Presuming aright to deceive: Radio Free Europe, Radio Liberty, the CIA, and...
Stacey Cone
Journalism History; Winter 1998/1999; 24, 4; Research Library

pg. 148

STACEY CONE

Presuming A Right to Deceive

Radio Free Europe, Radio Liberty, the CIA,
and the News Media

he history of Radio Free Europe
(RFE) and Radio Liberty (RL) is the
stuff from which good spy stories are
written. During the first two decades
of their existence, the cloak-and-
dagger drama common in fiction was
reality for the Radios. Poisonings,
espionage, bombings, sabotage, murders, and a few
unexplained employee deaths were some of the hot signs
that the Radios were deeply involved in the Cold War.'
Authors who have written about the stations—almost
exclusively insiders—have understandably chosen to
include such occurrences in their narratives. But these
events hardly tell the full story behind America’s two
Cold War propaganda stations.

A comprehensive account of the Radios' past has yet
to be published. When and if such a work appears, it will
not be complete without a full recounting of how the
established news media covered up information that RFE
and RL were CIA conduits. Historical evidence presented
in this article indicates that when it came to covering the
stations, the media, often knowingly, propagated
illusions, not truth; manipulated public opinion, rather
than informed it; and tried to manufacture consent,
instead of promoting democratic processes through full
and open reporting. Although events described here took
place during the Cold War, there is reason to think that
today’s news media continue to be silent about
government activities at America’s propaganda stations.

RFE and RL began broadcasting in 1950 and 1951.
Almost half a century later, the public still knows little

about them, and the media may be to blame. For
seventeen years, the news media made only scant
reference to the stations. What coverage they did give
the Radios was often carefully packaged, and it helped
hide the stations’ links to the CIA. Despite precautions,
however, the secret was never airtight. Speculations
about a possible CIA role at the “privately operated”
Radios began circulating publicly almost as soon as the
stations began.? Although it took nearly two decades, the
rumors were eventually confirmed when RFE was
identified by the New York Times in 1967 as being CIA-
sponsored.?

The unmasking of RFE and RL is significant partly
because it took so long, but more so because the press
and broadcast media were, in many cases, well aware of
the connection between the CIA and the stations and
simply chose not to report the link. According to Sig
Mickelson, former president of CBS News and later of
RFE/RL, Inc., thousands of people knew or had insider
knowledge about what was going on, especially as time
passed. Among these thousands, Mickelson assures
readers, were journalists and reporters. In an interview,
he acknowledged that he himself knew about the
connection while an employee of CBS.?

Beyond remaining silent, many journalists and news
media members also knew about and supported a charade
that CIA and Radio officials concocted to hide the
agency’s connections to the stations. The charade, a
propaganda campaign called the Crusade for Freedom,
successfully persuaded thousands of Americans to donate
millions of dollars to the Radios, never telling them that

148

Journalism History 24:4 (Winter 1998-1999)

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.




the Radios were already completely funded. The
Crusade, in effect, was a cover, making the Radios
appear to be supported only through voluntary donations.

The men in charge of the Radios and the Crusade were
avid propaganda enthusiasts. They believed that
propaganda, in combination with other aspects of
statecraft, was powerful enough to persuade entire
populations that the American way was the right and
only true way. In the first few years after RFE began
operating, they fully expected communism to fail
quickly, in part because of their efforts.° They were not
alone in this thinking. They were supported and aided by
journalists.

n examination of both the Crusade
and the Radios shows that
journalists and other media
members became involved in the
early 1950s, when Radio organizers
first decided to aim anti-Communist
propaganda not only at foreign
shores, but also at the United States. Instead of using
short-wave broadcasts, propaganda targeting Americans
was communicated largely through the Crusade for
Freedom’s nationwide media campaign. Established
media across the country published articles or broadcast
editorials supportive of the Crusade. Once it began, the
campaign operated on a large scale, extending to
American towns and cities across the country, spreading
hope that the “captive nations™ could be liberated while
simultaneously “educating” Americans about the ways of
communism.’

While not exactly sinister, the Crusade for Freedom
was unquestionably deceitful. Over almost twenty years,
it repeatedly took advantage of American good will,
expanding from a small, obscure program into a
monstrous propaganda subterfuge. Crusade organizers
instigated parades in small towns, complete with a
shining Freedom Bell displayed along the streets.
Organizers cast the bell at a foundry near where the
Liberty Bell was originally created to enhance its
propaganda value. They added other touches, too,
appealing to people’s patriotic sentiments. The top of the
Freedom Bell, for example, was circled with peace
laurels, and the bottom was engraved with a quote from
Abraham Lincoln. People were asked to sign Freedom
Scrolls and donate Truth Dollars.?

