        The Voice of Subversion:


An Analysis of the Purpose and Content of Radio Marti

by Tyler Kaspar

In ways that military interventions and official diplomacy cannot, international radio broadcasting has the ability to penetrate borders with foreign information and ideology, wielding an undeniable power of international diplomacy and influence.  Radio waves bring information directly to the people without the filter of government information ministries, and allow a unified message to be heard and interpreted by a whole population.  In an age where information is the prime commodity, the war of whose ideas will conquer is increasingly important to pursue. 


As such, Radio Marti, the voice of the U.S. government to Cuba, has been broadcasting to Cuba since 1985 as a means to provide information and influence the Cuban people.  Its stated goal is to fill a void left by the lack of information by the Cuban government and to prepare for and aid a democratic transition.  Broken down, however, that positive and seemingly altruistic mission comes into question.  If the United States is indeed engaged in a bitter war of ideas not yet resolved from the Cold war, is it merely using the station to inform the citizenry of global events, as well as fill the void of Cuban information left by a secretive Cuban government?  Or is its mission to aid the transition to democracy much more subversive and encouraging of rebellion?  


While information is objective in theory, it is the character of radio broadcasting that so-called objective information is disseminated through the lens of the broadcasting culture.  Clearly, international radio broadcasting would not be used to inform those who think like the Americans.  If the tenets of democracy were valued by all, Radio Free Europe, Radio Sawa (to the Middle East) and Radio Marti would become obsolete.  Indeed, U.S. foreign policy over the last half of the twentieth century seems to have been wedded to the idea of imposing superior ideas on another culture.  The U.S. policy of international broadcasting, then, must seek to win the war of ideas by spreading democratic and capitalist ideas to the farthest corners of the Earth.


U.S. policy to Cuba since 1959 substantiates such a claim.   Although stated U.S. policy does not explicitly include regime change, the United States has been actively engaged a war across the Caribbean for the past half century.  The Helms Burton Act of 1996 codified the trade embargo on Cuba, making it illegal to trade goods, travel, or invest in Cuba. Discussion of Fidel Castro by U.S. officials is limited to the simple discourse that he must be removed from his post as head of the Cuban state, rather than cooperation or reformation.  Currently, the U.S. government been accused by the Cuban government of funding dissident groups in Cuba and encouraging rebellion.  Against the backdrop of the greater War on Terror, U.S. policy toward the Cuban dictatorship increasingly resembles U.S. policy toward Iraq, and other so-called rogue dictatorships.  As a means to communicate democratic ideology over oceans and across borders, Radio Marti is used to communicate this U.S. policy, and to incite the Cuban people to change the regime, not simply to fill an information void.       


Regardless of the important political purposes served by Radio Marti, however, for almost fifteen years the station was virtually unresearched by independendent scholars.  Without the ability to hear the broadcasts in the United States, and little ability to travel to Cuba to listen (the Cuban government also heavily jams the broadcasts), the American people have been more or less ignorant to the exact purpose and broadcast content of Radio Marti.  In 2003, however, the U.S. government revolutionized the Office of Cuba Broadcasting by establishing itself on the Internet
.  Now, Cubans can access Radio Marti online without Cuban government jamming.  But this also means that U.S. citizens with a few hours on their hands can get a earful of de facto U.S. policy toward Cuba for analysis and criticism.  

By analyzing the broadcasts of Radio Marti, it is important to ask the question of whether the station diverges from its stated mission of objective and balanced information, or it stays in line with its principles.  In developing this question, attention must be brought to the role of propaganda broadcasting in international relations.  Next, the history of radio broadcasting to Cuba will be discussed, followed by a brief history of U.S.-Cuban relations.  After establishing the context of current U.S.-Cuban relations, the data from  two months of Radio Marti broadcasts will be presented.  Finally, the data will be analyzed to reveal the true nature of Radio Marti, and whether or not it conforms to the ideals set out by the U.S. government in its charter.   

Balanced Information or Psychological Warfare?

According to the Radio Broadcasting to Cuba Act of 1983, the stated purpose of the station was to be “an Act to provide for the broadcasting of accurate information to the people of Cuba, and for other purposes”
.  Furthermore, the Act establishes:

(1) that it is the policy of the United States to support the right of the people 

of Cuba to seek, receive, and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers, in accordance with article 19 of Universal Declaration of 

Human Rights; 

(2) that, consonant with this policy, radio broadcasting to Cuba may be effective in furthering the open communication of accurate information and ideas to the 

people of Cuba, in particular information about Cuba 

(3) that such broadcasting to Cuba, operated in a manner not inconsistent with the 

broad foreign policy of the United States and in accordance with high professional standards, would be in the national interest; and 

(4) that the Voice of America already broadcasts to Cuba information that 

represents America, not any single segment of American society, and includes a 

balanced and comprehensive projection of significant American thought and 

institutions but that there is a need for broadcasts to Cuba which provide news, commentary and other information about events in Cuba and elsewhere to promote 

the cause of freedom in Cuba
.

In essence, accurate and balanced information is the tool through which Radio Marti reaches the Cuban people.  Radio Marti will fill the void left by the Castro government with regard to access to information and free thought.  Former director Salvador Lew echoes that the “fundamental objective is to help the Cuban citizens to enjoy the right to receive information and ideas, despite borders”
.  Practically everyone involved is adamant that the stated mission is its only mission.
However, analysis of Radio Marti may indicate that the goal is more likely to aggressively aid the war of ideas between the United States and Cuba.  After all, what is the purpose of solely broadcasting information to the Cuban people when foreign policy actions indicate that the U.S. government wants Fidel Castro deposed?  Information, too, often has a subversive characteric to it due to cultural biases.  Psychological warfare, rather than the dissemination of democratic ideals, may more accurately characterize the operations of the U.S. government.   As defined by the Joint Chiefs of Staff, psychological warfare is characterized as “planned operations to convey selected information and indicators to foreign audiences to influence their emotions, motives, objective reasoning, and ultimately the behavior of foreign governments, organizations, groups, or individuals”
.

The U.S. government, however, does not readily admit to be engaged in psychological warfare to break the Cuban regime.  After all, psychological warfare is the stuff of the Soviet Union and Nazi Germany.  Philip Taylor theorizes that 

Because PSYOPS [psychological operations] support national objectives it is 

being used during the 1990s to support American foreign policy objectives 

based on the premise of consolidating ‘victory’ over communism in a new 

world order – although such explicit statements cannot be found in any of 

the public documents.  Instead, they speak of a rededication to fostering 

‘democratic peace and prosperity’
.  

Indeed, this study will question whether “psychological operations” is a more apt term for the radio station than information and democracy promotion.  As Taylor postulates, perhaps the government definition of democracy promotion includes subversion and incitement of rebellion.  If so, Radio Marti very well could be fulfilling its purpose, just not exactly what Congress had in mind under the Radio Broadcasting to Cuba Act.        

History of Radio Broadcasting to Cuba
U.S. radio programming to Cuba has been used as a tool for subversion and influence (seldom information) in Cuba since the Cuban Revolution in 1959 placed Fidel Castro at the head of the Cuban government.  At first, the U.S. government hoped to work with him to mold a Cuba favorable to U.S. interests, but when it became clear that he had no intention of allowing U.S. intervention in Cuban affairs, relations soured.  Radio Swan was set up off the coast of Honduras in 1960 to incite rebellion among the Cuban people by broadcasting suggestive messages and condemning Castro.  Radio Swan was considered a “black” station in that its funding and location were kept secret.  Ultimately, this would be the radio station that would broadcast messages to begin the Bay of Pigs invasion in Cuba
.   


After the unsuccessful Bay of Pigs invasion, Radio Swan changed its name to Radio Americas, most likely to shed any negative feelings toward the station and start fresh with a name more focused on unity.  Radio Americas continued to broadcast for the next ten years, specifically broadcasting “Cita con Cuba,” or ‘”Rendevous with Cuba.”  In 1973, Radio Americas ceased transition under the assumption that there was little Radio Americas was providing that the Voice of America was not already broadcasting to Latin America
.  It is worth noting that Cuba was aware of these subversive broadcasts and engaged in significant actions to jam the broadcasts. The Cuban government also set up Radio Havana Cuba its own opposition station, which, as Cuba did, the United States actively attempted to jam. 


Radio silence between the United States and Cuba did not last long, however.  In 1980, during Ronald Reagan’s presidential campaign, focus on Cuba became an integral part of foreign policy.  The Committee of Santa Fe, a conservative group of foreign policy analysts, published the Santa Fe report, or “A New Inter-American Policy for the Eighties” as a means to guide policy for the next administration.  In it, the group asserted that 

Havana must be held to account for its policies of aggression against 

its sister states in the Americas.  Among those steps will be the 

establishment of a Radio Free Cuba…which will beam objective 

information to the Cuban peeople that, among other things, details the 

costa [sic] of Havana’s unholy alliance with Moscow.  If propaganda 

fails, a war of national liberation against Castro must be launched
.

Not surprisingly, one of these analysts would become the National Security Adviser for Latin America under Reagan and would therefore direct policy for two years of the administration.  On September 22, 1981, the Reagan administration announced plans to launch broadcasting to Cuba, despite the opposition of many U.S. radio stations and diplomats
.  Finally, in 1983, the Radio Broadcasting to Cuba Act was passed by the U.S. Congress after months of deliberation
.    Jorge Mas Canosa, a major figure in the Cuban American National Foundation, was appointed chairman of the advisory committee.  

On May 20, 1985, Radio Marti began transmission to the surprise of both Congress and the public, neither aware that construction was in such an advanced stage
.  The station broadcasted more or less accurate information during the early years, but became politicized after the fall of the Berlin wall.  According to former research director Stuart Lippe, the prospect for change in Cuba was motivated by the “this year Berlin, next year Havana”  mindset
.  The station continued to broadcast from Washington, D.C. until 1994, when it moved to Miami, and arguably fell under near-total influence by Jorge Mas Canosa and the Cuban American National Foundation. 


In 1997, Radio Marti took another step back in accuracy and objectivity in reporting by abolishing its research department.  According to then-research director Stuart Lippe, the cut was not due to economic resources but “internal dissention and a demoralized staff”
.  The functions of this department included: 1) an information library with news and history of Cuba; 2) a monitoring service to listen to Radio Havana, the news station of the Cuban government, and; 3) analysts to process the news and information about Cuba with regards to Cuban culture, history, and politics
.  In essence, the purpose of the research department was to maintain a high degree of accuracy and credibility, as well as to be sensitive to the Cuban culture and people.  As of 2003. the research department has not been reinstated.  

