
12 WORLD POLICY JOURNAL • WINTER 2003/04

John F. Stacks is the former deputy managing editor and chief of correspondents for Time Magazine. His most recent book
is Scotty: James B. Reston and the Rise and Fall of American Journalism, published by Little, Brown. This essay
was supported by a grant from the New York Times Foundation.

Hard Times for Hard News
A Clinical Look at U.S. Foreign Coverage
John F. Stacks

In a popular song written after Septem-
ber 11 but before the war in Iraq, country
and western singer Alan Jackson caught 
the combination of sadness and confusion
that envelops much of America in the 
Age of Terrorism. In a key verse, Jackson
obliquely blames the news media for his 
bewilderment:

I’m just a singer of simple songs 
I’m not a real political man 
I watch CNN but I’m not sure I could 
Tell you the difference in Iraq and Iran.* 

Of course telling the difference is easier
now. Iraq is the one the United States occu-
pied, and the other is the one that may ac-
tually be building nuclear weapons.

But assuming that Alan Jackson really
did watch CNN, he would be in a fairly se-
lect group of his fellow citizens who pay
much attention to news of any kind. Ac-
cording to the last biennial news consump-
tion survey from the Pew Center for the
People and the Press (June 2002), only
about a third of the population watched any
cable news, and about a third (with doubt-
less overlap) watched the broadcast news
shows. Only four in ten bothered to read a
daily newspaper (down from six in ten a
decade earlier).1

And assuming further that Mr. Jackson
watched CNN to find out the difference be-
tween Iraq and Iran, he would be in elite
company indeed. The Pew survey found

that, even after the terrorist attacks of Sep-
tember 2001, only 21 percent of Americans
said they follow international news “very
closely.” That represented a six percentage
point increase from two years earlier. Not
surprisingly, interest in news from abroad is
heaviest among older and better educated
citizens. Pew found that only 16 percent of
the population followed foreign news “in-
tently” and that 90 percent of that group
say consistently that it is important that the
news contains information about other
countries. 

If Jackson’s lyrics are true, one suspects
that he is not in that core international news
consuming group, since they are voracious
consumers of news from many sources, not
just television. But still, could one watch
CNN regularly and not know the difference
between Iraq and Iran? CNN is the most
straightforward of the cable news channels.
Even though Larry King’s dismal celebrity
interview show is its most popular offering,
it has a stable of serious, professional news-
casters (many of whom were cast off by the
broadcast networks). Despite having lost the
ratings war with Fox and suffering under
the collapsed value and enormous debt of its
parent, Time Warner, it maintains 40 for-
eign bureaus.

But for all that, the amount and sophis-
tication of news from outside this country’s
borders shown on the domestic CNN service
is minimal. The work product from those
expensive foreign bureaus winds up most 
often on CNN International. More worldly,
more sophisticated, less parochial, CNN In-
ternational is more like the admirable BBC,

————————————
*Alan Jackson, “Where Were You When the World

Stopped Turning?” (New York: Arista Records, 2002).



and is in fact staffed by many former BBC

news people. Because it reaches a well-
traveled, multinational, English-speaking
audience, CNN International is tailored to a
much more upscale demographic viewership
than is the American service. The difference
was quite distinct during the invasion of
Iraq, when CNN International took a much
more standoffish posture toward the enter-
prise, while the domestic service bordered
on cheerleading much of the time. There
was a particularly embarrassing moment
when Washington anchor Wolf Blitzer was
hooked up by satellite phone to a CNN cor-
respondent interviewing an American offi-
cer at a suspected chemical weapons dump.
“This is a potentially huge story,” Blitzer
enthused, only to have the calm American
officer tell him the chemicals in the buried
drums they had found were most likely for
agricultural use. Blitzer’s enthusiasm could
not be turned off, and he kept urging a dif-
ferent conclusion on the officer. Perhaps,
Blitzer suggested, “it could be mustard
gas.” In November, in the wake of the ter-
rorist attacks on British diplomatic and
business interests in Istanbul, and while
President Bush was in London, the CNN

morning report of the strikes was over-
whelmed by blanket coverage of the latest
Michael Jackson scandal.