Media support for the Crusade, both financially and
editorially, was substantial. Mickelson’s research, for
example, showed that advertising and public service
announcements donated to the Crusade throughout its
years of operation totaled between $9 and $17 million.®
During the early years, Crusade officials themselves kept
track of media support and published the information for

internal use in the Crusade for Freedom Newsletter. A
July 1955 issue claimed that circulation managers,
editors and publishers of twenty-three newspapers in
various parts of the country had backed an independent
fund-raiser for the campaign. As part of this effort, some
twenty thousand newspaperboys purportedly raised
nearly ninety thousand dollars in contributions by
directly soliciting newspaper subscribers.”® The
Newsletter quoted President Dwight Eisenhower’s praise:

“The boys’

campaign is not one

of the normal »
functions of the M e d Z Cl
American news-

papers,” he said,

“but the incident S up p 07" t fb 7"

gives heartening evi-
dence of newspaper
people’s unflagging
interest in the main-
tenance of freedom
and of human hope
for peace.”™

The reliability of
Newsletter figures is
doubtful since it
would have been in
the best interests of
Crusade officials to
exaggerate numbers,
but an independent
survey supports the
Crusade’s claim of
having had high
support from news-

the
Crusade,
both
financially
- and
editorially,

papers. For Feb-
ruary, the month
Crusade  officials was

launched their cam-
paign in 1955, they
estimated that more
than 450 newspapers
carried 700 Crusade
ads. Newspaper
publicity, they said, had gone up from the previous year,
and they estimated that “approximately 75 percent of the
major U.S. newspapers” ran supportive articles or
editorials on those days.”? An examination of more than
twenty newspapers from across the country between
February 7 and 10, 1955, showed that more than 75
percent indeed published positive stories related to the
Crusade.” Some wrote about President Eisenhower’s
support for the campaign; others about the Crusade’s
attempts to raise funding. A few papers even doubled up,
running both a story and a Crusade advertisement. The
advertisements were all identical and were published as
a “public service” in cooperation with the Advertising

substantial

Journalism History 24:4 (Winter 1998-1999)

149

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.




Council."* None of the articles in any of the papers were
critical or showed indications that reporters had
investigated, even to a small degree, the Crusade or its
organizers."

The New York Times published one of the most
blatant appeals for public support of the Crusade. Its
front-page story described how the president urged all
Americans to “intensify the will for freedom” in
countries behind the Iron Curtain by supporting Crusade
efforts. He said that RFE had well demonstrated its
“hard-hitting effectiveness” in winning men’s minds, and
indicated that organizers hoped to raise ten million
dollars to operate RFE. '* “Without this victory,”
Eisenhower urged, “we can have no other victories. By
your efforts, backed up by America, we can achieve our
great goal—that of enabling us and all peoples of the
world to enjoy in peace the blessings of freedom.” Other
than the president’s remarks and a few details about fund
raising goals, the article

troubling for some members of the journalistic
community, many reporters and media executives
wholeheartedly embraced working for the CIA-run
Radios and had for many years. Working for an
organization funded by the CIA is not the same as
actually working for the agency itself, but both should
have raised ethical concemns.

Of the high-ranking media executives and publishers
who occupied positions on the Radios’ organizing
committees or boards, the two most influential were
closely associated with the Time-Life-Fortune empire.
The first was its founder, Henry Luce.’ A review of
Luce’s publishing policies makes his affiliation with
RFE’s board of directors seem only natural. He was a
conservative patriot and fierce anti-Communist. The son
of a mssionary, he was also a religious man, who closely
associated God’s plan with America’s destiny. Believing
that America had a moral obligation to lead the world,

Luce was committed to

contained almost no (sipreadjng fr;e;iomlgzr%d
’ . t
backgond about the N fpyy reporters and media T s Ui
Just one day before . included fighting
he Tmes  atide eXeCULives wholehearted]y  communism  and
appeared, the San Fran- winning the Cold War.

cisco Examiner ran a
story describing how
800 American Legion
posts throughout
California planned to
back the Crusade’s fund

embraced working for the
CIA-run Radios.

In battling commun-
ism, Luce may have
allowed his politics to
overwhelm his better
news judgment. He
rarely hesitated to use

drive. The article ex-
plained that the State
Commander of the Legion urged all members in
California to extend their fight against communism by
mailing in Truth Dollars.'” The article lacked a byline
and in all likelihood was simply an unedited public
relations release. In Jackson, Mississippi, however, the
Clarion-Ledger covered Governor Hugh White’s
proclamation designating Freedom Week for the state in
support of the Crusade. The paper quoted his
proclamation: “All Mississippians can play a direct part
in this fight for liberty through lending just a small
amount of time and contributions in support of [the]
Crusade for Freedom . . . to carry the message of truth to
enslaved people behind the Iron Curtain.”'®

Beyond financial and editorial support, established
media members showed their willingness to help the
Crusade and the Radios in other ways. In many cases,
reporters and media executives were on the stations’
organizing committees, sat on their boards, and worked
in their newsrooms.'® Few eyebrows lifted at the conflict
of interest this created. It was only in the late 1970s that
news reports and a Senate investigation revealed that a
number of journalists had worked directly as agents and
as informed conduits for the CIA since the time of the
agency's founding.® While such direct involvement was

his magazines as forums
for expounding his
views, eagerly providing space for causes he supported.
He lavishly covered the Crusade for Freedom several
times in Life, for example. On one occasion in February
1954, an article described a Crusade-sponsored mass
balloon launch, which sent 4,000 helium-filled balloons
aloft over more than 400 American towns and cities, each
carrying cards requesting Truth Dollar donations.?
Crusade for Freedom newsletters duly noted Luce’s
gencrous support.