Since its establishment, Radio Marti has been plagued by internal scandals and disagreement.  Most recently, director Salvador Lew stepped down for health problems, but it is commonly believed that mismanagement and internal controversy were instrumental in his decision
.  Pedro Roig, a Miami lawyer and lobbyist, and also member of the Cuban American National Foundation, will take over as director.

U.S. Policy Toward Cuba

U.S. policy toward Cuba has maintained an aggressive stance toward Cuba since Castro’s installation, including regime change.  In March 1960, a covert plan to overthrow the dictator was devised to combine three different strategies: 1) to strengthen the political opposition outside Cuba by way of propaganda; 2) to conduct espionage within Cuba; and 3) to train a paramilitary force outside Cuba for guerrilla operations in the future
. Additionally, the CIA was in the process of training hundreds of Cubans in Guatemala to overthrow Castro
.  The U.S. plan came to fruition with the Bay of Pigs invasion in which U.S. and Cuban forces would invade the island and help the people to rise up against the government.  Instead, Cuban forces were prepared and able to react quickly, resulting in the extended incarceration of 1,180 soldiers out of the 1,297 that had landed
.

Discouraged, but not undaunted by the Bay of Pigs fiasco, the U.S. government launched Operation Mongoose, a covert government operation with political, economic, psychological and military dimensions.  In order to incite rebellion, the U.S. government planned to: rally support of the international community against Cuba, pledge support for Cubans in Cuba, train guerrillas to incite rebellion within the country, exert economic pressure, and initiate radio programs, among many other actions
.  Under Presidents Eisenhower, Kennedy and Johnson, various unsuccessful assasination plots were employed to depose Fidel Castro, ranging from sending poisoned pills to Castro to supplying dissidents with weapons
. 

The Cuban Liberty and Democratic Solidarity (LIBERTAD) Act of 1996, also known as the Helms-Burton Law, outlined the codification of the economic embargo against Cuba and the U.S. intention to assist the Cuban people in achieving a democratic government.  Among other requirements for both a transition and democratic government, the Act required in Section 205, subsection 7 that the government “does not include either Fidel Castro or Raul Castro” 
.  Thus, although the stated policy is to promote democracy and human rights in Cuba, the means to achieve those intangibles are directly through the deposition of Fidel Castro and his government.  

The current Bush administration supports Helms Burton, and reaffirms the need for a peaceful transition to democracy in Cuba through democratic elections in the “Initiative for a New Cuba.  Introduced in May 2002, the Initiative challenges Fidel Castro to institute these reforms by 2003 in order to join the international community of Western hemispheric states.  Furthermore, the policy advocates political and economic reforms, as well as the opening of the Cuban economy to free trade, the ability to form independent trade unions, and to cease discrimination of workers.  George W. Bush’s policy continues to support the embargo on trade and travel to Cuba from the United States, claiming that revenues from these ventures only fuel the communist regime, not the people.  Observance of human rights is also paramount to U.S. stated interests in the country
.

But amidst all the flowery talk of democratic transitions and respect for human rights, the Administration dances around how it truly feels about Fidel Castro.  In a speech interpreting the “Initiative for a New Cuba,” Deputy Assistant Secretary Daniel Fisk begins, “There is a broad acceptance that the system of government imposed on Cuba by Mr. Castro must change, that the Cuban people must be permitted to exercise their fundamental freedoms, including the right to choose freely who will govern them and how they will be governed”
.  Following this statement, Fisk outlines the plan, then devotes the remainder of the speech to a condemnation of Fidel Castro and his government.  Fisk highlights the threats directed toward the United States by Cuba (including the obstruction of September 11 investigations), the actions taken by Latin American countries to induce reform to the Castro regime, and Castro’s treatment of dissidents.  In fact, one might surmise that the policy is titled “Initiative for Condemnation of Castro’s Wrongs”.  Finally, upon closing the speech, Fisk expands, “And it is why we must continue to reach out to the Cuban people, to encourage and promote the creation of an independent civil society….” 
.  Essentially, Fisk interprets that political and economic reform in Cuba are needed as a means to topple the government, rather than reformation of the government to give a voice to the people, or to allow Cubans to affect revolution from within.

The U.S. government also champions the Varela Project, a petition spearheaded by Osvaldo Paya in which democracy advocates gather signatures for a constitutional referendum to reform the socialist agenda in Cuba.  The five points of the Varela Project include: the right to free expression and association, amnesty for political prisoners, the right to form businesses, new electoral laws, and the legal foundation of democracy
 (http://www.proyectovarela.com/historia).  Under the Cuban Constitution, reform is possible through a petition with 10,000 signatures.  In 2002, however, the 11,000 signature petition mandate was rejected by the Cuban government, saying the Constitution is untouchable
.  The U.S. government has been quick to support the Varela Project because it believes it is a tool by the Cuban people to affect change internally, using democratic principles and means
.  The Human Rights Report for 2003 explains that 

the Varela Project has proven a powerful tool for Cubans to express their 

yearning for fundamental freedoms.  Marta Beatriz Roque's Assembly to 

Promote Civil Society is providing another avenue for Cubans to express their

desires for change. These and other efforts by the opposition movement are 

incrementally eroding the Cuban regime's grip on power and oppression
.
Clearly, the Varela Project is one which the U.S. government supports, causing Cuban officials to be increasingly suspicious that it is funded by the United States to bring down the government.    

Current Events 

In order to provide a context for the broadcasts, it is necessary to highlight the major issues and events in Cuban-U.S. relations during the study’s timeline.  After comparing the events with the broadcasts, it is clear that information is not the only motive behind the broadcasts, because information seems to take a back seat to the content of the broadcasts.  The following events are discussed in great detail on Radio Marti, but not necessarily to inform the citizenry.  

It should first be recognized that U.S. relations with other states are currently colored by the backdrop of President Bush’s National Security Strategy and his National Strategy for Combating Terrorism.  Since the terrorist attacks of September 11, 2001, the United States has adopted a policy to protect itself from terror and to stop terror where it originates.  In defining this policy, the U.S. government has sought to draw a line between democratic and non-democratic states.  An overarching theme of the policy explains, “In the war against global terrorism, we will never forget that we are ultimately fighting for our democratic values and way of life. Freedom and fear are at war, and there will be no quick or easy end to this conflict”
.  By pitting democracy against all other systems of governance, the United States reveals that it will continue to fight to convert non-democratic governments.   Furthermore, it is outlinted in the National Strategy for Combating Terrorism that 

When states prove reluctant or unwilling to meet their international obligations 

to deny support and sanctuary to terrorists, the United States, in cooperation with 

friends and allies, or if necessary, acting independently, will take appropriate 

steps to convince them to change their policies
.

After September 11, the United States identified Saddam Hussein in Iraq as unwillling to cooperate with the international community and invaded the country in March 2003.  In April, 2003, upon liberating the Iraqi people and beginning talks of Iraqi reconstruction, President Bush announced, “Men and women in every culture need liberty like they need food and water and air. Everywhere that freedom arrives, humanity rejoices; and everywhere that freedom stirs, let tyrants fear”
.  Regime change, therefore, is the preferred strategy to achieve liberty.  The world is increasingly changing to fit the precendent of regime change and intervention set by the United States in Iraq.   

The War on Terror and the national security strategy have direct application to the Cuban government and people.  Cuba, regardless of the fact that it does not pose a direct terrorist threat, is also still on the list of terrorist states.  In 1999, the U.S. State Department opted keep Cuba on the list of terrorist states because it was accused of giving a safe haven to Basque ETA terrorists
.  As of April 2001, Cuba was still considered a threat worthy of the global terrorist list, but Pakistan and Afghanistan were still markedly absent, an irony that would not be lost on Cuba come September 11, 2001
.  Discussing the threats posed by the Castro government, Deputy Assistant Secretary of State Daniel Fisk claimed that “Mr. Castro and his government are actually impeding our efforts to defeat the threat of terrorism…[he] has re-affirmed his solidarity with Iraq, and continues to give Saddam Hussein political support” 
.
In March 2003, the Cuban government cracked down on dissidents on the island, arresting over 75 political activists, from organizers to journalists and poets, beginning in mid-March.  Because the arrests and the war in Iraq were conducted concurrently, many suspect that the Cuban government chose to wait to supress dissidents when the eyes of the world were on more pressing matters.  Upon trial, it was revealed that Cuban government spies had infiltrated the dissident network and were able to establish ties between the dissidents and the U.S. Interests Section in Havana, including the fact that the dissidents were receiving money from the U.S. government.  As a result, the dissidents received sentences ranging from six to 28 years
.  In response, the U.S. government, as well as many governments around the world, has condemned the repression of dissidents by the Cuban government and is demanding change.  The Cuban government still maintains that the crackdown is a response to U.S. hostility and financial backing of dissidents and refuses to reverse the sentences
.

Over the past eight months, James Cason, the Chief of the U.S. Interests Section in Havana, has been an instigator of conflict with the Cuban authorities, prompting suspicion of U.S. activities.  Although it is legal to seek out dissidents in the country, Cason has been cultivating relationships with these dissidents, drawing sharp attention for his attendance at dissident functions and for hosting them at his residence.  According to government spies that had infiltrated the dissident community, Cason had given passes to Cuban dissidents to enter the U.S. Interests Section and use the computers, telephones and office machines
.  In his meetings with and speeches to Cubans, he has continually criticized the Cuban government and called for change in the country.  Cuban officials are livid over his actions, and Foreign Minister Felipe Perez Roque has maintained that the crackdown on dissidents is the result of Cason’s illegal and unethical actions, including giving money to Cuban dissidents
.   Due to Cason’s actions in the last year, Castro has threatened to close down the U.S. Interests Section in Havana
.  

Also in March 2003, the United States Department of State released the 2002 Human Rights report for Cuba, eliciting a response from Human Rights groups both inside and outside the island.  The report did not include any previously unknown violations, but the dissidents were quick to cover and publicize the story.  Although it was on the list of offenders, Cuba was not the foremost country on the list for human rights abuses.  Also cited for major human rights abuses were China, Burma, Turkmenistan, Nepal, Ivory Coast, Democratic Republic of Congo, Iraq and Cambodia
.  The United States was critical of Cuba’s presence on the list and continued to lament the failings of socialism and totalitarianism.

