refu-
gee flights from the country. Rwandan political tensions were a source of instabil-
ity for the entire Great Lakes region (Minear & Guillot, 1996, p. 55).

By 1973, ethnic unrest and violence were at their height (United Nations, 1996,
p. 204). Major General Juvenal Habyarimana, a Hutu from the northern prefecture
of Ruhengeri, seized power in a coup. His single-party government, the National
Revolutionary Movement for Development (MRND),5 through a policy known as
“established ethnic and regional balance,” institutionalized previously practiced
ethnic discrimination. Ethnic quotas were used to allocate jobs and resources. The
Tutsi minority got 10%. As the President’s home region began to enjoy increased
privileges, regional rivalries heightened the ethnic antagonisms (United Nations,
1996, p. 204).

According to Gatwa (1995), Habyarimana’s regime was one of the more op-
pressive in Africa, characterized by “corruption of political surrogates, ideological
and divisive propaganda, brain washing, networks of secret police and . . . the
determination to kill any potential opponent” (p. 18). Rwanda had other prob-
lems, shared with much of sub-Saharan Africa (i.e., overpopulation, debt crisis,
environmental degradation, and AIDS). Rwanda’s population density is the high-
est in Africa. Much of the land, long strained by intensive farming and denuded of
trees, could not sustain the people. Consequently, Rwanda experienced six fam-
ines during this century. Pressures of this magnitude leave people more dissatis-
fied, often desperate and vulnerable to manipulation.

The recent crisis in Rwanda began in late 1990, when the principally Tutsi
Rwandan Patriotic Front (RPF) invaded Rwanda from Uganda to overthrow the
predominantly Hutu regime of Major General Juvenal Habyarimana. They sought
a return of the Tutsi refugees and recovery of political power. Habyarimana’s
power became increasingly difficult to maintain. Facing multiple crises—the at-
tacks by the RPF, pressure from international financial institutions, and internal
discontent—Habyarimana relented in June 1991, and introduced a new constitu-
tion that included multiparty politics. A transition government, led by a Tutsi

 5 Mouvement Révolutionnaire National pour le Dévelopment. Later, in 1991, the name was changed to
National Republican Movement for Democracy and Development, Mouvement Républicain National
pour la Démocratie et le Dévelopment (Gaud, 1995, p. 26). The acronym, MRND, remained in use
(United Nations, 1996, p. 23).



115

Radio in the Rwandan Genocide

prime minister from the main opposition party, was formed with a vision of power
sharing with Habyarimana in his new position as president. The Arusha Peace
Agreement was signed in August 1993 to end the civil war. However, relations
with the opposition party remained strained. In addition, the Hutu ruling party,
MRND, was split between hard-liners who wanted to see the army return to power
and those loyal to President Habyarimana. The president fought to salvage his
power base, sometimes alienating supporters. In a July 1992 letter of resignation
from the MRND, presidential advisor Christopher Mfizi accused Habyarimana of
encouraging the activities of Réseau Zéro, an organization that was soon to be
identified with the infamous death squads implicated in the 1994 genocide. An
international commission inquiring into Rwandan human rights violations affirmed
that the president participated in, and sometimes chaired, the meetings of the
death squads (Gatwa, 1995, p. 19).

By 1993, political dichotomization was extreme. There were only two poles
from which everyone was forced to choose. At one end were those who wanted
to maintain power at any cost. These included the president, his political entou-
rage, and the army. At the other pole were those working for social and political
change, including the RPF. It became impossible for any individual or organiza-
tion to remain neutral. The media, the churches, the NGOs, and all the people
were placed into one of the two camps (Gatwa, 1995, p. 20).

Role of the Media

Just as ethnicity was used as a tool of the government, so were the media. Many
media and other forms of communication played a role in the genocide. Through-
out 1992 and 1993, for instance, extremists toured the country inciting hate in
public meetings (African Rights, 1995, p. 76). The press played a significant role.
However, radio is a far more efficient means of reaching large numbers of people,
and was much more significant as a catalyst.

The importance of radio in Africa evolved rapidly with colonial and postcolonial
development. Before these interventions, communication had been largely oral. A
village sage—or others with designated roles—took responsibility for interpreting
the “repository of a culture’s myth and wisdom” (Christians et al., 1991, p. 338). In
rural areas with low literacy, radio broadcasts brought major change and new
competition for the village sage. Fueled by the modernization paradigm of devel-
opment and the communication theories of Daniel Lerner (1958) and Wilbur
Schramm (1964), radio was heavily promoted by UNESCO and other international
aid agencies as a development tool. African political leaders soon recognized
radio’s potential to consolidate their new nation-states. By 1970, there was one
radio receptor per 120 people in Rwanda. Twenty years later, the ratio was 1 radio
for every 13 people (Chrétien et al., 1995, p. 57). Broadcasting’s role shifted from
an aid to development to “a kind of political megaphone” (Bourgault, 1995, p. 80).
The rhetoric of public mindedness became entangled with the political objectives
of those in power. Mytton (1983) observed that, “The government seeks to use its
power over the media to exhort its citizens to greater effort and at the same time



116

Journal of Communication, Summer 1998

prevent the media either from questioning policy or being sufficiently critical of
political authority” (p. 136).

To the extent that oral tradition remains strong and illiteracy is widespread, the
radio may have great impact. According to Hachten (1974), “Listeners tend to
conceive it as literally the government itself speaking” (p. 396). African leaders,
both insurgent and incumbent, have long recognized this impact (Bourgault, 1995;
Hachten, 1974; and Myton, 1983).