Other Time-Life-Fortune editors and members of the
magazine empire’s upper management shared Luce’s
politics. Like him, several were also actively involved
with the Radios.” The most notable was a man with deep
associations to the Radios: C.D. Jackson. Luce initially
hired Jackson as assistant to the president of Time.
Jackson was eventually promoted to vice president of the
magazine and later became president of Fortune. He
worked for Zime, Inc. for thirty-three years, heavily
cross-dressing between media and politics the entire
time. He took so many leaves of absence from Time for
government service that a “Fun and Games Committee of
the C.D. Jackson Hello & Goodbye Society” was
estalz)}ished to arrange coming and going parties for
him.

150

Journalism History 24:4 (Winter 1998-1999)

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.




Jackson has been described as a “virtually unknown
and uncelebrated publicist” of twentieth-century style
political warfare.”® His contributions to America’s
burgeoning propaganda war against communism were
extensive. Blanche Wiesen Cook calls him “the chief
architect of America’s psychological warfare effort
during and after World War 11 Like Luce, he never
hesitated to use the pages of Time-Life-Fortune to arouse
public opinion, but in his position he had other options
available to him .’

As one of five men appointed by the president to
reorganize America’s propaganda program, Jackson
wielded considerable control over propaganda directed at
people on both sides of the Iron Curtain. He was fully
aware of the CIA’s ties to the Radios and recommended
that its cover not be destroyed. If not publicly exposed,
the Radios could take “positions for which the United
States would not desire to accept responsibility.”? The
benefits of secrecy were not lost on Jackson: “We can
play tricks, we can denounce, we can take chances, we
can act fast, all things that an official government
propaganda agency cannot do.”® Like publishers and
media executives, reporters also became associated with
the stations. Some sat on the Radios’ boards; others
Joined their staffs. In many cases, they knew about the
CIA’s connections to the stations and kept silent. The
best indication of this comes from the diaries of William
Chamberlin. Working for the Christian Science Monitor,
Chamberlin had been one of the first American
correspondents to cover the Soviet Union after the
Bolshevik revolution. He remained abroad for seventeen
years, but then returned to the United States and began
writing editorials for the Wall Street Journal. In the
1950s, he accepted a position as an RL board member.

His diary entries concerning RL meetings are largely
secretive and unforthcoming. After attending one
meeting, for example, Chamberlin confided only that RL
involved “a great deal more than meets the eye.”™ In
reference to a later meeting, however, Chamberlin
seemed to let down his guard, providing insight into what
members talked about: “Conversations revolved largely
around the question of how finances could be covered
up” [emphasis added].”

ournalists who worked on the Radios” staffs
also aided the cover up. If ranked highly
enough, they were made officially aware of
the CIA’s role in a process that insiders
called being made “witting.”*> Gene Mater,
a journalist who became an RFE employee
after having worked for various newspapers
around the country, claims to have been made witting.
He argued in an interview that the CIA’s role at the
Radios was an open secret, and because it was, being

made witting only made official what everybody already
knew. He claims never to have been conflicted about his
own role at RFE and never to have considered revealing
the truth to the public. Mater committed himself to a path
of non-adversarial acquiescence, as did many other
reporters and writers working for the stations. They never
publicly revealed their secret but remained well-
respected professionals of their time?* Having the
approval of “spooks” was standard practice for
journalists working inside the Radios, but it should never
have been accepted by those on the outside.*

Yet, some evidence suggests that it was. According to
Donald Shanor, who studied the stations in 1968, gossip
about the CIA’s ties to the Radios began as soon as the
stations started operations.® Presumably, journalists were
among those who heard the rumors but failed to
investigate them. Mickelson contends that journalists
often knew the truth but “kept their lips and typewriters
sealed.” Paper collections and other available sources
of information, however, establish little beyond the fact
that some journalists outside the stations were familiar
with the Radios, knew their board members, and
occasionally corresponded with Radio insiders.

nne McCommick, for example, a
Pulitzer Prize-winning reporter for
the New York Times well-known for
her interviews with world leaders,
maintained correspondence with
John Foster Dulles during his tenure
as Secretary of State. Dulles’s
brother, Allen, was the first president of the Free Europe
committee and director of the CIA from 1953 to 1961. In
addition to Dulles, McCormick was acquainted with and
was an occasional luncheon companion of Cham-
berlin’s.*® Had she pressed either of these sources, she
might have been able to break the story of RFE's
involvement with the CIA in the 1950s. There is no
question that she knew about the stations because her
visit to the RFE offices in 1953 was recorded in a RFE
internal memorandum *

McCormick’s connections to politicians and Radio
insiders should have made obtaining information about
the stations both possible and relatively easy. Yet, she
was not the only journalist with such connections.*
Joseph Alsop, one of the nation’s leading columnists in
the 1950s, was also well connected and familiar with the
stations. He was invited by a Crusade for Freedom staffer
in 1952 to describe for “millions of unwilling prisoners
of Communist aggression” the truth about life in the
United States. Alsop politely declined, claiming that his
previous commitments prevented him from accepting the
offer.’ On the other hand, why did Alsop not investigate
the Crusade or the Radios more closely? RFE had been