During March and April 2003, the number of Cubans fleeing to the United States increased considerably, resulting in strained relations between the countries.  On April 2, eight or ten men hijacked a ferry with 50 people on board using knives and guns, intending to flee to the United States.  The ferry ran out of gas in the middle of the journey, and the ferry and its contents were returned to Cuba with no harm to either.  Nonetheless, the Castro government executed three of the hijackers by firing squad a week later for their crime, drawing criticism from around the world
.  Additionally, the months have seen other hijackings from Cuba, although no others have ended in death.  

Finally, in Venezuela, the Chavez government is under extreme pressure from opposition groups to accept a referendum to repeat elections that could remove him from power.  Since the April 2002 coup attempt in Venezuela led by media and businessmen, and assisted by the U.S government, Chavez has been losing power and popularity
.  A two month general strike left many people hungry, angry, and in violent confrontations.  While this story is tangential to Cuba, it is important in that Chavez and Castro are aligned as leftist Latin American leaders, and Chavez is in danger of being ousted by free market ideologues supported by the United States.  Events in Venezuela are no doubt felt across the Caribbean, especially when the U.S. government is involved.      

Methods


In order to analyze the content and focus of Radio Marti’s broadcasts, transmission was recorded between February and April 2003, during various hours of the day
.  Events and issues occurring within that time period are dominant in the content.  Recordings were made of broadcasts to the best ability and summaries of others were made.  Not all broadcast content will be analyzed, as much of it was to provide an understanding of the whole station.  Due to time and schedule constraints, there were certain hours of the day during which broadcasts could not be recorded or observed.  As such, the content to be analyzed is only a sampling of the broadcasts on Radio Marti and is not intended to be portrayed as the only broadcasts on the station.  It is recognized that there were topics that could not be covered and programs to which could not be listened.  A complete list of Radio Marti programs analyzed are available in Appendix A for reference.  All Spanish to English translations are by the author.    

In order to analyze whether or not Radio Marti abides by the principles stated in the Radio Broadcasting to Cuba Act, the broadcasts will be categorized and chronicled according to  the war in Iraq, the War on Terror, political news, economic news, and Latin American news.  The dates and program titles will be included in parentheses.    

Content Data

War in Iraq

Radio Marti’s coverage of the war in Iraq was interesting to note, particularly because direct and indirect references were made to the similarities between Cuba and Iraq, and Fidel Castro and Saddam Hussein.  The question of balanced and accurate information could not be asked more than in the coverage of the war in Iraq.


Generally, newscasts on RM focused on delivering the official U.S. perspective of war in Iraq.  Before the war, news of President George Bush’s 2/15/03 statements about the importance of homeland security and the War on Terror set the stage for understanding U.S. motivation in the war against Iraq.  Furthermore, the news on 2/27/03 explained that the U.S. government is training Iraqi soldiers to aid the U.S. forces in toppling the regime.  On 3/21/03, Secretary of State Colin Powell and Secretary of Defense Donald Rumfeld were quoted, respectively, as saying that “the liberation of Iraq is inevitable,” and “the Iraqi government is losing control.”   On 4/3/03, Radio Marti broadcast a report by Rumsfeld claiming that Syria is providing aid to Iraq, and that Syria would be severely punished.  When official U.S. reports and perspectives were broadcast on Radio Marti, opinions and contradictions from commentators or guests were largely absent.  Additionally, there was no discussion of whether regime change was a good idea, a topic debated in U.S. and international media.         


Alternative opinions would not be found either on the roundtable discussion programs, as they covered political messages about the war.  By and large, the messages about the war were more slanted in favor of regime change in Iraq.  Criticism of anti-American efforts was more common than criticism of U.S. forces.  Largely due to the absence of a free press in Cuba, much attention was paid to the Iraqi press in comparison to the Western press.  On Washington al Dia (4/3/03), the topic of the media was based on the Iraqi inaccess to media, and the resulting inaccuracy in reporting.  These journalistic inaccuracies were most often incorrect reports about U.S. action in Iraq, specifically claiming that the United States was engaging in improper combat.  The program then praised the U.S. and British press for the ability to report freely and have unlimited access to information.  There was no mention of whether or not the United States was engaging in improper combat.  Instead, the tone seemed to indicate that it would be crazy to infer U.S. wrongdoing.  

However, days earlier on the same program (4/1/03), the panel discussed the reporting scandals of Peter Arnett and Geraldo Rivera, both of whom were sharply criticized for working against the U.S. mission in Iraq (Arnett had spoken on Iraqi television and Rivera had disclosed a location of the U.S. troops in one of his broadcasts).  One panelist was clear in his statement that both journalists had succumbed to their huge egos, and were detriments to their media organizations.  The same program that had praised the U.S. press for access to information was suggesting that reporting should be curtailed if it harms the national interest.  


Programs were so eager to report favorable news about U.S. action in Iraq that many ignored other pertinent details.  For example, on Washington al Dia (4/3/03), the panel claimed that public opinion for the war was undergoing a shift once war was underway.  It claimed that both French and German citizens were supportive of a war in Iraq, and that the majority of the opposition had died down.  In the discussion of Arnett’s broadcast on Iraqi TV, the panel acknowledged that Arnett’s action was painting the picture that the U.S. population was not in support of a war with Iraq, and that this was grossly inaccurate.  Regardless of the numbers of public opinion around the world for war in Iraq, the station did not take the time to acknowledge the healthy opposition movement in France, the United States, and many others once the war was underway.  


The U.S. government public service announcement/editorials were perhaps the most interesting coverage of the war, because the segments were broadcast with approval of the government, and therefore reflect what the U.S. government wants to say to Cuba.  One public service announcement focused on how Iraq, as a great civilization, had gotten to the point at which it is at in 2003.  The announcement discussed its rich history with the Sumerians and Babylonians, and then fast-forwarded to its era of occupation by the British.  Finally, it concluded with the Baath Party’s rise to power and Saddam Hussein’s installation as leader in 1979.  Since then, the announcement noted, the people have been living under economic sanctions and stormy political conditions (3/28/03).  As such, a direct correlation was made between Saddam Hussein and the misery of the people, regardless of external conditions.


Another public service announcement chronicled the conflict in the Persian Gulf with drums and war-like music in the background (3/24/03).  The announcer explained that Iraq had invaded Kuwait against a UN resolution in 1990, and that the United States was authorized to use force in that conflict to restore peace.  He then affirmed that the United States was successful in expelling Hussein from Kuwait.  Next, he jumped to the current war in Iraq, drawing parallels to the reason for action and the justification of the United States to act.  The announcer read, “the resolution determined that the member states were authorized to use all necessary means to force compliance of the resolution” (3/24/03).  The announcement seemed focused on proving the need for the United States to act based on the past actions of Kuwait, and regardless of the different circumstances in 2003.  


A description of Hussein’s children and home were the topic of a public service announcement on 3/28/03.  The announcer explained that there were forty palaces around the country, and the sumptuous furnishings of the palace were described as “decorated with gold-plated marble walls and sophisticated waterfalls.”   Next, the topic shifted to his sons, Qusay and Uday.  Qusay, he began, is the heir of Saddam Hussein.  Qusay was described as “supervising intelligence and security services of the country, directing interrogations, and the one who personally ordered twenty murders of many thousands of prisoners.”  Uday, on the other hand, “controls all channels of communication in the country, participated in the plundering of Kuwait” and was responsible for many assassinations of women and children.  


Finally, a government editorial produced on 3/22/03 explained that the Coalition forces, backed by thirty countries, were very successful in their efforts to disarm the regime.  Bush was quoted as saying, “We arrived in Iraq with respect to the citizens, their great civilization and the different religions they profess.  We do not have intentions in Iraq except to remove the threat and return the control of the country to its people.”  The editorial continued that humanitarian aid would be at the top of the list after the war, and that the United Nations would be an integral part of the process.  To end the announcement, the editorial repeated that the goal was to “try to liberate the Iraqis, not to occupy the country or control their economic resources…the country of Iraq has the right to determine its property within the system they choose.”  
War on Terror/Biological Threat

Tangential to the actual newscasts and programs about the war in Iraq, but no less important,  were other programs focusing on the threat of Cuba to the United States as similar to that of Iraq in the War on Terror.  These programs discussed Cuba’s ability to produce biological and chemical weapons and the likeliness of using them.  In an interview with Georgie Ann Geyer, a conservative American syndicated columnist, the discussion about Fidel Castro shifted to a talk about his psychological willingness to use the weapons, and compared him to Saddam Hussein.  En Marcha, a military program, described Cuba’s threat to the United States on 2/16/03 as a biological threat with ties to the Soviet Union.  One panelist claimed that Cuba had five known biological weapons facilities, and bluntly stated that if Cuba ever uses biological weapons against the free world, it will be bad.  

In Cuba Hoy y Cuba Manana on 3/22/03, the topic of chemical and biological weapons in Cuba was much more directed.  Cuba was specified as a terrorist threat on the level of Iraq, Iran , Libya, Sudan, the ETA and the IRA.  Three medical facilities were targeted as biological and chemical weapons facilities disguised as disease control centers.  The address of each plant was provided, as well as an identification of the toxin produced there.  The program guest explained that the problem of disease control in Cuba since 1959 was a direct consequence of these disease centers being converted into weapons’ plants.   On 3/22/03, En Marcha also echoed the notion that Cuba is a threat, but it focused its program on Fidel Castro, and the need to remove him from power to achieve meaningful reform in the country.  “Fidel Castro,” the program asserted, “is the obstacle for the Cuban people.”  It then compared Cuba to Iraq by saying that the system in Cuba must be changed as it is being in Iraq.  The program concluded that reconstruction in Iraq will improve the state and allow it to be free and democratic.  Finally, En Sintonia placed Cuba on the list with Iraq on 3/24/03, and sanctioned the “politics of prevention” used by the United States to reduce the threat.  

Socialist Ideology 

The existence of a socialist economy in Cuba and the long-standing trade embargo of the United States to Cuba are the topics of primary interest on Radio Marti.  The broadcasts are typically critical of a non-capitalist economic system, and dwell on the misery of the people living under socialism.  To the extent that the embargo is discussed, it was noted that the role of the United States in the embargo is tangential, and the rejection of trade normalization is usually blamed on Fidel Castro.  

As a rule, the socialist economy of Cuba is sharply criticized for its inability to distribute wealth properly and for depriving its citizens of the amenities of a normal life.  On Identidad (3/28/03), the radio announcer discussed the “robbery of resources” by the state through the socialist system as a major factor in the deterioration of Cuba.  All resources are controlled by the state, so citizens have little ability to improve their situation through private enterprises.  He claimed that socialism is a “campaign of perfectionism” by the state, and that the vices of humans must be allowed to be satisfied.  On Cuba Hoy y Cuba Manana (2/16/03), the discussion of the economy centered around the myth that being wealthy is bad, and the unwillingness of the Castro regime to open the market and to lower interest rates.  Public participation in the economy, the host claimed, is necessary for economic stabilization and growth. 