Additionally, some African countries have strong traditions of hierarchy and
authoritarianism, which increase the likelihood of blind obedience to the orders
of officials on the radio. Norms of rote obedience were, and continue to be,
exceptionally strong in Rwanda (African Rights, 1995, p. 1010; Chrétien, 1995, p.
57; Zarembo, 1997). A Tutsi businessman whose family disappeared in the attacks
reflected that, “The popular masses in Rwanda are poorly educated. Every time
the powers that be say something, it’s an order. They believe someone in political
authority. Whatever this person demands, it’s as if God is demanding it” (quoted
in Berkeley, 1994, p. 19).

The government could now take the responsibility (and power) of interpreting
the world for its people. In other words, the government used radio and other
media as agenda-setting and framing tools. Rwandans became increasingly de-
pendent on radio for information about government, especially given their limited
literacy and foreign language skills, and a dearth of alternative information sources.
The war years beginning in 1990 intensified the government’s, and opposition’s, use
of media, and transformed media into macro-agenda-setting tools with an agenda of
ethnic hatred. Media’s role in determining the outcome of events consistent with this
agenda became increasingly evident. Finally, media became part of a full-fledged
propaganda campaign. The resulting “campaign war” led to casualties among jour-
nalists as the government sought to make its campaign the only campaign.

Preparation for Genocide: 1990 –1994
Media had been a pawn of the political and ethnic strife since the beginning of the
war in 1990. When the RPF first struck from Uganda, the attack appeared to be “a
skillfully orchestrated media campaign” (Ntibantunganya, 1992, p. 34). Immedi-
ately upon the surrounding of Kagitumba in northern Rwanda, press agencies,
leading radio stations, and many Western journalists reported the “new national
liberation war” (Ntibantunganya, 1992, p. 34). Although the attack took
Habyarimana’s government by surprise, the media were waiting at the border.

In the early 1990s, media frequently issued appeals to racial hatred. These
included official media—Radio Rwanda, the Rwandan Press Agency, and the pe-
riodicals, Imvaho and La Relève—as well as the privately owned paper, Kangura
(Donnadieu, 1992, p. 28). Radio Muhabura was aligned with the opposite camp as
an instrument of the RPF (Gatwa, 1995, p. 19). The accusations and counter-
accusations of the media sometimes led to violence. For example, a March 1992
Radio Rwanda broadcast reported that an anonymous source in Nairobi knew
about 20 planned assassinations of Hutu leaders by the Tutsis. Many blamed the
broadcast when Hutus attacked Tutsis and burned their homes the following day
(Dorsey, 1994, p. 145).



117

Radio in the Rwandan Genocide

 Tensions ran especially high after a November 1991 publication of a cartoon in
an independent paper, Kiberinka, which denounced the government by depicting
Habyarimana in priest’s robes holding a bloody sacrament. The following day,
Radio Nationale claimed that the biased reporting of the opposition press was
aiding the RPF. The army pleaded for loyalty:

They have set up a number of privately-owned papers in Rwanda which vilify
our government. They have given financial support to existing papers for the
same purpose. Every day their objectives are being realized through these
papers, which no longer conceal their intentions, and which work openly for
the enemy under the cover of freedom of expression. (quoted in Donnadieu,
1992, p. 29)

The small, privately owned publications targeted by the army in this broadcast
were prolific. High illiteracy rates, a lack of English or French language skills, poor
transportation, and lack of other infrastructure had made radio in the indigenous
language, Kinyarwanda, the chief source of information in the villages. Rwandan
cities, however, were filled with many small papers, mostly slim weeklies in
Kinyarwanda. They often were the product of a single individual. Free press laws
protected their existence, but not their owners, from government harassment.
Owners were routinely jailed without formal charges. For many small papers, this
usually spelled financial ruin. Larger publications, however, considered the rou-
tine prison terms a mere inconvenience (Versaveau, 1992, p. 36).

Although revolving prison doors helped keep writers in check before April
1994, journalists were at the tops of lists of those who had to be killed during the
genocide (African Rights, pp. 199–210). Deguine and Ménard (1994) declared that
journalists have never been murdered in such numbers. Some were killed be-
cause of their ethnic backgrounds, but most because of their political involvement
and professions (p. 55). One survivor of the massacres was André Sibomana,
editor-in-chief of a Catholic weekly, Kinyamateka. Hunted as a Hutu, turned
“Tutsi accomplice” for “thought crimes,” he managed to escape to the hills.
“We made a mistake: we underestimated the force of the propaganda. That
was a mortal error” (quoted in Deguine & Ménard, p. 58). The propaganda
relayed by the media was unrelenting and convincing during the years pre-
ceding the massacres. Thus psychological conditions for collective reaction
effects were put in place.

Radio-Télévision Libre des Mille Collines
Although several Rwandan media have been accused of inciting the genocide that
began in April, by far the most influential was Radio-Télévision Libre des Mille
Collines (RTLM). Many survivors believe that the extent of the killing and later
exodus would not have happened without RTLM. It became the government voice
in demanding genocide.

RTLM was started in August 1993 to help ensure President Habyarimana’s mo-
nopoly of power, and to counteract the RPF’s Radio Muhabura (African Rights,
1995, p. 78; Gatwa, 1995, p. 19). Fifty shareholders invested 100 million Rwandan
francs (US$1 million at that time). It was backed by the ruling inner circle, some



118

Journal of Communication, Summer 1998

with close links to the extreme Hutu nationalist party, the Coalition for the De-
fense of the Republic (CDR). Backers included Agatha Kanziga, Habyarimana’s
wife; Seraphin Rwabukumba, the father-in-law of one of Habyarimana’s sons; and
Joseph Nzirorera, political spokesman for Habyarimana’s party. In Kigali, this group
of RTLM backers was sometimes referred to discreetly as “Habyarimana’s wife’s
clan” (Misser & Jaumain, 1994, p. 73). The president of RTLM’s board of directors
was Felicien Kabuga, a businessmen with close ties to the MRND and related by
marriage to President Habyarimana (African Rights, 1995 p. 78). The station was
located near the presidential palace and guarded by the government.

