
20 F O R E I G N  S E R V I C E  J O U R N A L / J A N U A R Y  2 0 0 4

he world is in the midst of a
communications revolution, with new technologies and
delivery systems constantly changing the way people
receive facts and information.  Yet  billions of people con-
tinue to be denied access to basic, accurate news about
their countries and the world.

To fill that gap, the Broadcasting Board of
Governors supervises a diverse array of U.S.
government-funded, non-military interna-
tional broadcasters.  These include the Voice
of America; Radio/TV Marti; Radio Free
Europe/Radio Liberty; and Radio Free Asia.

An independent federal agency since Oct.
1, 1999, the BBG has about 3,200 employees;
its budget was $544 million in FY 2003.  (See
table on p. 24 for a detailed breakdown.)
Previously, the BBG was part of the U.S. Information
Agency, which was abolished when the State Department
assumed public diplomacy functions in 1999.  The BBG is
headed by a nine-member Board of Governors, eight of
whom are appointed by the president and confirmed by
the Senate.  The Secretary of State is the ninth member,
serving ex-officio; Sec. Powell has designated his under
secretary for public diplomacy as his representative on the
board.

By law, no more than four of the appointed governors

may belong to the same political party, a limitation intend-
ed to reinforce the firewall that insulates broadcasters from
political pressures.  The Senate confirms a chairman,
appointed by the president; Kenneth Tomlinson currently
holds that position.  All eight governors, many of whom
have extensive private-sector media experience, serve

three-year terms, on a part-time basis,
including regular monthly meetings.  

VOA, based in Washington, D.C., with
bureaus around the world, is the largest and
oldest of these broadcasters. Founded in
1942, it is charged with presenting news
about the world and the United States, and
representing all segments of Ameri-
can society in its reports to the rest of the
world.  (Under the 1948 Smith-Mundt Law,

VOA is prohibited from broadcasting to the United States.)
Radio Marti and TV Marti, now based in Miami, have

been broadcasting Spanish-language programming to
Cuba since the mid-1980s.  Like VOA, they are under the
aegis of the BBG.

Radio Free Europe/Radio Liberty and Radio Free Asia
are known as “surrogate” services, focusing on providing
news to countries where the free flow of information is
blocked and residents have little or no access to uncen-
sored news.  RFE/RL, headquartered in Prague, Czech

THE BROADCASTING BOARD OF GOVERNORS IS BUILDING

ON THE PROUD LEGACY OF U.S. INTERNATIONAL BROAD-
CASTING, NOT RESTING ON ITS LAURELS.

BY BRIAN CONNIFF

F O C U S O N U . S .  B R O A D C A S T I N G

T

NEW DIRECTIONS IN U.S.
INTERNATIONAL BROADCASTING

     



Republic with an office in Washington, was founded in
1950 as a Cold War tool to defeat communism.  The
Washington-based RFA was started in 1996.  Both services
are private, nonprofit corporations, wholly funded by
Congress, but they are also supervised by the BBG. 

In addition, the BBG oversees the International
Broadcasting Bureau, which manages the day-to-day oper-
ations of VOA and the Marti services — a function previ-
ously performed by the now-defunct U.S. Information
Agency before its consolidation with the State
Department.  The IBB handles transmission, marketing
and program placement for all broadcasting services,
including RFE/RL and RFA.

The IBB’s global transmission network includes short-
wave stations in Botswana; Delano, Calif.; Germany;
Greece; Greenville, N.C.; Kuwait; Morocco; Philippines;
Sao Tome and Principe; Sri Lanka; Thailand; and the
Northern Mariana Islands.  High-powered AM transmit-
ters, with a long reach, are used to reach places the BBG
can’t penetrate with FM signals, such as Egypt, Iran and
Saudi Arabia.  (IBB has over 1,400 FM affiliates around
the world.).  IBB’s engineers also distribute radio and TV
programs via satellite. 

