
1

Foreign News in Leading Newspapers of Western and

Post-Communist Countries.

Winfried Schulz

Institute for Social Science
University of Erlangen-Nuernberg

Findelgasse 9
D-90402 Nuernberg

Germany

Phone +49-911-5302-674
Fax      +49-911-5302659

Winfried.Schulz@wiso.uni-erlangen.de

Paper prepared for presentation at the 51st Annual Conference of the International
Communication Association, Washington DC, USA, May 24-28,2001



2

Abstract

The paper presents a quantitative content analysis of leading daily newspapers of

selected western and post-communist countries. These "flagships" of journalism may

be indicative of the respective countries' state of international news reporting in

general. In order to examine whether or not there are still differences in journalistic

style and performance between western and post-communist newspapers we have

contrasted in our analysis seven dailies from both sides of the former Iron Curtain.

The analysis shows that the fundamental geo-political changes which occurred

around 1990 had only little impact on the flow of international news. Due to specific

deficits in the news media's reporting of foreign affairs several of the arguments of

the NWICO debate of the 1970s are still valid in the 1990s.

Introduction

Quite often, foreign news research is merely descriptive, depicting the content

structure of international reporting of selected mass media. But even descriptive

studies generate meaningful evidence if the results are interpreted in the light of a

media dependency assumption for which Walter Lippmann in his classic "Public

Opinion" gives a convincing illustration. Lippmann refers to a hypothetical situation in

the year of 1914 when a few Englishmen, Frenchmen, and Germans were living

peacefully together on a remote island, even after the outbreak of the First World

War. "For six strange weeks they had acted as if they were friends, when in fact they

were enemies." (Lippmann, 1922, p. 3) Until mid-September 1914 when the mail

steamboat arrived they were unaware of the fact that they had become enemies.

Because of the lack of timely news there was no need to change the definition of

their situation. And, as we have learned – and Lippmann has learned - from Symbolic

Interactionism, situations defined as real are real in their consequences (Thomas &



3

Thomas,1928). No doubt, foreign news as well as the lack of foreign news contribute

to the definition of international relations.

Starting from Lippmann's the dependency hypothesis that news is a major (and often

the only) source of people's image of the world, it is indeed a relevant task to

describe how mass media depict foreign countries. More recent communication

theory further supports the news dependency assumption. According to the agenda-

setting hypothesis the public becomes aware of only those events and issues which

appear in the news, and the most salient events and issues most strongly determine

the public agenda. This is particularly the case with unobtrusive events and issues for

which the public has no sources available other than mass media (Zucker, 1978).

News about foreign countries normally deal with unobtrusive events and issues. The

dependency argument becomes even more relevant on the assumption that a

country's foreign policy options and strategies may be affected by its media's framing

of international events. One reason for this influence is that, in addition to affecting

the issue priorities of the public, mass media quite likely have an impact on the world

vision of a country's elite. It is quite obvious that both routes of influence are relevant

for the foreign policy agenda to be treated by a country's political institutions.

Among all mass media a country's leading newspapers have a central role in forming

foreign images and influencing the character of international relations. The leading

newspapers are an important news source of a country's elite and opinion leaders.

Quite often these papers serve as news leaders for other mass media (Larson,

1979), and as such they set the news agenda as well as the journalistic standards of

a media system as a whole. For these reasons the leading newspapers may also

serve as an indicator of the over-all performance, or quality, of a country's journalism.

Moreover, the leading papers play a central role in a country's external relations. If

mass media of a country are distributed and observed abroad, it is in the first place

the leading newspapers. Particularly foreign correspondents from abroad rely on

these papers as an information source. Because of this and because governments

tend to instrumentalize their leading newspapers as a means of foreign policy, the

leading papers' reporting has an indirect influence on foreign countries. However, the

external influence of certain mass media and the international news flow in general



4

seem to be highly dependent on the military and economic power of states (Hagen et

al. 1998, Wu 1998). On this background, news analysis may also indicate the

structure of international relations and, more specifically, of power relations.

News Media Performance and the World Information Order

Lippmann's example of positive consequences of a lack of foreign news is, of course,

a quite unusual perspective. More common is a critical view of certain deficits in the

flow of international news. This was in the 1970s the central point of a highly

controversial debate, particularly in the UNESCO context, about a New World

Information and Communication Order (NWICO). A key element of the debate as well

as of the scholarly contributions to the debate was the criticism of mass media's poor

performance in international reporting. Very briefly stated, the poor performance

argument holds that the news media present an imbalanced and distorted picture of

the world (Masmoudi, 1979). The media tend to focus on negative, disruptive events,

on elite nations and elite people (Östgaard, 1965; Galtung and Ruge, 1965). Many

parts of the world, particularly Third World countries, are invisible to the world

community, their problems are neglected.

Imbalance in international news flow is due to the dominant role of a few western

news agencies with their central office in London, Paris and New York. News

agencies and mass media in Third World countries are dependent on the "big four"

(at that time Reuters, AFP, AP and UPI), mostly because of a lack of own resources.

Some critics even went as far as accusing the big news agencies of serving western

powers, particularly the United States, to establish a world hegemony. In this line of

arguing international news was seen as a means of cultural imperialism, as an

instrument of the western ruling classes and of "big business" to dominate and exploit

the Third World. A somewhat less radical argument points to the gap between North

and South, between the industrial and the developing countries. It holds that the

structure of international news increases the gap between a privileged minority and

an impoverished majority of the world population and aggravates the existing

inequalities and discriminations associated with ethnicity, race, and class.