Walter Isaacson, a former editor of Time
Magazine who ran CNN until early 2003, was
widely quoted after the September 11 at-
tacks saying that the tragedy was a wakeup
call for the American media to get serious
again, especially about foreign news. Still,
he was under constant pressure to make his
corporate numbers. “After 9/11, that pres-
sure subsided,” he said. “Viewers wanted to
know the difference between Iran and Iraq.”2

The same disparity between domestic
and international content is true at Time, the
corporate sibling of CNN. In one particularly
glaring example, the European edition dated
January 20, 2003, carried a dramatic cover
picture of a burning American flag and the
cover line “Blaming America: With War in

Iraq Looming, Anti-U.S. Sentiment Is
Spreading Across Europe.” The cover of the
domestic edition of the magazine featured
an attractive woman in a yoga position with
the cover line “How Your Mind Can Heal
Your Body.” The U.S. edition was obviously
a long-planned special feature that attracted
a great number of advertising pages, mostly
from drug companies and other purveyors of
health products. It was no accident that the
domestic edition of the magazine was 150
pages; the European edition, in all its seri-
ousness, was less than half the size. The 
domestic edition of Time has a circulation
slightly in excess of 4.1 million. The com-
bined foreign editions, mostly Time Europe
and Time Asia, have together less than half
that many buyers. The foreign editions, like
CNN’s international service, reach a more 
sophisticated mostly bilingual audience.
American readers of Time that week, as the
Bush administration was marching toward
war, had no clue from their magazine about
the depth of European opposition to that
adventure.

The evening news shows from the
American broadcast networks once held a
dominant share of the market for television
news. Ten years ago, 60 percent of Ameri-
cans said they watched one of the network
shows. Only the audience for local television
news was higher (77 percent). Now, about 
a third of the public watches the network
shows, about the same as the total audience
for all the cable news channels. Since Amer-
ica toppled Saddam and the occupation 
of Iraq began, each evening show reports 
some news about the war, and although
there is usually some taped footage from
Iraq, the story is reported as an essentially
American story taking place abroad and
overwhelmingly reported from an Ameri-
can, and, increasingly, Washington’s, per-
spective. There has even been a slight in-
crease in stories about Afghanistan, which
had nearly disappeared from the news
(broadcast, cable, and print) by the spring 
of 2003.

Hard Times for Hard News 13



Still, the number of their combined
weekly total of 285 minutes (each network
show has a mere 19 minutes of news each
night) devoted to news from abroad is mi-
nuscule. And news from places where Amer-
ican soldiers are not in danger is immeasur-
ably small, because Americans, according to
the Pew survey, are not interested. The per-
centage of people claiming interest in non-
war-zone, non–Middle East coverage was in
the single digits in the 2002 survey. Indeed,

the networks in the 1990s basically aban-
doned real coverage of foreign news, relying
instead on video supplied from independent
sources, with an occasional narration from
one of their correspondents based in London
to give a certain foreign verisimilitude to
the piece.

As veteran CBS foreign correspondent
Bob Simon harshly noted during a panel
discussion in 2002, “We are no longer a
news gathering organization.” When terror-
ists took over a Moscow theater in 2002,
ABC sent a correspondent from New York to
do a standup outside the theater. ABC’s vice
president for international news gathering,
in an interview with the American Journalism
Review, called this type of coverage “just in

time” news, as if a news story were a piece
of inventory arriving on the assembly line 
at the right moment to be bolted onto the
main product. It’s an apt description of
what passes for foreign coverage on the 
networks.

Is Print Any Better?
American newspapers are losing readers
steadily, year by year. Most are engaged in
lightening up their content with the idea

that if the newspaper is
more fun and less work,
fewer people will aban-
don their newspaper-
reading habit. The op-
posite seems to be hap-
pening: the less useful
the newspaper is in de-
livering the news, the
fewer people buy it.
Among American news-
papers, only the two
family-controlled papers,
the Washington Post and
the New York Times, and
the Tribune Company’s
Los Angeles Times still in-
vest substantially in for-
eign news coverage and
devote significant space

to news from abroad. The Wall Street Journal
also spends significantly on foreign coverage
and although it devotes considerable space
to economic news from abroad, its political
analysis from other nations is always first-
rate. In the case of the Times and the Post, it
is not just the wishes of the Sulzbergers and
the Grahams that account for a decent in-
vestment in international news, it is the
markets the two newspapers serve. The Post
has a near monopoly in a city that demands
attention to events overseas. The Times, in
addition to being the only quality New
York daily, has built a national circulation,
skimming the upscale markets across the
country. This past fall, it was not uncom-
mon to find half of the first news sections 

14 WORLD POLICY JOURNAL • WINTER 2003/04

Number of minutes of datelined coverage
from foreign bureaus of major networks

YEAR

M
IN

U
T

E
S

Timothy F. Green



Hard Times for Hard News 15

of the Times devoted to foreign news, with
nearly all the stories produced by staff corre-
spondents based in the newspaper’s 27 over-
seas bureaus, the largest presence abroad for
any single American newspaper.