RTLM immediately attracted a large audience, especially among young people.
Reggae and the music of Zairian, Congolese, and Camerounian artists were popu-
lar. However, the music that attracted much of the audience was played during
times when fewer listened (i.e., 8–10 a.m. and 6–8 p.m.), so as not to compete
with Radio Rwanda (Chrétien et al., 1995, p. 69). Following an attempted coup in
Burundi and the execution of President Melchior Ndadaye in October 1993, RTLM
started broadcasting openly ethnic commentaries and news. These were often
inaccurate and inflammatory (African Rights, 1995, p. 78; Chrétien et al., 1995, p.
69). Announcers employed a popular variety of anecdotes, stories, insults, per-
sonal messages, and humorous remarks (Chrétien et al., 1995, p. 47; Deguine &
Ménard, 1994; Gatwa, 1995). The station prided itself on inkuruishushe—“hot
news.” A political jingle was repeated all day long to keep the public keyed up:
“We have the latest hot news” (Chrétien et al., 1995, p. 69). Hot news included
invented attacks and alleged misconduct in the lives of opposition party members
(Gatwa, 1995, p. 19).

The station recruited excellent journalists and announcers from both the intel-
lectual milieu and the working classes. Many of RTLM’s journalists came from the
press. This was part of a larger campaign to minimize the role of the press and
increase Rwandans’ dependence on government radio. Some publications folded as
a result of RTLM’s aggressive recruitment campaign (Chrétien et al., 1995, pp. 74–75).

The increased role of RTLM, compared to the “official” government station,
Radio Rwanda, requires clarification. RTLM’s broadcast range was limited to Kigali,
whereas Radio Rwanda’s reached the entire country. Radio Rwanda’s power had
been greatly increased by President Habyarimana, who provided small, inexpen-
sive transistor radios to every region of the country. Radio Rwanda was located
directly across from, and had a direct line to, the presidential palace, and was fed
by a generator at the palace in case of power outage. RTLM had access to this
direct line. Gradually, RTLM started using Radio Rwanda’s airwaves more and
more, so Radio Rwanda was broadcasting less and less. In this way, Radio Rwanda
did not have to take responsibility for extremist hate messages. RTLM could be the
main voice of extremist hate, and the official government station could wash its
hands of it (Chrétien et al., 1995, p. 70).

Jean-Philippe Ceppi, a Western journalist present before and during the geno-
cide, said he saw everybody listening to RTLM: “military personnel or peasants,
rebels or intellectuals in cafes, in cars, in the fields; the Rwandan people spend all
their time with a receiver stuck to their ear” (quoted in Chrétien et al., 1995, p.74).
Further, soldiers at every checkpoint had their own radio equipment and some-



119

Radio in the Rwandan Genocide

times amplified the RTLM broadcasts so they could be heard throughout entire
neighborhoods (Chrétien et al., 1995, p. 74). An interview with Media Bessey, a
Rwandan who fled after the genocide began, confirmed these observations. Bessey
also observed that RTLM’s incitement of hatred of the Tutsis usually was in
Kinyarwanda, the primary language of the station, whereas broadcasts in other
languages—English, French, and Kiswahili—were more innocuous (personal com-
munication, April 5, 1994).6

RTLM Genocide Broadcasts
By April 6, 1994, the day the president’s plane went down, RTLM was established
as the propaganda arm of the Hutu government. It completely overshadowed
Radio Rwanda. Excerpts from the broadcasts of the morning of April 6, gathered
by Reporters Sans Frontières (1994), demonstrate that the station was well orga-
nized and in place to incite hatred and violence. The station immediately, and
throughout the genocide, used a technique of reversal to encourage genocide.
The station encouraged Hutu hatred and slaughter of the Tutsis by talking about
Tutsi hate of the Hutus. The frequent use of popular culture, biblical references,
and familiar historical context strengthened the power of the broadcasts. Addition-
ally, although alternative voices had been largely silenced, RTLM repeatedly told
listeners to ignore any oppositional information that might somehow reach them.

The following excerpt, from the morning of April 6, 1994, was a dialogue,
supposedly between two Tutsis. It was performed as a song, which includes lines
of a popular poem titled I Hate the Hutu, by the poet and songwriter Simon
Bikindi. The song containing phrases from the poem were regularly broadcast
beyond April 6 and used to incite hatred (African Rights, 1995, p. 75; Chrétien et
al., 1995, pp. 119, 202):

- The truth resists all ordeals, even the ordeal of fire. I talk to people who
understand. Me, I hate Hutus. Me, I hate Hutus. Me, I hate Hutus who be-
come Tutsis.
- What are you saying, Mutawa?
- Let me say it. I’m getting things off my chest. I’m going to tell you why I do
hate them. Me, I hate the Hutus. I hate their “Hutuness,” which makes them
want to be our equals.
- Here, I agree with you.
- Me, I hate the Hutus. They’re very arrogant with each other. The one who
becomes important despises the other Hutus even though they are the same.
Me I hate the Hutus. The greedy Hutus [take everything, give nothing], and
they ignore me. They like to live as slaves, and practice slavery amongst
themselves.
- Can we blame you for that [hating them]?
- How lucky we are that there are not many here who want to be our equals.
(Reporters Sans Frontières, 1994, parentheticals added by RSF).