By reacting to the political debate, namely in the UNESCO context, communication

researchers had a considerable influence on the framing of this debate (for details



5

see Golding and Harris, 1997, 1-9; Stevenson and Cole, 1984; Wu, 1998). In fact,

many arguments of the debate have the character of empirical statements and are

thus amenable to an empirical testing. The NWICO debate stimulated a number of

studies into the structure and flow of international news. One of the more ambitious

projects was the so-called Foreign Images Study, a cross-national comparative news

analysis sponsored by UNESCO and the IAMCR and organized by Jim Halloran and

others (see Nordenstreng, 1984; Sreberny-Mohammadi, 1984; Sreberny-

Mohammadi et al., 1985; Stevenson, 1984). The study monitored the foreign news

coverage of selected media (including news agencies) of 29 countries during one or

two sample weeks in 1979. Like the findings of other studies, the results of this

project justified several, though not all, of the critical arguments of the NWICO

debate.

In addition to its influence on the agenda of communication research, the NWICO

debate resulted in a series of practical measures that were initiated by UNESCO and

other organizations (Hamelink, 1997). Among these were the commissioning of the

McBride Report ("Many Voices – One World", report of the International Commission

for the Study of Communication Problems, 1980 ), the Mass Media Declaration of

1978, and the International Programme for the Development of Communication

(IPDC), created in 1980.

By the end of the 1980s, partly as a consequence of these measures, partly due to

fundamental geo-political changes, the debate on a new international information

order had ceased. It was the time when the Soviet empire collapsed and the Cold

War ended, when new political systems emerged in central and eastern Europe.

Some of the Third World countries, namely in South America and the Far East, were

entering higher stages of economic development. While globalization seemed to

emerge as a universal trend, a resurrection of nationalism could be observed in some

quarters of the globe, particularly in central and eastern Europe. In addition, there

have been major changes in the international media system, including the news

agencies market (Boyd-Barrett and Rantanen, 1998; Musa, 1997). Most remarkable

was the transition of mass media in central and eastern Europe from ideology-

dependent and highly state-controlled systems to free media markets.



6

In view of these developments it became an interesting question how the political

changes and the re-structuring of national and international media systems have

affected the reporting of foreign news. Which patterns of international news remained

stable over the past decades and which have changed? Is it still justified to criticise

the media's performance of international reporting? Which arguments of the NWICO

debate of the 1970s are still valid? These questions were the starting point of a

cross-national comparative study in 1995 that was inspired by the 1979 Foreign

Images Study. The following analysis draws on the data of the 1995 study and looks

particularly at some performance indicators of international reporting: Its scope and

diversity, its cosmopolitan (or parochial) orientation, the differential visibility of

different countries and world regions, the alleged imbalance of news, and the

sources of foreign news.

Like any other news, foreign news coverage can be evaluated on grounds of

professional performance criteria. One key performance criterion is the range and

diversity of reporting. The more countries and world regions are attended to by a

medium, the more diverse is its news coverage. Or, to turn the perspective around:

The more diverse the foreign news coverage, the higher chances are that a number

of countries and large parts of the world come to the attention of the public. Other

performance criteria that are considered to be highly important are, for example, the

accuracy and balance of reporting as well as the transparency of its sources. There

is a growing literature which discusses these and other performance criteria and

ways of operationalizing and measuring the actual performance of journalism

(Westerstahl, 1983; McQuail, 1992; Hillve, Majanen, Rosengren, 1997; Hagen,

1995).

Data Base

The analysis presented here is based on a cross-national project, the "Cooperative

Study of Foreign News and International News Flow in the 1990s" (briefly called the

Foreign News Study) which involved almost 40 countries from all world regions. The

quantitative part of the project was a systematic content analysis of international

news coverage during two sample weeks that resulted in a rich data set.1 The

sampled dates were September 3 through 9 and September 17 through 23, 1995.



7

Bob Stevenson (University of North Carolina at Chapel Hill) and Annabelle Sreberny-

Mohammadi (University of Leicester, UK) initiated and coordinated the research (for

more background information on the project see http://www.ibiblio.org/newsflow/).

By applying a common standardized coding scheme and by monitoring news media

of exactly the same sample dates it was intended to reach a high degree of

comparability across countries. Each participating team applied the coding scheme to

a few selected news media which were chosen according to their position in the

countrys' media system.2 It was required that the sample should include the most

influential national newspaper, "a serious daily published in the capital, widely read

by government officials and other elites, frequently quoted abroad".

The following results pertain to a sub-sample of these leading newspapers. The

analysis is limited to one leading daily per country; most often it is the leading

newspaper, an exemplar of the so-called quality or elite press.3 Included are

countries with their leading paper which meet two conditions: The leading newspaper

(1) must be identifiable by title4 and (2) must have been observed for the whole two-

weeks period.5 We will look here at only 14 of the 24 countries meeting these

conditions, namely seven post-communist countries in comparison with six western

European countries plus the United States.

The sample is a bit arbitrary because it is defined partly by rather technical

circumstances, partly by self-selection, i.e. self-selection of national research teams

who were interested in participating in the study and who had the necessary

resources available.6 As Table 1 shows, our sample consists of a variety of countries

of different size and power, including the two former Cold War opponents, Russia

and the United States. Among the Western countries are three mid-size powers

(Germany, Spain and United Kingdom) and three smaler countries (Austria, Belgium

and Finland). Among the post-communist group are three countries which are quite

advanced in their transformation processes (Estonia, Hungary and Slovenia) and

three more retarded countries (Armenia, Rumania, Ukraine). The two groups may be

seen as appropriate selections of typical post-communist and western leading

newspapers. We nevertheless do not present aggregated data for both groups, but

rather results for the individual newspapers.