Reporting the News
The BBG’s mission is deceptively simple: “promote and

sustain democracy by broadcasting accurate and objective
news and information about the United States and the
world to audiences overseas.”  And that commitment has
remained constant through more than 60 years of interna-
tional broadcasting

BBG’s broadcasters are journalists first.  Every day, they
reaffirm William Harlan Hale’s maiden VOA broadcast on
Feb. 25, 1942.  “The news may be good for us.  The news
may be bad.  But we shall tell you the truth,” Hale said. 

As Kenneth Y. Tomlinson, the BBG’s current chairman
and a former editor-in-chief of Reader’s Digest, points out,
U.S. international broadcasting is part of the public diplo-
macy apparatus, but operates according to a separate set of
rules. 

“International broadcasting … is called upon to reflect
the highest standards of independent journalism as the
best means of convincing international audiences that trust
is on the side of democratic values,” he told the Senate

Foreign Relations Committee in early 2003. 
Yet when overseas listeners, particularly in the Middle

East, are already skeptical or cynical about U.S. policies, it
can be a daunting challenge to build an audience.
Fortunately, the BBG has identified several tools with
which to address this problem.

Research is a building block in creating a flexible,
multi-media broadcasting service that reaches the target
audience.  Each year, BBG hires an independent research
firm to conduct research on the effectiveness of broadcast-
ing in all languages as part of a program review process.  In
addition, the BBG itself annually reviews all language ser-
vices to determine priority audiences, in accordance with
U.S. foreign policy objectives.  The process, conducted in
consultation with State Department officials, helps the
BBG allocate its resources more efficiently.  In some cases,
language services have been consolidated — RFE/RL’s
Persian service was combined with parts of VOA to create
Radio Farda for Iran. In other cases, the language services
complement each other as in Afghanistan.  

Keeping up with technological advances is also cru-
cial.  Shortwave radio was once the only way to listen to
U.S. international broadcasting.  Today, more than 100
million listeners can receive news, information and enter-
tainment by shortwave, FM, medium-wave, television,
Internet and digital audio satellite in English and 64 other
languages. 

The BBG is also moving to accelerate multimedia
development, adopt updated techniques, control distribu-
tion and develop multiple products for key areas.    

Finally, the BBG is moving to tailor content to the
audience.

“The one-size-fits-all approach no longer works as a
model for U.S. international broadcasting,” says Governor
Norman J. Pattiz, a radio pioneer who is also chairman of
Westwood One, America’s largest radio network.  “We
have to use modern communications techniques to target
our audiences.”

Adds Tomlinson: “We need to keep in mind that no
media market is monolithic.  We have to make choices
about which parts of the market we most want to reach.”

For example, Congress has recognized “the particular
importance of broadcasting in countries and regions
undergoing democratic transition.”  So the BBG’s five-year
strategic plan, 2002-2007, spells out the following priority
areas as the Middle East; Central, South and West Asia;
China and the Far East; Southeast Asia and the Pacific

F O C U S

J A N U A R Y  2 0 0 4 / F O R E I G N  S E R V I C E  J O U R N A L     21

Brian Conniff is executive director of the Broadcast-
ing Board of Governors.

              



area; Eurasia, particularly Russia, Ukraine and Belarus; the
Caucasus; the Balkans; Sub-Saharan Africa; Cuba; and the
Andean region. 

In many of the priority areas, the BBG continues to face
challenges in reaching audiences because governments
jam, block and censor broadcasts and the Internet.  China
is a major offender, jamming VOA and RFA broadcasts in
Mandarin and Tibetan as well as RFA broadcasts in
Cantonese and Uygur.  BBG files monthly complaints with
the International Telecommunications Union over the
jamming — and spends millions transmitting on extra fre-
quencies to get through. 

China also blocks the Internet sites of RFA and VOA,
requiring both services to experiment with proxy servers
and mirror sites.   But BBG Governor Edward Kaufman,
a former chief of staff to Sen. Joseph Biden, D-Del.,
believes the Chinese are pursuing a losing strategy in cen-
soring international broadcasting.  “While pursuing more
interaction in the global marketplace, the Chinese govern-
ment is trying harder than ever to isolate its people, cut off
the free flow of information and deny them access to accu-
rate and credible news.”