6  An exception is indicated in news reports of Georges Ruggiu, a Belgian journalist, who was seized in
July 1997 by the United Nations Rwanda genocide tribunal and charged with inciting genocide in
French language broadcasts on RTLM (e.g., “UN Tribunal,” 1997).



120

Journal of Communication, Summer 1998

Beginning on April 6, the RTLM broadcasts used the word work to mean killing.
This terminology resonated with the culture by referring to the theme of commu-
nal work. For instance the word interahamwe, which means communal work
parties, was used in many broadcasts to incite communal killing. The word work
also resonated historically, because the same vocabulary was used in the revolu-
tion of 1959. Also, Interahamwe was the name of a youth party organization
turned death squad during the genocide (e.g., African Rights, 1995, pp. 75–76;
Chrétien et al., 1995, p. 305; Reporters Sans Frontières, 1994).7

Throughout the weeks following April 6, RTLM relentlessly broadcast orders to
exterminate all Tutsis, referring to them as inkotanyi (a common reference to the
RPF) or as inyenzi, a derogatory term meaning cockroaches. According to African
Rights (1995),

It told the Hutu population that “the Tutsis need to be killed,” calling on the
population to “hunt out the Tutsi” and telling them that “the RPF is coming to
kill people; so defend yourselves.” It asked the population “who will fill up the
half-empty graves?” (p. 80)

Chrétien et al., (1995) referenced a June 4, 1994, excerpt: “We must fight the
inkotanyi. Finish them off . . . exterminate them . . . sweep them out of the country
. . . because there is no refuge, no refuge then! There is none, there is none!”
(p. 305).8

Calls to genocide sometimes referred to the Bible, referring to Habyarimana as
Christ (e.g., Chrétien et al., 1995, p. 326), and suggesting that the Virgin Mary
sanctioned retaliation (p. 160). RTLM also often recalled historical events that
would arouse emotion, especially the Revolution of 1959, when thousands of
Tutsis were killed or fled, and the 1993 Arusha Accords, which RTLM framed as an
abandonment of everything gained in 1959. For instance: “I am convinced that we
are in the middle of a revolution, a revolution similar to that of 1959, one that I
think is an ultimate revolution” (Chrétien et al., 1995, p. 138).9

Throughout the genocide the inkuruishushe (hot news) announcements em-
phasized a “risk and danger,” “kill or be killed” frame. Many of the directives to
genocide employed the above-noted reversal technique, which described alleged,
and unsubstantiated, Tutsi atrocities against the Hutus (Berkeley, 1994, p. 19). In
fact, none of the Reporters Sans Frontières’s excerpts that we translated explicitly
instructed Hutus on how to kill Tutsis. Instructions always were framed as Tutsi
acts. In this manner, RTLM suggested and legitimized the most extreme cruelties
against the Tutsis. For instance, a May 20, 1994, broadcast described Tutsis as
gathering guns, killing Hutu families and burning down their houses, then hiding
in a church preparing for another attack. Thus, Hutus should destroy the church
(Chrétien et al., 1995, p. 195).

7  For examples of the use of Interahamwe in RTLM broadcasts encouraging genocide, see Chrétien et al.
(1995), for example, pp. 193, 201, 202, 337, 338.

8  For other excerpts, see, for example, Chrétien et al. (1995), pp. 137, 174, 193, 195, 198, 200, 206.

9  For other references to the Revolution of 1959, see Chrétien et al. (1995), pp. 118, 129, 130, 138, 197, 325.



121

Radio in the Rwandan Genocide

Sometimes, the broadcasts made up reasons why no Hutu bodies were visible.
A broadcast of June 3, 1994, for instance, described how the inyenzi “grabbed
pregnant women, knocked them unconscious with a stick, and sliced open their
stomach to extract the fetus, which, in turn, they tossed on the ground and killed
after having sliced its stomach open too” (Chrétien et al., 1995, p. 338). Further,
mothers and babies killed would be thrown into lakes and rivers like the Kangara,
and the bodies would flow to Lake Victoria (Chrétien et al., 1995, p. 338). In
another gruesome excerpt from June 14, 1994, the “inyenzi-inkotanyi” were ac-
cused of killing Hutus by dissecting them alive, “extracting certain organs,” for
instance, the “heart, liver, stomach.” The inyenzi-inkotanyi then ate the bodies.
Therefore, no bodies could be found (Chrétien et al., 1995, p. 162).10

As suggested in these␣ excerpts, RTLM placed all Tutsis in one category. It blurred
the distinction between rebel soldiers and Tutsi civilians (Berkeley, 1994, p. 19).
The enemy also included moderate Hutus (e.g., Chrétien et al., 1995, p. 267).
Belgians, who had historically aligned themselves with the Tutsis, also were tar-
geted (Chrétien et al., 1995, p. 275; Misser & Jaumain, 1994, p. 74), and Belgian
colonial policy privileging Tutsis was occasionally recalled in the broadcasts (e.g.,
Chrétien et al., 1995, p. 197).

Many broadcasts were directed to particular audiences (e.g., government staff
maintaining roadblocks or distributing weapons), or directed attacks on specific
buildings (e.g., churches, mosques, or schools) to which refugees had fled. Afri-
can Rights (1995) reported that more than 300 were massacred in a mosque in the
Nyamirambo district of Kigali after RTLM reported their location. RTLM constantly
celebrated alleged retaliatory massacres as they occurred (pp. 80–81).11 According
to African Rights (1995), many Rwandans heard RTLM broadcast the names of
specific people targeted for killing, but no such broadcasts were recorded (p. 81).
Nor do any Reporters Sans Frontières’s excerpts we translated name individuals
targeted, though a May 28 broadcast named a known Tutsi with a Hutu identity
card who should have been killed, but was spared for paying a fine (Chrétien et
al., 1995, pp. 192–193).