8

Table 1 about here

It should be mentioned that the degree of validity and comparability which the study

strived for did not fully materialize. This was mainly due to the lack of funding both on

the national level and for the central project coordination. Comparability is reduced

due to differences in selecting relevant material for analysis and in the coding

scheme. Moreover, only few of the countries and individual media that were sampled

are identical for 1979 and 1995. This makes it for our approach almost impossible to

directly compare the results from both points in time.

Findings

In a cover story about developments in the news business the British magazine The

Economist tried to substantiate the "modern paradox" that in our age of globalization

news seems to be much more parochial than a century ago (The Economist, July

4th,1998). We take this assertion as a starting point of our data analysis and test

some of its implications by looking at a key variable that served to define the relevant

news content of the Foreign News Study.

The study includes different types of foreign or international news.7 The coding

instructions were (with examples from an US American perspective):

1. Stories with a foreign dateline and without involvement of own country.
Example: TOKYO -- Japanese officials increased efforts to rebuild Kobe after
earthquake.

2. Stories with a foreign dateline and with significant involvement of own country.
Example: GENEVA – U.N. officials said United States forces would play major
role in withdrawal of forces from Bosnia.

3. Stories with a domestic dateline and without involvement of own country.
Example: WASHINGTON – French ambassador to US said EU would continue
active role in Bosnia.

4. Stories with a domestic dateline and with significant involvement of own country.8

Example: WASHINGTON – Congress voted to reduce foreign aid.

Table 2 shows the distributions of these four types of news. The first type represents

"pure" foreign news: Stories originating abroad without any involvement of the



9

reporting newspaper's own country. We may take the share of this category as an

indication of a cosmopolitan orientation of the foreign news reporting.

Table 2 about here

Among the western newspapers the Belgian Standaard and the German Frankfurter

Allgemeine seem to be the most cosmopolitan publications with a share of more than

60 per cent "pure" foreign news . But even higher percentages can be found among

the post-communist papers with the Slovenian Delo and the Republic of Armenia at

the top. However, the other extreme is also represented in this group with the Voice

of Ukraine and Izvestiya at the bottom. There is much more variance in the degree of

global or parochial orientation among in the post-communist group than among the

western newspapers.

Another way of looking at the newspapers' international orientation is shown by

Tables 3a and 3b. They list for all newspapers to what extent they refer in their

reporting to each of the seven western and post-communist countries of which the

newspapers belong to. The percentages are based on all types of foreign news

stories. For each news story up to three important countries were coded that were

covered or referred to in the news. The figures on the diagonal in the upper part of

Table 3a and in the lower part of Table 3b indicate a parochial (or ethnocentric)

framing of foreign affairs. Most newspapers devote a share of more than 40 per cent

to international news that is characterized by a considerable involvement of own

country or belongs to what may be termed "foreign news at home". However, five

newspapers with a respective percentage of around 30 (or even less) deviate from

this pattern: the Slovenian Delo, Romania Libera, Republic of Armenia, the Flemish

Standaard and the Spanish El País. These results are in part complementary to the

cosmopolitan orientation indicated by the first column of Table 2.

Tables 3a and 3b about here

Next to the newspapers' own countries the country most often referred to is the

United States. With a few exceptions this holds for western as well as for post-

communist newspapers. The exceptions are the Estonian Eesti Päevalehe, Republic



10

of Armenia and Voice of Ukraine. They still look mostly at Russia as the former

leader of the Soviet Imperium, whereas all other leading newspapers are focussing

most of their international attention on the U.S. as the western super power.9

However, the high reference to Russia in newspapers of the countries which are

located closely to Russia (even have a common border with Russia) may also be

explained by the importance of proximity factors in international news flow (Galtung &

Ruge, 1965). We find some other instances of the high foreign references due to

proximity in geographical, cultural and economic terms in the Tables 3a and 3b, e.g.

the high mutual attention of the British Guardian and the New York Times, or of the

Austrian Standard and the German Frankfurter Allgemeine. Besides the U.S. and

Russia only the United Kingdom and Germany draw a considerably high share of

attention of the leading newspapers on both sides of the former Iron Curtain. This

again proves that, besides proximity, economic power is the major determinant of

international news flow (Hagen et al. 1998, Wu 1998).

We now broaden our perspective and look at all countries referred to in the news (not

just the countries of the newspapers in our sample). Table 4 shows these references

by categorizing the most important country in each news story according to its

regional location (the percentages of references are transformed into rank orders).

The rank orders clearly indicate the importance of proximity as a criterion of

international news selection. Events in the nearer environment draw much more

attention than events in the more distant parts of the world. This pattern of a

"universal regionalism" was already a salient result of the 1979 Foreign Images

Study. There is only little disagreement between western and post-communist

newspapers in addition to the obvious difference that the former refer primarily to

western European countries and the latter primarily to central and eastern Europe.

North America and Africa rank a bit higher among the western newspapers, whereas

the post-communist newspapers pay more attention to events in the Middle East.

Table 4 about here

It is already apparent from Table 2 that there is a considerable variance in the

volume of international reporting among the leading newspapers in our sample.

However, the comparability of the numbers in the far right column of Table 2 is



11

limited to some degree because of differences in the publication frequency of the

newspapers. Some appear with seven issues a week, others less frequently (e.g.

Izvestiya only on four days, see Table 1). The average number of stories per issue,

as shown in the first column of Table 5, compensates for these differences. Most

western newspapers publish more than twice as many foreign news stories per issue

as the post-communist countries. An obvious explanation for this difference is the

stronger financial basis of the western newspapers due to higher advertising

revenues. Higher ad revenues allow for a more extensive foreign coverage. But this

does not seem to apply to the New York Times which has by far the lowest volume of

international reporting of the sampled western countries. Ironically, the leading paper

of the present political world leader shares this characteristic with Izvestiya, the

leading paper of the former leader of the Communist Empire. With its small volume of

international reporting Izvestiya falls far behind the other sampled newspapers of

post-communist countries. Among this group the Hungarian Népszabadság provides

the greatest number of international stories, whereas among the group of western

media the Frankfurter Allgemeine has by far the highest output.