Likewise, En Vivo (2/18/03) discussed the problems that emerge when the government is paying salaries, including the violation of labor rights by the state, discrimination in the job market, and the inability to secure more money upon retirement.  The low salary of workers was deemed inadequate for subsistence.

The informal economy, many programs claim, is the manner through which the Cuban people attempt to improve their situation.  Sin Censores ni Censura (2/10/03) reported that the government food quotas are depriving people of substantial food, such as meat and milk.  As such, nutrition is deplorable, and children are not getting the food they need to grow.  In order to meet supply and demand, the townspeople have to turn to the black market for necessities.  The necessities available on the black market range from cow’s milk to gasoline.  Violence in Cuba has erupted as a result of the need for products, and the Cuban government’s inability to satisfy the needs of the people is blamed for this violence.  The announcer recounted rapes and robberies over the last few weeks to characterize the violence.  

Another episode of Sin Censores ni Censura focused on the purely capitalistic nature of the informal economy in Cuba as a result of socialist inadequacies.  The economic depression in Cuba is worsening and workers receive so little pay for the work they do.  The difficult life of workers is a recurring topic. 

U.S. Embargo 

The trade embargo imposed by the United States on Cuba often dominated economic discussions both directly and indirectly.  The general news (2/19/03) discussed a meeting between Cuban officials and U.S. businessmen to establish agricultural trade agreements.  The meeting included 160 executives from 11 U.S. farm states and focused on the lightening of the embargo to provide agricultural products for the Cuban people.  The report acknowledged that the United States is the tenth commercial source for Cuba.  Five days prior, a news report (2/14/03) claimed that the positive power of the Cuban exile community in the United States is protecting Cuban interests by advocating the distribution of medicines to Cuba as thanks for assistance in the U.S.-led drug war.  

A later news program (2/27/03) reported that the U.S. Congress was debating normalization of trade between the two countries and the elimination of travel restrictions, led by Congressmen Jeff Flake and Max Baucus.  These changes were viewed as positive, just as the agricultural agreeements were positive, but statements by Representatives Ileana Ros-Lehtinen and Lincoln Diaz-Balart concluded the report by saying the loosening of restrictions would be detrimental to Cuba.  Ros-Lehtinen was quoted, “ Having George [W.] Bush as our president, we do not have to worry about losing our strong amendments to continue isolating Fidel Castro from the world because we know that George [W.] Bush, at the end of the day, is going to veto the project of our colleagues.”  Diaz-Balart reassured that “we have George W. Bush in the White House, who is totally committed to help the Cuban people to be free.”  By ending the report with the strong statements from Cuban American politicians, the prior discussion of positive change of the embargo was discredited.    

Presidio Politico (2/15/03) reported that the only embargo against the Cuban people is the one maintained by Fidel Castro.  The host explained that the United States is a great potential market for Cuba, but that Cubans are unable to exploit it, although they are eager for commercial freedom.  Furthermore, the embargo is a trick because the Cuban government cannot pay for products, such as medicine, from U.S. companies.  Instead, it keeps the people poor and believing that the embargo is the problem, when it in fact is the fault of the dictator.  Socialism, he believed, paralyzes the state.  

The ultimate responsibility of Castro to end the embargo was echoed by Georgie Ann Geyer when she appeared on Radio Marti (2/22/03) to discuss Fidel Castro’s leadership.  She evaluated his role in the embargo as a tool for popularity and maintained that the embargo continues because Castro does not want normalization, although Castro allows Americans to travel to Cuba and spend their American dollars on Cuban products.

Radio Marti also frequently chronicles the effects of the embargo on the Cuban people.  On En Sintonia (3/24/03), the announcer acknowledged that the Cuban people work very hard to produce products in Cuba, but they cannot sell them to the American market.  The embargo, it continued, will not change with the Bush Administration.  In En Marcha (3/16/03), General Rafael del Pino discussed a proposed project in Cuba to produce materials for the armed forces that would improve Cuban daily life by supplying jobs and a boost to the economy.  However, the existence of the embargo prohibits companies from investing in the project.  

Human Rights 


The political focus of Radio Marti is based on human rights, specifically the repressive treatment of dissidents in Cuba, and the absence of a strong civil society network.  Emphasis is put on the need to affect change, and most significantly, to drive Fidel Castro from power.  Political commentaries are most often found on round table discussion programs, as the majority of prime time programming is devoted to the high incidence of political repression in Cuba. 


Human rights, likely the most discussed topic on Radio Marti, in this case, refers to the treatment of political dissidents and activists in Cuba. Practically every evening, lists of imprisoned independent journalists or activists are read on the air along with a discussion of their crimes.  Legal and educational resources to inform people of the basis for human rights are common broadcasts.  For example, on Las Noticias Como Son (2/14/03), the UN Declaration of Human Rights was read aloud after discussion of a public protest in Cuba for improvement of human rights.  Presidio Politico (2/15/03) claimed that Castro’s imprisonment of dissidents was due to the fear of a failure of communism, or “internal implosion.”  


After the March wave of incarcerations began, programs focused more on human rights issues with dissidents, and the message the Cuban government was sending through the increased arrests.  On Washington al Dia (4/3/03), a speech by Richard Boucher, State Department spokesperson, was played on the air condemning the recent human rights abuses of the Cuban government.  One of the commentators referred to the government as “Stalinist,” and another attrributed the arrests to governmental “stupidity.”   The program called it the worst political repression in a decade, with 78 dissidents arrested and at least 12 possibly facing 15-20 years in prison. 


Later in the evening, Mesa Redonda (4/3/03) judged the incarcerations as the government’s maintenance of power through a policy of fear.  While the world was distracted by the war in Iraq and would not be as concerned with events outside the Middle East, the Cuban government took the opportunity to repress its dissidents.  One of the guests noted that the government distorts all information within Cuba, and that not everyone supports the Cuban government.  While some do, she said, others protest against it.  The most important factor in affecting change, the discussants concluded, is to maintain a sense of solidarity within the people.  At program end, the host announced that the topic would be revisited on the next broadcast of Mesa Redonda.  


En Sintonia (3/24/03) broached the topic of repression by discussing the importance of radio to the Cuban people, from Voice of America to BBC and Radio Marti, in order to receive information.  The host claimed that fear is the motivating factor behind the repression, and urged that “politics of prevention,” like those employed against Iraq will be necessary to keep the Cuban government in check.  The host also moderated a lengthy discussion about the robbery of medicines from people by the political police and the lack of rights.  Desde el Parque (4/1/03) also visited the topic of the repression and robberies of medicine, but the radio personalities approached it with humor and satire.  The pair poked fun at the government for hiring the kind of police that would steal medicines from the people, and laughed about the high incidence of headaches in Cuba due to the lack of aspirin.  The possession of aspirin, they joked, is a subversive act in Cuba.     


The programs also highlighted the incidences in which organizations and countries around the world are taking note of the situation in Cuba.  Un Solo Pueblo (3/24/03) invited a guest to the program to speak about preparations for her trip to the Human Rights Commission in Geneva, Switzerland, to discuss the situation of human rights in Cuba.  The guest discussed the need for Cuban organizations to go to the Commission to shed light on the violations each year.  She later articulated that “this year, it has been made very clear that, in reality, the Castro regime does not belong there, within a commission of human rights.”  This comment was made in reference to the wave of repression beginning in mid-March of 2003.  


Also, when the Human Rights report of the U.S. Department of State was released on March 31, 2003, Radio Marti was quick to discuss its contents.   On Washington al Dia (4/1/03), the program explained that Cuba is always on the list of human rights violators from the State Department.  One of the panelists claimed that “Cuba is the worst violator of human rights abuses in the world.”  The program also discussed the new coverage of topics such as prostitution and domestic violence, specifically noting that the increase of prostitution on the island is the direct result of the high amount of tourism.  


Civil Society

The absence of a clear civil society is also a topic of great lament on Radio Marti, as many programs discuss the problems that emerge without it, and the good that would come from having it.  The Varela Project, a public petition for a constitutional reform referendum, is a common topic on Radio Marti because seeks to change the constitution.  Publicity is essential to the success of the project, so Radio Marti runs a daily public service announcement describing what the project is, and how its success will improve the lives of Cubans. “Each time a Cuban learns about the project, he supports it,”  Oswaldo Paya, the leader of the Christian Liberation Movement explained. The group claimed that one of Castro’s crackdowns on dissidents was a reaction to the success of the project.  The general news (2/19/03) also quoted Paya as saying, “the repression is not new, but it seems that the regime is disoriented and hasn’t calculated the consequences of its actions.”   In essence, the government is trying to shut the petition down.  


Another important aspect of civil society is the treatment of the press by the government.  Each day, there is at least one program dedicated to “independent journalism.”  For example, Testimonio Periodistico (2/19/03) accused the government of maintaining a “monopoly of lies” by not admitting that the government press is not free.  The reality, the panel claimed, is starkly different from that projected in government publications, and it is unlikely that one will find a criticism of Castro in the Cuban press.  Furthermore, there is a high incidence of violence against independent journalists in Cuba.  On the general news (2/14/03), the newscaster reported the inability of independent journalists to access government materials complicate their job immensely.  Finally, on En Vivo (4/2/03), the host accused the Cuban government press of inaccurately reporting the issue of Cuban spies in the United States.  The program accused the government press of condemning the U.S. government for holding Cuban spies in solitary confinement.  The host explained that the Cuban government does the same thing with its political prisoners, so it is in no position to criticize.         


Access to information is a recurring theme on Radio Marti.  One of the daily public service announcements (2/22/03)  highlighted the use of the Internet (specifically AOL Instant Messenger) by students to communicate with each other around the world.  The program also explained how to perform a web search using a search engine to acquire data for reports and general knowledge, and even included an explanation of how to use the Internet to watch movies or order food after a long day of studying.  “For this reason,”  the announcement continued, “totalitarian governments impede the use of the Internet by their citizens.  To them, there is no worse enemy than information.”   It ended by questioning why the Cuban youth are denied access to such an important informational resource.  Not surprisingly, the music in the background of the PSA was “Oops I Did it Again”  by Britney Spears and “Genie in a Bottle” by Cristina Aguilera.       