The Chicago Tribune, and its smaller
property the Baltimore Sun, are much better-
than-average American newspapers, al-
though neither has much to brag about in
its coverage of the world outside the United
States. The Times’s subsidary, the Boston
Globe, still does a decent job with foreign
news, given its position as the only quality
paper serving the academics of Boston and
Cambridge. The common denominator is
that the newspapers with the best foreign
coverage are those that serve the largest
markets, in which a significant subsection 
of the readership demands that attention be
paid to the world at large.

The elite newspapers invest in foreign
coverage because their markets require it,
which is not to say that the editors and pub-
lishers don’t have a commitment to inform-
ing their readers about the rest of the world.
But, in a sense, they are outstanding in the
coverage of foreign news because they have
to be to maintain their reputations and their
readership.

Beyond these markets, newspapers are
woefully derelict in the amount of foreign
news they give their readers. On a typical
Sunday in the fall, for example, in the 
lone newspaper in a New England city of
45,000, there was no foreign, or even na-
tional, news on the front page. A second
section packed about eight national and 
foreign stories into eight pages, including
advertising.

The slim foreign pickings in local news-
papers is the result of editorial decisions,
not the unavailability or even the cost of
such coverage. The Associated Press is the
largest news gathering organization in the
United States, with 242 bureaus around 
the world (about 100 of them outside the
United States) and 1,700 U.S. newspapers
buy some level of service from the AP. The

wire service will not say how many papers
actually buy its premium service, which in-
cludes a full daily menu of foreign stories.
Nor will it say how many of the foreign 
stories actually appear in the newspapers
that do subscribe.

Not to put too fine a point on it, edi-
tors don’t run many foreign stories because
they believe their readers would rather read
something else, almost anything else. But
the leaders of the journalistic trade con-
stantly try to persuade the editors otherwise.
A few years ago, the American Society of
Newspaper Editors (ASNE) compiled a list of
survey results to reinforce this exhortation
from one editor: “Don’t underestimate
Americans’ endless curiosity about the
world.” ASNE reported that a study for the
Knight-Ridder chain (which has become in-
famous in the newspaper business lately for
cutting costs by reducing space for news
stories, firing reporters, and driving its
managers crazy in the pursuit of ever higher
profit margins) showed that “‘almost no
matter what year or what market,’ roughly
six in ten newspaper readers are ‘highly in-
terested’ in international news.” Another
survey concluded that 55 percent of Ameri-
cans are concerned about the fact that there
is too little coverage of international news.
And a Yankelovich study in 1996 showed
that 56 percent of Americans aged 13 and
over are either “very” or “moderately” inter-
ested in international news.

But those surveys are misleading. The
answers are the rough equivalent to polls 
in which respondents swear they eat only
healthy foods. The men and women, editors
and business people, who produce most of
America’s newspapers, newsmagazines, and
broadcast and cable news shows are not
fools. They know what sells and what 
doesn’t. And the 2002 Pew survey shows
they are right.

In the “end of history” period that fol-
lowed the Cold War, international coverage
not only nearly vanished, the scramble for
audience led to the extravagantly awful



16 WORLD POLICY JOURNAL • WINTER 2003/04

news judgment exemplified by the O.J.
Simpson indulgence. Old-fashioned news-
men, trained in the era when all foreign
news was a way of keeping abreast of the
U.S.-Soviet face-off and who still believe it
is a news organization’s duty to offer some
coverage of the rest of the world, were ac-
cused of suffering from a syndrome called,
with perverse prescience, “Afghanistan-
ism,” a blind devotion to pointless stories
about weird places that didn’t matter to 
Americans.