It is obvious that the over-all volume of reporting also determines the range and

diversity of foreign coverage. Table 5 (second column) lists a simple count of all

single countries referred to in the news during the two-week observation period. Due

to their relatively small volume of international reporting the post-communist dailies

present a rather limited perspective on the outside world. The Estonian Eesti

Päevalehe as well as the Voice of Ukraine covered only 56 different foreign countries

during the observation period, whereas the British Guardian referred to a high of 130

countries, followed by the Frankfurter Allgemeine with 120 countries. Corresponding

to the relatively low volume of international coverage, compared to other western

elite papers, the New York Times falls also short of the number of countries referred

to, although the lag is not that dramatic.

Table 5 about here

Some of the newspapers included in the 1995 study had also been monitored in the

1979 Foreign Images project. For these six newspapers Table 6 compares the

average number of international stories per issue which were published in the two



12

observation periods. If there are substantial differences between the two periods this

may indicate whether the papers have become more cosmopolitan or more parochial

since 1979. The comparability however is limited due to changes in the study design.

Other than in 1979 when only the general news sections were monitored, in the

recent study the entire newspapers have been analyzed, including also special

sections like economics, entertainment, sports etc.10 Therefore the comparison

needs some interpretation.

Table 6 about here

Considering the different criteria for selecting the relevant material for analysis one

would expect distinctly higher figures in 1995 than in 1979, even if nothing had

changed. In fact, two of the papers, namely Frankfurter Allgemeine and Helsingin

Sanomat, meet this expectation. But since this is not true for all the other leading

newspapers they seem to have decreased their foreign coverage. This applies not

only to the post-communist papers Delo, Izvestiya and Népszabadság, but also to

the New York Times. The poor showing of the former three may, at least in part, be

due to the weak economic situation of the media in post-communist countries which

were state-subsidized during the communist era and which now have to struggle for

advertising revenues. But it is somewhat surprising that the New York Times is

among the newspapers which seem to have not increased their volume of

international reporting since 1979. The result matches findings for other U.S. media.

According to the Foreign Images Study in 1979 one of the major U.S. television

networks, namely CBS, carried in its main news bulletin four stories of international

news on an average day (Sreberny-Mohammadi et al., 1985, p. 34). The respective

figure for 1995 is less than one (exactly 4 items during the one week of observation).

Trend figures for all three major U.S. television networks published by The Economist

also prove a decreasing interest of U.S. media in international affairs which indicates,

according to the British magazine, that "news is getting more parochial" (The

Economist, July 4th 1998, p. 20).

As mentioned above, the content analysis in 1995 included all sections of the

newspapers. By coding the main topic of each news story we examined which

aspects of foreign affairs the different newspapers emphasized in their reporting (see



13

Table 7). A remarkable difference between western and post-communist newspapers

is that most of the former focus on economics (including energy and environment),

whereas most of the latter emphasize military matters (including terrorism) in addition

to politics in general. However, the British Guardian and the Finish Helsingin

Sanomat with their low percentages of economic matters deviate from this pattern.

Both publish quite a lot of international sports news, as does the Belgian Standaard.

Sports news occupies also a major share of the international reporting of two of the

post-communist papers, namely the Slovenian Delo and the Hungarian

Népszabadság. With its relatively high volume of economic matters the latter differs

from the dominant pattern of the post-communist dailies. This applies also to the

Voice of Ukraine which has by far the highest percentage of international economic

news among this group. The differences may be indicative of different editorial

concepts. The "classical" elite papers concentrate on hard news about politics and

economics, whereas newspapers with a more "populist" appeal include also a dose

of soft news about sports and even human interest.

Table 7 about here

Very often the complaint has been voiced that international news coverage is

imbalanced in the sense that in their coverage of the world periphery the western

media focus too much on conflicts and on disruptive events. Galtung and Ruge

(1965) in their landmark study use the formula: The more distant the nation and the

lower its rank, the more negative the reported events. The Foreign News Study of

1995 provides some fresh evidence on this issue. In order to test the bad news

imbalance, it was coded for each news story whether it focuses on disruptive

activities or behavior, e.g. on war, natural disasters, accidents, demonstrations and

protest, crime, or violence. Table 8 shows the percentage of disruptive or negative

news for different world regions, calculated on the basis of all stories referring to the

respective regions. The high variance among the post-communist newspapers is at

least partly due to their low volume of reporting so that the percentages often relate

to only very few cases. The 100 per cent disruptive, for example, which Eesti

Päevalehe reported about Latin America is based on just one story.

Table 8 about here



14

With very few exceptions, the western newspapers in fact report more negative news

about Third World countries than about industrial countries. This becomes

particularly apparent if the figures are compared to the average percentage of

disruptive news in each newspaper displayed in the right marginal column. Perhaps

more notable is that all western newspapers publish also a far above average

percentage of negative news about central and eastern European countries. This

contrasts to the respective percentages in the post-communist countries which are

below the average (with Izvestiya as the only exception). On the other hand, only two

post-communist papers report negatively about western Europe to an extent which is

considerably above the average, namely Eesti Päevalehe and Romania Libera. Even

more positive is the picture of the United States conveyed by all post-communist

newspapers.