Journalism History 24:4 (Winter 1998-1999)

151

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.




broadcasting for three years when Alsop received his
invitation. As time passed, journalists like him were apt
to become more aware of the stations and, no doubt, the
intelligence community’s involvement with them.

stablished media got the kick in the
pants they needed to start investigating
organizations connected to the CIA
after a left-wing, San Francisco-based,
alternative publication called Ramparts
broke a story linking the agency with
the National Student Association
(NSA).** A young Ramparts reporter, Sol Stern, began
investigating the NSA after receiving a tip from a college
student. In retrospect, Stern said, “The fact that the
established press did not break this story shows just how
complacent and compliant it was.”*

Stern said that reporters at Ramparts, unlike those at
the New York Times and Washington Post, did not work
on the assumption that government would provide
information. This difference, he claimed, made Ramparts
somewhat of a fringe publication. Stern believed
Ramparts would have published more adversarial articles
had it had more funding, but even considering the
shoestring budget on which it operated, it often printed
investigative pieces that were more editorially
responsible than those of the mainstream media.
Otherwise, Stern wondered, “Why did the large media
like the New York Times and the Washington Post with
their huge budgets not get this story?”*

Stern’s pursuit of the NSA story inspired subsequent
articles about the CIA in major print and broadcast
media. The New York Times finally published several
stories exposing the CIA’s involvement with various
organizations, as well as its methods for channeling
money through dummy operations such as the Hobby
Foundation based in Texas. The New York Times
connected the CIA to RFE for the first time, listing the
station as a recipient of Hobby Foundation funds.*

Not long afterward, Ron Boon at CBS News
produced a one-hour television documentary entitled “In
the Pay of the CIA: An American Dilemma.” It aired
March 13, 1967, and discussed the CIA’s relationships
with various groups. Bonn’s documentary described the
link to RFE as the “strangest of all the CIA’s
penetrations. . . . [It was] a project which in effect used
you, the individual American, as cover.”™*

Ironically, Bonn’s own lack of penetration might
have inadvertently covered a connection between RFE
and CBS. When his documentary was produced, Frank
Stanton was simultaneously CBS president and chairman
of the executive committee of the RFE Fund, a position
which, after the 1967 revelations, became uncomfortable
for him.*’ Nearly thirty years after the documentary,

Bonn said he could not recall whether he knew at the
time that Stanton held both positions. Had he known, he
said he would have classified any such relationship as a
serious conflict of interest, “particularly if . . . [Stanton]
was getting clandestine government money . . . it would
have cast a shadow on his activity at CBS News.”*

Suspicion about continued CIA involvement with the
stations persisted even after the agency officially
withdrew its support. Evidence of suspicion emerged in
U.S. Senate Foreign Relations Committee hearings in the
early 1970s as well as in popular publications written
about the CIA. Victor Marchetti and John Marks
published a book in 1974, casting doubt as to whether the
agency ever really ended its involvement with the
Radios. They suggest that given the CIA’s past record, it
is unlikely.*

he history of the media’s involvement
with the CIA-funded Radios invites
many questions. Why all the secrecy to
begin with? The official answer was
that the CIA wanted the Communist
nations to believe that the Radios were
supported by kind-hearted, freedom-
loving Americans. This pretense permitted the United
States to have a diplomatic back door where the Radios
were concerned, but it is unlikely that it ever fooled
Soviet or East Bloc officials. They claim to have known
the score from the beginning and to have had spies
working inside the stations from time to time throughout
the Cold War> Similarly, Soviet and East Bloc
audiences were not deluded. Although CIA officials
claimed the secret helped maintain credibility for RFE
and RL among their listeners, this was at best
rationalization and at worst wishful thinking. Soviet
media warned their people often that the stations were
operated by the impenalist CIA, so it is unlikely that
listeners were without at least some suspicion.”!

The only people not in on the secret, it seems, were
members of the American public, especially those who
contributed unknowingly to the Crusade. It is important
to point out, therefore, that all the secrecy created an
ironic situation in which CIA and Radio officials
participated in the same undemocratic practices that they
claimed to be battling abroad. As a small cadre of in-the-
know officials, they skirted proper channels to form
broadcast stations that operated outside of government’s
official system. Sub rosa, they avoided potential conflicts
by stifling healthy debate, keeping Congress and the
public in the dark about the Radios. Had more members
of Congress known the truth, they might have limited
funding or perhaps even closed down the stations.
Mickelson articulated his fear of this, no doubt shared by

152

Journalism History 24:4 (Winter 1998-1999)

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.




other insiders, when he expressed a desire to avoid “self-
serving interference” from Congress into the Radios’
affairs.”

That the CIA and Radio executives wanted to keep
their secret is not surprising. History teaches that those
with power, when left unmonitored, often wield it as they
see fit, even if it is at the expense of others. It is not a
stretch, therefore, to imagine how CIA and Radio
officials willingly subverted democratic processes to
accomplish their goals. What should be troubling to a
society founded as a partici-
patory democracy, however, is
that the institution expected to
stand between the public and
the awesome powers of gov-
ernment failed so completely
in its guardianship role.