Even the crusaders for more interna-
tional coverage have to acknowledge it is
not easy to stuff this information into the
brains of their readers. Edward Seaton is a
past president of the ASNE and editor in
chief of the Manhattan Mercury in Kansas.
He is a crusader for more international cov-
erage, but even he admits that the best way
to get foreign stories into the paper, and to
get them read, is to trick the reader into
thinking they are local stories. He told the
American Journalism Review that he worked
Afghanistan stories into his paper by cover-
ing a local college dean who happens to be
from Afghanistan.

Says one veteran New York Times corre-
spondent who has been posted abroad and 
in the United States, “Americans were inter-
ested in foreign news when it seemed like
we could all be blown up the next day. Now
they’re only interested if their brother or
cousin is in danger of being blown up while
serving in the military.” That’s a touch
harsh, perhaps, but not untypical of re-
porters who have spent many years, even 
at the Times, fighting for space for serious
stories.

What Advertisers Want
Editors, but especially publishers and adver-
tising sales people, know what sorts of sto-
ries their advertisers like to see next to the
space or air time they buy. When the war in
Iraq began last spring, advertisers deserted
the newsmagazines in droves, even though
those issues were some of the best newsstand

sellers and among the most thoroughly read
of the year. But the trouble started well be-
fore that.

Most advertising purchase decisions are
made by young media buyers in the big ad
agencies. Judging by my own exposure to
them over the years, their appetite for hard
news per se is limited, and their interest in
politics and world affairs is nearly nonexis-
tent. Whereas it was once a favorite selling
ploy to bring political and foreign corre-
spondents to talk with agency people, thus
demonstrating how well-informed an orga-
nization’s correspondents were, the practice
is vanishing as correspondents now find
themselves facing the blank stares of media
buyers who could not have less interest in
the world those reporters cover.

The power of the advertiser was per-
versely enhanced at the end of the last
decade, as all media organizations were
slammed with the worst advertising slump
anyone remembered. By that time, most
large news organizations had become parts
of large conglomerates, often managed by
entertainment executives. The new behe-
moths were usually burdened with debt and
driven to move stock prices upward rapidly.
Cost cutting was the only way to meet ag-
gressive financial goals, and the easiest tar-
get was the cost of gathering and printing
news from abroad. As noted above, the
broadcast news shows simply gave up their
own foreign bureaus.

Magazines like Time and Newsweek began
to prune staff posted abroad, often leaving
stringers in place where there once had been
full-time employees. Since the advertisers
weren’t interested in foreign news, the busi-
ness-side executives applauded the cuts and
the consequent reduction in the sort of news
one former Time publisher dismissively
called “homework.” As former Time editor
Walter Isaacson observed, “There is always a
balance between what you should be doing
and making more money.”3 But in most
large media organizations, it wasn’t a con-
test. In the age-old struggle in the organiza-



tions that tried to balance mass versus class,
the economic and corporate imperative won
easily. And, tellingly, although advertising
is still not robust, there is little evidence
that abandoning foreign news coverage has
damaged overall audience figures, although
at the margins, it must be reducing the 
demographic quality (read educated and
wealthy) of those audiences.

Where Have the Serious Readers Gone?
That little slice of serious news readers and
viewers has migrated away. The Economist,
for example, now has a paid U.S. circulation
of 429,000, up 82 percent from ten years
ago. And that is high-quality circulation; an
annual subscription to the American edition
of the British magazine costs $129. On a
net basis, the Economist collects $102 annu-
ally, more than twice what is collected by
Time. In the newspaper field, the New York
Times sells about a million newspapers a day
across the country, a circulation that has
grown as the quality of local newspapers has
diminished (and as the Times itself has be-
gun marketing itself as the national, quality
newspaper). The Financial Times of London
now sells 130,000 papers a day in the 
United States.

At the same time, the BBC is expanding
its U.S. audience for both radio and televi-
sion news. Some 220 public television sta-
tions around the country now take the BBC’s
news bulletins and its half-hour evening
show broadcast from Washington. Distrib-
uted through FM stations, the BBC’s radio
news service claims an audience of 3.9 mil-
lion, a 70 percent increase in the last two
years. Will Americans who are seriously in-
terested in international news have to rely
on the British for coverage around the
world? The answer, if one is a fairly assidu-
ous surfer of the World Wide Web, is an
emphatic no.