RTLM did not give clear or consistent instructions about how to distinguish
Tutsis. An identity card alone was insufficient, as many with Hutu identity cards
had known Tutsi ancestors. Personal appearance sometimes was emphasized as
follows: “100,000 young men must be quickly recruited . . . we must kill the
inkotanyi . . . the proof that we will exterminate them is that they are only a single
ethnic group. Just look at one person, their physique and their physical appear-
ance, look at their cute little nose and then break it” (Chrétien et al., 1995, p. 193).
Other times, the radio cautioned that looks can be deceiving: “Isn’t there any Hutu
with a long nose? What stops a Hutu from being noble? You understand that it is
a shame to think that” (Chrétien et al., 1995, p. 202).

Some transcripts of RTLM broadcasts reportedly targeted people not named,
but with metaphors and allusions that were perfectly understandable to the audi-

10 For other examples of alleged Tutsi cruelty, see, for example, Chrétien et al. (1995), pp. 206, 317, 326, 338.

11 For other examples of specific places targeted or destroyed, see, for example, Chrétien et al. (1995),
pp. 192, 193, 202, 206, 306, 312, 337.



122

Journal of Communication, Summer 1998

ence (Berkeley, 1994, p. 18). Broadcasts frequently attacked opposition party
members, particularly Prime Minister Agathe Uwilingiyimana, who supported the
1993 Arusha agreement and had condemned RTLM. Many broadcasts also con-
demned leaders of surrounding countries perceived as Tutsi sympathizers, espe-
cially President Museveni of Uganda (African Rights, 1995; Chrétien et al., 1995).

RTLM managed to broadcast throughout the massacres. After being destroyed
by RPF bombs around April 25, the station was on the air again in only 3 days
from a mobile armored car. RTLM was evacuated from Kigali on July 3, and
moved to Gisenyi in northwest Rwanda (African Rights, 1995, p. 83; “Rwanda:
Hutu,” 1994).

Although few other media were available during the genocide, RTLM was aware
that some Rwandans (e.g., those with short-wave radios) would hear contesting
versions of reality.12 RTLM frequently challenged these other reports. It told
Rwandans to ignore them as biased and ill informed. The example below was
broadcast May 14, 1994:

This is nothing but propaganda from White people; we are used to it. How-
ever, we can still maintain that the inkotanyi, wherever they have gone, have
massacred the Hutus . . . after the 200,000 killed, the journalists say that the
numbers today rise to 500,000 killed. Where do these other 300,000 come
from? These other 300,000 are without a doubt Hutus. . . . This war that we are
fighting is a very important one . . . it is, in fact, a war of extermination, a war
started by the inkotanyi—because it is they who have started it with the pur-
pose of exterminating the Hutus. (Chrétien et al., 1995, p. 202)13

As the news of the mass killings spread globally, RTLM began to reassure Hutus
that their safety was assured by a “security zone” that would be set up by the
French to “welcome the Hutus fleeing the Tutsi terrorists who have gone crazy
and want to decimate them” (Chrétien et al., 1995, p. 282). The interahamwe
would need to hide “so that the inkotanyi would not pull their eyes out or eat their
livers” (Chrétien et al., 1995, p. 337). Thus RTLM continued the fiction of geno-
cidal Tutsi atrocities, while describing safe havens for Hutus. The station encour-
aged mass exodus at the same time it continued to incite genocide.

Discussion

Today, there are approximately 92,000 inmates in overcrowded prisons (Zarembo,
1997). Many were military personnel; many others were not. They await trial for
genocide. Alfred Kiruhura, 29, an illiterate farmer from eastern Rwanda, is one of
these. He states:

12 According to Media Bessey (personal communication, April 5, 1997), not many people, other than
those who knew aid workers, had access to short-wave radio. Also, VOA, BBC, and other short-wave
stations require foreign language knowledge. This would be a barrier for many Rwandans, even with
short-wave access.

13 For similar excerpts, see Chrétien et al. (1995), pp. 194, 279, 286, 287, 288, 338.



123

Radio in the Rwandan Genocide

I did not believe the Tutsis were coming to kill us, but when the government
radio continued to broadcast that they were coming to take our land, were
coming to kill the Hutus—when this was repeated over and over—I began to
feel some kind of fear.

He admitted that he was a member of the Interahamwe, a youth party organiza-
tion turned death squad. The stations “were always telling people that if the RPF
comes, it will return Rwanda to feudalism, that it would bring oppression. . . . We
believed what the government told us” (quoted in Berkeley, 1994, p. 18). The
same confusion is echoed over and over. Emmanuel Kamuhanda, 18, has admit-
ted to killing 15 people in his home village:

The government told us that the RPF is Tutsi and if it wins the war all the Hutus
will be killed. As of now, I don’t believe this is true. At the time, I believed that
the government was telling the truth. (quoted in Berkeley, 1994, p. 19)

Rwandan theologian Tharcisse Gatwa (1995) believes that, before the 1990s,
the genocide would have been inconceivable, and that it took 4 years of psycho-
logical preparation (p. 19). This psychological groundwork more typically takes
place within the realm of the military, which works on captive audiences of young
recruits. The process readjusts the notion of murder to a noble goal, duty, or
obligation. Within tight structures and stratified hierarchies of power, soldiers are
indoctrinated as to who the “enemy” is. The deviation in the Rwandan genocide
was that much of the killing involved civilians as perpetrators and victims. The
radio and other media played a major part in their indoctrination. The radio, long
established as the voice of government, defined the enemy as the Tutsis, and
inspired an obligation by Hutus to protect themselves and their families. Further,
Hutu extremists eliminated via assassination or recruitment almost all Rwandans
who might have provided opposing views, including politicians, journalists, hu-
man rights activists, and lawyers. Strategies for eliminating or distorting outside
information included cutting phone lines, imposing curfews, creating roadblocks,
expelling foreign journalists, and encouraging ethnocentric reporting that massa-
cres were hopelessly “tribal” (African Rights, 1995).