Authors Noam Chomsky
and Edward Herman have
explained that such reporting
failures are often the means by
which media elites help
manage public opinion or
manufacture consent in the
service of big business, the
government, or the military.*
Creating 1illusions for public
consumption, Chomsky argues,

Creating illusions for
public consumption,
Chomsky argues, is
necessary if those
with power are to
keep power.

in the face of a potential threat from communism. They
manipulated public perception through the Crusade for
Freedom’s propaganda campaign. That campaign was
not investigated or criticized by journalists before the
1970s because the controlling influence of elites inside
the media companies, along with other organizational
constraints, stifled reporting contradictory to elite
priorities. The result was a collective silence which was
totalitarian in nature.

In the long run, the media’s collaboration with the
CIA and the Radios in the
1950s and 1960s may have
opened doors for similar
relationships later. In Feb-
ruary 1996, CIA director
John Deutch confirmed that
the agency had never entirely
ruled out using media
organizations and journalists
for spy work.”® For nineteen
years, despite beliefs to the
contrary, CIA-media rela-
tionships had been permitted
at the director’s discretion
under a 1977 CIA directive.*”
Deutch claimed, however,
that he knew of only one or

is necessary if those with
power are to keep power.> It is
not unusual, therefore, to find media elites, all with an
interest in maintaining the status quo, willing to publish
stories or remain collectively silent. Censorship and
regular propaganda campaigns, Chomsky and Herman
point out, serve to control the “premises of discourse”
and kee? the public’s view “at serious odds with
reality.”

According to the authors, censorship and propaganda
result, in part, from the internal selection processes
within organizations. Media elites pick managers who
have internalized organizational, market, and gov-
ernmental constraints. These managers, in turn, pursue a
line of conformity through their decisions, judgments,
and influence.®® At the level on which most reporters
operate, therefore, censorship is often self-imposed as
employees are expected to adjust their performances to
managerial expectations and other workplace realities
and pressures. This “free” system, the authors state, can
produce communication that is more credible than
officially censored material but just as effective as
propaganda.’’

Chomsky and Herman’s concepts of manufactured
consent explain the news media’s failure to meaningfully
cover the Radios or the Crusade for Freedom. The men
who sat on the stations’ boards were media, business, and
government elites interested in maintaining the status quo

two instances when
operatives received permis-
sion to use journalists or media organizations as cover.

Even if one can believe the CIA director, the small
numbers he tossed out simply disguise bigger issues.
That such cooperation may continue to take place means
that an already flagging public trust in the news media
stands a chance of being further eroded by journalists
who might cross the line, putting news media credibility,
themselves, and other journalists in a bad light and even
at risk of physical harm. Such risks have always had
ramifications both at home and abroad. Cooperation
between government and media spreads distrust beyond
the borders of the United States, where foreign
governments often presume correspondents are agents or
spies for the CIA. This not only potentially prevents
American correspondents from gaining access they might
otherwise have, but also endangers the lives of
correspondents overseas, whether they have government
affiliations or not.

Some government officials and media critics continue
to defend allowing CIA-media cooperation, opposing any
absolute rule to the contrary. Unforeseeable circum-
stances involving issues of national security, they
maintain, may best be resolved with the assistance of
Journalists. The cost, they argue, of implementing a
policy forbidding such relationships may potentially be
very great.®” On the other hand, their opponents believe

Journalism History 24:4 (Winter 1998-1999)

153

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.




that the cost of using journalists as intelligence agents,
even if only occasionally, could be higher. As Howard
Kurtz, a reporter who covered media for the Washington
Post in 1996, pointed out, there can never be a time when
journalists collaborate with government. “If it happens
just once, twice, or only in extraordinary circumstances,”
he said, “a cloud falls on every journalist as heavily as if
it were common practice.”™"

istorical examples of CIA-media

cooperation like the RFE and RL

episode do not provide a blueprint

for solving all the questions we have

or the conflicts that arise over issues

of government-press cooperation.
These examples do, however, provide valuable pieces of
information and insight. The Radios’ experience shows
that if journalists are co-opted by government, the full
ramifications and consequences of the penalties may not
be fully realized for decades.

News media members were and remain responsible for
their decisions to collaborate with the CIA, just as they
are responsible for deciding to withhold information
from the public. They decide whether to cross the line
and engage in secret government work or to uphold
journalistic principles by refusing clandestine govern-
ment offers. In making such decisions during the Cold
War, the news media fell short of being ideal guardians
of the public interest. So long as the window remains
open to CIA-media links in the future, it will be
journalists who hamper or enhance that guardianship
role.