Other countries that routinely jam and/or block U.S.
broadcasts include Cuba, Iran, Vietnam and North Korea.  

Recent and Upcoming Initiatives
The BBG’s recent and upcoming initiatives include: a

soon-to-be launched, Arabic-language Middle East
Television Network; the popular Arabic-language Radio
Sawa and Persian-language Radio Farda; new television
programs for Iran and Indonesia; a country-wide, 24/7
radio network for Afghanistan; special e-mail packages for
China, and new delivery options for Cuba, designed to
elude jamming.  The BBG recently announced a test to
put TV and Radio Marti on Hispasat’s satellite, allowing
Cubans and others with a dish and digital receiver to view
the programs. 

One of the BBG’s most ambitious projects has been
Radio Sawa, a 24/7 Arabic-language station that is broad-
cast throughout the Middle East on a combination of AM,
FM, shortwave, Internet and digital audio satellite.  Sawa,
aimed at listeners under 28 who comprise about 60 per-
cent of the Middle East’s population, primarily broadcasts
Arabic and Western popular music, but also mixes in news
and current information. 

Not surprisingly, it took less than a year for Radio Sawa
to become the leading international broadcaster in the

region, according to an ACNielsen study.  Nielsen’s
research, conducted in July and August 2003, showed that
Radio Sawa has an average listenership of 31.6 percent
among the general population 15 years and older in five
Middle Eastern countries.  Listener rates were: Egypt 10.6
percent; Jordan, 30.4 percent; Kuwait, 39.5 percent; Qatar,
40.8 percent and UAE, 36.6 percent.  (Typically, interna-
tional broadcasters get between 4-5 percent listening rates.)

Because the BBG manages Sawa’s transmission, includ-
ing FM and AM stations, the U.S. government is able to
deliver crucial information at key times.  During the Iraq
War, Sawa broadcast as much as five hours of news a day.
And when U.S. forces bombed Baghdad in April 2003, res-
idents heard live coverage from Sawa’s correspondents on
the ground.

Joining Sawa in the near future will be the Middle East
Television Network — an Arabic-language, full-service net-
work that will compete with Al-Jazeera, Al-Arabyia and
other direct-to-home satellite channels in the region.  This
product will be the first Arabic-language Western network
in the Middle East, a region where 90 percent of the people
own television sets, and satellite viewing is growing rapidly. 

“Impressions of the U.S. in the region come from gov-
ernment-controlled stations,” says Pattiz, chairman of the
BBG’s Middle East Committee.  "We’re changing that
with Radio Sawa — now we want to do the same with
METN.”  He adds that the United States needs to get
involved in the “media war,” where “the weapons include
disinformation, incitement to violence, hate radio, govern-
ment censorship and journalistic self-censorship.”

Based outside Washington in suburban Virginia, with
bureaus across the Middle East, the new network will fea-
ture news, information and public affairs programs, along
with family and children’s entertainment.  More than 100
Arabic-speaking broadcasters will comprise the core staff.
Startup is expected in early 2004.

In December 2002, VOA and RFE/RL launched Radio
Farda — a 24/7 program stream  targeting young Iranians
with popular Persian and Western music, as well as news
and special features.  With studios in Prague and
Washington, this program offers a fresh alternative to lis-
teners in Iran, a country where 70 percent of the popula-
tion is under 30 years.  Farda is available on AM, short-
wave, Internet and digital audio satellite. 

Listeners’ response to Farda has been strongly positive,
judging from e-mail traffic, Internet use and reports from
inside Iran.  “You cannot imagine what a big impact you

F O C U S

22 F O R E I G N  S E R V I C E  J O U R N A L / J A N U A R Y  2 0 0 4

      



had during recent events with your timely news,” an
Iranian e-mailed the station during the pro-democracy
protests in the summer of 2003.  

In addition to Farda, the VOA radio network continues
to offer objective news and information through its AM,
Internet and shortwave broadcasts, which Iranians have
enjoyed for over 30 years.  Radio Farda and VOA’s Persian-
language Web sites attract nearly a million visitors every
month.