The negative news about Third World and post-communist countries relate, of

course, to a high occurence of disruptive events in those regions. For example, most

of the high scoring of Central/Eastern Europe in this respect can be charged to the

conflict in Bosnia in 1995. And the above average figures for the Pacific region are

mostly due to the French nuclear testing at Mururoa and the protest against it

particularly in countries of that region. But whether or not the differences between

regions do reflect the uneven distribution of "real" distruptive events in the world, is

difficult to assess. One might argue that all newspapers should show a similar

distribution of negative news (within the range defined by variations of style of

reporting and/or of coding) since they all refer to the same real world. That this is

obviously not the case could be seen either as a structural imbalance of news

reporting, particularly of the western media, or as a lack of journalistic accuracy. The

latter interpretation seems to apply more likely to the post-communist newspapers

with their extremely different percentages of negative news, not only about Third

World countries.

Another source of imbalance that has frequently been criticized is that the news

media rely too much on official sources. Particularly news from Third World countries

is often presented only in the framing of the governments and the ruling parties of

those countries (which quite often lack a democratic legitimation). In the words of



15

Galtung and Ruge (1965): The more distant a nation and the lower its rank, the more

the reporting is focused on élite actions. Findings of the Foreign Images Study of

1979 supported these allegations (Stevenson and Gaddy, 1984; Sreberny-

Mohammadi et al., 1985, p. 48). Our data show a mixed picture. The western

newspapers seem to rely highly on official sources in their reporting about

Central/Eastern Europe and the Middle East, in most cases also in news about Africa

(with Helsingin Sanomat as an outstanding exception), but less so in news about

Latin America and about Asia/Pacific. In the latter case the figures which are more or

less close to the average may be partly due to the Mururoa conflict in which NGO's

and civic organizations initiated protest events.

On the average, all post-communist newspapers rely more on official sources than

the western papers do. One is inclinded to see this as a journalistic heritage of the

communist past. However, the fact that the New York Times with an average

percentage of 37 for all regions comes quite close to the respective percentages of

the post-communist newspapers is not so easy to explain. The high average results

predominantly from an unusually high proportion of official sources in the New York

Times' reporting about North and Latin America.

Summary and Conclusion

Our analysis shows that the fundamental geo-political changes which occurred

around 1990 had only little impact on the flow of international news. Due to specific

deficits in the news media's reporting of foreign affairs several of the arguments of

the NWICO debate of the 1970s are still valid in the 1990s. This conclusion,

however, is based on a small sample of newspapers. On the other hand, the sample

consists of the leading newspapers, the "flagships" of journalism which may be

indicative of the respective countries' state of international news reporting in general.

In order to examine whether or not there are still differences in journalisitic style and

performance between western and post-communist newspapers we have contrasted

in our analysis seven leading dailies from both sides of the former Iron Curtain.

We find in the data of the Foreign News Study of 1995 that most newspapers devote

a share of more than 40 per cent of their international reporting to "foreign news at

home", i.e. stories characterized by a considerable involvement of own country. Next



16

to the newspapers' own countries the country most often referred to is the United

States. These and other findings of our analysis once more prove that, besides

proximity, economic power is the major determinant of international news flow. This

holds for western as well as for post-communist newspapers. But in general, there

are still striking differences of journalistic performance between the two groups. Most

western newspapers publish more than twice as many foreign news stories per issue

as the post-communist countries. The New York Times has the lowest range of

international reporting of the sampled western papers. Like the NYT some other of

the sampled newspapers had already been monitored in the 1979 Foreign Images

project. Of these, two western papers have considerably increased their international

reporting since the 1970s, whereas all three post-communist dailies as well as the

New York Times did not. The result matches findings for other U.S. media which

prove a decreasing interest of U.S. media in international affairs. In a similar way (but

probably for different reasons) the post-communist newspapers became more

parochial.

Due to their relatively small volume of international reporting the post-communist

dailies present a rather limited perspective on the outside world. During the

observation period they covered much less foreign countries than the western dailies

did. Another remarkable difference between western and post-communist

newspapers is that most of the former focus on economics (including energy and

environment), whereas most of the latter emphasize military matters (including

terrorism) in addition to politics in general. As it has been demonstrated by previous

research, most newspapers report more negative news about the Third World than

about industrial countries. Perhaps more notable is that, other than the post-

communist dailies, all western newspapers publish also a far above average

percentage of negative news about central and eastern European countries. On the

other hand, most post-communist papers report negatively about western Europe to

an extent which is considerably below the average. Even more positive is the picture

of the United States conveyed by all post-communist newspapers. As can be inferred

from the main actors of the news stories, all post-communist dailies rely more on

official sources than the western papers do. However, the western newspapers rely

highly on official sources in their reporting about Central/Eastern Europe and the



17

Middle East, in most cases also in news about Africa, but less so in news about Latin

America and about Asia/Pacific.

Table 9 about here

Most of the variables included in our analysis can be interpeted as indicators of

journalistic performance. We have put together some of the relevant indicators in

Table 9 and transformed the original data into simple rankings in order to make a

comparison of the different newspapers easier. The Table includes also an indicator

of the transparency of news sources. It is based on the percentage of all stories

without an identified news source (or author), derived from a coding of the story

datelines.11 The rankings have been assessed separately for the two groups of

newspapers. Three stars stand for best performance among the respective groups,

no star means poorest performance.

Among the group of western newspapers the rankings of the British Guardian and

the German Frankfurter Allgemeine ad up to the highest scores, followed next by the

Spanish El País and then by the Belgian Standaard and the Finish Helsingin

Sanomat. The New York Times and the Austrian Standard reach the lowest scores in

our tentative performance rankings of international reporting. Among the group of

post-communist countries three papers score equally highest, the Slovenian Delo,

the Hungarian Népszabadság and Romania Libera. Republic of Armenia reaches a

second place, followed by the Estonian Eesti Päevalehe. The Russian Izvestiya has

the poorest showing among the post-communist group. With the only exception of

Izvestiya each of the leading newspapers ranks top on at least one performance

criterion. This indicates that the newspapers not only differ in specific content

features and in their journalistic performance, but also in their editorial concepts of

international reporting.