On October 13, 1996, CBS’s “60 Minutes™ reported
that the U.S. government spends more than $100 million
annually on TV Marti, the television equivalent of RFE
which broadcasts to Cuba. Correspondent Steve Kroft
noted in his report that the government’s money is
probably completely wasted because few, if any, people
in Cuba ever see the programs. The Cuban government
heavily jams TV Marti signals. Even if the broadcasts
could get through, the programs air before dawn at three
o’clock in the morning when most people are sleeping.®

Not long before the “60 Minutes” program, an
additional $7 million was spent relocating TV Marti
facilities to Miami. Kroft reported that government
officials such as David Burke, the chairman of the federal
broadcasting board of governors who oversees TV Marti,
should have been notified but were never told. Instead,
the relocation was engineered behind the scenes with no
opportunity for public discussion. According to Kroft,
when Burke found out about the move, he wrote to
members of Congress and people in the administration,
including Leon Panetta. He requested hearings about the
money spent on TV Marti’s move and the possibility that

hundreds of millions of dollars are wasted every year for
its operation. No one in government responded. There
were no hearings and no further news stories. TV Marti
officials, like RFE and RL officials before them, simply
presume they have a right to withhold information and
deceive the public. It is a presumption which so far
remains largely unchallenged by news media.

Stacey Cone is a first-year doctoral student in
Jjournalism and mass communications at the University
of North Carolina at Chapel Hill.

NOTES

1. Sig Mickelson, America's Other Voice (New York: Praeger,
1983), 4-10.

2. Donald Shanor, The New Voice of Radio Free Europe (An
unpublished journalism research memorandum, New York: Columbia
University, 1968), 207.

3. E.W. Kenworthy, “Hobby Foundation of Houston Affirms
CI.A. Tie,” New York Times, 21 Feb. 1967, 32.

4. Mickelson, America's Other Voice, 125.

5. Sig Mickelson, telephone interview with author, 2 Aug. 1996.

6. Mickelson, America’s Other Voice, 20, 36.

7. The same methods used by the Crusade for Freedom, when
targeting Communists, were generally known as “psychological
warfare.”

8.  For information and details on the Crusade for Freedom see
the Crusade for Freedom Newsletters in the Charles Taft paper
collection, Library of Congress, Washington, D.C. Boxes 153, 156,
hereafter Taft collection; and Mickelson’s discussion of the Crusade
in America’s Other Voice, 51-58.

9. Mickelson, America’s Other Voice, 55.

10. See Crusade for Freedom Newsletter, July 1955, Taft
collection, Box 156, folder Foreign Affairs: Geographic file, Europe:
National Committee for Free Europe, Inc.

11. Ibid.

12. Tbid.

13. Eighteen papers that published articles about Eisenhower’s
support for the Crusade or articles and advertisements supportive of
the Crusade between February 7-10, 1955, include the Adanta
Journal-Constitution, Boston Globe, Chicago Tribune, Jackson,
Miss., Clarion-Ledger, Des Moines Register, Houston Post,
Indianapolis Star, Los Angeles Times, Louisville-Courier Journal,
Milwaukee Journal, Minneapolis Morning Tribune, New York Herald
Tribune, New York Times, Charleston News and Courier, Portland
Oregonian, San Francisco Chronicle, San Francisco Examiner, and
Washington Post. Six that had no coverage of the Crusade on
the specified days include the Christian Science Monitor, Charlotte
Observer, New Orleans Times Picayune, Wall Street Journal, and
Pinsburgh Courier. Regarding Eisenhower’s support for the Crusade,
he was one of its founders, as well as a member of the National
Committee for a Free Europe. He held occasional fund raisers for the
Crusade at the White House, which were attended by businessmen,
but few people in media.

14. See, for example, “How They Hear the Truth behind the Iron
Curtain,” Boston Globe, 8 Feb. 1955, 3, or the same advertisement in
the San Francisco Chronicle, 8 Feb. 1955, 2.

15. After 15 years, the Crusade brought in close to $50 million.
The cost of implementing and sustaining the Crusade’s campaign was
$20 million, leaving only $30 million of total support for the 10s.
This was just a fraction of what they needed to operate. See
Mickelson, America’s Other Voice, 58.

16. New York Times, “President Appeals For Satellite People,”
8 Feb. 1955, 1 and 6. Besides Eisenhower, the article quotes General
Walter Bedell Smith, the former Under Secretary of State, and Henry
Ford II. Their comments were made for a fund-raiser, which was
broadcast over closed-circuit television from ABC’s studios in New
York to audiences in thirty-three cities.

17. San Francisco Examiner, “California’s 800 Legion Posts to
Back Fund Drive for Radio Free Europe,” 7 Feb. 1955, p. 28.

154

Journalism History 24:4 (Winter 1998-1999)

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.




18. Clarion-Ledger, “Govemor Proclaims Freedom Weck Here,”
8 Feb. 1955, 13.

19. Crusade for Freedom Newsletter, July 1955 Taft collection,
Box 156, folder Foreign Affairs: Geographic file, Europe: National
Committee for Free Europe, Inc. Broafcast media supported the
Crusade as well. The Newsletter boasted that in 1955 “substantially
more than 500 Crusade messages were [broadcast] by CBS, NBC,
ABC, MBS and Dumont networks.” While the Crusade’s numbers
might not be correct, it seems certain that the campaign did receive
support from radio and television broadcasters. Well-known figures
in broadcasting, such as Ed Sullivan and Edward R. Murrow, were
used in commercials promoting the Crusade’s efforts. The Newsleiter
also reported that “twenty-six national consumer magazines with
circulations in excess of 46 million readers carried Crusade articles,
editorials or special mentions, as did 52 national organization
magazines with 14 million readers, and trade magazines reaching an
additional two million.”