Television is popular in Iran — 90 percent of Iranians
say they get their news that way — so VOA has developed
a range of TV products beamed to Iran by satellite.

“News and Views,” a daily 30-minute show, offers com-
prehensive news and expert commentary about events
inside and outside Iran.  “Roundtable with You” is a week-
ly 90-minute, call-in program that allows viewers and lis-
teners to speak directly with prominent figures regarding
politics, social issues, and entertainment.  And “Next
Chapter” provides the younger Iranian generation a week-
ly sample of fresh cultural fare — including the latest in
sports, technology, fashion, Hollywood films, and car

reviews.  It also profiles the daily lives of young Iranian-
Americans.  

Afghanistan is another important broadcasting area.
VOA had strong listenership for its Dari- and Pashto-lan-
guage broadcasts during the Taliban era, when as many as
80 percent of the country’s men tuned in.  (Women were
not permitted to own radios.)  So in January 2002, just a
few months after the Taliban fell, RFE/RL launched Radio
Free Afghanistan.  Together, the services form a single,
24/7 stream of news and information.  

Shortwave was the only medium in the past, but the
BBG has installed high-powered, 400-kilowatt AM trans-
mitters in Kabul to give the programs nationwide reach.
The BBG also gave an AM transmitter to the Afghan gov-
ernment.  Meantime, engineers are installing FM trans-
mitters in cities around the country.

Training is a key component of the Afghan initiative.
With money from the State Department and the U.S.
Agency for International Development, BBG has trained
more than two dozen journalists, coaching them on how to
cover events involving politics, health and education in a

F O C U S

J A N U A R Y  2 0 0 4 / F O R E I G N  S E R V I C E  J O U R N A L     23

Home Suite Home

The next time you’re going to be in DC for an extended stay, make yourself at home at 
Georgetown Suites. With our discounted monthly rates and large, comfortable suites, 
you’ll feel right at home. Plus we’re near the State Department. Call today!

Georgetown Suites
the fun place to stay in DC 1-800-348-7203 www.georgetownsuites.com

sales@georgetownsuites.com

       



fair, balanced and unbiased fashion.  This is helping build
a cadre of independent journalists with the skills needed to
impart information to their fellow citizens.  

Cuba, where Fidel Castro stifles dissent and imprisons
independent journalists, remains a priority for the BBG.
As engineers try new radio frequencies to overcome jam-

ming,  Radio Marti has redesigned its programs to attract
listeners.  At TV Marti, broadcasters have added new pro-
grams, and, as part of a transmission test, shows are being
put on a popular, high-powered regional satellite.

Other potential initiatives are in the works — increasing
Urdu broadcasting to Pakistan with a lively, upbeat, youth-
oriented service designed to run 24/7; refocusing on Africa,
which holds about 40 percent of VOA’s audience; and ensur-
ing comprehensive coverage of countries in Central Asia. 

Nearly 40 years ago, John Chancellor, the respected
broadcaster and onetime VOA director, wrote in the
Foreign Service Journal that there was a “spirit … that
exists inside the Voice. … They understand that microsec-
onds after they speak, what they say is communicating to
people in bedrooms, living rooms, tents, cars, caravans as
they enter the world of the listeners.”

Chancellor’s description of the “magic of the Voice”
persists.  But it has grown — and the same magic now per-
vades the expanding, vitally important world of interna-
tional broadcasting.  n

F O C U S

24 F O R E I G N  S E R V I C E  J O U R N A L / J A N U A R Y  2 0 0 4

IBB (Engineering and technical
services, management, direc-
tion, program support)
Budget: $219.583 million
Positions: 1,048 (includ-
ing FSNs)

Voice of America
Budget: $155.643 million
Positions: 1,364
Bureaus: 22 (5 domestic
and 17 international)

RFE/RL
Budget: $78.486 million
Positions: 602

RFA
Budget: $27.084 million
Positions: 262

Radio/TV Marti
Budget: $25.362 million
Positions: 163

FY 2003 Budget and Staffing for 
U.S. International Broadcasting 

                   