 Although many programs on Radio Marti seem unappealing to young people, youth are increasingly classified as the future of Cuban civil society and the hope for change.  On Las Noticias Como Son (2/21/03), the Institute and Library of Liberty is discussed as a means to stimulate the end of dictatorship in Cuba.  The guest concluded that the current system is corrupt and must be changed when Fidel Castro dies.  However, the guest explained that the situation in Cuba is so horrible that the youth are indifferent although they are aware that the government robbed them of a good life.  “We learn two parallel lessons,” he postulated, “Life will continue to worsen, and there is nothing you can do to change things.”  By changing the way youth look at Cuban society, change will be easier when Castro dies.

An earlier broadcast of Las Noticias Como Son (2/10/03) discussed the power of Castro due to his closeness to society and politics.  The legitimacy he is able to secure denies the youth of Cuba a better life by holding their development back.  Instead of jumping ahead like Chile was able to do, Cuba is wasting its intelligent people, from engineers to doctors.   

Radio Marti does not only provide an outlet for Cubans to hear about the injustices they endure every day, it also encourages the public to leave the island by broadcasting suggestive statements, U.S. immigration policy, and weather reports.  For example, on Desde el Parque (3/24/03), the hosts announced loudly that, to speak freely in Cuba, “you have to leave the country.”  One of the hosts proceeded to list the countries in which people are allowed to speak their minds, but continued to repeat the first statement.  The tone and loudness of his assertion made it seem like a command.  Even more suprising was the news broadcast (2/17/03) that explained, “Cubans that step on U.S. land begin the process” of citizenship.  After a year, the explanation continued, they can apply to stay there permanently.  The topic was reported because a Cuban exile had immigration papers from Venezuela and U.S. authorities would not allow them to stay.  Most interesting was the acknowledgement that “the people can come to the United States without fear…[the United States] will always accept Cuban exiles.”   Adding to the instructions to flee the island are the daily weather reports on the news.  Not only do the weather reports include temperature and humidity on the island, they also broadcast the height of the waves around the island and the wind speed at sea.  According to one newscast, the wind of the sea on March 22, 2003, was 25 kilometers per hour and the waves were 1.5 meters high.  The northern waves were sharp and choppy, but the southern waters were calm (3/22/03).  These reports could be easily interpreted as an invitation to make the ninety-mile jump to Florida.         


Latin America

Due to the fact that South and Central American countries share a similar history with Cuba, and are also geographically close, events occuring there are important for Cubans to know.  It gives them a sense of place in the hemisphere and keeps them up to date on pressing issues. As a result, much of the news coverage of Latin America focuses on elections, civil society, and in the cases of the not-quite-democratic countries, dictatorship.  

The majority of discussion on Latin America occurs during the newscasts.  Few programs are dedicated to discussing issues solely related to the region; however, Noticiero Latinoamericano is a program with 30 minutes of Latin American news per week.  The rest of the news of the region is included in regular broadcasts or in select round table discussions.  

During one half-hour of Noticiero Latinoamericano (2/16/03), the topic of conversation focused on the following events:  Uruguay’s entry into the Human Rights Commission in Geneva, elections in Ecuador, negotiations toward the Free Trade Area of the Americas (FTAA), the drug problem in Colombia and Puerto Rican soldiers preparing for war in Iraq.  The discussion of the drug problem in Colombia was centered around President Uribe’s request of financial support from the United States to combat guerrillas.  In fact, almost every bit of news pertained to U.S. relations with the country, and in most cases, U.S. intervention.  

The general news (2/19/03) included a broadcast of the Salvadorean government’s approval of the UN conventions on terrorism.  The two conventions they approved were: 1) the financing of terror, and 2) the repression of terrorist bombings.  The newscast also included a statement that El Salvador recognizes that terrorism is not just a problem of the United States, rejects the use of terror and respects human rights.  The broadcast concluded with the analysis that it is necessary to be “rigid and intelligent” in the defense of democracy.  Interestingly enough, less than two months later, a conversation on Washington al Dia (4/3/03) discussing the recently published U.S. State Department Human Rights Report 2002 highlighted that Cuba was not the only Latin American country to be on the human rights report.  In fact, it said the report also included Colombia, Ecuador, El Salvador, Dominican Republic and Venezuela.  This inconsistency showed that the United States celebrates the de jure agreement of respect for human rights, but in reality will allow them to sign even if they are human rights violators.  

In another edition of Noticiero Latinoamericano (3/16/03), the topics included: the need for general elections to solve Venezuela’s political and economic crisis, the use of elections in Ecuador as a means to combat corruption, the establishment of the first international trade fair to improve international relations, U.S. technical assistance in fighting terrorism in Peru and Colombia, Colombia’s active campaign against terror, and investigations of human rights violations in Peru by the Sendero Luminoso party, a communist party.  Exactly one month after the afore-mentioned newscast, the news from Latin America was pretty much the same.  Again, news about the success of and need for democratic institutions was most often covered.  

However, positive news about democracy and human rights in Latin America were not the only events covered by Radio Marti.  In fact, a good portion of news about Latin America dealt with dictatorship and the way to deal with its existence.  Specifically, news about Venezuela was typically focused on Hugo Chavez’s presidency, and often compared him to Fidel Castro.  For example, in the general news, Chavez was described as a “demagogue” presiding over a “hierarchical political structure”.  In fact, the announcer explained, he had destroyed the government structure to install his own structure (2/17/03).  In Noticiero Latinoamericano (3/16/03), Chavez was characterized as an admirer of Castro’s politics.  When the program approached discussion of the basis for sovereignty, the host concluded that “if there is no self-determination of the people, there can be no sovereignty.”  With dictators, it inferred, there is no self-determination of the people.  In essence, other governments have the right to intervene in their affairs at will.  A couple of weeks later, a commentator on Washington al Dia (4/3/03) declared Chavez to be “crazy” and “delinquent,”  and called the Venezuelan government an “imitator of Castro.”   

Information Vs. Psychological Operations

By listening and observing the information Radio Marti chooses to broadcast and noting the tone and emphasis used by the broadcasters, it is evident that Radio Marti is not motivated by the need to deliver accurate and balanced information to Cubans.  Not only do the broadcasts include controversial information, but they also use inflammatory language and convey a harsh and agressive tone.  But not all broadcasts were overtly inflammatory; in fact, only a handful were consistently controversial.  Instead, the aggressive and opinionated information manifest itself in the overall tone of the majority of the broadcasts.  Radio personalities cover political, economic and social issues with a condemnatory tone of the present administration, and often plead for improvement.  Sarcasm and condescension are common tones employed on Radio Marti.  As a result, the difference between balanced and unbalanced information is subtle, but is no less detectable.  Still, regardless of the tone, information flows were overwhelmingly unidirectional, revealing that the increase of information to Cuba is less important to the United States than threats and psychological warfare.

Evidence of the radio station as a divergence from the stated goals of balance and objectivity is the overt emphasis on the similarities between Iraq and Cuba. Because these correlations were made both before and during the reporting of war on Iraq, it is assumed that Cuban listeners would tune into coverage of the war in Iraq thinking about the U.S.-proclaimed threat Cuba poses to the United States.  By constantly delivering official reports of the war on terror and focusing on positive coverage of the U.S. position, Radio Marti’s coverage of the war provided an example of the dangers of totalitarian regimes and how the United States deals with them.  As such, listeners cannot help but wonder whether the United States will turn to Cuba once regime change in Iraq is complete.  On En Sintonia, one of the commentators expressed that “Cuba is on the list with Iraq,” and implied that the “politics of prevention” of the United States will be employed to overcome these dictatorships before the United States is threatened (3/24/03).  The continued comparison of Castro to Hussein and others is no doubt evidence of a salient threat to the Cuban government. In the interview with Georgie Ann Geyer, Fidel Castro was likened to Osama bin Laden as a result of his supposed biological and chemical weapons (2/22/03).  On En Marcha, the host proclaims in a discussion about regime change in Iraq that “Fidel Castro is the obstacle for the American people”  (3/22/03). A newspaper column by Vicente Echerri, a Miami columnist and frequent contributor to Radio Marti broadcasts, lists Kim Jong Il, Robert Mugabe and Fidel Castro as dictators on the level of Saddam Hussein (3/30/03).  He continues by threatening

The regime that violates the human rights of its citizens is an extreme danger to the world.  At this moment, do not prepare great arms of extermination.  This is the 

lesson that can be derived from this initialmilitary action to the dictators of the world 

that have been given a warning (Testimonio Periodistico 3/30/03).

Assertions of this degree are not informative or balanced by any standards.  Instead, they are threatening and subversive, and are likely interpreted as such.  It is highly possible that constant coverage of the war and comparison of Fidel Castro to Saddam Hussein may be motivated by the desire to turn Cuban public opinion against Castro to the point that they will rise up.  If Radio Marti can convince the people that Castro is a major threat to the United States, perhaps they can incite rebellion without having to invade Cuba militarily.  

The incitement of rebellion directly translates the liberation of the Cuban people from Fidel Castro’s rule, much like the liberation of the Iraqi people from Saddam Hussein’s rule.  In a U.S. government editorial, a statement by George W. Bush explains, “the people of Iraq have the right to determine their property within the system they choose” (3/22/03).   However, the United States has the first right to determine who leads them, and Saddam Hussein was not chosen.  In Cuba, likewise, U.S.-led rebellion will not allow Fidel Castro to rule.  Ironically, the United States is instating a puppet government to preside over the Iraqi people immediately after the fall of the Hussein government.  Also in the broadcast of Echerri’s column on Testimonio Periodistico is the acknowledgement that

At one time, when much of us believed that the United States would violently 

liquidate Fidel Castro’s regime, I believed that the marines would parade through 

the streets of Havana with beating drums on the morning of our liberation.  Although 

that would be difficult to occur, Castro should find himself at the end of the list of 

the dangerous tyrants.  The military action against Iraq draws nearer the realization 

of this dream (3/30/03).

Evidently, there are parallels drawn between the action in Iraq and the future of Cuba, and these parallels show the sacrifice of information and democracy for rebellion and dissent.  