20. See Donald Crewdson, “The CIA’s 3-Decade Effort To Mold
the World’s Views,” New York Times, 25 Dec. 1977, 1, “Worldwide
Propaganda Network Built by the CIA,” 26 Dec. 1977, 1; “CIA
Established Many Links to Journalists in U.S. and Abroad,” 27 Dec.
1977, 1; “Varying Ties to the CIA Confirmed in Inquiry,” 27 Dec.
1977, 41; “A Young Reporter’s Decision to Join CIA Led to Strain,
Anger and Regret, 27 Dec. 1977, 41. Also see “CIA and the Press,”
Editor & Publisher, 17 Sept. 1977, 6, “Shaping Tomorrow’s CIA,”
Time, 6 Feb. 1978, 15; Stuart Loory, “The CIA’s Use of the Press: A
Mighty Wurlitzer,” Columbia Journalism Review, Sept./Oct. 1974, 8-
19; “The CIA Connection,” Newsweek, 10 Dec. 1973, 18, “CBS-CIA
Connection Confirmed by Salant,” Broadcasting, 30 May 1977, 22.
For government investigations, see Final Report of the Select
Committee to Study Governmental Operations with Respect to
Intelligence Activities, United States Senate, 94 Cong., 2™ session,
S. Doc. 94-755, 1976, 3 vols. (informally known as the Church
Committee). Also see House Select Committee on Inteiligence Report
(Pike Committee Report), 19 Jan. 1976. This report was unpublished
but was leaked to the press and is cited in Bernardo Carvalho, “The
CIA and the Press,” Freedom of Information Center Report 382,
December 1977. For government investigations specifically into RFE
and RL, see Hearing before the Committee on Foreign Relations,
United States Senate, 92 Cong., S. 18 and S. 1936, “Public Financing
of Radio Free Europe and Radio Liberty,” 24 May 1971; Hearings
before the Committee on Foreign Relations, United States Senate, 92
Cong., S3645, “Funding of Radio Free Europe and Radio Liberty,”
6 and 7 June 1972.

21. Qutside of Luce’s empire, other publishers who formed
influential associations with the stations include William Lindsay
White, publisher of the family-owned Emporia, Kan., Gazette from
1944 to 1973. He was elected treasurer of RL and remained a trustee
until his death in 1973. Edwin Palmer Hoyt, publisher of the Portland
Oregonian, and William Wesley Waymack, a Pulitzer Prize-winning
editorial writer who became editor of the Des Moines Register and
Tribune, lent their names and sometimes their resources to RFE. A
few others who figured prominently as board members and founding
members of the stations include DeWitt Wallace, the publisher of
Reader’s Digest, Mark Ethridge, publisher of the Louisville Courier
Journal, Hamilton Fish Armstrong, editor of Foreign Affairs, and
Frank Stanton of CBS News.

22. Henry R. Luce, “Fund Raising Takes To Air,” Life, 22 Feb.
1954, 37. Also See Crusade for Freedom Newsletter, February 1954,
Taft collection, Boxes 153-156.

23. Alan Grover, president of Time, for example, was an original
organizer of Radio Liberty. Roy Larsen, a vice president of Time,
Inc., was a member of the board of directors for the Radio Free
Europe Fund. For complete lists of RFE and RL board members, see
the Board for International Broadcasting annual reports.

24. Blanche Wiesen Cook, “First Comes the Lie: C.D. Jackson
and Political Warfare,” Radical History review 31 (1984): 43.

25. Ibid., 45

26. Ibid., 44

27. Ibid., 45

28. “The President’s Committee on International Information
Activities: Report to the President,” 30 June 1953. U.S. President’s
Committee on International Information Activities: the Jackson
Committee, Box 14, 39-40, 4143, Dwight D. Eisenhower Library,
Abilene, Kan.

29. Speech by C.D. Jackson before the Annual AN.A. Meeting,
September 1951. C.D. Jackson Papers: 1931-1967, Box 82, g,
Dwight D. Eisenhower Library. Also see Shawn J. Parry-Giles, “The
Eisenhower Administration’s Conceptualization of the USIA: The

Development of Overt and Covert Propaganda Strategies,”
Presidential Studies Quarterly 24 (Spring 1994): 267.

30. William Chamberlin, personal diaries, reel 1 of 4: 1949-1956,
Providence College Library. See entry on 12 Jan. 1951.

31. Ibid., 1 Oct. 1952

32. Mickelson, America’s Other Voice, 121.

33. Gene Mater, telephone interview with author, 20 July 1996.
Mater worked for the San Bernadino Sun Telegram, Newark Star-
Ledger and New York World Telegram before becoming RFE’s head
of news and information from 1959 to 1965. Ironically, he was
thought of as a “news purist.”