The political dichotomization resulting from media campaigns was in place by
the time of the April 6 plane crash and ensured that everyone was in one of the
two camps. Mazrui (1990) stated that a “dichotomous framework of world order
perceptions amounts to an iron law of dualism, a persistent conceptualization of
the world in terms of ‘us’ and ‘them’” (p. 13). One of the most persistent themes of
humanity has been the notion of an “us” and “them” circumposed over a frame-
work of “good” and “evil.” War has been fueled by the myth of an evil enemy: “We
first kill people with our minds, before we kill them with weapons. Whatever the
conflict, the enemy is always the destroyer. We’re on God’s side; they’re barbaric.
We’re good; they’re evil” (Keen, 1991, p. 18). In 1994 Rwanda, politics, fueled by
the media, had designed the framework for war. This war was framed in ethnicity—
Hutu versus Tutsi. Within days after April 6, virtually all dissension had been
silenced. Journalist Mark Fritz (1995) visited Rwanda three times between May
and August 1994 and provides a human perspective to what happened:



124

Journal of Communication, Summer 1998

What is strange after spending too much time in Rwanda is that seemingly
incomprehensible events begin to take on a perverse logic. Many of the people
who killed were illiterate peasants. They were told that a rebel army was
coming to butcher them. They were told that there were supporters of this
army in their midst. They were told they had to kill these people before this
army arrived or they, and their children, would soon die horribly. Many of
these people truly believed they were doing their patriotic duty. Old people
dutifully compiled death lists that showed who had ancestors from the rival
ethnic group. Children listened to the conversations of their playmates’ par-
ents, trying to detect whether they said anything negative about government.
When the radio said it was time to kill the people opposed to the government, the
masses slid off a dark edge into insanity [emphasis added]. (p. 32)

Our study suggests consistency between RTLM radio’s role in the genocide,
and the dependency and collective reaction frameworks reviewed earlier. Rwandan
media’s micro-agenda-setting function accompanied Rwandans’s increased de-
pendence on media—especially radio—for political information. This function
was firmly in place for many years before the ethnic wars that led to the genocide
began in 1990. Then, at the macro-agenda-setting level, the media worked to
instill a pronounced ethnic fear and hatred that previously had not been part of
the everyday culture. The visible role of radio in the outcome of real events, as in
attacks on Tutsis following broadcasts about planned assassinations in March 1992,
obviously strengthened their power and potential to wage a full-fledged cam-
paign and catalyze genocide. Many media contributed to the heightened ethnic
hatred and encouragement of violence during the ethnic wars between 1990 and
1994. However, when the genocide began in April 1990, nearly all media had
been silenced, except RTLM radio.

During the genocide broadcasts, RTLM used several narrative techniques to
incite killings. A relentless, “risk and danger,” “kill or be killed” frame, and related
“violence” and “victims” frames, emphasizing gruesome consequences of violence
for victims, were the most blatant. Hutus were told repeatedly that the Tutsis were
killing Hutus in large numbers, and that Hutus, therefore, must kill all Tutsis.
Instructions on how to kill, perfectly understood, were described as Tutsi acts that
demanded retaliation. The use of realistic contextual details and powerful cultural
and religious symbols enhanced the credibility of the messages. Further, the ab-
sence of other information, group listening, and interpersonal communica-
tion contributed to the conditions necessary for the collective reaction effect
of the genocide.

Cantril’s (1940) study nearly 60 years ago of the impact of Orson Welles’s
radio drama offers some observations with parallels to the Rwandan situ-
ation, although obviously there were vast differences in the timing, con-
text, content, and outcomes of the Invasion from Mars broadcast in 1938
America and the repeated RTLM broadcasts in 1994 Rwanda. These paral-
lels support interpretations based on both dependency and collective re-
action frameworks.



125

Radio in the Rwandan Genocide

The first parallel is public confidence in the medium of radio. In the 1930s,
radio in the U.S. had replaced newspapers as the primary source of news; most
had great faith in the validity of radio (Cantril, 1940, pp. 68–69; Lowery & DeFleur,
1983, p. 55). In rural Rwanda, the radio’s credibility and importance were even
greater. Interpersonal networks were insufficient for political information, illit-
eracy was widespread, and the population had become increasingly dependent
on radio. A second parallel is historical timing. The depression and the threat of
another world war had produced political and economic instability by 1938 in the
U.S. Rwanda, in 1994, faced much more extreme political and economic pres-
sures. As noted earlier, unstable times may cause actual media effects to be greater.
This has been suggested in many studies, including studies in the collective reac-
tion, dependency, and agenda-setting traditions (McQuail, 1994). Cantril (1940)
further credited the technical brilliance of the Welles drama for the large effect.
The use of “on-the-spot reporting,” the interviewing of “experts,” and real place
names inspired confidence in the validity of the Welles broadcast. RTLM broad-
casts during the genocide were similarly well executed. The station employed
expert journalists. Broadcasts referred to known historical context, drew on popu-
lar culture and religion, encouraged specific actions, targeted specific places, and
celebrated specific massacres, adding realism. Cantril (1940) identified the listen-
ing situation as important to the interpretation and consequent reactions of the
people. Social relationships were important. Many tuned in as a result of the
contagion of fear and excitement of people who quickly called each other (pp. 83,
140, 144). In Africa, oral traditions, close ties with kin, and fewer radio receivers
mean that group listening is common (Lewis & Booth, 1990, p. 170). People had
each other to ignite fear and to corroborate their opinions, judgments, and reactions.