The parallels  of imbalance and one-sided information between Cuba and Iraq do not stop there.  The plight of the Iraqi people is discussed in much the same way of that of the Cuban people, signaling that the Cuban people should expect that these conditions are intolerable and must be met with an overthrow of the dictator.  On Washington al Dia, the commentators discuss the attacking of Iraqi palaces in Baghdad, and the extreme wealth and luxury within them.  One female commentator sighs about the high degree of luxury, when “people are very thin because they don’t have food” (4/3/03).  Additionally, one public service announcement about the history of Iraq ends explaining that Saddam Hussein gained control in 1979, and since then the people have been living under economic sanctions (3/24/03).  Similarly, Castro is blamed for keeping his people thin and malnutritioned with the governmental food quota (Sin Censores ni Censura 2/10/03).  Even if Radio Marti did not say anything inflammatory about the war in Iraq and the similarities between Hussein and Castro, there was still no mention of the other side of the war debate.  Balance was completely lacking in the reports on Iraq.  

Further comparisons exist in discussing the biological weapons plants in Cuba during a time which is marked by weapons inspections in Iraq.  At least three separate programs outlined, in detail, the location and activity of these plants in Cuba (En Marcha 2/16/03; Interview 2/22/03, Cuba Hoy y Manana 3/22/03).  En Marcha’s host warns, rather bluntly, that if Cuba decides to use these weapons against the free world, it will be bad.  The discussion of biological and chemical weapons is also centered around Cuba’s links to the terrorist world.  Each of these three links Cuba to terrorist countries, from Iraq and Iran to Sudan and the ETA. 

The United States has been broadcasting and disseminating information about terrorism in Cuba for years, but in 2003, intervention seems much more foreboding.  However, hecause Cuba has not initiated a terrorist attack against another state, it becomes increasingly clear that the United States wants to pick a fight over biological weapons.  In this sense, Radio Marti’s broadcasts are clearly derailing from the original purposes stated in the Broadcasting to Cuba Act.  Its establishment as a terrorist threat justifies U.S. action against it vis a vis the war on Terror.  Clearly, the countries on the list of terrorist states have been defined as enemies of the United States (Iraq and Iran are on the axis of evil), so any direct comparison with their weapons capabilities cannot be interpreted as anything but threatening.

From Cuban soil, the people feel as if they are under siege by a foreign power.  Not only does the U.S. government maintain a strict embargo on the country, it also issues strong statements about the government and unilaterally attacks other dictatorships around the world.  

Daily coverage of the war in Iraq and references to the similarities  between the regimes is a constant warning to the people living under a dictatorial regime that their country could be next.  Brenner and Blight’s Sad and Luminous Days proposes that “even a small crack in the façade could lead to fissures” 
.  Indeed, the internal fear that Cuba could be next is driving paranoid behavior.  Cuban scholar Soraya Castro echoes the paranoia by explaining, “regime change is not a new concept in U.S.-Cuban relations….[the thought of the government is that is] better to stop it now than to have a fifth column” 
.  The focus on the coverage of the liberation of the Iraqi people by the United States only reminds governments that the people.  Indeed, reminders that unilateral regime change is possible, even likely, put governments on edge.
Domestically, the discussion of the socialism serves to shift the blame of the economic sanctions from the United States to Cuba and the Castro government.  By highlighting the pitfalls and miseries of life under a socialist regime, Radio Marti aggressively undermines the government and broadcasts comments that would enrage the people without offering ideas for reforming the system. 

Critiques of the socialist system are most often based on the misery of the Cuban people and the need to resort to the informal economy to make up for governmental inadequacies.  In fact, although the effects of the embargo are likely responsible for the poor nutrition, the United States itself is seldom blamed for the embargo.  In reality, the embargo has produced a massive deterioration of public health and welfare in the last decade.  The American Association of World Health (AAWH) concluded in 1997 that in Cuba “daily caloric intake dropped 33% between 1989 and 1993,” and that the “ban on the sale of American foodstuffs has contributed to …an increase in low birth-weight babies.  In addition, food shortages were linked to a devastating outbreak of neuropathy…that temporarily blinded over 50,000 Cubans” 
.  Nonetheless, programs like Presidio Politico maintain that “the only embargo is the one the Castro regime has” and that the Cuban government does not buy much-needed medicines from the United States because it does not have the money (2/15/03).  It would seem natural that the purpose of the constant shifting of blame from the United States to the Cuban government is to wash the hands of the U.S. government from revoking the embargo.  After all, any coverage of U.S. congressional deliberations to loosen the embargo is concluded with the statement that the Bush administration has no intention to lessen the restrictions imposed by the embargo (Noticias 2/27/03).  

The “information” provided about the embargo seems strangely placed, since people living under the embargo are aware of their own reality.  The anecdotes of “misery” cannot be informative if it is in fact how everyone lives.  However, by providing a scapegoat (Castro) for the misery of the people, Radio Marti’s programs attempt to incite the people to change their situation.  If the content of the broadcasts is not true and is informative to the Cuban people, then Radio Marti is engaging in a campaign of disinformation.  The broadcasts make it clear that although it is a U.S. embargo, the U.S. government is completely unwilling and unable to change it (for fear of putting money in the pocket of a dictator).  Therefore, the next step would naturally be that the people are charged with changing their situation, perhaps by deposing a government that allows them to suffer needlessly.  

Further evidence of information used to subvert the Cuban government is in the arguably unethical broadcasting of instructions and protocol for gaining entrance into the United States (2/17/03).  By broadcasting that Cubans will be allowed to begin the process of residency and citizenship the moment they touch ground in the United States, Radio Marti is not merely informing Cubans of their legal rights, but it is sending a strong message to the Cuban government.  Through the eyes of the Cuban government, this is a direct assault on the country, and incites people to action.  Interests Chief Rodriguez expressed his anger with these broadcasts, as they encourage Cubans to flee by any and all means possible, convincing some to hijack planes or boats, or commit other dangerous acts as they did in March and April.  However, he acknowledged, the United States will not accept an exile that has arrived illegally
.  In fact, U.S. law changed in 1995 to force Cuban immigrants intercepted in the water to be returned to Cuba immediately.  Once they arrive, with two feet on dry land, they are permitted to stay and seek refuge.  Radio Marti’s broadcast, however, did not include this stipulation.  

The broadcasting of daily weather reports also undermines the stated purpose to fill the information void of Fidel Castro because there is no need for Cubans to know the height of the waves or the windspeed at sea.  This is clearly another piece of information used to incite Cubans to action, not to inform or democratize them.  Again, the instigation of rebellion continues to be part of Radio Marti’s broadcasts, abandoning the principles of balanced and accurate information.

Furthermore, constant criticism and hostile classification of the Casto regime has very little relevance to the information dissemination of Radio Marti.  Assuming that Cubans know Fidel Castro, if the comments made about him are true, they should already be aware of it.  On Radio Marti, Castro is continually labeled anything from “crazy” to “Stalinist” (4/3/03).  Daniel Fisk’s speech for the “Initiative for a New Cuba” classified him as “a Machiavellian tyrant”
.  Seldom is an effort made to refer to the head of state by anything other than a disparaging remark.  While the proverbial sticks and stones are the conventional tools of oppression, it seems as if the broadcasts about Fidel Castro are meant to foment unrest with his rule and instigate action against him.  Soraya Castro is quick to point out that “human beings are the same in their perceptions, their fears and their mistrusts” 
 .  That is, when they feel they are under attack, for whatever reason, they will react.  Fidel Castro has no reason to believe that the United States is not posturing for war when U.S. officials continue to berate him and his regime for being child-like and uncooperative.

Additionally, it appears from much of the evidence collected that much of the coverage of Latin America on Radio Marti has the purpose of providing a model of acceptable behavior for Cuba, not to inform Cubans of current events and issues in Latin America.  Radio Marti uses coverage of Latin American countries to serve as an example to Cuba of the economic and political network of which it could be a part if Fidel Castro is not behind the government. First of all, most discussion of Latin America is focused on its relations with the United States as a reminder for how the U.S. government will maintain an active role in Latin politics.  For example, the recurring theme of Colombia’s terrorist issue is covered on Radio Marti to the extent that the United States is providing aid requested by President Alvaro Uribe in order to achieve peace (Noticiero Latinoamericano 3/16/03).   Radio Marti also lauds efforts to join the international community, such as Uruguay’s entry into the Human Rights Commission and discussions to continue talks for the Free Trade Area of the Americas (Noticiero Latinoamericano 2/16/03). After all, if these countries with such similarities were able to make the transition to democratic capitalism (or as close to it as possible), shouldn’t Cuba be able to emulate this model? 

But coverage of Latin America can also serve as a subtle warning as to the acceptable way to act.  Elections, many broadcasts claim, are the tools of democracy.  They must be used to respond to the public opinion of the people and restrict the amount of power in the hands of one person.  However, when states or leaders are acting irrationally, according to the United States, they are often to show what the United States considers acceptable and not.  Heavy-handed and negative coverage of Hugo Chavez as a “demagogue” or “crazy” should not fall on deaf ears, as Cubans are no doubt familiar with the 2002 coup d’etat in Venezuela in which the Hugo Chavez was ousted from power for a matter of hours, but reinstated soon after.  Not long after the coup, the U.S. government was implicated in the plot to overthrow the dictator, as they were instrumental in negotiations with Gustavo Cisneros, the financial backer of the plan
.  Additionally, by remarking in a discussion about Chavez that there is no such this as sovereignty under a dictatorship, Radio Marti tacitly condones the violation of state sovereignty by an interventionist power.  Thus, unfavorable coverage of dictators already known to be abhored by the United States sends a powerful statement to the Cuban government.  In essence, the message conveyed is that the United States aggressively threatens and removes those that do not please the U.S. government.   

States do not exist in a vacuum, so their understandings of and interactions with other states are very important.  By having accurate information about the world around Cuba, Cubans should be able to understand their place in the world and how they fit into the global system. There is a sense that the inclusion of international news on Radio Marti serves more as an indicator of how Cuba should, and can, act than as a service to inform Cubans about events in the world and region around them.  However, there is a general trend of including selective and opinionated news to influence how Cubans see the world.  
 

Attention must be paid to the fact that Radio Marti is increasingly perceived by many as an unbalanced, opinionated radio station run by the Cuban-American community in Miami.  In fact, Phil Peters, a witness before the Subcommittee on International Operations and Human Rights, called the radio station “Voice of Miami.”   In essence, the believes that the station is merely a voice of one sector of the population, and that Cubans know it is broadcasting the perspective of the Miami Cubans
.  Stuart Lippe, former research director, explains that it increasingly bears little resemblance to the station commissioned by Congress in 1983
.  

Therefore, it would be easy to say that the broadcasts do not reflect U.S. policy toward Cuba and are not interpreted by Cubans as the U.S. government line.  This claim has some validity, since the broadcasts are usually not monitored by the U.S. Congress (except the U.S. government editorials, which receive approval from the station before being broadcast) and can say whatever they want.  