34. Leland Stowe, for example, was a Pulitzer Prize-winning
journalist who became head OP RFE’s News and Information
department before Mater. He was responsible for hiring other
excellent reporters for the Radios, such as Russell Hill, of the New
York Herald Tribune, Allan Dreyfuss, of ABC and Reuters in Europe;
Frederick B. Opper, of ABC; Talbot Hood, of the United Press in
London; and John Elliott, of the New York Herald Tribune. For
information specifically on Stowe's activities at RFE, see America's
Other Voice, 96, and the Leland Stowe Fapcrs, 1925-1969, State
Historical Society of Wisconsin, Box 10, Folders 5 and 6.

3 g . IStzlanor, The New Voice of Radio Free Europe,210.

36. Ibid.

37. Mickelson, America's Other Voice, 125.

38. For letters from Anne McCormick to John Foster Dulles and
others connected to RFE and RL, see the Anne OHare McCommick
papers, 1931-1954, New York Public Library, Rare Books and
Manuscripts Division, Boxes 6, 7, 10. Descriptions of McCormick’s
associations with Chamberlin can be found in Chamberlin’s diaries;
{cgs%xample, see 6 Nov. 1940, 22 Oct. 1941, and 6 April 1946., 1949-

39. See Leland Stowe to Whitney Shepardson, “RFE’s News and
Information Service: Facts About Its Specialized Coverage and
Products in Relation to Their Costs,” 29 Dec. 1953, Leland Stowe
papers, State Historical Society of Wisconsin, Box 10, folder 5.

40. A complete list of reporters who corresponded with RFE
executives would be very long but would include Walter Graebner,
Joseph Alsop, Daniel Longwell, Robert Lee Sherrod, Claude Gernade
Bowers, Arthur Sweetser, Nicolas Roosevelt, Brant Irving, and Harry
Bamnard.

41. Rion Bercovici to Joseph Alsop, 28 Nov. 1952, Joseph and
Stewart Alsop papers, Library of Congress, Box 8. Also see Joseph
Alsop to Bercovici, 10 Dec. 1952, Box 8.

42. Mickelson, America's Other Voice, 125.

43. Sol Stern, telephone interview with author, 20 July 1996.

44, Tbid.

45. Sol Stem, “NSA and the CIA,” Ramparts, S March 1967.
The article exposing the link between the NSA and the CIA did not
appear until March 1967. The New York Times was able to break the
story first on February 14, before Ramparts, most probably because
Ramparts editors advertised their new 1ssue in a fuf-pagc Times ad.
Additionally, Ramparts editors mailed out advanced copies of their
publication which 7imes editors very likely received.

46. “In the Pay of the CIA, An American Dilemma” CBS News,
13 March 1967, CBS Archives, New York City.

47. Mickelson, America’s Other Voice, 124.

48. Ron Bonn, telephone interview with author, 16 April 1996.

49. Victor Marchetti and John Marks, The CIA and the Cult of
Intelligence (New York: Alfred A. Knopf, 1974), 208.

50. See A. Panfilov, Broadcasting Pirates: Or Abuse of the
Micgophﬁ:ﬁ (Moscow: Progress Publishers, 1981).

1. Ibid.

52. Mickelson, America’s Other Voice, 222.

53. See Edward S. Herman and Noam Chomsky, Manufacturing
Consent: The Political Economy of the Mass Media (New York:
Pantheon Books, 1988), xi.

54. See Noam Chomsky, Necessary Illusions: Thought Control
in Democratic Societies (Boston, Mass.: South End Press, 1989), 19.
Chomsky explains why illusions are necessary in a democracy: “In
the democratic system, the necessary illusions cannot be imposed by
force. Rather, they must be instilled in the public mind by more
subtle means. A totalitarian state can be satisfied with lesser degrees
of allegiance to required truths. It is sufficient that people obey, what
they think is secondary concern. But in a democratic political order,
there is always the danger that independent thought might be
translated into political action, so it is important to eliminate the
threat at its root. Debate cannot be stilled, and indeed, in a properly
functioning system of propaganda, it should not be, because it has a
system-reinforcing character if constrained within proper boundaries.

Journalism History 24:4 (Winter 1998-1999)

155

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.




What is essential is to set the bounds firmly. Controversy may rage
as long as it adheres to the presuppositions that define the consensus
of elites, and it should furthermore be encouraged within these
bounds, thus helping to establish these doctrines as the very condition
of thinkable thought while reinforcing the belief that freedom reigns”
48).
¢ )55. Herman and Chomsky, Manufacturing Consent, xi

56. Thid., xii

57. Ibid, xiv

58. Associated Press. Online wire report. CompuServe
Information Services. 18 April, 1996.

59. Ibid. Also see Debra Gersh Hemandez, “Posing as

Joumnalists” Editor & Publisher, 2 Mar. 1996.

60. “Journalists As Spies,” “Reliable Sources™ transcript, Cable
News Network, 25 Feb. 1996, Internet (//www.cnn.com./
TRANSCRIPTS/rs.html) 25 March 1996. During a panel discussion
about this issue, Richard Haass, the director of National Security
Programs for the Council on Foreign Relations, opposed establishing
rules regulating government/media relationships.

61. Thd. Kurtz was also a panelist.

62. “60 Minutes,” 13 Oct. 1996, CBS Archives.

156

Journalism History 24:4 (Winter 1998-1999)

Reproduced with permission of the copyright owner. Further reproduction prohibited without permission.