References
Galtung, Johan und Mari Holmboe Ruge (1965). The structure of foreign news. The

presentation of the Congo, Cuba and Cyprus crises in four Norwegian
newspapers. Journal of Peace Research 2, 65-91.

Golding, Peter and Phil Harris (1997). Beyond cultural imperialism. Globalization,
commun ication & the new international order. London: Sage.



18

Hagen, Lutz M. (1995). Informationsqualität von Nachrichten. Messmethoden und
ihre Anwendung auf die Dienste von Nachrichtenagenturen. Opladen:
Westdeutscher Verlag.

Hagen, Lutz, Harald Berens, Reimar Zeh and Daniela Leidner (1998).
Ländermerkmale als Nachrichtenfaktoren. In C. Holtz-Bacha, H. Scherer & N.
Waldmann (Eds.), Wie die Medien die Welt erschaffen und wie die Menschen
darin leben. Opladen/Wiesbaden: Westdeutscher Verlag, 59-82.

Hillve, Peter, Peter Majanen and Karl Erik Rosengren (1997). Aspects of quality in
TV programming. European Journal of Communication 12, 291-318.

Larson, James F. (1979). International affairs coverage on U.S. network television.
Journal of Commmunication 29 (2), 136-147.

Lippmann, Walter (1922). Public opinion. New York.
Masmoudi, Mustapha (1979), The New World Information Order. Journal of

Communication 29, No. 2, 172-185.
Musa, Mohammed (1997), From optimism to reality: An overview of Third World

news agencies. In Peter Golding and Phil Harris (Eds).), Beyond cultural
imperialism. Globalization, communication & the new international order. London:
Sage, 117-146.

McQuail, Denis (1992). Media performance. Mass Communication and the public
interest. London: Sage.

Nordenstreng, Kaarle (1984), Bitter lessons. Journal of Communication 34, No. 1,
138-142.

Östgaard, Einar (1965), Factors influencing the flow of news. Journal of Peace
Research 2, 39-63.

Thomas, William and Dorothee Swaine Thomas (1928). The child in America. New
York: Alfred Knopf, 571 ff.

Sreberny-Mohammadi, Annabelle (1984), The "World of the News" study. Journal of
Communication 34, No. 1, 121-134.

Srenerby-Mohammadi, Annabelle with Kaarle Nordenstreng, Robert Stevenson and
Frank Ugboajah, eds.(1985), Foreign news in the media: International reporting
in 29 countries. Paris: Unesco.

Stevenson, Robert L. (1984), Pseudo debate. Journal of Communication 34, No. 1,
134-138.

Stevenson, Robert L. and Richard Cole (1984). Patterns of foreign news. In R.L.
Stevenson and D.L. Shaw (Eds.), Foreign news and the New World Information
Order. Ames: Iowa State University Press, 37-62.

Stevenson, Robert L. and Gary D. Gaddy (1984). "Bad news" and the Third World. In
R.L. Stevenson and D.L. Shaw (Eds.), Foreign news and the New World
Information Order. Ames: Iowa State University Press, 88-97.

Westerstahl, Jörgen (1983). Objective news reporting. General premises.
Communication Research 10, 403-424.

Wu, Haoming Denis (1998). Investigating the determinants of international news flow.
Gazette 60, 493-512.

Zucker, Harold G. (1978). The variable natur of news media influence. In B. D.
Ruben, (Ed.), Communication Yearbook 2. New Brunswick: Transaction, 225-
240.



19

Table 1
Selected Leading Newspapers

Newspapers Country Circulation

Number of
Issues in
Observation
Period

Western
De Standaard Belgium (Flemish) 76.600 12

Der Standard Austria 82.147 14

El País Spain 421.000 14

Frankfurter Allgemeine Germany 420.000 12

Helsingin Sanomat Finland 479.000 14

The Guardian United Kingdom 399.000 14

The New York Times USA 1.013.000 14

Post-Communist
Delo Slovenia 91.900 12

Eesti Päevalehe Estonia 51.000 12

Izvestiya Russia 558.000 8

Népszabadság Hungary 265.000 12

Republic of Armenia Armenia 4.000* 13

Romania Libera Romania 100.000* 12

Voice of Ukraine Ukraine 530.000 10

*estimated



20

Table 2
Types of International News (Row Per Cent)

Newspaper
For Date
No Inv

For Date
Dom Inv

Dom Date
No Inv

Dom Date
Dom Inv Other

Number
of Stories

De Standaard 61 12 8 18 831

Der Standard 53 14 2 31 1009

El País 55 17 6 22 857

Frankfurter Allgemeine 62 21 1 21 1580

Helsingin Sanomat 51 15 4 30 1021

The Guardian 48 14 6 30 1165

The New York Times 50 21 2 22 6 526

Delo 78 13 8 1 518

Eesti Päevalehe 47 22 0 31 267

Izvestiya 45 41 2 12 216

Népszabadság 60 19 1 21 583

Republic of Armenia 68 14 x 18 325

Romania Libera 61 11 1 26 304

Voice of Ukraine 28 26 0 46 477

x= less than .05 per cent



21

Table 3a
Most Important Countries* in the News of the Western Newspapers
(Percentage of all Foreign News Stories per Newspaper)