Twenty-five percent of the respondents
to the Pew survey in 2002 said they used
the web to get news at least three times a
week. The number hadn’t changed much

since two years earlier, and if one applies the
percentages of people intensely interested in
foreign news, those using the web for for-
eign news can be imputed to be in single
digits.

Nonetheless, as more of a paper reader
than a web surfer, I have been astonished by
the richness of foreign news available all
over the Internet. AOL, CNN and Time’s sis-
ter, maintains a site that is a treasure trove
of foreign news. If one clicks persistently
underneath the little word “World” that ap-
pears on the site’s home page, one finds
batches of stories from every country in the
world. They are, of course, not the product
of AOL’s reportage, but rather an assemblage
of “open source” stories, that is, stories from
the wire services who license their services
to AOL and other sites like Google, Yahoo,
and MSN.

The cost, therefore, of gathering and
disseminating the news, even from exotic
places, is negligible, which is what makes
the web so very rich in news (and of course
any other information). Even if the audience
is relatively small, the feast of international
news is not making or breaking the budgets
of the big websites. Nor do the news sites
make any money to speak of. The only ad
on a recent world news home page on AOL

was a house ad for a CNN news show.
Google has its own deep news pages, 

interestingly organized. A recent “World”
page had 20 stories, each with multiple ver-
sions from various news organizations. It 
also has a feature that lets users customize
their news so that, with a few clicks, stories
on the same topic are quickly displayed.

And the British are very much in this
game as well. The site of the Guardian
newspaper is superbly deep, with links to
other newspapers all over the world. The
Economist site is just as good as the maga-
zine itself and reports getting 1.2 million
“monthly unique viewers,” more than half
from North America. Embedded in the 
site are a series of several dozen “country
briefings,” which are collections of the 

Hard Times for Hard News 17



magazine’s articles, pieces from the Econo-
mist Intelligence Unit (a high-priced corpo-
rate research branch of the company), and
links to the relevant country’s government
websites and some local newspapers. The
most intense foreign news junkie could
spend days working the magazine’s website.
After the beginning of the war in Iraq, the
use of news websites jumped dramatically,
of course. But according to Neilson//Net-
Ratings, the increase in visits to the British
sites run by the Economist, the Guardian, and
the wire service Reuters was double that for
U.S. sites like CNN’s. Reuters itself regis-
tered a 218 percent increase in “unique visi-
tors” between February and April 2003.

There are other, unexpected sources for
foreign news on the web. The Drudge Re-
port was dreadful during the Clinton scan-
dal plague and still traffics in sensational-
ism. (Recent main story headline: THE HY-
BRID EGGS WERE PUT BACK IN THE WOMB!)
But it has links to the AP’s world wire,
United Press International’s world service,
Agence France Press, Reuters, and many for-
eign newspapers. It’s true: if one read the
Drudge Report assiduously and used its re-
sources, one would have no need to sub-
scribe to any magazine or newspaper.

Relatively new to the web is the Arab
satellite news channel al-Jazeera’s English-
language site, which provides a large menu
of news written from its own perspective
and is especially interesting in its coverage
of the Iraq occupation. Yale University has a
site operated by its Center for the Study of
Globalization that features papers and stud-
ies it sponsors, and provides links, organized
by region, to major news organizations. The
Council on Foreign Relations has a similar
site, featuring pieces from its Foreign Affairs
magazine, and is establishing links with
other news sites with rich overseas coverage.
There are also many specialized sites that
aggregate news and information from spe-
cific regions, such as Johnson’s Russia List,
whose host at the Center for Defense Infor-
mation asks for a $25 annual contribution,

and the Caspian List, which offers diverse
views on oil and pipeline issues.

Beyond the branded news sites, there are
countless web logs that amount to a kind of
do-it-yourself journalism from all over the
world. Some of the content is interesting,
but without the supervision of established
news organizations, these raw reports are of
dubious reliability. While they represent a
real democratization of the once elite trade
of foreign reporting, they may obscure more
than they illuminate.

One of the most interesting services now
being delivered by the web is Stratfor.com,
produced by the Austin, Texas, company,
Strategic Forecasting. The company was
started in 1996 by George Friedman, who
had run the Louisiana State University’s
Center for Geopolitical Studies. He touts his
service as providing “intelligence” as op-
posed to news, but the postings the service
sends to its roughly 100,000 subscribers
most closely resemble highly sophisticated
news analysis.