In sum, this study suggests that the strong establishment of media dependency
for political information, alongside media’s agenda-setting and framing roles, and
an absence of alternative voices, can set the stage for unusually powerful propa-
ganda campaigns. Such campaigns, in turn, may spark extreme fear and mass
panic with catastrophic outcomes, even genocide. A favorable context for such
collective reaction effects (of radio, in this instance) include public confidence in
the medium, historic timing, the technical quality and realism of the production,
and certain social factors such as group listening, that may support the spread of
fear and violence.

The pattern of events in Rwanda is not isolated. Rwanda’s neighbor, Burundi,
which shares a similar ethnic mix, has experienced years of political and ethnic
conflict and is vulnerable to a violent eruption. Again, the media have been di-
rectly involved. In a June 1995 interview, Robert Ménard, chairman of Reporters
Sans Frontières, talked about Burundi:

For years now, a certain number of newspapers in Burundi have been fanning
the flames of hatred by throwing oil onto the fire. We have seen what radio
stations that preach hatred can achieve, you know, radio stations such as Des
Mille Collines radio in Rwanda. We do not wish this. We cannot accept the idea
that this situation can be repeated in Burundi. (“Burundi: Reporters Sans Frontières”)



126

Journal of Communication, Summer 1998

Borst (1995) reported that a broadcast on Radio Broaibf in Bujumbura de-
scribed concern with “papers filled with diatribes against one party or ethnic
group and cartoons showing one side sipping the other’s blood from bottles through
straws.” This time, however, participants discussed many practical measures to
curb the negative media influences. Solutions ranged from jamming a pirate radio
station being broadcast from neighboring Zaire to the training of journalists in the
careful selection of how and what they report (Borst, 1995).

Predrag Simic (1994), of the Institute of International Politics and Economics in
Belgrade, wrote of the former Yugoslavia, with similarity to the voices from Rwanda:

The function of the war propaganda disseminated by the conflicting parties
has been, by turn, to mobilize and intimidate, glorify and demonize, and jus-
tify and accuse, bearing out the assumption that the media bears [sic] a large
part of the responsibility for the outbreak and tragic course of the war in the
former Yugoslavia. (p. 40)

Simic’s (1994) themes parallel Rwandan themes (e.g., media wars, fear and rumor,
the fueling of ethnic tensions). Media war in the former Yugoslavia began in the
mid-1980s, when the controlling party began to exploit the media (principally
television) in a struggle to retain power. Free elections in 1990 brought a media
boom that gave birth to hundreds of new newspapers and dozens of private
television stations, dominated by militant nationalist rhetoric. Programming was
opinionated and increasingly focused on an ethnicity that had been deemphasized
for the previous 70 years. According to Simic, “Serbian media aroused fear and
confusion with their commentaries on the potential creation of a new Ustasha
state, in which it was said they would have no choice but to resist with arms
unless they were to experience genocide again” (pp. 43–44). Members of ethnic
groups were portrayed by the opposing media as devoid of human characteristics,
so that violence would not only be allowed, but desirable (p. 42).

Thus, we again see a situation where extreme media dependency can set the
stage for campaigns to increase ethnic hatred and fear, leading to massacres.
Given a favorable historical and political context, fear is a powerful stimulus to
panic and the irrational actions that accompany it. Under conditions of depen-
dency, media campaigns may serve as a catalyst for fear and collective reaction
effects. Yet, radio dependency and collective reaction effects alone cannot explain
atrocities like the Rwandan genocide. They provide part of the interpretation in
this instance. However, in-depth interviews are needed to understand further radio’s
role. Many Rwandans did resist the radio directives and peer pressure to partici-
pate in the genocide. Examining the degree of resistance, as well as compliance,
should be a focus of further study.

References

African Rights. (1995). Rwanda: Death, despair and defiance. London: Author.

Ball-Rokeach, S. J., & DeFleur, M. L. (1976). A dependency model of mass-media effects. Communica-
tion Research, 3, 3–21.



127

Radio in the Rwandan Genocide

Berkeley, B. (1994). Sounds of violence: Rwanda’s killer radio. New Republic, 21(8–9), 18–19.

Borst, B. (1995, August 9). Burundi-media: Journalists combat influence of “hate media.” Inter Press
Service.

Bourgault, L. M. (1995). Mass media and Sub-Saharan Africa. Bloomington: Indiana University Press.

Burundi: Reporters Sans Frontières condemns media for encouraging ethnic killings. (1995, June 23).
BBC Monitoring Service, NEXIS.

Cantril, H. (1940). The invasion from Mars: A study in the psychology of panic. Princeton, NJ: Princeton
University Press.

Chrétien, J., Dupaquier, J., Kabanda, M., Ngarambe, J., & Reporters Sans Frontières. (1995). Rwanda:
Les médias du génocide. Paris: Karthala.

Christians, C., Rotzoll, K. B., & Fackler, M. (1991). Media ethics: Cases and moral reasoning. White
Plains, NY: Longman.

DeFleur, M. L., & Dennis, E. E. (1996). Understanding mass communication (6th ed.). Boston: Houghton
Mifflin.

Deguine, H., & Ménard, R. (1994). Are there any journalists left in Rwanda? Index on censorship, 23(6),
55–59.