Country
De

Standaard
Der

Standard El País
Frankfurter
Allgemeine

Helsingin
Sanomat

The
Guardian

The New
York Times

Belgium 30,4 1,8 1,2 2,8 1,6 0,2 1,1

Austria 2,0 44,7 1,7 4,6 1,2 0,9 1,5

Spain 3,6 4,5 31,4 3,4 3,0 3,8 1,1

Germany 10,3 25,7 7,1 37,2 11,4 8,8 5,1

Finland 0,4 0,4 0,1 0,4 43,5 0,7 0

United Kingdom 9,7 9,3 7,7 12,3 13,7 42,2 14,4

USA 13,8 21,1 20,0 23,1 21,4 33,0 41,4

Slovenia 0 0 0 0,1 0 0 0

Estonia 0 0,1 0 0,3 2,9 0,1 0

Russia 5,1 5,0 3,7 6,0 9,6 4,1 5,1

Hungary 0,8 2,5 0 0,9 0,7 0,3 0,8

Armenia 0 0 0 0,1 0 0 0,2

Romania 0 1,3 0,1 0,5 0,1 0,3 0,2

Ukraine 0,5 0,3 0,2 0,5 0,9 0,4 0

*) Listed are only the countries of the 14 newspapers



22

Table 3b
Most Important Countries* in the News of the Post-Communist Newspapers
(Percentage of all Stories per Newspaper)

Country Delo
Eesti

Päevalehe Izvestiya
Népszabad

ság
Republic of

Armenia
Romania

Libera
Voice of
Ukraine

Belgium 2,1 0,7 1,9 0,5 0,3 0,7 0,6

Austria 4,1 1,1 4,2 5,1 0,9 0,7 3,1

Spain 3,7 3,0 0,5 3,1 1,2 4,3 1,3

Germany 10,6 6,0 4,2 14,9 2,5 3,9 6,9

Finland 0,4 8,6 0,5 0,3 0 0,3 0,6

United Kingdom 5,4 5,2 10,2 8,4 2,9 7,2 4,4

USA 19,9 13,5 19,0 22,8 13,5 18,1 13,8

Slovenia 23,0 0,4 0 0,7 0 0,7 0

Estonia 0 44,9 3,7 0,3 0,3 0 0,6

Russia 9,8 21,3 42,1 13,7 32,3 11,8 17,6

Hungary 1,9 0,7 0,9 42,7 0,3 5,3 1,3

Armenia 0 0 1,4 0,3 31,3 0 1,9

Romania 0,6 0 0,5 7,4 1,5 27,6 0,6

Ukraine 1,5 1,5 2,3 3,1 3,4 1,0 71,7

*) Listed are only the countries of the 14 newspapers; up to three countries were coded per
story



23

Table 4
Regional Location of Most Important Countries in the News Story
(Rank Ordering for Each Newspaper*)

Newspaper
North

America
Latin

America
Western
Europe

Central/
Eastern
Europe

Africa Middle
East

Asia,
Pacific

De Standaard 4 7 1 3 5 6 2

Der Standard 3 7 1 2 6 5 4

El País 2 6 1 3 5 7 4

Frankfurter Allgemeine 2 7 1 3 5 6 4

Helsingin Sanomat 3 6 1 2 5 7 4

The Guardian 2 6 1 4 5 7 3

The New York Times 1 7 2 4 6 5 3

Delo 3 7 2 1 6 5 4

Eesti Päevalehe 3 7 2 1 6 5 4

Izvestiya 4 6 2 1 7 5 3

Népszabadság 3 6 2 1 7 5 4

Republic of Armenia 4 6 2 1 7 5 3

Romania Libera 3 6 2 1 7 5 4

Voice of Ukraine 4 5 2 1 7 6 3

*) Derived from percentages of most important countries referred to by the respective
newspapers; up to three countries were coded per story (in the case of ties between
references to regions the region wich was referred to more often in the first place was
assigned the higher rank).



24

Table 5
Number Stories per Issue and Number of Countries* Covered

Newspaper

Average
Number of
Stories per
Issue

Total
Number of
Countries*
Covered

De Standaard 69 106

Der Standard 72 101

El País 61 102

Frankfurter Allgemeine 132 120

Helsingin Sanomat 73 109

The Guardian 83 130

The New York Times 38 96

Delo 43 78

Eesti Päevalehe 22 56

Izvestiya 27 70

Népszabadság 49 79

Republic of Armenia 25 65

Romania Libera 25 81

Voice of Ukraine 48 56

*) Most Important Countries in News Story (Up to three per Story)



25

Table 6
Average Number of International News Stories per Issue 1979 and 1995

Newspaper

1979:
General news
pages only

1995:
Entire
newspaper

Frankfurter Allgemeine 50 132

Helsingin Sanomat 26 73

The New York Times 33 38

Delo 50 43

Izvestiya 25 27

Népszabadság 55 49



26

Table 7
Main Topics of the News (Row Per Cent)

Newspaper Politics

Economics,
Trade Military,

Terrorism

Culture,
Social,
Ethical

Crime,
Disaster,
Accidents

Human
Interest Sports Other

De Standaard 12 22 11 20 9 6 19 2

Der Standard 16 29 9 16 7 13 7 5

El País 20 21 12 18 5 11 10 4

Frankfurter Allgemeine 16 32 10 16 9 2 10 5

Helsingin Sanomat 16 18 10 28 4 6 20 3

The Guardian 13 14 8 17 12 10 16 10

The New York Times 17 31 14 18 7 4 3 6

Delo 27 12 14 13 5 7 21 x*

Eesti Päevalehe 29 16 16 21 7 3 8

Izvestiya 20 13 35 12 8 6 4 2

Népszabadság 22 20 11 12 10 4 18 3

Republic of Armenia 42 10 15 11 7 1 13 2

Romania Libera 23 14 17 14 12 6 13 2

Voice of Ukraine 27 25 16 16 3 3 9 1

x= less than .05 per cent



27

Table 8
Negative News* About Different World Regions
(Per Cent Disruptive of all Stories**)