However, there is equal validity in the claim that if the U.S. government, with all the studies that have been done on the content and editorial practices of the radio station, was dissatisfied, it would be shut down.  The United States would not welcome a group of extremists broadcasting under the name of the U.S. government unless the messages were, to a certain extent, reflective of what the administration wanted to say.  Regardless of what Radio Marti’s stated purpose of balance and information, the broadcasts thrive on opinions and selective information.  Perhaps the guise of the lack of objectivity by the Cuban-Americans allows ideas to be broadcast that would not be accepted from a U.S. government official. 

Conclusion

Historically, there is a strong and established case for U.S. policy toward Cuba as focused on regime change, from the Bay of Pigs to Helms Burton.  By observing Radio Marti’s broadcasts over the backdrop of past U.S. policy, it becomes clear that the democratic ideals espoused on the programs are no more than a policy tool to encourage dissent and revolt.   Radio broadcasting to Cuba, in fact, has a much more focused and subversive purpose hidden between the lines of its objective charter.  Radio Marti is a mechanism used by the U.S. government to subvert the Cuban government and incite rebellion.  Not only does it provide biased information and employs a threatening tone to the Cuban people, it is also suggestive and encouraging of revolt and upheaval of the government.  Now, with the ability to monitor, listen, and critique the broadcasts, there is hope that global scholars will raise serious questions about Radio Marti’s mission and demand change.  Perhaps the global ability to access this information will be what challenges unbalanced and biased information.     

Works Cited

American Association for World Health, “Denial of Food and Medicine: The Impact of the U.S. 

Embargo on Health and Nutrition in Cuba.”  Washington, DC: American Association for 

World Health, 1997.

Blight, James and Philip Brenner .  Sad and Luminous Days: Cuba’s Struggle with the

Superpowers After the Missile Crisis.  Lanham: Rowman and Littlefield Publishing, Inc., 2002.

Castro, Soraya.  “Seminar on U.S.-Cuban Relations.” Washington, DC: American University, 10 

April 2003.

Committee of Santa Fe.  A New Inter-American Policy for the Eighties.  Washington, DC: 

Council for Inter-American Security, 1980.

Contreras, Joseph and Michael Isikoff.  “Hugo’s Close Call.”  Newsweek Atlantic Edition.  29 

April 2002.

“Cuba Ferry Hijackers Executed” BBC News.  11 April 2003.

Elliston, Jon.  Psy War on Cuba: The declassified history of U.S. anti-Castro propaganda.  

Melbourne: Ocean Press, 1999.

Fisk, Daniel.  “Address Before the National Summit on Cuba.”  Washington, DC: U.S. 

Department of State, 17 September 2002.

Frederick, Howard.  Cuban-American Radio Wars: Ideology in International 

Telecommunications.  Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation, 1986.

Lansdale, Edward. “The Cuba Project” Review.  Washington, DC: U.S. Department of Defense, 

20 February 1962.

Lippe, Stuart. Interview by author.  Washington, DC, 18 April 2003.

Lippe, Stuart.  “Radio Marti’s ‘disgruntled’ employees were right.”  Miami Herald.  21 January 

2000.

Office of Cuba Broadcasting.  http://www.martinoticias.com/radio.asp
Morley, Morris and Chris McGillion.  Unfinished Business: America and Cuba After the Cold 

War, 1989-2001.  Cambridge: Cambridge University Press, 2002.


Perez Roque, Felipe.  Press Conference.  Havana Cuba: Foreign Ministry of Cuba, 9 April 2003.

Peters, Philip.  Interview by author.  7 April 2003. 

“President Bush nominates attorney as new head of Radio, TV Marti.” Associated Press.  2 April 

2003.

Reeker, Philip.  “Cuba: Castro Attacks on Chief of U.S. Interests Section.”  Press Statement.  

Washington, DC: U.S. Department of State,  7 Marcb 2003.

Reeker, Philip.  Daily Press Briefing.  Washington, DC: U.S. Department of State, 13 June 2002.

Reeker, Philip.  Daily Press Briefing.  Washington, DC: U.S. Department of State, 14 June 2002.

Rodriguez Barrera, Dagoberto.  Seminar on U.S.-Cuban Relations/Cuban Interests Section. 

Washington, DC: American University.  16 April 2003.

Sandels, Robert.  “Cuba Crackdown: A Revolt Against the National Security Strategy.”  Cuban \
American Alliance Fund, 25 April 2003.

Smith, Peter H. Talons of the Eagle: Dynamics of U.S.-Latin American Relations.  New York: 

Oxford University Press, 2000.

Taithe, Bertrand and Tim Thornton.  Propaganda: Political Rhetoric and Identity 1300-2000.  

United Kingdom, Sutton Publishing, 1999. 

United States government.  “National Security Strategy for Combating Terrorism.”  Washington, 

DC: State Department, 14 February 2003.

United States government.  “National Security Strategy.”  Washington, DC: U.S. government, 

September 2002.

United States government.  “President Bush Announces Initiative for a New Cuba.” Washington, 

DC: White House, Office of the Press Secretary, 20 May 2002.

United States government.  “President Bush Announces Combat Operations in Iraq Have 

Finished.”  U.S.S. Abraham Lincoln off the coast of San Diego, CA: White House, 1 

May 2003

United States government.  “Public Law 98-111 [S. 602]: Radio Broadcasting to Cuba Act.” 

Washington, DC: U.S. Congress,  4 October1983.

United States government.  “Public Law 104-114: Cuban Liberty and Democratic Solidarity 

(LIBERTAD) Act of 1996.”  Washington, DC: U.S. Congress,1996.

United States government. “2002 Country Reports on Human Rights Practices.”  Washington,

DC: State Department, Bureau of Democracy, Human Rights and Labor.  31 March 2003. 

Varela Project website.  http://www.proyectovarela.com/historia 25 April 2003.

Appendix 

A Media Manana (M-F 10:30am)


A Media Manana (Middle of the Morning) is an entertainment show geared toward Cubans who are likely not in the workforce.  It plays music and entertains listeners with jokes and lively conversation.  During the half-hour show, there was a small segment of “Destino Turistico” a tourist show regularly on Radio Marti.  This show picks one foreign destination and chronicles the activities, food and culture of the area.  The aim is likely to foment desire to leave the island, although Cuban citizens are not permitted to leave.

Alto Voltaje (M-F 4pm-5pm)

Alto Voltaje (High Voltage) is an afternoon program focused on youth music and culture.  The majority of music played on the program is by American artists.  For example, a typical program might feature music by Dave Matthews Band, Tommy Lee, Dido, and Britney Spears.  There is very little talking and only a short period of news of the day.  It is at the after school youth demographic.

Contacto Cuba (M-F 11:30am)
Contacto Cuba (Cuban Contact) is a show dedicated to chronicling the current events in Cuba, often focusing on human rights issues.  It broadcasts testimony from Cubans about the horrible conditions and suffering they must endure.  It advocates solidarity.

Cuba Hoy y Cuba Manana (Sat 11:30am)

Cuba Hoy y Cuba Manana (Cuba Today and Tomorrow) looks at the future of Cuba and its obstacles to reform.  It is often a program focused on the broad activities of the government that will endanger the citizens, such as the production of biological weapons, or spies in the United States.  It is remarkably controversial.

De Mujer a Mujer (M-F 10am)

De Mujer a Mujer (Woman to Woman) is a program focused on the daily life and challenges of all women.  On the program, discussions of women’s issues are prevalent.  Philosophical issues are most often discussed, such as the roles of women in society in relation to men.  The program seeks to empower Cuban women through intellectual discussions and appropriate songs.

Desde el Parque (M,W,F 9pm)

Desde el Parque (From the Park) is designed to be a spontaneous program of two friends seeking out a place to sit and discuss the issues of the day, including the government and the economy.  The hosts make clear that they are broadcasting from Miami by lamenting the fact that Cubans are not able to sit on a park bench and talk casually.  Information is secondary to opinions in the show; instead, the two discuss travel outside Cuba, arqueology, agriculture, technology, etc.  Each topic is related to deficiencies in the Cuban situation.  The men portray themselves as very thankful and jubilant to be able to speak in the manner in which they do.

Dos a las Dos (M-F 2pm-4pm)

Dos a las Dos (Two at 2pm) is a 2 hour leisure program hosted by Angel and Margarita, an older man and a young, flirtatious woman, respectively.  The program is based on flirtation between the two, but the programming is generally light-hearted and recreational.  Angel and Margarita tell jokes and give minor commentary, but seldom mention anything political or controversial.  Music constitutes the largest elements of the show, and can range anywhere from Janis Joplin to Frank Sinatra to Cuban traditional music.

En Marcha (Sat-Sun 12:30pm)

En Marcha (In Progress) is a program devoted to discussion of the armed forces in Cuba.  Specifically, it is “an open window toward the future, a space dedicated to those men and women who make up the armed forces and whose mission should be to defend and guard the institutions that make up civil society in the country.”  Additionally, it claims to be helping create a more democratic future.  On March 22, the program described the U.S. missiles that were being used to attach Iraq.  On February 16, the program described the threats that Cuba poses to the United States through bioterrorism.

En Sintonia (M-F 7:30pm)

En Sintonia (In Tune) is a talk show in which a roundtable of discussants covers one or more topics of the evening.  It is often an opinionated show and is the source of much controversy.

En Vivo (M-F 1pm)

En Vivo (Live) is a variety talk program with music and discussion.  Each broadcast, there are about three to four topics discussed over the course of the hour, broken up by either popular or traditional Cuban music.  Topics of discussion include: Cuban society, economics, politics, and travel.  

Identidad (MWF 11am)

Identidad (Identity) establishes itself as a program devoted to the search for identity of the Cuban people, and the understanding of this identity.  It includes philosophical teachings, as well as a “capsule of wisdom” to meditate on during the day.  Like most other shows on Radio Marti, identidad tackles the general issues of independent journalism, the failure of socialism, Cuban culture, ethics and politics.  The difference between “Identidad” and the other shows, however, is the degree to which philosophy is used to appeal to reason.  The philosophical basis of Castro’s regime is under attack, as opposed to the individual policies.

La Luz de la Verdad (M-F 10pm)

La Luz de la Verdad (The Light of Truth) is a radio hour featuring “independent journalists.”  Generally, the hour is devoted to listing the political dissidents most recently jailed, the jails in which they are incarcerated, and the way in which they had been arrested by the political police.  The movements to which each independent journalist belongs is also extensively discussed.  Guests are often invited to the program to discuss independent journalism in Cuba.