Donnadieu, J. (1992). Rwanda takes its revenge on journalists. Index on Censorship, 21(4), 28–29.

Dorsey, L. (1994). Historical dictionary of Rwanda. Metuchen, NJ: Scarecrow.

Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of Communica-
tion, 43(4), 51–58.

Fritz, M. (1995, May–June). “Words cannot describe . . . .” IPI Report, 24, 32.

Funkhouser, G. R., & Shaw, E. F. (1990). How synthetic experience shapes social reality. Journal of
Communication, 40(2), 75–88.

Gatwa, T. (1995). Ethnic conflict and the media: The case of Rwanda. Media Development, 3, 18–20.

Gaud, M. (1995). Chronologie. Afrique Contemporaine, 174, 21–31.

Gitlin, T. (1980). The whole world is watching: Mass media and the making and unmaking of the new
left. Berkeley: University of California Press.

Hachten, W. A. (1974). Broadcasting and political crisis. In S. W. Head (Ed.), Broadcasting in Africa: A
continental survey of radio and television (pp. 395–398). Philadelphia: Temple University Press.

Holden, R. T. (1986). The contagiousness of aircraft hijacking. American Journal of Sociology, 91, 874–904.

Kaban, E. (1995, Sept. 19). Rwanda: Rwanda genocide probers want journalist testimony. Reuters News
Service, NEXIS.

Keen, S. (1991). Why peace isn’t covered. Media and Values, 56, 18.

Lerner, D. (1958). The passing of traditional society: Modernizing the Middle East. New York: Free
Press.

Lewis, P. M., & Booth, J. (1990). The invisible medium: Public, commercial and community radio.
Washington, DC: Howard University Press.

Lowery, S., & DeFleur, M. L. (1983). Milestones in mass communication research. New York: Longman.

Manning, P. K., & Cullum-Swan, B. (1994). Narrative, content, and semiotic analysis. In N. K. Denzin &
Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (pp. 463–477). Thousand Oaks, CA: Sage.

Mazrui, A. (1990). Cultural forces in world politics. London: James Currey.

McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion
Quarterly, 36, 176–187.



128

Journal of Communication, Summer 1998

McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1993). The evolution of agenda-setting research. Twenty five years in
the marketplace of ideas. Journal of Communication, 43(2), 58–67.

McQuail, D. (1994). Mass communication theory: An introduction. London: Sage.

Merskin, D. L. (in press). Media dependency theory: Origins and directions. In D. Demers & K. Viswanath
(Eds.), Mass media, social control, and social change: A macrosocial perspective. Ames: Iowa State
University Press.

Minear, L., & Guillot, P. (1996). Soldiers to the rescue: Humanitarian lessons from Rwanda. Paris:
Development Centre, Organisation for Economic Cooperation and Development.

Misser, F., & Jaumain, Y. (1994). Death by radio. Index on Censorship, 23(4–5), 72–74.

Mytton, G. (1983). Mass communication in Africa. London: Edward Arnold.

Newbury, C. (1988). The cohesion of oppression: Clientship and ethnicity in Rwanda, 1860–1960. New
York: Columbia University Press.

Ntibantunganya, S. (1992). Burundi and Rwanda: Nations at loggerheads. Index on Censorship, 21(7),
34–35.

Phillips, D. P. (1980). Airplane accidents, murder, and the mass media: Towards a theory of imitation
and suggestions. Social Forces, 58, 1001–1019.

Prunier, G. (1995). The Rwanda crisis: History of a genocide. New York: Columbia University Press.

Reporters Sans Frontières. (1994, April 6). Morning radio broadcast and commentary from Radio Libre
des Mille Collines, Kigali, Rwanda. (Transcription by Herve Deguine and Ivan Duroy; Siegfried Praille,
Trans.) [Online]. Available: http://www.intac.com/PubService/rwanda/ RTLM/tranduction.html.

Rwanda: Hutu extremist radio reportedly broadcasting from Gisenyi. (1994, July 13). Reuters News
Service, NEXIS.

Schramm, W. (1964). Mass media and national development: The role of information in the developing
countries. Stanford, CA: Stanford University Press.

Silverstein, K. (1994). Guerrillas in the mist: Media misrepresentation of Rwanda. Washington Monthly,
26(9), 21–23.

Simic, P. (1994). The former Yugoslavia: The media and violence. RFE-RL Research Report, 3(5): 40–47.

Speke, J. H. (1906). Journal of the discovery of the source of the Nile. London: Dent.

Steeves, H. L. (1997). Gender violence and the press: The St. Kizito story. Athens: Ohio University,
Center for International Studies.

Sutton, J. E. G. (1993). The antecedents of the Interlacustrine Kingdoms. Journal of African History, 34,
33–64.

UN tribunal arrests Belgian. (1997, July 24). Guardian (London), p. 14.

United Nations. (1996). The United Nations and Rwanda 1993–1996. New York: Author.

Versaveau, O. (1992). Rwanda: The arrests go on. Persecution of journalists. Index on Censorship,
21(7), 36.

Wall, M. (1997). The Rwanda crisis: An analysis of news magazine coverage. Gazette, 59(2), 121–134.

Wells, H. G. (1993). War of the worlds. In D. Y. Hughes & H. M. Geduld (Eds.), A critical edition of the
War of the Worlds: H. G. Wells’s scientific romance (pp. 41–193). Bloomington: Indiana University
Press.

Wolfsfeld, G. (1991). Media, protest, and political violence: A transactional analysis. Journalism Mono-
graphs, 127, 1–61.

Zarembo, A. (1997, April). Judgment day. Harpers, 294(1763), 68–80.