Newspaper
North

America
Latin

America
Western
Europe

Central/
Eastern
Europe

Africa Middle
East

Asia,
Pacific

Average
for all

Regions

De Standaard 13 50 25 54 71 68 43 32

Der Standard 31 72 37 73 74 79 58 45

El País 19 37 26 58 47 48 43 31

Frankfurter Allgemeine 26 36 30 47 44 55 48 35

Helsingin Sanomat 16 42 20 45 55 33 41 26

The Guardian 22 29 23 47 50 61 42 31

The New York Times 20 41 18 44 32 19 28 26

Delo 19 14 15 12 40 14 19 14

Eesti Päevalehe 33 100 52 37 33 86 50 42

Izvestiya 14 0 23 39 33 13 17 32

Népszabadság 17 14 25 25 29 43 32 25

Republic of Armenia 4 17 20 22 50 14 46 23

Romania Libera 11 50 35 21 43 17 28 24

Voice of Ukraine 0 0 21 15 0 0 71 19

*) Stories that focus on war, natural disasters, accidents, demonstrations and protest, crime, violence, and similar kinds of activities and
behavior.
**) The base of the percentages in each cell are all stories published by the respective newspaper referring to the respective region. Stories
are categorized according to the regional location of the most important country in each story. Stories without reference to a specific country
are excluded.



28

Table 9
Ranking of Some Indicators of the Newspapers' Performance

Newspaper
Stories
per Issuea

Countries
Coveredb

Cosmo-
politan c

Negative
Newsd

Official,
Sourcese

No Source
identified f Total

De Standaard * * *** ** * * *********

Der Standard * * * *** ******

El País * * ** ** * *** **********

Frankfurter Allgemeine *** ** *** * * ** ************

Helsingin Sanomat * * * *** * ** *********

The Guardian ** *** ** ** *** ************

The New York Times * *** *** *******

Delo ** ** *** *** ** * *************

Eesti Päevalehe ** * * *** *******

Izvestiya * * * * ** ******

Nepszabadság *** ** ** ** ** ** *************

Republic of Armenia * * ** ** * ** *********

Romania Libera * *** ** ** *** ** *************

Voice of Ukraine *** ** * ******

a) Average number of stories per issue; high performance: * high number
b) Total number of countries mentioned in stories as most important (* high number)
c) Foreign dateline, no involvement of own country, see Table 2, first column (* low percentage)
d) see Table 8, last column (* low percentage)
e) Main actor: State official, nation; see Table 9, last column (* low percentage)
f) No source identified in dateline, based on percentage of stories without identified news source (* low percentage)



29

Notes

1 The study combined quantitative and qualitative approaches. As qualitative supplementation to the
standardized quantitative analysis, the coverage of two specific events was assessed through in-depth
description. For these case studies the 50th aniversary of the end of the Second World War in Europe
on May 8th and the U.N. Women's Conference in Beijing in September were chosen. In addition,
some research teams looked more closely at news selection processes through newsroom
observation (some results for individual countries have been published, e.g. by de Beer and Steyn,
1987). The outcome of the qualitative studies has not yet been processed and integrated cross-
nationally.
2 The exact wording of the instruction reads: "We assume that each national team will analyze a
minimum of three domestic media: 1. The most influential daily newspapers. Normally this would be a
serious daily published in the capital, widely read by government officials and other elites, frequently
quoted abroad..." (Project Proposal, e-mail by Robert Stevenson on September 1, 1995). In addition, a
second leading newspaper (possibly a popular paper with high circulation), and the leading TV
newscast (this could have been substituted by a radio newscast) were selected. Teams were free to
expand their sample to other media.
3 In those countries where two or more quality papers were monitored (e.g. in Britain, Germany,
Japan) I selected the paper which was numbered 1 in the coding scheme (unless there was clear
evidence that the national team had, other than in the instruction, assigned the number one to an elite
newspaper, like in Austria). A few countries were not selected because their leading newspapers had
an extremely small number of foreign news stories (less than 100 per week).
4 Not all national teams provided labled data sets. Even attempts at communicating with the teams in
order to get the relevant information sometimes failed.
5 This was to asure to have a suffient statistical basis for our analysis.
6 Unfortunately, no budget for the central operation and coordination of the project was available, and
all participating countries had to take care themselves for their research funds (or work on available
resources).Due to limited resources, several participating countries had to confine their analysis to just
one week. In addition to a few meetings among only some of the project participants on the occasion
of international conferences (ICA, IAMCR), the project was coordinated mainly by e-mail
communication. This limited the possibilities to control how the categories for content analysis were
interpreted and applied. In general the project coordinators adopted a kind of laizzer-faire strategy
visa-vis the national teams which was effective for recruiting many participants but did not necessarily
secure a high data quality. It was agreed among all participants to pool the resulting data and to have
free access to the pooled data set.
7 These definitions match the ones used for the 1979 Foreign Images Study.
8 Stories with only a brief, minor reference to other countries were not included.
9 The relatively low figure of references to the U.S. in the Flemish Standaard is due to an extremely
high attention of this newspaper to the Netherlands.
10 Because the data sets of 1979 are not available any more and because the coding scheme of the
1995 study does not include a variable for selecting the general section, there is also no way of re-
calculating the results.
11 The coding also included categories of specific sources like news agencies which we have not
considered for our analysis because several newspapers hardly identify of their sources.


	Foreign News in Leading Newspapers of Western and �Post-Communist Countries.
	Winfried.Schulz@wiso.uni-erlangen.de
	Abstract
	Introduction
	News Media Performance and the World Information Order
	Data Base
	Findings
	Summary and Conclusion
	References
	Western
	Country
	El País
	Table 5
	Main Topics of the News (Row Per Cent)
	Negative News* About Different World Regions
	Table 9