Las Noticias Como Son (M-F 5pm)
Las Noticias Como Son (The News as it Is) is a program to discuss the “real” issues of news in Cuba.  It relies on the idea that the news coming from official Cuban sources is not real, so it will break down the supposed lies and broadcast the truth.  It is a discussion forum for scholars and commentators to reveal their feelings about issues, and to provide context for greater issues.  Again, the program is largely anti-Cuban government.

Mesa Redonda (T,Th 9pm)

Mesa Redonda (Round Table) is exactly that.  It includes a roundtable group of scholars and professionals to debate a topic of great interest or a current event.  Mesa Redonda is a controversial program in that the commentators have strong anti-Castro views and are not afraid to reveal them.

Mundo Medico (Sat. 11am)

El Mundo Medico (The Medical World) is a medical program on Radio Marti focused on discussion of medical issues for Cubans.  It is focused on discussing medical programs for families or mothers, as it is on Saturday morning. While the program purports to inform, it is more opinonated than informative.

Noticiero Latinoamericano (Sunday 12pm)

Noticias de America latina (Latin American News) is a half hour-long program devoted to the news of Latin America.  Obviously, the topics discussed are chosen for the degree of relevance to the Cuban people, but there is a general sense that the topics are biased toward discussion of Latin American dictators, elections, communism, terrorists, and human rights.  Economically, the program discusses the petroleum crisis in Venezuela due to political unrest, and the need for negotiation to resolve this unrest.  Additionally, workers’ rights and other labor issues are highlighted.  Finally, a section on Latin American music and movie stars covers entertainment.

Perspectiva Economica (Saturday 1:30pm)

Perspectiva Economica (Economic Perspective) focuses on the economic side to global issues.  The host often invites economic experts to discuss these issues. In essence, the program does not really seek to ask difficult economic questions about the Cuban economy, but is merely a soapbox to lament its poor state and Castro’s ultimate guilt.    

Presidio Politico (Saturday 5:30pm)

Presidio Politico (Political Prison) is a forum for discussing political and social problems, but is most focused on the issue of political prisoners in Cuba.  It usually chronicles the arrests and imprisonments of dissidents. 

Sin Censores ni Censura (M-F 10:30pm)
Sin Censores ni Censura (Without Censors nor Censorship) focuses on the achievements of the independent journalists in Cuba.  It is a half-hour forum to discuss issues covered by independent journalists, and to reveal issues that cannot be revealed about the Cuban government.  The program, as its name would indicate, is dedicated to breaking censorship by broadcasting the negative aspects of Cuban life.  Not suprisingly, almost all broadcasts are centered around anti-Castro issues.   

Testimonio Periodistica (Saturday 5pm)

Testimonio Periodistico (Journalistic Testimony) is exactly what the title indicates: a program dedicated to the testimony of independent journalists.  It is a forum for independent journalists to report whatever they have been investigating.  There is no requirement for discussion, but the material is, more often than not, anti-Castro reporting and research.  Often, the program analyzes editorials that appear in mainstream U.S. papers.   

Un Solo Pueblo  (M-F 8:30pm)

Un Solo Pueblo (A Single Country) is an interactive program in which listeners call and email with their comments and questions.  The focus is on the integrated nature of the country, and the need to maintain solidarity among the people.  The mood is hopeful for the future of Cuba, and constructive improvements for the country are most often discussed.  

The calls taken are usually thankful calls about the organizations working to improve political and social rights in the country.  

Washington al Dia (M-F 8pm)

Washington al Dia (Washington Each Day) is a program dedicated to discussion and analysis of current events and issues in the capital of the United States.  There is generally a panel of discussants to debate the topics and their relevance to U.S.-Cuban relations.

� Office of Cuba Broadcasting.  http://www.martinoticias.com/


� United States government.  “Public Law 98-111: Radio Broadcasting to Cuba Act” (Washington, DC: U.S. Congress, 4 October 1983)


� United States government.  “Public Law 98-111: Radio Broadcasting to Cuba Act”  (Washington, DC:  U.S. Congress, 4 October 1983)


� Office of Cuba Broadcasting. � HYPERLINK "http://www.martinoticias.com/mensaje.asp" ��http://www.martinoticias.com/mensaje.asp� 25 April 2003


� Jon Elliston.  Psy War on Cuba: The declassified history of U.S. anti-Castro propaganda.  (Melbourne: Ocean Press, 1999), 3.


� Bernard Taithe and Tim Thornton.  Propaganda: Political Rhetoric and Identity 1300-2000.  United Kingdom: Sutton Publishing, 1999), 337.


� Howard Frederick.  Cuban-American Radio Wars: Ideology in International Communication.  (Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation, 1986), 6.


� Jon Elliston.  Psy War on Cuba: The declassified history of U.S. anti-Castro propaganda.  (Melbourne: Ocean Press, 1999), 195.


� Committee of Santa Fe.  A New Inter-American Policy for the Eighties.  Washington, DC: Council for Inter-American Security, 1980), 46.


� Jon Elliston.  Psy War on Cuba: The declassified history of U.S. anti-Castro propaganda.  (Melbourne: Ocean Press, 1999), 219.


� Morris Morley and Chris McGillion.  Unfinished Business: America and Cuba After the Cold War, 1989-2001.  (Cambridge: Cambridge University Press, 2002), 13.


� Jon Elliston.  Psy War on Cuba: The declassified history of U.S. anti-Castro propaganda.  (Melbourne: Ocean Press, 1999), 221.


� Stuart Lippe, interview by author, 18 April 2003.


� Stuart Lippe.  “Radio Marti’s ‘disgruntled’ employees were right.”  (Miami Herald.  21 January 2000)


� Stuart Lippe, interview by author, 18 April 2003.


� “President Bush nominates attorney as new head of Radio, TV Marti.”  Associated Press.  2 April 2003.


� Peter H. Smith.  Talons of the Eagle: Dynamics of U.S.-Latin American Relations.  (New York: Oxford University Press, 2000), 166.


� Ibid., 167.


� Peter H. Smith.  Talons of the Eagle: Dynamics of U.S.-Latin American Relations.  (New York: Oxford University Press, 2000), 168.


� Edward Lansdale.“Cuba Project” Review.  (Washington, DC: U.S. Department of Defense. 20 February 1962)


� Peter H. Smith.  Talons of the Eagle: Dynamics of U.S.-Latin American Relations.  (New York: Oxford University Press, 2000), 169.


� United States government.  “Public Law 104-114: Cuban Liberty and Democratic Solidarity Act of 1996.”  (Washington, DC: U.S. Congress, 1996)


� United States government.  “President Bush Announces Initiative for a New Cuba.”  (White 


House, Office of the Press Secretary, 20 May 2002)


� Daniel Fisk.  “Address Before the National Summit on Cuba.”  (Washington, DC: 17 September 2002)


� Ibid.


� Varela Project website. � HYPERLINK "http://www.proyectovarela.com/historia" ��http://www.proyectovarela.com/historia�  25 April 2003.


� Philip Reeker.  Daily Press Briefing.  (Washington, DC: U.S. Department of State, 13 June 2002)


� Philip Reeker.  Daily Press Briefing, (Washington, DC: U.S. Department of State, 14 June 2002)


� United States government.  “2002 Country Reports on Human Rights Practices.”  (Washington, DC: Department of State, Bureau of Democracy, Human Rights and Labor, 31 March 2003), Introduction.


� United States government.  “National Security Strategy.”  (Washington, DC: U.S. government, September 2002), 7.


� United States government.  “National Strategy for Combating Terrorism.”  (Washington, DC: U.S. Department of State, 14 February 2003), 17.


� United States government.  “President Bush Announces Combat Operations in Iraq Have Finished.”  (U.S.S. Abraham Lincoln off the coast of San Diego, CA: White House, 1 May 2003) 


� Morris Morley and Chris McGillion.  Unfinished Business: America and Cuba After the Cold War, 1989-2001.  (Cambridge: Cambridge University Press, 2002), 165.


� Ibid., 188.


� Daniel Fisk.  “Address Before the National Summit on Cuba.”  (Washington, DC: 17 September 2002)


� Robert Sandels.  “Cuba Crackdown: A Revolt Against the National Security Strategy.”  (Cuban American Alliance Education Fund.  25 April 2003.)


� Felipe Perez Roque.  Press Conference.  (Havana, Cuba: Foreign Ministry of Cuba, 9 April 2003)  


� Robert Sandels.  “Cuba Crackdown: A Revolt Against the National Security Strategy.”  (Cuban American Alliance Education Fund.  25 April 2003.)


� Felipe Perez Roque.  Press Conference.  (Havana, Cuba: Foreign Ministry of Cuba, 9 April 2003)


� Philip Reeker.  Press Statement.  (Washington, DC: U.S. Department of State 7 March 2003)


� United States.  2002 Country Reports on Human Rights Practices.  (Washington, DC: Department of State, Bureau of Democracy, Human Rights and Labor, 31 March 2003), Introduction.


� “Cuba Ferry Hujakcers Executed.”  BBC News.  11 April 2003.


� Joseph Contreras and Michael Isikoff.  “Hugo’s Close Call.”  (Newsweek Atlantic Edition.  29 April 2002.)  


� Office of Cuba Broadcasting. � HYPERLINK http://www.martinoticias.com/radio.asp ��http://www.martinoticias.com/radio.asp�


� James Blight and Philip Brenner.  Sad and Luminous Days: Cuba’s Struggle with the Superpowers


� Soraya Castro.  Seminar on U.S.-Cuban Relations.  (Washington, DC: American University, 10 April 2003)


� American Association for World Health.  “Denial of Food and Medicine: the Impact of the U.S. Embargo on Health and Nutrition in Cuba.”  (Washington, DC: American Association for World Health, 1997)


� Dagoberto Rodriguez Barrera.  Seminar on U.S.-Cuban Relations/Cuban Interests Section in Washington (Washington, DC: American University, 16 April 2003)


� Daniel Fisk.  Speech before the National Summit on Cuba.  (Washington, DC: U.S. Department of State, 17 September 2002)


� Soraya Castro.  Seminar on U.S.-Cuban Relations.  (Washington, DC: American University, 10 April 2003.)


� Joseph Contreras and Michael Isikoff.  “Hugo’s Close Call.”  Newsweek Atlantic Edition.  29 April 2002.


� Philip Peters.  Interview by author.  Washington, DC.  7 April 2003.


� Stuart Lippe.  Interview by author.  Washington, DC.  18 April 2003.





1