Stratfor.com employs 25 analysts in the
home office, headed by a former Russian in-
telligence officer, and another 30 staff peo-
ple abroad. Much of the raw information
presented is open source material culled
from various news websites, but Stratfor’s
stock in trade is intelligently spotting and
explaining key developments around the
world. Many of its news gatherers are
“stringers,” but not usually traditional news
people. They may be foreign intelligence
operatives, business and government people,
or academics. Stratfor’s website invites read-
ers to become informants, asking who they
are and what they think they know about.
“We get a lot of information from our read-
ers,” Friedman says, “most of it of poor
quality.” But its subscribers include foreign
ministries and even CNN.4

“The Internet,” says Friedman, “is as fast
as television and as big as print. But print 
is always late, and television is too brief.”
What is most interesting about Stratfor 
is that it doesn’t sell a lot of information,

18 WORLD POLICY JOURNAL • WINTER 2003/04



but its analysis is smart and sophisticated,
and on target. It asserted well before the
American invasion that whatever weapons 
of mass destruction that existed in Iraq
posed no imminent threat to U.S. interests.
It is also relatively expensive, at $450 a year.
That is, however, a pittance compared to
what a corporate client pays for the Econo-
mist Intelligence Unit’s customized services.
Like the Intelligence Unit, Stratfor sells cor-
porate memberships that entitle subscribers
to ask for customized reporting in their par-
ticular areas of interest.

The Vanishing Sense of Public Obligation
Before the days of the media conglomerates
and their attendant profit needs, and before
the fracturing of audiences and the conse-
quent diminution of profits for the news
branches of these media giants, most profes-
sional news managers thought they were
fulfilling a public responsibility in salting
their broadcasts and publications with the
most important or interesting foreign 
stories.

Everyone at Time, for example, knew
that the celebrity news in the “People” sec-
tion was the best read part of the magazine.
Nonetheless, some significant part of the
magazine was devoted to foreign news. This
was seen as a journalistic duty.

That sense of public obligation has van-
ished from most of the largest media com-
panies. In the face of shrinking audiences
and shrinking revenues, survival is more 
important than any gauzy notion of public
responsibility. That fraction of the Ameri-
can public that is interested in news from
abroad is, however, able to find a richness 
of offerings, thanks to the Internet, that ex-
ceed anything served up in the past. The
high-end magazines like The New Yorker un-
der David Remnick and the newly invigor-
ated Atlantic Monthly offer foreign reportage
and analyses of news from abroad. National
Public Radio’s reports from overseas are
similarly illuminating. But all these quality
sources have limited “circulation” and 

reach just about the same universe of readers
and listeners. In other words, more people
know less about the rest of the world, and a
few people know a good deal more.

This phenomenon is not, of course, lim-
ited to foreign news. The dumbing down of
print and broadcast news savages serious
coverage of topics from politics to econom-
ics to science. In company with a political
culture dependent on sound bites, photo
ops, and “spin” (the ubiquitous synonym 
for lying), the democratic ideal of an in-
formed electorate is dying before our eyes.
Perhaps we were spoiled. It is worth re-
membering that foreign coverage and, in-
deed, the quality of the American press as a
whole was woeful before the Second World
War. Reporters were poorly educated and
performed mostly as stenographers to the
powerful. When the distinguished colum-
nist James B. Reston began his journalistic
career, reporting first for the Associated
Press and then for the New York Times from
London in 1938, covering the British For-
eign Office amounted to little more than
taking down and reporting nearly verbatim
the pronouncements issued by the govern-
ment. Washington coverage was not much
better until after the Cold War began, when
reporters like Reston began to write in a
more informed and analytical style.

It has always been the case that only an
elite group of Americans paid much atten-
tion to the rest of the world. It has been as-
sumed that people with economic stakes in
other nations, academics, and public officials
could find out what they needed to know, if
by no other means than by their own per-
sonal intelligence networks. But this may
not be true. Strobe Talbott, a former Time
Magazine editor who became deputy secre-
tary of state in the Clinton administration,
was and is a close reader of foreign news.
“There has been an inexcusable and inexpli-
cable decline in coverage of foreign news,”
he says. It may be explicable, but it is not
excusable. The consequences, said Talbott,
now the head of the Brookings Institution,

Hard Times for Hard News 19



even affect the policymakers in Washington.
“I have often remarked,” he said,” that one
of the big secrets of government is that even
after you have gotten all the clearances and
codes for classified information, the stuff is
often not as good as what one read in the
Financial Times the week before. The intelli-
gence is ‘sexed up’ because they go to such
trouble to collect it, and it is not very well
presented. It is only useful at the margins 
of a particular problem. The policymaker’s
view of the world is of a piece with what the
intelligent public knows.”5

And what of the rest of the public? An
astounding 70 percent of those surveyed in
September 2002 by a Washington Post-ABC

poll believed Saddam Hussein was in some
way involved in the attacks of September
11. That number was a direct product of a
failed mass media, of an insular and inatten-
tive public, and of the Bush administration’s
constant and cynical effort to justify the war
against Iraq. In fact, the president himself
was so embarrassed by the success of this
disinformation campaign that he took to
television later in September to try to cor-
rect the record—and his own vice presi-
dent—about the absence of any evidence
linking Saddam to the World Trade Center
attacks.

Strobe Talbott believes that “America is
less informed about the world than it was
twenty years ago.” The perils of public ig-
norance then, in the middle of the Cold
War, were of course serious. But the conse-
quences are no less so now, in an era of pre-
emptive war and international terrorism.
The American public at large needs to know
more about the rest of the world, not less.

One of the ways the larger public under-
stands the world is through its own govern-
ment and the reporting from Washington
about the government’s foreign policy. But
the Bush administration, in the words of
one long-time Washington bureau chief, is
the “most closemouthed, closed-doored” in
memory. President Bush has held fewer
press conferences at this point in his presi-

dency than any president since Richard
Nixon during his truncated second term.
He has had almost no private interviews
with a major news organization other than
the conservative Fox Network and has made
himself available only to a select group of
conservative columnists. His cabinet officers
are similarly inaccessible, and when they or
their deputies do grant interviews, minders
from the press office sit in to make sure
there are no deviations from the official line.
In the 20 years I covered Washington and
the White House, I can remember only a
few disagreeable times when press officers
were permitted to sit in on interviews. One
was with the president’s father, when he was
vice president under Ronald Reagan.

Frequent and open conversations with
the press, even if the information imparted
was to be used as background, not only pro-
duced a more sophisticated and knowing
press report, it also provided officials with 
a sense of what was on the public’s mind
through the questions asked. We have re-
cently learned that the president himself
does not read the newspapers. He thus
knows only what he’s told, or whatever he
knew before he became president.

The reporting from Washington, for ex-
ample, about the decision to go to war in
Iraq, was abysmally thin. The full texture
and shape of the internal government debate
(and one assumes there was some debate)
was not known to the public. Without
knowing much about the stakes and the rea-
sons for the war, the public supported the
president. Now there is surprise and anger
at the consequences.

As things have gotten rough in Iraq,
some government officials have begun to
leak bits and pieces of what they thought
before the war. CIA and State Department
officials, in particular, are now telling re-
porters that they knew all along that the ev-
idence of the existence of weapons of mass
destruction in Iraq was weak and that they
knew how difficult it would be to occupy
the country. What if the press had been able

20 WORLD POLICY JOURNAL • WINTER 2003/04



Hard Times for Hard News 21

to report those positions before the war?
Might there have been a bit more caution?
A bit more debate? A bit less urgency to
rush into Iraq with few allies?

Where the citizenry lacks a wider un-
derstanding of the world, public opinion
can be easily manipulated, as it was before
the Iraq invasion. Would the American
public have been supportive of the war, and
would their feckless representatives been so
quick to endorse it, had an honest estimate
of the costs been presented beforehand?

It is no surprise that public support for
the war is declining rapidly. Whatever pub-
lic consent was present before the invasion
was based on disinformation, ignorance, 
and the fear of future terrorism. The Bush

administration bears a large part of the re-
sponsibility for misleading the public. But
the press and the public too must shoulder
some of the blame. If the United States, the
world’s most powerful nation, is determined
to impose order and democracy around the
globe, it must first better understand the
worlds it seeks to conquer.•
Notes

1. Pew Research Center Biennial News Con-
sumption Survey, June 2002.

2. Interview with author.
3. Interview with author.
4. Interview with author.
5. Interview with author.


